PHO - Hansson - En løs kanon på dekk - igjen....

rischioso
PHO 23.12.2018 kl 10:18 38678

Kneblet av bankene!

Tankreder Herbjørn Hansson er kneblet av bankene etter å ha vært i brudd med lånebetingelsene. Aksjen er nær historisk bunn på New York-børsen.

Begge de to Herbjørn Hansson-styrte rederiene, Nordic American Tankers og Nordic American Offshore, har falt kraftig på New York-børsen de siste dagene. Tankrederiet Nat falt torsdag nær historisk bunn og prises nå til 287 millioner dollar, 2,02 dollar per aksje. Offshorerederiet Nao endte torsdag på ny historisk bunnkurs, etter en nedgang på 17,5 prosent

I vår hadde aksjen ligget under grensen i flere måneder, etter at Nat hentet inn over 900 millioner kroner i en upopulær kapitalutvidelse i desember i fjor.

https://www.dn.no/shipping/kneblet-av-bankene/2-1-507097

* De som satt med ned i PHO under Hansson's (High Seas) nedsalg til knappe 24nok for ikke lenge siden fordi de trengte penger til nettopp rederivirksomheten skjønner at dette vil kunne skje igjen spesielt i disse tider som de nå og igjen er kommet i brudd med lånebetingelsene - og det like plutselig og brutalt som sist....
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
bravi
27.12.2018 kl 22:59 4245

m73102, tror rischosio får svare på spørsmålene selv. Jeg bare konstaterer at han fikk rett i sin antagelse om kursfall i dag, dét er helt klart.

Rockpus, det er mange nok som er veldig positive på Pho trådene, om det kommer et innlegg med litt negativ vinkling av og til bør ikke være noe problem.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
27.12.2018 kl 23:05 4237

Kursfall i farmasiaksjer er ikke så merkelig når børsene stuper. Får nok en bedre test i morgen av hvorvidt PHO er i stand til å forsvare det nivået de har klart å gjeninnta i det siste. Siden jeg sitter med begge aksjene så spiller det mindre rolle, men PHO kan faktisk komme til å passere NANO på nytt de nærmeste dagene. Det skulle man ihvertfall ikke ha trodd da NANO for kort tid siden lå 2 1/2 gang høyere enn NANO. Like sannsynlig er det at NANO distanserer PHO igjen, men har gitt opp å skjønne meg på disse aksjene i det kortsiktige bildet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
petrol
27.12.2018 kl 23:12 4219

Nå prater du litt forbi poenget Computum. Alle er selvsagt inneforstått med at markedene tidvis vil falle. Men Rich. plukket ut en eksplisitt aksje som om denne skulle være mer utsatt enn aksjer generelt. For å understreke dette særlig henviste han også til at resultatet til Pho ville bli svakt for Q4. Og Bavi hengte seg på, ikke særlig overraskende.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2018 kl 23:35 4172

Riskoker - riktig, du skrev at MYE av oppgangen på 36 % ville forsvinne i romjula - og at alt + ev mer til vil forsvinne i nær fremtid. Samtidig skrev du lenger oppe at VELDIG MANGE vil LEMPE ut aksjer i dag og i morgen. Uten at dette ble nærmere utdypet/begrunnet, annet enn å vise til børsklima/likviditeten til HH (som har vært kjent lenge). Mener du at du har truffet så langt??

Samtidig har du ennå ikke svart på spørsmålene mine.... Jeg klarer rett og slett ikke å ta deg seriøst!
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 00:05 4128

Bravi - mener du fortsatt at riskokeren fikk rett i sine antagelser/påstander? Var det noen som hevdet at PHO kom til å stige i dag?

Jeg har lite respekt for de som kommer med antagelser/påstander uten at en klarer å underbygge/forklare påstandene sine - det gjelder både hausserne/baisserne. Jeg syntes i starten Bravi at du hadde flere gode og velbegrunnede innlegg - men for å være ærlig har du i det siste også kommet med mye "oppgulp" og ikke bidratt konstruktivt inn i diskusjonene. Det har vært mange saklige innlegg som ikke har vært av positiv karakter for PHO - som jeg også har deltatt i - bl.a. ift opsjonsprogammet (og diskusjonen om det var innsidesalg). Forskjellen er at det har vært reelle diskusjoner med ønske om å oppklare ulike forhold - i motsetning til påstandene/antagelsene riskokeren (og til dels du) har kommet med, som for meg virker kun å ha en intensjon (skremselspropaganda og få kjøpt billige aksjer).
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Predator
28.12.2018 kl 00:50 4070

Har fulgt denne tråden og ser at popcornet mitt er slutt.
Kanskje denne tråden også bør slutte .......?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
CanonBoy
28.12.2018 kl 01:18 4043

Bravi: hva har riskokeren bidratt med i +/- når det gjelder info om pho?.....
Jeg kan tipse deg om at Pho vil gå i + i morgen på OSE
Hvilken informasjon er det du tillegger vekt fra riskokeren som tilsier at dette nå går til helvete sammen med resten av markedet. Hvilken info tilsier at q4 blir minus. Jeg kan også svare på spørsmål om utviklingen i morgen etter kl 16:30.
Mine antagelser vil slå til min. 50% av dagene fremover, men det må være mulig å gi ett snev av begrunnelse for bakgrunn/analyse/fakta når en kommer med svada. Riskokeren er ren og skjær gpp uten hold i virkeligheten og med «null kunnskap om Pho» ser du denne eller er du bare lettlurt?
Jeg sier ikke at pho vil gå til himmels eller helvete, men man må skille mellom klovn og de som bidrar med fakta.
Beklager til alle for ordbruken.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
rischioso
28.12.2018 kl 01:47 4026

Det ikke bare begynner å ligne en menighet og det er litt synd for da forblir gjerne haussingen i fokus hvor de som estimerer 1000nok/aksje ikke avkreves noen begrunnelse, men de som begrunner en heller beskjeden nedgang blir fremstilt som klovn og det som værre er.

Altså, om man hausser og snakker om 1000nok/aksje når aksjekursen står i knappe 50nok så snakker vi om et kursmål som ligger 2000% unna. Slike innlegg stiller man ikke spørsmål ved og det er aldri snakk om at vedkommende sier dette for å kunne selge på 60...

Når man så drar frem plausible riskfaktorer som at selskapets største aksjonær muligens vil lempe ut en betydelig mengde med aksjer i nærmeste fremtid fulgt opp med en generell og pågående korreksjon i tillegg til at kostnadsbildet fortsatt er høyt sett i forhold til inntekter legger vi siste q til grunn og da ser man risken for at siste tids oppgang på knappe 36% står i fare for å bli nullet ut så er da vedkommende en klovn som bare er ute etter billige aksjer.

Tror nok de fleste utenfor menigheten kan være enig i at en slik holdning ikke er sunn og at denne alternative virkeligheten gagner ingen...
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 01:56 4016

Måten du uttrykker deg på risk, gidder bare ikke. Menigheten om folk som investerer i en aksje er så idiotisk at jeg kan ikke få sagt det nok. Informasjon til deg, det eksisterer ikke noen menighet utenom i ditt hode. Det handler om potensiale og penger, alt du skriver, du er en åpen bok og slik bør absolutt alle tolke det du skriver.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
billionæren
28.12.2018 kl 09:53 3852

Selv om agendaen til riskokern ofte skinner gjennom så har han vel tatt like mye feil eller rett som alle oss andre (med noen hederlige unntak som sørger for å minne oss om hvor rett de stadig tar). Drit i agendaen og vurdèr selv hvor serriøst man skal ta innleggene her på forumet.

Det kortsiktige bilde av et evt brannsalg og stor børsuro kan han muligens få rett i, men når det med stor sikkerhet blir kommentert at photocure ikke vil tjene penger på lang tid så tillater jeg meg å følge opp den. Så jeg prøver igjen. Mulig du overså spørsmålet mitt sist.


rischioso skrev
"Det vil som kjent kunne ta tid før bunnlinjen skifter farge og tidligst i andre halvår om ikke senere.. "

Blå bunnlinje tidligst om et års tid? Vi er pr. i dag nært break even, med avsluttende fase på oppbygging av salgsteam. Videre blir det full refusjon fra mandag på det lukrative surveillancemarkedet, og med stadig full fart i satsingen med utsetting av flexiskope.
Kan du forklare hvofor du tror at pho ikke klarer å øke inntektene fra dagens nivå før mot 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
bravi
28.12.2018 kl 10:08 3825

m73102, lurer på hvilke påstander du mener jeg skal ha kommet med som er skremselspropaganda for å kjøpe billige aksjer? At jeg påstår at rischosio fikk rett med at kursen gikk ned i går ser alle at stemte.

Har inntrykk av at rischosio har trykket på noen "knapper" her ja, ellers hadde ikke reaksjonene blitt så sterke. Det tror jeg skyldes at flere ønsker å fremstå skråsikre på caset mens de i virkeligheten er litt i tvil.

Canonboy, hva rischosio har bidratt med i +/- kan dere vurdere selv, det har jeg ikke noen synspunkter på, med han fikk iallefall opp temperaturen på tråden.

Men nå har allerede kursen tatt igjen mye av tapet i går og det er jo fint.

Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 10:18 3819

Riskoker - det har vært stilt mange spørsmål rundt kursmålene som er gitt på HO, og i motsetning til deg har de som har beregnet seg frem til disse målene forklart grundig for forutsetningene bak regnestykket. En får selv velge om dette er realistisk eller ikke - og det er ingen som har skrevet at PHO vil stå i kr 1000 eller kr 1900 i morgen.

Du som er så seriøs - og som alltid treffer med dine antagelser og påstander - hva mener du kursen til PHO bør ligge på dersom Schneider når sin målsetting om 70 % markedsandel i USA? Jeg regner med at du som har satt deg grundig inn i caset PHO klarer å regne deg frem til dette raskt.... For øvrig venter jeg fortsatt på svar på spørsmålene jeg har stilt deg tidligere....
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 10:32 3783

Bravi - det er veldig enkelt å tippe om kursen skal opp eller ned (50 % sjanse). Poenget er at risch ikke fikk rett i sine antagelser/påstander (hvis du leser innleggene hans). For meg er det viktigste å høre begrunnelsen bak antagelsene/påstandene - og det blir helt meningsløst å komme med påstander om at VELDIG MANGE vil lempe ut aksjene i romjula og MYE av oppgangen vil forsvinne i romjula ved kun vise til børsklima og likviditeten til HH (som har vært gjeldende også i hele perioden når PHO steg 36 %). Ville ikke disse argumentene vært like gjeldende når kursen var i kr 32? I tillegg - når Rish skriver at han igjen skal fortelle oss i ettertid at han vil få rett - så er det riktig at jeg reagerer, men det har ingenting med at jeg har mindre tro på PHO (snarere tvert imot). Igjen - er det noe av de forholdene bak nedgangen på børsene som vil påvirke driften til PHO direkte? Hvilken betydning har det for caset PHO at eventuelt en av aksjonærene må selge seg ut pga likviditetsskvis?

Bravi - jeg står fortsatt ved deg jeg skrev om deg i går, og din "påstand" om at vi som reagerer på innleggene til Risch gjør det på grunn av at vi er mindre skråsikre faller igjen kategorien i "oppgulp". Hva begrunner du det med?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 10:37 3789

Nå Risch, Begynner du å se konturene? Vi er vel i romjulen nå. Dersom du ikke ser konturene gjør sikkert bravi det.

rischioso
23.12.2018 kl 16:53
2068
focuss skrev
Kjære medaksjonærer Vi som tidlig har sett at PHO vil være en sjelden anledning i OSE sin børshistor..
Det er vel heller når man har noe plausibelt å komme med at man møter noen med en annen mening på en saklig og ordentlig måte og ikke går rett i strupen - det er vel akkurat gjennom en slik oppførsel at man viser klare tegn til desperasjon og ikke minst usikkerhet...

Uansett, og udiskutabelt - Hansson er og blir med sin reelle liquiditetsskvis ikke annet enn en løs kanon på PHO dekket så får den enkelte selv satse på om skuddet vil gå over skorstein eller rett i baugen som sist og kursen blir liggende som fregatten Helge Ingstad i de neste kvartaler ....

Vi vil nok se konturene av fasit veldig snart og kanskje allerede i romjulen...
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 10:46 3775

Det meste av oppgangen er allerede blåst bort i løpet av romjula, det ser i hvert fall slik ut for trådstarter.
... Og jeg som ikke trodde det fantes større narrer en Donald....
_____________________________________________________

--* De fleste forstår nok hva akkurat det vil gjøre med oljebørsen OSE og på toppen har vi usikkerheten om at Hansson vil måtte selge seg ned i PHO for å frigjøre kapital ifb.m de pågående forhandlingene om ny finansiering for NAT og må han så vil han i alle fall ikke vente lenge grunnet risken for at han vil få mindre for aksjene for hver dag som går den kommende tiden....--

--Mitt bet er at hele den siste måneds oppgang på rundt 36% vil forsvinne i nærmeste fremtid og mye allerede i romjula - kanskje mer til om dette varer utover i 2019 da Q4 presentasjonen nærmer seg med stormskritt (27.02) og som med største sannsynlighet vil være rød fra topp til tå så ingen trigger i sikte - ikke der heller....--
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Computum
28.12.2018 kl 10:56 3765

Uff. Kan vi ikke tone ned denne "hvem vet best" -krangelen. Ingen vet hva morgendagen bringer. Dag til dag spådommer blir ren gjettning med 50% sjanse for å få rett.
Det er de lange linjer som teller. Og de ser jo lovende ut.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 10:59 3762

De fleste som forsøker å fremstå som smarte og hakker ned på andres investeringer, og på toppen av det hele bare taper penger på børs, selv med årsverk på børs og forum på tilsammen 3-4.000 timer kan umulig se seg selv i speilet.
Slike investorer pleier å ha nok med seg selv og slikke sine egne sår, men ikke den typen som trådstarter representerer.

Merlin har gitt seg med å hakke på aksjer han ikke eier fordi alt han tar i ser ut til å bli til gråstein.
Da er det forståelig at man får mer enn nok å tenke på med å redde sin egen økonomi.

At ikke disse 2 skifter nick er for meg komplett uforståelig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
focuss
28.12.2018 kl 11:09 3744

Bravi
Rishioso fikk rett?? Det var da vel ingen som argumenterte for at børsen skulle opp etter fem prosent tryning i New York
Alle inkl rischioso fikk vel rett i det. Har ingenting med PHO å gjøre det annet enn at Pho hadde gått mer en indeksen i forkant og faller litt mer i etterkant. Dette er slike banaliteter at det er rart noen i det hele tatt gidder bruke energi på det
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
bravi
28.12.2018 kl 11:24 3717

focuss, mye enig i det du skriver.
De som er ivrigst i å rakke ned på andre skribenter her på forumet bør helst ha rent mel i posen selv.

m73102, venter fremdeles på svar om hvilke påstander jeg skal ha kommet med for å kjøpe billige aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 12:37 3655

Bravi - jeg svarer gjerne, etter at du har svart meg på spørsmålet jeg stilte først; mener du at Risch fikk rett i sine antagelser om at MYE av oppgangen på 36 % skulle forsvinne i romjula og at VELDIG MANGE ville lempe ut PHO aksjer i romjula??

Hva ønsker du å oppnå du når du skriver at det er viktig å høre på Risch siden han har mer rett enn feil (hva er det du har lest)? Eller når du skriver at Risch fikk rett i sine antagelser - hvilket er direkte feil? Kan du forklare meg hva annet du ønsker å oppnå enn å skremme andre til å selge?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 12:38 3657

Focuss - er uenig med deg, Risch fikk ikke rett i sine antagelser/spådommer. Det var aldri en diskusjon om PHO ville falle eller ikke...Det var så vidt jeg har lest, ingen som påstod at PHO ville stige i romjula?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Computum
28.12.2018 kl 12:46 3641

Dette retthaveriet er ganske kjedelig i lengden. Bare vårherre ser inn i fremtiden. Vi andre kan bare gjøre mer eller mindre kvalifiserte gjettninger. Noen får rett og andre tar feil. Ingen tar feil hele tiden og ingen har rett hele tiden. Derfor er det ganske spennende å være investert i aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
focuss
28.12.2018 kl 13:05 3624

m73102
Vi er helt enig. Det manglet ett spørsmåltegn i innlegget mitt. Skal legge det inn nå.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 13:10 3618

?
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
bravi
28.12.2018 kl 15:44 3568

m73102, jeg har ikke kommentert annet enn at rischosio fikk rett med sin antakelse i går. Jeg har ikke kommentert noen andre av hans uttaleser utover det.
Jeg ønsker ikke å oppnå annet enn å korrigere opptil flere uttalelser her på forumet om at enhver antydning fra rischosio er feil. Det er ikke min erfaring, etter mitt syn har han tidligere (over flere år) truffet bra, da tenker jeg ikke på Pho men på andre aksjer. I Pho har jeg ikke sett han har skrevet noe før helt i det siste. Jeg har ikke kommet med hverken kjøp eller salgsanbefalinger i dette papiret basert på riscjosio sine innlegg, det er helt klart.

Computum, du må ikke skylde på meg for dette retthaveriet, jeg er bare beskyldt for å skremme folk for å få billigere aksjer selv.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 15:58 3536

Jeg lurer på om TS har enda flere `gode råd` og advarsler å gi til PHO-aksjonærene enn han kommer med i hovedinnlegget på denne tråden og bl. natt til julaften ?

Med det nicket og den populæriteten han oppnår alle steder han viser seg, og alt arbeidet han legger ned for å bli bare enda mer upopulær, skulle man tro at han kommer til å ligge litt lavere i terrenget i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
rischioso
28.12.2018 kl 17:35 3469

Børslandskapet er som Danmark - ikke lett å ligge lavere i terrenget noen plass...;)

Benytter anledningen til å ønske alle et Riktig Godt Nytt År så får vi håpe på at Hansson ikke finner på noen sprell fremover ei heller at det kommer flere børskorreksjoner - selv om det er mye som tyder på at det ikke blir helt slik!
Redigert 21.01.2021 kl 04:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 18:09 3313

Et forsøk på å vri seg unna med en tilsynelatende god gest er det i hvert fall ingen som har vært på HO en stund som tror på..
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Computum
28.12.2018 kl 18:46 3271

"Computum, du må ikke skylde på meg for dette retthaveriet, jeg er bare beskyldt for å skremme folk for å få billigere aksjer selv. "

Nei, det gjør jeg heller ikke, bravi. Tror du er ganske ærlig i dine ofte pessimistiske vinklinger og synes du kan være en god motvekt til de som bare "taler for sin syke mor".
I motsetning til TS påberoper du deg ikke å være den som vet best heller.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2018 kl 12:22 3163

Bravi - hvis du mener at Risch fikk rett i sine antagelser om at mye av oppgangen i PHO den siste tiden forsvinner og at VELDIG mange ville lempe ut PHO aksjer i romjula, så skjønner jeg hvorfor din erfaring er at Risch treffer bra...

Risch har så langt jeg har lest ikke skrevet et ord om det fundamentale i PHO (eller det tekniske) for å forklare den videre kursutviklingen. Han har derimot hengt seg veldig opp i utenforliggende forhold som jeg ikke forstår skal ha direkte innvirkning på driften til PHO, bl.a. utviklingen i oljeprisen. Han har kommet med en påstand om at det er bankers at den fortsatt vil være lav. Hva oljeprisen skal ha å si for kursutviklingen i PHO skjønner ikke jeg - men jeg regner med at Risch, som er veldig opptatt av å gi en objektiv tilnærming til kursutviklingen til PHO, også bemerker artikkelen på Hegnar.no hvor en mener oljeprisen i snitt vil ligge på 70 dollar i 2019... Ellers mener han at Q4 vil vise et underskudd - er ikke det i overenstemmelse med det selskapet selv har gitt uttrykk for? Så vidt jeg har forstått har ikke selskapet sagt at en vil se overskudd i 2018. Tviler derfor på at det er mange som forventer overskudd dette Q (vil ev. være en positiv overraskelse). Schneider har derimot gitt uttrykk for at vi vil se en akselerende vekst - og har satt som mål om 70 % markedsandel i USA (i dag har PHO ca 0.5 %). Vi ser en markant økning i utplassering av scope i Q4, har fått tilgang til Surveillance markedet, refusjonsordningen trer i kraft i 2019 (som Schneider har sagt har betydning for brukerfrekvensen) mv. Blir spennende å følge med hva som skjer i 2019.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
29.12.2018 kl 13:13 3124

Ja, er det ikke pussig hvor mye utenforstående faktorer som trekkes inn når man ikke finner noe galt å ta selskapet for?
I PHO har vi et selskap som er rigget for suksess i det amerikanske markedet, men der ledelsen selv har gjort det klart for markedet at det ikke bil bli overskudd på bunnlinjen i 2018 nettopp fordi der brukes mye penger på å omstrukturere og klargjøre selskapet for akselererende vekst i årene som kommer. Det siste er tydeligvis vanskelig å svelge for en del investorer som fortsatt befinner seg på utsiden, men som fortsatt har våre drømmer om en inngang på 20 tallet. Sorry, dem perioden er forbi. I løpet av januar 2019 blir det også historie å kunne handle PHO på 40 tallet.

Men i et desperat forsøk på å baisse PHO så trekker man inn oljepris, renteutvikling, internasjonal utvikling, krig og uroligheter. Ja, det er vel bare et spørsmål før helsetilstanden til Paven i Roma også blir et element med innvirkning på PHo sin aksjekurs.

Jeg sier bare, slapp av, selskapet er rigget for skarpseilas gjennom 2019 og det vil markedet tidsnok måtte erkjenne.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.12.2018 kl 13:24 3100

billionæren,

utgangspunktet for din post med tilhørende spørsmål var følgende:

RE - rischioso skrev
"Det vil som kjent kunne ta tid før bunnlinjen skifter farge og tidligst i andre halvår om ikke senere.. "

* Så som du kan lese av hva jeg skriver så sier jeg at det er muligheter i første halvår som tidligst - mao de første 6mdr som igjen betyr q1 eller q2 som tidligst - mao, jeg opprettholder hva jeg har skrevet tidligere om at q4 som vil bli presentert den 27.02 vil med største sannsynlighet bli rød grunnet økte kostnader og forsinkede inntekter og av samme grunn ikke vil bli noen trigger.
For det er jo ikke til å stikke under en stol at det meste i dette caset har tatt veldig lang tid og det er ingenting som tilsier at ting plutselig vil skje hurtig.

Så legger jeg til at det også finnes muligheter for at det kan ta enda lengre tid enn q1 og q2 noe som da kan bety q3 osv..

Allikevel velger du å ignorere hva jeg skriver og lemper inn en påstand om at jeg mener tidligst om et års tid - hvor du finner at jeg skal ha ment det får du jo spørre deg selv om...

LES - Blå bunnlinje tidligst om et års tid?

* Om vi ikke kan svare på det andre faktisk skriver så blir det jo utfordrende å skulle få til noen god diskusjon....



Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.12.2018 kl 13:48 3072

RE - og det er ingen som har skrevet at PHO vil stå i kr 1000 eller kr 1900 i morgen.

* Det har heller ikke jeg sagt så nå og igjen tillegges det ting som jeg ikke har sagt. Ei heller sa jeg at oppgangen på 36% eller mer ville nulles ut dagen etter jeg skrev det og av samme grunn ble min heller beskjedne nedgang på rundt 36% med plausible argumenter sett opp i mot kursmål på 1000 eller høyere noe som utgjøre 2000% stigning eller mer og som det ikke ble stilt spørsmål ved.

RE - Du som er så seriøs - og som alltid treffer med dine antagelser og påstander

* Dette er jo ikke noe jeg har påstått så da er dette din egen fremstilling som du overfører til meg som at jeg er eieren av den påstanden. Så hva forventer du så av svar når du kommer drassende med slikt?

De fleste ville nok ikke tatt seg bryet med å gitt deg noe svar noe ikke jeg heller vil gjøre.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
focuss
29.12.2018 kl 13:50 3065

Dersom PHO hadde ønsket å vise blå tall i q3-18 så hadde de gjort det. Om de viser blå tall i Q4 gjør de også som de vil med. Når det kommer til Q1-19 så regner jeg med at de ikke klarer annet enn å vise blå tall lengre.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
bravi
29.12.2018 kl 14:00 3045

m73102,
Kan forklare deg dette før n,te gang. Det jeg sa var at rischosio hadde rett i var kursutviklingen første handledag i julen. De øvrige påstandene har jeg hverken kommentert eller har noen synspunkter på. Derfor mener jeg heller ikke noe om dem.

Du skulle svare på hvilke påstander jeg har kommet med for å kjøpe billige aksjer, deg har jeg ikke sett noe til.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.12.2018 kl 14:33 3011

RE - Risch har så langt jeg har lest ikke skrevet et ord om det fundamentale i PHO (eller det tekniske) for å forklare den videre kursutviklingen.

* Flott at du nå skiller mellom det fundamentale og det tekniske noe du ikke gjorde tidligere - så en god start...:)

RE - Han har derimot hengt seg veldig opp i utenforliggende forhold som jeg ikke forstår skal ha direkte innvirkning på driften til PHO, bl.a. utviklingen i oljeprisen. Han har kommet med en påstand om at det er bankers at den fortsatt vil være lav. Hva oljeprisen skal ha å si for kursutviklingen i PHO skjønner ikke jeg - men jeg regner med at Risch, som er veldig opptatt av å gi en objektiv tilnærming til kursutviklingen til PHO, også bemerker artikkelen på Hegnar.no hvor en mener oljeprisen i snitt vil ligge på 70 dollar i 2019...

* PHO er som kjent listet på OSE - OSE er igjen en oljebørs og vil således bli mer berørt av svingninger i oljepris - dette skulle jo være enkelt å forstå. Jeg har aldri uttalt at det er bankers at oljeprisen vil være lav - jeg har sagt at kuttene innenfor OPEC har vist seg å ta lengre tid enn først estimert og av samme grunn vil det fortsatt være press på oljekursen fremover.

RE - men jeg regner med at Risch, som er veldig opptatt av å gi en objektiv tilnærming til kursutviklingen til PHO, også bemerker artikkelen på Hegnar.no hvor en mener oljeprisen i snitt vil ligge på 70 dollar i 2019.

* Oljepris estimatene er til stadighet blitt nedjustert av samme grunn som jeg nevnte ovenfor og 70usd/fatet er ikke lengre noe estimat flertallet snakker om.

RE - Ellers mener han at Q4 vil vise et underskudd - er ikke det i overenstemmelse med det selskapet selv har gitt uttrykk for? Så vidt jeg har forstått har ikke selskapet sagt at en vil se overskudd i 2018. Tviler derfor på at det er mange som forventer overskudd dette Q (vil ev. være en positiv overraskelse).

* Det er helt riktig så da er vi omsider enige om noe selv om du nok får en gjøre jobb med å forklare det for veldig mange av dine lagspillere legger vi til grunn hva som er forventningene til q4 gjennom hva som er blitt skrevet på denne tråden.

RE - Schneider har derimot gitt uttrykk for at vi vil se en akselerende vekst - og har satt som mål om 70 % markedsandel i USA (i dag har PHO ca 0.5 %). Vi ser en markant økning i utplassering av scope i Q4, har fått tilgang til Surveillance markedet, refusjonsordningen trer i kraft i 2019 (som Schneider har sagt har betydning for brukerfrekvensen) mv. Blir spennende å følge med hva som skjer i 2019.

* Målet er 70%, MEN det er viktig å få med seg at den faktiske markedsandelen er på knappe 0,5% og det selv etter flere år i det amerikanske markedet - akkurat det burde vel fortelle de fleste at ting har tatt tid, tar tid og vil med største sannsynlig fortsette med å ta tid.

OPPSUMMERT

Vi er enige om at PHO er listet på oljebørsen OSE en børs som av samme grunn er eksponert for større utslag enn andre børser når oljeprisen svinger noe som igjen mer eller mindre vil berøre alle selskapene listet på OSE.
Vi er uenige om oljeprisestimatene for 2019, men jeg forholder meg til det siste som er meldt og det er estimater som ligger langt lavere enn 70usd/fatet.

Vi er enige om at q4 blir rød og dermed vil man ikke få noen triggende drahjelp fra det resultatet som vil presentert 27.02.2019. Vi kjenner heller ikke til om det blir noe bedre for q1 ei heller q2 siden ting har tatt tid, tar tid og med største sannsynlighet vil fortsette med å ta tid og ikke minst har kostet betydelig mer enn det selskapet først så for seg og dermed er risken stor for at det heller ikke vil være noen triggende drahjelp fra tallfremleggelser i uoverskuelig fremtid.

Når vi så kjenner til at ting tar tid så er det ensbetydende med at det er langt frem til overskudd, oljeprisen vil være volatil fremover hvor USA kjemper med nebb og klør med å få prisen ned gjennom en eksploderende skiferproduksjon som har overrasket verden med negativt fortegn og av samme grunn har oljeprisen falt.
Og om ikke det skulle være nok så kjenner vi til usikkerheten om og rundt den pågående handelskonflikten mellom USA og Kina som virker inn på alle verdens børser hvor det er noe som ikke er å forvente vil være løst med det første og topper vi alt dette med at PHO sin største eier er kommet i en alvorlig likviditets-squiz hvor risken er høy for at han blir tvunget til å frigjøre kapital som sist gjennom å dumpe betydelige mengder av aksjer i løpet av en kort periode så virker realitetene i caset de neste kvartalene å ikke være helt kompatibelt med hva mange ser for seg og har et ønske om.

Nå snakker ikke jeg om flere år fremover for det er det jo ingen som kjenner til - jeg forholder meg til hvordan ting ser ut i det korte til mellomlange bildet hvor det faktisk pr i dag finnes tilgjengelig informasjon av betydning som den enkelte kan dra nytte av til å bedre kunne forutse kursutviklingen - med forbehold om at man er villig til å se det....

Det er heller ingen grunn til å være redd for at muligheten skal springe i fra en for det har tross alt tatt flere å for og få en markedsandel på en knapp halv prosent så det vil være nok av tid til å kunne hoppe på toget eventuelt akkumulere på et senere tidspunkt når og hvis utviklingen i caset tilsier det og ikke minst når markedsutsiktene har bedret seg.

Og siden det er nettopp kursutviklingen som er driveren for den enkeltes investering så bør man kunne utgå fra at det er i alles interesse også å løfte frem plausible riskfaktorer som vil kunne ha en negativ innvirkning på kursen slik at den enkelte bedre kan posisjonere seg mest riktig og raskest mulig for det som virker å komme enn å skulle prøve og holde det skjult for risken forsvinner jo ikke av den grunn og av samme grunn er ingen tjent med det - i alle fall ikke flertallet....

Fortsatt God Romjul!
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2018 kl 14:33 3013

Bravi - du skrev 27. des kl 1053 at Risch fikk rett i første omgang. Det Risch hadde gitt uttrykk for var i sine innlegg at pga børsklimaet/likviditeten til HH ville MYE av oppgangen i PHO foravinne i romjula - og at VELDIG MANGE ville lempe ut aksjer i romjula. Det var aldri tema/diskusjon OM kursen ville stige/synke 3. juledag. Regner med at du forholder deg til det som ble diskutert - og som mange andre reagerte på? Samtidig har jeg ingen respekt for de som hele tiden skal fortelle meg i ettertid at en har fått rett. Mitt spørsmål igjen - som jeg har spurt deg om mange ganger - og som har vært tema for diskusjonen; fikk Risch rett i sine antagelser? Jeg venter også på at Risch, som er så flink til å fortelle oss i ettertid at han hele tiden har rett, gjør det denne gangen også...

Du får selv tenke over hvordan vi andre oppfatter det når du skriver, etter at Risch har kommet med flere påstander/antagelser som ikke er begrunnet i noen fundamentale forholdene i PHO - samt viser til oljeprisen/øvrige negative forhold som har preget børsklimaet (men som ikke har direkte innvirkning på driften til PHO) - for å forklare at MYE av oppgangen vil forsvinne/MANGE vil lempe ut aksjer, og du skriver at han har fått rett i sine antagelser og at vi må høre på Risch fordi han tidligere har fått rett? Hvilken annen agenda har du enn å skremme andre til å selge aksjene sine? Er dette konstruktive bidrag? Når jeg i tillegg ber deg forklare nærmere hvilken betydning dette skal ha for PHO (samme spørsmål jeg også stilte til Risch) - uten at noen av dere vil svare - hva annet skal vi tro?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
billionæren
29.12.2018 kl 14:48 2989

Her er det du skrev
"Det vil som kjent kunne ta tid før bunnlinjen skifter farge og tidligst i andre halvår om ikke senere.

Og i mellomtiden krakker verdens børser og et høyst mulig HS salg rett rundt hjørnet - i en slik setting betyr ikke det du vektlegger noe som helst - verken nå eller i nærmeste fremtid.

Uansett, veldig snart har vi fasit enten vi vil eller ei...

Takker for en interessant diskusjon - nå vil det være snømåking som gjelder de neste timer....)

Ha en fortsatt fin romjul!"

Du skriver andre halvår som betyr q3 og q4, ikke q1 og q2. Siden vi er i andre halvdel 18 så tillot jeg meg å skrive et års tid til andre halvår 2019. Kan ikke se noe sted at du sier at det er mulig med positivt resultat i første halvår.
Forstår nå hvorfor diskusjonen her drar ut...
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
focuss
29.12.2018 kl 14:51 2982

Rischioso
Beklager å måtte meddele deg at det ikke synes som du har oppfattet noe av betydning for hvordan Photocure fremstår som investering i dag. Derfor burde du vurdere å legge deg litt lavere i terrenget. Bare godt ment.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare