PHO - Hansson - En løs kanon på dekk - igjen....

rischioso
PHO 23.12.2018 kl 10:18 38625

Kneblet av bankene!

Tankreder Herbjørn Hansson er kneblet av bankene etter å ha vært i brudd med lånebetingelsene. Aksjen er nær historisk bunn på New York-børsen.

Begge de to Herbjørn Hansson-styrte rederiene, Nordic American Tankers og Nordic American Offshore, har falt kraftig på New York-børsen de siste dagene. Tankrederiet Nat falt torsdag nær historisk bunn og prises nå til 287 millioner dollar, 2,02 dollar per aksje. Offshorerederiet Nao endte torsdag på ny historisk bunnkurs, etter en nedgang på 17,5 prosent

I vår hadde aksjen ligget under grensen i flere måneder, etter at Nat hentet inn over 900 millioner kroner i en upopulær kapitalutvidelse i desember i fjor.

https://www.dn.no/shipping/kneblet-av-bankene/2-1-507097

* De som satt med ned i PHO under Hansson's (High Seas) nedsalg til knappe 24nok for ikke lenge siden fordi de trengte penger til nettopp rederivirksomheten skjønner at dette vil kunne skje igjen spesielt i disse tider som de nå og igjen er kommet i brudd med lånebetingelsene - og det like plutselig og brutalt som sist....
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
23.12.2018 kl 14:54 9596

Ja, men aksjen skal prises basert på fremtidig forventet inntjening.
Japan er et stort marked.
smørbukk
23.12.2018 kl 14:55 9581

Innlegget er slettet
"At ikke PHO er berørt av det sure børsklimaet blir vel feil å påstå - kursen har jo fallt fra 63 ned til høy 30 før den snudde og har korrigert noe tilbake den siste tiden og hva som skjer videre er det jo ingen som vet."
Toppen 10.september kom av at "alle" skulle tjene peng på Pho som hadde steget daglig i lang tid. Det var på slutten stort sett berre småsparere som kjøpte og solgte- ingen på topp 20 gjorde salg i denne perioden. Difor er 63.50 ein kunstig høg topp. Frå 29. august til 10. sept. blei det totalt omsatt 3.3 mill aksjer, av desse må samme aksje vere omsatt mange ganger. Difor er det meir naturlig å tenke at reell topp før q3 skulle vore ca 50 kr. Dette utifrå forventning om eit aukande salg i q3. Dermed har Pho hentet seg heilt inn igjen etter q3, og dette i ein periode børsen generelt har hatt ein kraftig korreksjon. Og ja- ingen veit kva framtiden bringer, men Pho har uansett stått seg svært godt gjennom børskorreksjonen så langt! Og eg trur dette kjem av at stadig fleire ser at salget i USA er på veg til å ta av ila. neste 6-12 mnd. Derfor er det stor interesse for å skaffe seg Pho-aksjer for tiden. Håper at dei som kjøper har minst 12 mnd perspektiv på sine kjøp.
Stranger
23.12.2018 kl 14:57 9577

Jeg tror, at det er jul og TS jer det bedste og derfor vil han advare alle PHO aktionærene. Han viser fra sin bedste side for at være medmenneskelig, så der er ingen der lider tab senere, ikke sandt Riscioso. ;-)
Londonmannen
23.12.2018 kl 15:26 9515

Bravi
Hva var det som ble rapportert negativt fra PHO på Q3? At de fikk Code A på refusjonsordningen for surveillancemarkedet? Eller mener du at det var PHO sin feil at kursen gikk ned? Jeg er av den formening at det var markedet som hadde skrudd opp forventningene og etter all sannsynlighet hadde misforstått ledelsen i sommer, som var den direkte årsaken til kurskorreksjonen. Vi, markedet hadde forventet et langt høyere antall scope utplassert og hadde ikke skjønt at en ekspansjon av salgsorganisasjon nødvendigvis måtte resultere i en midlertidig dipp i slagskapasiteten da organisasjonen var opptatt med å lære opp nytt personell istedet for å fokusere på salg. Derved fikk vi et kvartal der antall solgte scope stupte og markedet feiltolket dette.

Hva angår PHo så var det ikke noe galt. De gjorde det de hadde sagt; fokusert på ekspansjon av salgsorganisasjonen for å kunne møte et akselererende salg fremover. Dette burde vi, markedet, evnet å forutse, men vi gjorde det ikke. Derfor fikk vi denne dippen. Men dette ligger bak oss. I tillegg har vi ganske nylig sett en meget fremoverlent CEO som ikke avviser at selskapet kan sikte seg inn mot 70% markedsandel. Dette er helt nye og uvante toner fra ledelsen i PHO. Det er bare å glede seg Bravi. God Jule til deg og dine!
focuss
23.12.2018 kl 15:29 9511

Kjære medaksjonærer
Vi som tidlig har sett at PHO vil være en sjelden anledning i OSE sin børshistorie må regne med å bli møtt med misunnelse slik vi nå ser fra rischioso. Vi har i gjennom 2018 vært positive i forhold til børsvinneren PHO. Ikke alle er så heldige (flinke), men kan ha brukt sin energi på absolutte børstapere som Element. Ser TS har brukt mye energi på den.

Så blir det ikke bedre for børstaperne når de nå i tillegg skal inn i et nytt år uten å ha klart å posisjonere seg for det nye året. Det neste året ser faktisk ikke bra ut for de fleste og de som har mer de kan tape, kan gjøre det gjennom 2019.

For oss som har vært flinke (heldige) å satse på PHO så kunne 2019 ikke sett bedre ut. Vi kan med berettiget håp tenke at både 5 og 10 gangeren er realistisk. For en forskjell fra aksjer flest som vil slite med å opprettholde dagens verdi.

I en slik situasjon er det helt normalt at det dukker opp typer som rischioso som ser med en viss desperasjon på året som kommer. Virker det som.
focuss
23.12.2018 kl 15:40 9474

Når vi skal bedømme PHO aksjens performance gjennom 2018 så er det ikke nok å reflektere over at den faktisk er blant aksjene med absolutt best performance. Dette er oppnådd uten at et eneste meglehus i steinrøysa følger selskapet. Vi har ikke hjelp fra noen. Som om ikke det var nok så har vi blitt massivt shortet av sterke internasjonale kapital krefter. Et lite "tiny" selskap som er verdens letteste selskap å massakrere kursen. But PHO will not lay down. Vi ble vinneren uansett.
Slettet bruker
23.12.2018 kl 15:43 4374

focuss,
Fint å se at du er på hugget.
Og din beskrivelse ad Risch er fortreffelig. Han solgte Nel før oppgangen kom og har nok slitt tungt også i Ele.
Slettet bruker
23.12.2018 kl 16:28 4323

Rischioso - nei, det blir ikke feil å påstå. PHO nådde sin foreløpig topp i 2018 med kr 63 i sept. Før Q3 lå kursen litt over kr 50. Det blir feil å si at fallet etter Q3 har årsakssammenheng med børsklimaet. Perioden i november og desember, hvor det har vært en markert nedgang på børsen har PHO steget opp til kr 48.80 (nesten samme kurs som før Q3). Ellers er det viktig å poengtere at de forholdene som har gitt et bredt børsfall (handelskrig, høyere rente mv) ikke påvirker driften til PHO.

Mener du seriøst at korreksjonen etter Q3 har sammenheng med ev nedsalg fra High Seas? Hvor har du dette fra? Hvis det du hevder stemmer - mener du da at stigningen fra kr 32 til kr 48.80 tilsier at det ikke vil bli nedsalg? Spekulasjonene kan du fint ha for deg selv, så lenge du ikke har noen form for dokumentasjon/begrunnelse!




rischioso
23.12.2018 kl 16:53 4279

Det er vel heller når man har noe plausibelt å komme med at man møter noen med en annen mening på en saklig og ordentlig måte og ikke går rett i strupen - det er vel akkurat gjennom en slik oppførsel at man viser klare tegn til desperasjon og ikke minst usikkerhet...

Uansett, og udiskutabelt - Hansson er og blir med sin reelle liquiditetsskvis ikke annet enn en løs kanon på PHO dekket så får den enkelte selv satse på om skuddet vil gå over skorstein eller rett i baugen som sist og kursen blir liggende som fregatten Helge Ingstad i de neste kvartaler ....

Vi vil nok se konturene av fasit veldig snart og kanskje allerede i romjulen...

Nå er det lille julaften med det som hører med så vi får snakkes i romjula på full mage med tilhørende fleksibel beltespenne...;)

God Jul!
Redigert 23.12.2018 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
Hayen
23.12.2018 kl 17:04 4259

Focuss,

Vil benytte anledningen til å takke deg for mange reflekterte og informative innlegg. God Jul
Redigert 23.12.2018 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
rischioso
23.12.2018 kl 17:09 4248

Ja, tildels enig i det MEN for at det skal kunne skje så må de først levere noe de ikke har gjort til dato med fortsatt underskudd etter flere år i USA.
Hayen
23.12.2018 kl 17:11 4241

Iallfall kjekt at man kan blokkere enkeltbrukere I det nye forumet
Slettet bruker
23.12.2018 kl 17:21 4216

Risch,
Du argumenterer på samme måte som i Nel, nå mangler bare at du prøver deg også på at det snart kommer en emisjon?
Lykke til, men tror du har undervurdert PHO og dets skribenter her på HO. Finnes mange her med meget høy kvalitet og høyt kunnskapsnivå som vil arrestere deg dersom du prøver deg på noe som ikke holder mål.
PS! Tenker da ikke på undertegnede som fortsatt lærer om selskapet hver dag
rischioso
23.12.2018 kl 17:22 4212

Hadde en slik blokkering fått selskapets utfordringer til å forsvinne så kunne det jo ha hatt noe for seg - men slik er det jo ikke...:)

Mao, om man velger å ignorere utfordringer og ikke minst risk så blir jo også overraskelsen desto større når de plutselig og ut av intet inntreffer....
Scoopfinder
23.12.2018 kl 17:24 4206

Rischioso, det er ingen som tvinger deg til å investere i PHO. Vi klarer oss kanskje uten deg som medaksjonær.

Riktig God Jul alle
rischioso
23.12.2018 kl 17:24 4205

Jeg undervurderer ingen ei heller markedet og av samme grunn er det viktig å diskutere alle sider av caset for ellers ender man opp med en halleluja stemning som ingen er tjent med selv om det tidsmessig hører hjemme nå i julen - da i en litt annen setting...:)
Redigert 23.12.2018 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2018 kl 17:26 4199

Risch,
Dette med HS inntreffer ikke plutselig for noen av oss om så skjer. Vi har en egen tråd om dette på snaut 300 kommentarer, så det er ikke en ny situasjon å forholde seg til.

https://forum.hegnar.no/thread/8583/view
Redigert 23.12.2018 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
rischioso
23.12.2018 kl 17:36 4175

Flott,

men fortsatt er denne problemstillingen den største risken for kursutviklingen fremover for det er nærmere 3 mdr til Q4 blir presentert som med største sannsynlighet blir et nytt underskudd.

Så har vi en ww børskorreksjon hvor OSE er fortsatt for dyr å regne og med Hanssons reelle kapital squiz i minnet og de pågående forhandlinger om ny finansiering så vil det kreve økt EK for å oppnå bedre betingelser på betydelige og langsiktige lån.

Da er det også viktig å skjønne hva som vil kunne skje videre - forrige gang solgte de en betydelig mengde over børs nettopp fordi de hadde liten tid - det er derfor å forvente at det samme vil bli gjort denne gangen og som vi kjenner til så ble kursnedgangen brutal og i disse tider hvor mange selger seg ned så vil det også være tilsvarende færre til å ta imot....
Redigert 23.12.2018 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2018 kl 17:41 4158

Flott at du gjør oss aksjonærer oppmerksom på dette.
Ønsker på vegne av aksjonærene å rette en helt spesiell takk for ditt bidrag.
Jeg anbefalte deg å kjøpe i Nel på kurser fra 2,7-3, hadde vært gullkantet idag det.
Nå anbefaler jeg at du kjøper PHO med horisont på 1-2 år, tror det blir betydelig bedre uttelling enn Nel.
Lykke til.
Scoopfinder
23.12.2018 kl 17:43 4155

Om Herbjørn skulle selge aksjene vil det ikke ha noe å si for salget av scop eller cysview. Jeg håper han dumper alle aksjene og gruser aksjekursen torsdag.
Da får jeg mindre formueskatt og anledning til å kjøpe mer ?
HYPERgris
23.12.2018 kl 17:56 4119

Alle skjønner jo at risch ønsker oss alle vel og kommer med velmente tips: selg samtlige aksjer før Hansson rekker å gjøre det. Så kan alle vi som er så heldige å være fremst i rekka av førstehånds informasjon på ærverdige hegnar forum kjøpe aksjer billigere på ett senere tidspunkt.

Tusen takk for dine betraktninger risch, hvor mye tar du i kostnader for å forvalte pengene mine?
rischioso
23.12.2018 kl 17:58 4116

Jeg anbefaler ingen å selge for akkurat det er noe den enkelte selv må finne ut men på et så godt grunnlag som mulig og av samme grunn gjorde jeg heller ikke det når jeg kom med kursmålet på 2,5 når kursen stod i 3,6 - men hadde du solgt den gangen så ville du ha kunne fått nærmere 40% flere aksjer med deg opp senere...:)
Redigert 23.12.2018 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
HYPERgris
23.12.2018 kl 18:08 4084

Kan få litt startkapital fra oss på hegnar forum, så kan du og sissener sitte å blåse i bartene om hverandre på hegnar TV.

Du skal ha EN posisjon som er short PHO ut 2020, med 90% straffegebyr hvis short dekkes i minus 31.12.2020. Forslag til navn: Risch kanakkas fond
focuss
23.12.2018 kl 18:12 4083

Rischioso
Hvor mye har du egentlig tenkt å investere i PHO?
Computum
23.12.2018 kl 18:19 4168

Rischioso peker på noe som kan være et usikkerhetsmoment som Marshall forsøker å utnytte. Men hvor stor riskoen er vet rischioso like lite om som de fleste andre.
Typisk for rischioso er at han fremhever det som kan være i hans interesse til enhver tid. Det vil si at dersom han satt fullastet i PHO så ville han aldri startet en tråd med dette tema.
bravi
23.12.2018 kl 18:28 4153

Londonmannen, rapporteringen ved Q3 kan ikke ha vært optimal, da hadde vi ikke fått den kurs massakren. F.eks. kunne refusjon i surveilance code A fra 1/1-19 ha blitt vektlagt mye mere. Etter mitt syn var Q3 en dårlig presentasjon, samtidig går det ikke å se bort fra at utplassering av bare 3 skop var skuffende sammens med den lave bruksfrekvensen og bare status quo i partnersalg og norden. Om markedet misforstår selskapet er det selskapet sitt ansvar. Hvis selskapet har grunn til å tro at det er misforstått må de rykke ut med korrigering/ klargjøring da. Nå har de holdt på å bygge salgsorganisasjon i USA i over 2 år, da er det vanskelig å tro at oppbygging av korpset er hele grunnen til bare 3 skop, samme med at det var ferie periode i Q3. Husker ved Q1 ble påskeferien nevnt her på forumet som unnskyldning, ved Q4-17 var det skogbranner og været. Spent på hva som blir neste unnskyldning. Kostnadene med å bygge opp salgskorpset er neppe større enn kostnadene med å holde det i drift når det er fulltallig og operativt, da vil Dahl bli travelt opptatt med å gå gjennom alle reiseregningen. Uansett hvordan man vrir og vrenger på dette var 3 skop skuffende på et helt kvartal med 40 selgere i sving selv om noen av dem var under opplæring.

Nå er vi igang igjen med å misforstå, ser at en har synset seg frem til at det er utplassert 22 skop i Q4, mest flex skop. Dette med bakgrunn i rapporteringstallene på Cysview.com. Hvis Schneider har satt igang en kampanje med å få alle sykehusene som har skop fra tidligere men ikke stått oppført til å føre seg opp på det nett stedet kan man få slike tall uten at det egentlig er utplassert et eneste nytt skop. Så lenge det ikke blir rapportert utplasserte skop er dette bare en gjettekonkurranse.

Men for alt jeg vet kan dette gå helt strålende, God Jul til alle slitne aksjonærer.
Redigert 23.12.2018 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2018 kl 18:49 4118

bravi,
samtidig går det ikke å se bort fra at utplassering av bare 3 skop var skuffende sammens med den lave bruksfrekvensen og bare status quo i partnersalg og norden

Rettelse: Det ble utplassert 7 skop i q3
Q2: 130 skop
Q3: 137 skop

Og ja, selvsagt kan alle de nye klinikkene som er lagt til på Cysview være allerede eksisterende kunder, men hva er oddsen for det?
Har tidligere pekt på at du er negativ, realist er noe annet. Du gjør hva du kan for å vinkle alt negativt eller i negativ retning, må være slitsomt.
Tror faktisk du er en person som blir skuffet uansett om det blir utplassert 15 eller 25 skop i Q4.
Vi vet heller ingenting om hvor mange fleksible skop de har utplassert i Q4 til allerede eksisterende kunder. Men antar at bravi mener 0. Men til din info ble det utplassert fleksible skop i både Q2 og Q3.

Og kanskje du er sliten, men vi er mange som er fornøyd og ikke slitne overhodet.
Viktig å være mentalt forberedt på at det ikke har blitt utplassert et eneste skop i Q4!!
Redigert 23.12.2018 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2018 kl 19:24 4055

Ja - det er utrolig lett å si dette i ettertid. Hva, hvis, om, så... Det er fryktelig mange som er flinke på forumet å fortelle hva en har gjort i ettertid. Dette er bare helt meningsløst og gir bare støy. Det som er interessant er å diskutere kursen fremover - samt begrunne sine synspunkter (ikke drive med ren synsing/spekulasjon). Jeg undrer veldig på hva rischioso ønsker å oppnå med dette innlegget (egentlig ikke...):)
Redigert 23.12.2018 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2018 kl 19:28 4049

Elvoquest, er det ikke levert et eneste scope i fjerde kvartal, men brukshyppigheten på de som allerede finnes har gått opp til la oss si tre ganger i uken, da bryr jeg meg ikke et sekund om utplasserte/ikke utplasserte scope, Da skal jeg heller livnære meg på champagner i ei uke i ren og skjær begeistringsrus......
Vargus
23.12.2018 kl 19:51 4014

Ricshioso, skal du virkelig begynne her og ??? Sånn du har holt på spes i ELE i hele år! Du er jo sinnsyk! Snakker jo opp og ned annenhver uke! Alle skjønner du kunn er ute etter egen vinning, tragisk at du i det hele tatt har tilgang her inne!
Slettet bruker
23.12.2018 kl 19:52 4014

Hehe,
Ironi fra min side.
Basert på hva vi har sett av nye oppføringer samt bakgrunnstall for klinikker registrert utenom Cysview så er vi på 22 klinikker så langt i Q4.
Så kan en kanskje trekke bort 2-3 klinikker grunnet etterslep og kanskje legge til 5-6 eksisterende klinikker som har anskaffet seg fleksible skop så havner vi på totalt ca. 25 for Q4.
Det er min oppfattelse og skal og bør ikke tillegges noe vekt overhodet.
Slettet bruker
23.12.2018 kl 19:54 4005

Vargus,
Ja, sett fra utsiden fra når Ele stod i 3-4 kroner og Risch herjet som værst på de trådene, patetisk rett og slett.
Vargus
23.12.2018 kl 20:01 3991

skulle vært kasta ut for lengst!! Han har vel et bein innafor hos Beitnes....
Slettet bruker
23.12.2018 kl 20:28 3935

Bravi - jeg fatter ikke hva du ønsker å oppnå med dette innlegget?! Først kritiserer du for at andre kommer med unnskyldninger- at alle misforstår. Samtidig kommer du med unnskyldninger/bortforklaringer/påstsnder på antall scope i Q4 med at det kan skyldes at alle som ikle tidligere har registrert seg plutselig har registrert seg i Q4. Hvilken forklaring har du på at det plutselig har skjedd nå?? Realiteten er i alle fall at det aldri har vært registrert så mange scope tidligere (så vidt jeg har forstått) - og sett i sammenheng med det Schneider har sagt ift at PHO først denne høsten har på plass et kommersielt salgsapparat, hadde mange i pipeline, flere artikler som stadfester at BLC er den beste metoden (gitt de viktigste anbefalingene) - at dette rent faktisk er nye scope? Videre har noen forsøkt å vise ved tidligere statistikk ift registrert/ikke registrert hvor mange nye scope en kan forvente. Det blir rett og slett for dumt å begrunne det med at dette ikke er nye scope - i alle fall når du ikke har dokumentasjon som er med å underbygge ditt syn. For meg er dette kanskje den tynneste bortforklaringen/unnskyldningen jeg har lest på HO vedr PHO - det synes jeg du kan slutte med, særlig når du er så kritisk til mye av det annet som skrives her.

Jeg registrerer at du med flere viser til historikken i PHO for å begrunne hvorfor PHO ikke vil bli en suksess - og har vært veldig kritisk til tallene fra Q3 (antall scope/lav brukerfrekvens). Til tross for det har PHO vist til en kraftig vekst i salget i USA i 2018 - tenk bare hvordan dette vil gi seg utslag når det bl.a virker som at antall utplassert scope har økt betraktelig og refusjonsordningen trer i kraft i 2019? Jeg er også sikker på at brukerfrekvensen vil ta seg opp når en har fått den nødvendige opplæringen - og som Schneider har påpekt, det vil være en nær sammenheng mellom brukerfrekvens og refusjonsordningen. Hvorfor skaffer en scope om det ikke skal brukes? For meg har det som har skjedd i 2017/2018 vært relativt revolusjonerende (tilgang til et mye større marked gjennom surveillance, nevnte refusjonsordning, kommersielt salgsapparat, ny og offensiv CEO (lang erfaring), aksellererende antall scope - og er det noe så la GT som tilsier at vi ikke skal stole på det Schneider har gitt uttrykk for?

En må gjerne mene at til tross for ovenstående og alt det positive som har skjedd med PHO i 2018 (herunder en CEO som har 25 års erfaring innenfor denne bransjen og som har målsetting om at PHO vil gå 70 % markedsandel i USA) at dette ikke blir en suksess - men da forventer jeg at dere stiller like store krav til dere selv når det gjelder begrunnelse/dokumentasjon som dere gjør til oss andre som er aksjonærer (og som selvfølgelig ønsker at kursen skal stige). Så langt er jeg ikke imponert - og dere har i alle fall ikke ovetbevist meg om at PHO ikke er verdt å satse på (snarere tvert i mot).

Ønsker dere alle en riktig fin jul!
Scoopfinder
23.12.2018 kl 20:44 3903

Bravi ønsker God Jul til «alle slitne PHO aksjonærer»

Jeg er enig med Bravi at de siste 12 måneder har vært «slitsomme» med bare 90,63% oppgang. Det blir forhåpentlig langt mer de neste 12mnd.
God Jul slitne Bravi ?
Slettet bruker
23.12.2018 kl 20:53 3889

Hvis 2018 slutter på 50, så vil trolig 2019 slutte på et absolutt minimum 150, en oppgang på 200%, men jeg tror det i beste fall kan bli både 400 og 500%.

God Jul til de med ærlige hensikter på forumet.
Redigert 23.12.2018 kl 21:44 Du må logge inn for å svare