NAS: - Gladmelding fra Norwegian på selveste Julaften??


Oversatt av Google:
"Norwegian Air Shuttle ASA ("Selskapet") vil gjerne gi finansmarkedet en årsskifteoppdatering. For å møte konkurransemiljøet i en periode med sesongmessig lavere etterspørsel i Europa har selskapet gjort flere endringer i ruteporteføljen, samt justert kapasiteten. Kombinert bør disse tiltakene forbedre resultatene fra begynnelsen av 2019.

I tillegg har selskapet lansert et omfattende kostnadsbesparelsesprogram, # Focus2019, som vil bidra til estimerte besparelser på minst 2 milliarder kroner i 2019. Seks uker i programmet har vi allerede identifisert betydelige besparelser. Selskapet vil oppdatere markedet med resultater fra # Focus2019 i forbindelse med kunngjøringen av resultatene for første kvartal 2019.
 
Som tidligere kommunisert, har norsk langdistanseoperasjon blitt forstyrret av utfordringer med Rolls-Royce-motorer på Dreamliners. Selskapet har nå inngått en avtale med Rolls-Royce som vil ha en positiv effekt fra første kvartal 2019. De kommersielle vilkårene i avtalen forblir fortrolige.
Selskapet er glad for å kunngjøre at finansieringen for alle flyleveranser for første halvår 2019 er sikret. Dette inkluderer også refinansiering av en av de levert Dreamliners, noe som resulterte i en positiv likviditetseffekt på 275 millioner kroner i desember 2018.

Prosessen med å avhende fly fortsetter, og vi opplever betydelig interesse i vår eksisterende flåte samt fremtidige leveranser. Selskapet undertegnet nylig en intensjonsavtale for salg av to fly med levering i første kvartal 2019. Diskusjonene om å danne et joint venture for fly eierskap fortsetter også med full styrke."

https://newsweb.oslobors.no/message/466612
E24.no:
https://aksjelive.e24.no/article/rL6a4e
Redigert 24.12.2018 kl 11:30 Du må logge inn for å svare

Her var det ikke mye nytt. Det eneste som kan redde NAS fra en ny emisjoner er JV. For to måneder siden oppga de at de var i "advanced discussions", noe som indikerer at en avtale kan forventes om kort tid. De oppga også at de håpet annonsere resultatet "shortly". Senere oppga de at de håpet å ha det på plass før årsskiftet.

Nå har de sluttet å bruke uttrykket advanced diskussions. Lykke til dere som fortsatt eier NAS, men jeg ble ikke beroliget nå.
Redigert 24.12.2018 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
TomW
24.12.2018 kl 11:54 6267

Om jeg ikke husker helt feil så sa ikke CFO at de håpet JV skulle være på plass før nyåret, men at de håpet å kunne komme med mer informasjon rundt dette før nyåret. At en slik prosesss tar tid er ikke nødvendigvis et dårlig tegn. Alle vet at det er STOR interesse for både flyene og slike samarbeid i markedet så her brukes det nok tid til å finne riktig partner. Men for EK`en sin del så er det på tide at de får landet en avtale snart.
Redigert 24.12.2018 kl 12:07 Du må logge inn for å svare

Ser man det, der kom julegaven.
nima
24.12.2018 kl 13:55 6040

Ser at silberman ikke er kommet i julestemning, men skjønner ikke at det vises å intresere for NAS hvis han ikke har aksjer i NAS, Jeg for min del velger å se positivt på oppdateringen fra NAS. God jul til alle her og god bedring til silberman..

Utidig børsmelding uten nytt av verdi.

Nei folkens, bedre å innta julematen enn å bekymre seg for krakket som pågår.

Hva snakker du om?? Selvfølgelig har det en verdi at de har sikret finansiering ut q2 2019 og har fått en økninging i likviditeten på 275 millioner kroner, spesielt da det er akkurat det som presset selskapet mest nå.
God jul til deg ass.

Det må jo være en opptur for NAS nå med oljepris på 50 dollar. Rigge seg til for å hamstre billig olje nå NAS ?
NAS hadde visstnok hedget mindre enn andre.

Gi gass nå NAS, og dra fra de andre. Flere vil kanskje ha fly også som følge av dette ?
Redigert 25.12.2018 kl 05:23 Du må logge inn for å svare

NAS har satt seg i den utrolige situasjonen at jo mer oljeprisen synker, jo mindre egenkapital har de. Med det siste fallet til 50 nå i jula går det rimelig sikkert mot brudd i lånebetingelsene.
Redigert 25.12.2018 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
bokaj70
25.12.2018 kl 10:11 5287

Det er hvad du får ud af deres melding?

Hvis noen her inne tror at 250 millioner vil gjøre en forskjell så lykke til. Markedet er ekstremt om dagen, NOFI dumper ned i verdi og alt av andre ting er ustabilt. Jeg ser ingen annen trygg løsning enn en ny emisjon, for det blir vanskelig å få godt betalt for fly eller selskapet når hele markedet vet at man må selge.
clanz
25.12.2018 kl 13:38 5096

Det hjelper fint å få 275 mill i likviditet i q4-18.... det kjøper de tid til å sikre jw innen april.
I Q1 kan dessuten oljeprisen snu og det samme vil jeg tro NOFI vil gjøre som nå handles på P/E på 6.

Ingen bør undervurdere Kjos og hans evner til å komme seg ut av et hjørne.

Selskapet bruker sterke adjektiv når de beskriver JV fremdriften og interessen for selskapets flyflåte.
Dette ville man aldri gjort dersom det var tvilsomt.
Såvidt jeg leser har de solgt ytterligere to fly av Airbusordren.
Enig i at 250 mill ikke er det store.
I tillegg kommer RR avtalen som ble indikert å ligge på ca en milliard no.
Denne er konfidensiell , men vil fremkomme i Q4 rapporten.
Men......selskapet har posisjonert seg veldig klokt hva gjelder hedg.
Alle konkurrentene har større hedg til høyere priser enn nas.
Men man må føre mark to marked og det gir innhogg i ek.
Utover året vil besparelsen i forhold konkurenten og analysene bli på nærmere 4 milliarder for 2019....jeg har da lag til grunn analysene som bruker 800 usd/ mt og f.eks Ryan som erhar dekket 2019 til 677 usd/ mt.
Nas kan nå dekke inn 65% av 2019 til 550 usd / mt.... ingen avflyselskapene er i nærheten av denne prisen for 2019
Redigert 26.12.2018 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
1013
26.12.2018 kl 19:23 4530

De går konkurs hvem tør købe en ferie billet og risikere ikke at komme afsted
TomW
26.12.2018 kl 19:32 4514

Smart kommentar :)
clanz
26.12.2018 kl 21:37 4398

Hvor har du det fra at RR innbringer nærmere 1 mrd?
Den summen er vel ALT nas har tapt på RR... og ikke det de er i nærheten av å få dekket. Men får de dekket 300-400 mill... så klarer de nok av q4-18 og kjøper seg tid.

En milliard fra RR var summen som ble opplyst på Q3 pres.
TomW
27.12.2018 kl 13:33 4084

Slik jeg tolket q3 presentasjonen så var det ekstrakostnaden til Nas, grunnet RR, som ble oppgitt til å være 1mrd. Hvor mye av dette Nas får dekket av RR gjenstår å se, men at dette blir 1 mrd tviler jeg noe på. Men det hadde naturligvis vært meget hyggelig!
Redigert 27.12.2018 kl 13:34 Du må logge inn for å svare

Ja, Hartepool har misforstått. De 1 mrd. var ekstrakostnader for NAS knyttet til erstatninger til passasjerer for kansellerte avganger m.m. De får ikke dekket dette.
TomW
27.12.2018 kl 13:55 4031

Slik jeg leser meldingen som kom den 24 så vil de få dekke noe av dette. Hvor mye gjenstår å se
28.12.2018 kl 17:52 3651

Ble noen kroner idag,lempet ut alt 10 min før close,beklager at kursen ikke klarte å hente seg inn igjen,har stor tro
på NAS og Kjos til neste år NAS er og blir børsens mest spennende selskap.
29.12.2018 kl 11:17 3367

Nei!ikke med NAS ville bare ut før nyttår,kommer til å bruke mer tid på denne aksjen har skviset alt som har med oljerelatert å gjøre
ser ingen fremtid i oljeaksjer da jeg tror oljeprisen skal ligge på rundt 50$ noe som kommer til å gagne NAS fremover.

Har enorm respekt for de Kjos har bygget opp!
bokaj70
29.12.2018 kl 11:51 3337

Det NAS mister på hedge for de tilbage i besparelser. Det bliver dermed neutralt for Ek i forhold til at olieprisen havde blevet på hedgeniveauet. Som ville være acceptabel for NAS. Er det ikke hele pointen med at hedge?
Dear får billigere brændstof men det neutraliseres af hedgen. Samme hvis det havde været omvendt.

Dermed er det kun positivt med så lav oliepris som muligt, da de kun har hedget en begrænset del.

At de har sat sig i en position hvor de skulle dræne Ek fordi olieprisen falder er en misforståelse. Selvfølgeligt ville det være optimalt ikke at have hedget når nu prisen er under niveau. Men det er nu engang konsekvensen af at risikosikre på den måde.
Redigert 29.12.2018 kl 11:53 Du må logge inn for å svare

bokaj70

Hvis de har hedget 25% av eksponeringen så får de vel heller 4x så mye igjen i lavere drivstoffutgifter. Det er en midlertidig lavere egenkapital som følge av at posisjonene de har hedget strekker seg lenger frem i tid, og tapene må jo bokføres basert på dagens priser.

Nå forstår man kanskje også hvorfor NAS har hedget så små posisjoner, de har rett og slett ikke hatt tilstrekkelig egenkapital til å kunne hedge mer.
bokaj70
29.12.2018 kl 15:13 3190

Jeg skrev indlægget for at få modsvar. Så det du siger er, at udfordringen på egenkapitalen på den korte bane er, at man må bogføre tab nu og her for hele hegdepositionens levetid - baseret på dagens priser. Men besparelserne på drivstofsudgifter i sagens natur kun er for indeværende kvartal.


Ja, de får da ingen regnskapsmessig besparelse på drivstoffet for fremtiden så lenge det ikke er fylt på flyenes tanker...
IshebaA
30.12.2018 kl 21:41 2803

Forskjellen på lite hedging og lavere drivstoff-priser enn konkurrentene er selvfølgelig ikke i noe regnskapsmessig i forstand av en fortjeneste. Drivstoffet må betales uansett, uansett pris.

Forskjellen som setter NAS i en positiv situasjon kontra f.eks Ryanair på 70usd fatet er at de tåler lavere billettpriser over tid. NAS har rett og slett råd til å være mer konkurransedyktige enn hva konkurrentene og markedet hadde forventet. Og det er nettopp her vi som investorer nå pokka er nødt til å se resultater på ren inntjening. Om vi ikke gjør det er NAS i "deep-shit" allerede 2019.

Jeg forventer svært positive ringeffekter for NAS av så lave drivstoffpriser som nå, kontra samtlige konkurrenter. Om de ringeffektene uteblir ila. Q2 er jeg ute av aksjen som langsiktig investor, dessverre.