Ny Panoro analyse lagt ut på Seeking Alpha lille julaften!!

Jannern
PEN 25.12.2018 kl 15:44 21391

Dette var veldig spennende greier og svært bra analysearbeid. Utrolig hvor sterk profitt Panoro også har på lave oljepriser som 50-55 USD!
Også prisingen av Panoro aksjen også - PE tall på 2-4 avhengig av oljepris eller cashflow prising på 0.4-2. Vanvittig!
Og 40-60 kroner i kursmål.....dette kan bli skikkelig gøy!

Analysen ligger her:
https://seekingalpha.com/instablog/49022789-moonflash2017/5251519-panoro-energy-asa-set-big-stock-rally-stock-price-valuation-come-investors-discover

Panoro Energy ASA - Set For A Big Stock Rally As Stock Price And Valuation Have Come Down, Investors Discover Incredible Upside Potential Of "New Panoro"
Dec. 23, 2018 6:19 PM ET

Summary
Panoro Energy ASA (PEN NO, PESAF, "PEN", "Panoro") has through 2018 gone through a radical transformation as a company, and creating big value for shareholders in the process.

PEN has 12-16 USD in op ex per barrel for its shallow water (near/onshore) oil production creating high profits even with oil prices in the 50-55 USD range.

Production will grow 1200% from 2018 to 2020, as a result of organic growth, and through "world class" acquisitions. Production is likely to hit 4.5-5k bpd by end 2020.

The big Q418 stockmarket correction has created the best buying opportunity in PEN´s history. The main driver of PEN´s drop has been retail investor "panic", as retail has dumped share.

The correction creates a unique buying opportunity at an incredible value, as cashflow mutiples going forward are incredibly low, with cashflow multiples as low as 0.4-2x on 2020 estimates!

Panoro is debt free on a net debt basis, meaning low financial risk. As a low cost producer, it also has high earnings generation with lower oil prices (55 USD).

In order to understand the valuation of Panoro (OSLO: PEN NO) I will divide Panoro as a company into several parts. The first part is about PEN as a significant oil producer with access to, and ownership in a high quality production infrastructure. Panoro is already generating significant cashflow, which will rise rapidly over the next 18 month period. The company will be able to produce oil for 20 years going forward based on PEN´s current reserves and resources, i.e. from oil that PEN already has discovered and is recoverable through the company´s production infrastructure.

The second part of the valuation is the value of the company´s massive exploration potential. Panoro´s exploration potential has grown a lot through 2018 due to PEN´s very attractive 2 acquisitions in Tunisia, and successes in Gabon. Panoro now owns around 60% of oil blocks with 250 million barrels of exploration potential in Tunisia. Furthermore, it owns 7.5% of the Ruche Area in Gabon, also known as Dussafu, an area with more than 20 prospects with a total of 1 billion barrels of oil in exploration potential. One of the prospects within this cluster of oil prospects were drilled with success in 2018, proving to hold a lot of oil. It is known as Ruche North East (Ruche NE). The discovery size has yet to be disclosed by the field owners, but is likely to be close to Tortue in size based on indications from the Dussafu field owners. Currently Tortue, one of the Dussafu discoveries which has been put into production, is estimated to hold 30-40 million barrels of 2P reserves, with an additional 30 million barrels of contingent reserves. Tortue, Ruche, Ruche NE, Mobuenga and Walt Whitman, the current 5 Dussafu area discoveries, are by field analysts and the oil companies involved estimated to be bigger than 150 million barrels of oil!

The third part of the value is the X factor, which is a function of PEN´s world class management and board of directors. Needless, to list their names, as they can be found on their web site. However, it is worth repeating that the CEO, and full board were new to the company from late 2014 and joined gradually by 2016. The CEO, John Hamilton, has a long and impressive track-record from a global investment bank and several oil companies. In 2008, he was CFO of Imperial Energy, which was sold to ONGC for 2 bn USD. The board members are a group of very highly regarded oil executives. Two have long links to the Lundin Group, and still work with the Lundins. They are Mr. Sanness and Mr. Soden. Mr. Sanness is an oil legend, responsible for the Johan Sverdrup discovery among other things, while Mr. Soden is CEO of Africa Energy. Mrs. Herger and Mrs Aadland are two other very skilled oil executives. The Chairman, Mr. Balkany has through his active ownership transformed the management and board of the company and brought in this excellent group of people. The total cost of running the management organization of Panoro is appr. 20 millNOK per year. It is an extremely low cost, and very creative group with global reach, and which have catapulted Panoro from being a miniature oil producer with a lot of legacy problems (inherited from the very poor owners and executives before 2014) to becoming a significant African player with rapidly rising profitable production. Panoro´s executive group is extremely cost focused and value creative. I regard them to be world class guardians of the company, that will create and protect value going forward based on a vast and extensive industrial and financial network, for the benefit of Panoro´s shareholders.

VALUATION PART 1: PANORO - THE OIL PRODUCER

GABON

Panoro is currently (up until they assumed ownership of the "OMV-acquistion" in Tunisa in late December 2018) producing appr. 1300 bpd, with the majority coming from Gabon´s Dussafu block. First oil in Gabon, came 2 months ahead of schedule and on budget, and took only 18 months from BWO bought into Dussafu to first oil. A feat rarely seen ever on any FPSO development globally in the history of FPSO developments. It is producing within its guided range of 10-15kbpd after production start. The field will ramp up production by late 2019, through the addition of up to 4 new wells in addition to the current 2 producing oil wells. This will raise the field production to 20-25k bpd in the initial stages of early 2020.

To understand the value-creation in Gabon, it is fundamental to understand the production infrastructure in the Dussafu block. BW Offshore has installed the 1.3 million barrel storage Adolo FPSO inside the Dussafu block. Adolo has been upgraded for a new 20 year life, and can produce 40-80k bpd (it can be scaled up from today´s 40k bpd capacity). All of the prospects and discoveries inside Dussafu block are located maximum appr. 20 km from Adolo. I.e all current discoveries and potential new ones, can be tied back to the Adolo FPSO, which then can produce the oil. This is key, and a fundamental value driver for the Dussafu oil fields. The economics are fantastic. To drill and tie back a new oil well to the FPSO, including all subsea equipment, has cap ex of around 45 millUSD. The after tax cashflow from 1 new well from the first year of production (at oil prices of 55 USD) is 66 millUSD. Yes, you heard me right. The payback of all investments in 1 new well is appr. 9 months at oil prices of 55 USD per barrel! A new well will produce oil for appr. 15 years on a gradually declining production volumes. The Dussafu wells are among the world´s most profitable offshore wells, and beats any shale oil, deepwater oil, north sea oil, and most conventional oil most places onshore. Owning the Dussafu block is a license to make money. Investors seem to know little about the facts concerning Dussafu. Most analyst reports fail to highlight these facts. After BW Offshore´s Q318 report, the FPSO analyst community, who still have limited understanding of this (an assessment I have made, based on reading their reports) focused on all the wrong things in their Q3 comments. Stock market investors sold off the BWO and Panoro stocks based on information about Dussafu among other things. The market has failed to understand the financial returns of this world class asset and growth potential. Dussafu is a mouthwatering project, and investors eventually will flock to be owners of it when they realize. A return on invested capital in a new well of above 100% within 1 year, and then another 15 year of free cashflow is almost unheard of. However, this is possible in the oil business provided you have cost control, great execution and a fantastic asset, such as Dussafu. Panoro enables investors access to unique returns, which perhaps only Arabian oil sheiks are accustomed to.

Tullow exercised their right to become a 10% Dussafu field owners after first oil, and the fact that they did use their right, is a strong support of my thesis. Tullow is a relatively large oil company, and clearly know what they are doing. Their new ownership of Dussafu, initially only gives Tullow appr. 1250 bpd oil production for their 10% share in the block. A fairly production volume small for a company like Tullow. Tullow, clearly knows the the Dussafu block and upside potential, and are believed to be fully aware of the large scale possibilities within the Dussafu block.

In Dussafu, the field owners already have 5 discoveries, which I already have listed. They are likely to hold more than 150 million barrels of recoverable oil. Probably closer to 200 million barrels. At this point in time, they are not classified as 2P reserves. Currently only, Tortue phase 1 is classified as a 2P reserves.

Investors should not wait for 2P reserve classification of all these discoveries before they buy PEN, as this will be events taking place long after the stock market has discounted the real size of the discoveries, and by the time investors will be too late. I.e. by the time the discoveries are classified as 2P reserves, the stock market has figured out what I am writing about in this analysis. Full 2P classification, is achieved one after all field development plans for all resources have been presented to reserve auditors.

Var ikke plass til mer. fortsetter i neste kommenar:

Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
d12m
29.12.2018 kl 19:53 6414

"Kan ikke huske å ha sett noen vurdere PEN til under 20. I dag er PEN 12 kr. "

Men kan du huske å ha sett noen som så at oljå skulle ramle til 50 på julaften? Det ene henger litt sammen med det andre. Det var vel heller ikke så mange som så Tunisia og DNO komme da de analyserte Panoro i forkant av dealen
d12m
29.12.2018 kl 19:48 6424

Nei, du har sagt det omvendte, at det er bra av forfatter å påpeke dette og jeg prøvde å gi min støtte til deg innledningsvis. Tydeligvis dårlig formulert siden piggene dine kjapt stakk ut ;)
Fluefiskeren
29.12.2018 kl 19:23 6475

Jannern

Foreslå at du forandrer litt på TS- din. Adm. har innskjerpet dette med ulovligheten av å klippe inn hele artikler. Du kan fort bli strøket i neste uke. Vi har jo linken. Det er lov. Jeg kjenner en som ble kastet ut av forumet av denne grunn. Bare ment som et godt tips. Det ville være dumt om innlegget fjernes.
rek1
29.12.2018 kl 18:46 6518

Nå får jeg også si godt Nyttår til alle "PEN" skribenter,jeg håper at vi får et PEN... T år i 2019.... :)
polion
29.12.2018 kl 18:41 6530

Mimsa, jeg har sagt det før – særdeles uheldig å drikke på tomt hode. Nå er det faktisk en meget god, relevant og omstendelig analyse som er temaet, og det som du/vi nå snakker om. Har en stygg mistanke om at du ikke engang vet hva en analyse er eller hva den skal brukes til. Det hele dreier seg om dagens PEN-sitz og PENs fremtidsutsikter. Og da kommer du bla. drassende med: «flyverens historiske disposisjoner og historisk ledelse sin kompetanse», og: «hva hvis ikke BWO hadde hatt suksess på Dussafu?». AMATØR !

Og du forundrer deg videre over at nevnte analyse blir tillagt såpass stor verdi? Det er nå engang slik at hittil så har vi faktisk intet bedre, mer omstendelig, mer troverdig, mer ryddig og mer «hull-fritt» å forholde oss til. Tror at du etter hvert skal slutte å opptre som om du har analysert noe som helst. Du har fortrinnsvis bare hatt noen synspunkter om hvorfor PEN-kursen har falt såpass mye, og din meget udokumenterte påstand om at Tunisia-dealen visstnok er dårlig, osv. Hva derimot gjelder PEN, så er som kjent ingen endelig facit gitt nå per 31.12.2018. For de fleste av oss aksjonærer, så vil jeg tro at fremtidsutsiktene er overordnet dagens kurs på kr. 12,-. Spennende tider fremover, og da kan vi like gjerne forholde oss til den beste analysen som hittil er levert.

Smålig har jeg aldri vært, så Godt Nytt År også til alle amatører!

PS. Ellers så synes jeg at Moonflash2017 sitt svar til Janneren bare var fornøyelig lesing, sånt blir jeg i godt humør av. At flyveren behersker det engelske språk (som mye annet) til fulle, det er dog heller ingen stor hemmelighet. STÅ PÅ (fortsatt) !
Fluefiskeren
29.12.2018 kl 18:16 6574

BMW

Takk for det, men er langtfra noen ekspert. Det med Rønnevik vet jeg fordi jeg var aksjonær i DETNOR.

Det er jo du som er oljearbeideren. OA som du kalte deg tidligere.
bmw5
29.12.2018 kl 18:05 6583

Fluefiskeren ! Du har jammen blitt et oljeleksikon. Bra jobba. Hilsen en gammel oljearbeider.
Trond.heim
29.12.2018 kl 17:57 6600

Mimsa skriver:

«Det som forundrer meg er at dere tillegger denne analysen så stor verdi. Jeg kan ikke huske å ha sett noen analyser i 2018 som har vært i nærheten av å treffe.»

Her må nærhukommelsen til mimsa briste.

Forrige analyse beskrevven mulig aksjekurs mellom 20-30 ved first oil.

Kursen passerte 22, det er meget bra treff når analysen ble skrevet på kurs mindre enn 10. De færreste av oss trodde at potensialet var så stort, men vi tok feil.

Fall i oljepris, usa-chinatrøbbel, og fall på alle verdens børser har resultert i at kursmålet ikke ble stabilt.
Det er skivebom å hevde at analysen var feil. Nesten100% avkastning i år når verdens børser går i minus kaller jeg fantastisk.
Bortsett fra det: Godt nytt år Mimsa
Redigert 29.12.2018 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.12.2018 kl 17:43 6622

Har stusset litt på at det er prospekt B som flere ganger nevnes da A har marginalt høyere prospektive ressurser. Det ser ut til å være en forkastning som skiller A fra B, og det kan være at B har høyest COS,

Som sagt mange ganger. Analysen er usedvanlig bra. Det eneste jeg reagerer litt på er påstanden om at det var Sannes som fant Avaldnes (en del av Johan Sverdrup). Det var det letesjef Hans Christian Rønnevik som gjorde, men klart Sannes ga klarsignal som CEO. Æres den som æres bør.
Redigert 29.12.2018 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Spitzer
29.12.2018 kl 17:12 6667

Har lest gjennom moonflash sin analyse på ny med litt bedre tid?. Må bare konkludere at den er både grundig og faktabasert og får frem verdier og potensiale som markedet i liten grad har tilskrevet selskapet gjennom dagens markedspris på kr 12/aksje.

Prøv selv å ettergå de tall og fakta analysen trekker frem.
Det er også nevnt Prospekt B som et scenario for å illustrere oppsidepotensiale i Dussafu. Vi har og prospekt A som er av samme størrelse.

Jeg vet at Adolo kan oppskaleres til produksjon utover 40000 boed, men kan ikke verifisere at det gjelder en mulig dobling (80k).
Videre savner jeg og kostnadsbildet ved utbygging Ruche hvor det tenkes produksjonsplattform med tie-back til Adolo. Koster selvsagt litt, men er da og en tilrettelegging for utvikling av omkringliggende prospekt som bla Ruche, Ruche NE, Mobuenga, Prospekt A og B med flere.

Likevel mener jeg analysen er noe av det mest grundige og riktige jeg har lest. Jeg har vært aksjonær siden PEN ble skilt ut fra NEC og fulgt selskapet tett. Mener selv å kjenne selskapet rimelig godt. Jeg ble på ny inspirert og analysen/fakta som fremkommer er konsistent med den kunnskapen jeg besitter via kjennskap til selskapet og ulike rapporter/presentasjoner som foreligger.

Siste Q i 2018 var ikke bra for PEN, men så gjelder hele oljebransjen. 2018 som helhet var et veldig bra år for PEN, både for aksjekursen med særlig den fundamentale utviklingen av selskapet.
2019 tror jeg blir ennå bedre, særlig for aksjekursen. Men selvsagt påvirkes også PEN i det videre av Brentprisen.

Godt nytt år alle medskribenter. Måtte hell og lykke følge oss i året som ligger foran.
Fluefiskeren
29.12.2018 kl 16:57 6640

Jannern

Ja, den var morsom. Jeg trodde jo det var flyvern, men glad jeg tok forbehold. Det var ikke mange (om noen) andre som gjorde det.
Alby
29.12.2018 kl 16:35 6688


Jannern

Godt, så er vel folk ferdige med å diskutere dette ,noe som for med er uvesentlig . Godt nytt år :-)
Jannern
29.12.2018 kl 16:29 6701

Hei folkens. Etter å ha lest alle innleggene der mange hevder å vite hvem som står bak analysen, og det virker som om det er gjengs oppfatning om at det er "Flyveren", tok jeg kontakt med Moonflash2017 direkte via SeekingAlpha.

haha på Panoro tråden er det mange som utgir seg for å vite både det ene og det andre....det er en skivvebom. Jeg vet ikke hvem Flyveren er selv. Men han har i allefall ikke skrevet analysen. Foreslår at folk holder seg til fakta fremover ;)

Her er svaret "Moonflash2017" sendte meg...

Godt nytt år!
Jannern

Hi Jannern,
Thanks for your email.
I prefer to operate under a nickname and not reveal my identity publicly.
However, I am sorry to disappoint anyone if they think I am a contributor to the "Hegnar Forum". In fact I have never heard about this web site, and never been on it historically. This nickname you refer to: "Flyver" is as a result also unknown to me. Even though the stock is traded in Norway, I am neither a Norwegian or live there. The stock market is a global market place, and I look for stocks in all markets globally.

The truth is, I came across Panoro Energy ASA by a coincidence, and have tracked the stock for a long time. My views are summarized in the blogpost article I wrote, and you probably read. Stay tuned for more views going forward, as I think the stock has entered a new and very exciting phase with multiple events and triggers in the short to medium term.

Yours sincerely,
Moonflash2017
mimsa
29.12.2018 kl 16:17 6719

Det som forundrer meg er at dere tillegger denne analysen så stor verdi. Jeg kan ikke huske å ha sett noen analyser i 2018 som har vært i nærheten av å treffe. Jeg tar alle disse analysene med en klype salt. Ta for eksempel Teodors analyser/vurderinger, de har totalt bommet på målet. Kan ikke huske å ha sett noen vurdere PEN til under 20. I dag er PEN 12 kr. Gunnarius snakker om interne og eksterne faktorer. Uten en grundig vurdering av begge er en analyse til liten nytte, annet en å trekke ut enkelte relevante fakta. Dersom vi tar en titt på flygeren (om det er han som har skrevet overnevnte analyse) er det vel ingen som har gjort en større feilvurdering enn han. Han solgte ut hele eller store deler av sin beholdning på 500.000 aksjer til Hamilton på slutten av 2017 da aksjen sto i 4kr. Jeg ser nå at Flygeren skryter PEN ledelsen opp i skyene, noe jeg anntar er en helomvending fra hans side. Jeg tolket det dithen at han solgte seg ut fordi han var missfornøyd med ledelsen og ei heller fikk noen fornuftige svar, da han dro til London for å diskutere planer og vei framover på vegne av misfornøyde småaksjonærer i 2017. Man må huske at 2017 blei en game changer for PEN da BWO kom inn med resurser til å starte opp Dussafu. Uten BWO hadde lisensen gått ut, og eneste asset i PEN ville vært Aje. Vi vet jo alle hvordan utviklingen har vært med Aje. Husk, det er ikke styre eller ledelse som reddet PEN fra å gå inn i de evige jaktmarker. Det er ene og alene BWO sin fortjeneste at PEN fortsatt er et selskap.

1. Uten inntreden av BWO ville PEN ikke hatt resurser til å forfølge opp uenighetene med Aje, og partnerene (Yinka, New Age)ville nok trenert i det uendelige, samt at 350 fat i døgnet fra Aje ikke ville vært tilstrekkelig til å betale husleie og lønninger i London.
2. BWO sin 100% treff-prosent Dussafu, fantastisk framdrift, samt produksjon ifølge målsetning.
3. Tullow kommende utbetaling av flere millioner USD ville ikke skjedd uten BWO avtale.

Vi får håpe at PEN sitt strategi-valg om å gå inn i Tunisien blir vellykket, selv om jeg personlig mener det er et feiltrinn og vi burde fokusert på Gabon og samarbeidet med BWO. Om så hadde vært gjort tror jeg vi hadde sett de første utbytte-utbetalingene i slutten av 2019.






polion
29.12.2018 kl 14:23 6816

Fluen, må innrømme at jeg ikke har beviser på forfatterens opphav. For meg, og sannsynligvis for mange andre på forumet som klarer legge to og to sammen, var flyveren den desidert første som kom i tankene. Han er kapabel, og han har kontakter som gjør ham i stand til å gjennomanalysere PEN ned til molekylnivå. Men anonymitet? Alle som kjenner flyveren ved fullt navn, burde egentlig også vite at det var han som står bak. For alle de andre, forblir han anonym, det kan like gjerne være flyveren Bjørn Kjos som det prates om.

Ellers så syntes jeg analysen var i den absolutt bedre ende. Ikke noe gjennomsyring av at skribenten er en langsiktig aksjonær, men derimot en analyse som er omfangsrik, detaljert, korrekt og nyansert i innhold så det holder. Som allerede nevnt på tråden, kunne han medtatt enda flere triggere/aktiva. Mener følgelig (som antydet av Janneren) at det kanskje var en smule grunnløst av gunnarius å dra det hele litt nedpå med: "analysen leses og tolkes basert på at den har sitt opphav i eksisterende investormiljø, dvs. eier aksjer i selskapet". Helt unødvendig, etter mitt ringe skjønn. Og en analyse med bla. et scenario på 55 dalar fatet? Blir oljeprisen såpass lav over en viss tid, skal jeg både spise min egen skinnlue og den røde topplua til Olav Thon.

Men uansett, et Godt Nytt År til både gunnarius, fluen, den "anonyme" flyveren og alle andre. Er særdeles lite i tvil om at Sveaas sin PEN-investering på NOK 16,10 virkelig vil lønne seg over tid, og det ikke over særlig lang tid.
oivindl
29.12.2018 kl 14:15 6817

Siden dette likevel ikke ble ditt siste ord FF, tar jeg meg friheten å gi noen kommentarer.
Jeg er vel ikke så sikker på om at de fleste som har en del fartstid, kjenner hans navn og bakgrunn så godt som du vil ha det til. Men både for dem og alle nye, har jo din kommentar åpnet for større interesse og innsyn om nettopp dette.

Synes forøvrig det er mulig på prinsipielt grunnlag, å vurdere om en person faktisk har krav på anonymitet, selv om det er uttrykt som et ønske.
Spesielt for en som har profilert seg såpass åpent, og med den bakgrunnen, bør det være mulig å diskutere det.
Redigert 29.12.2018 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
gunnarius
29.12.2018 kl 13:49 6858

Husk på at "flyveren" har et langt bedre og utviklet kontaktnett - les investormiljø - enn de fleste andre. Han har vært delaktig i sammensetningen av styre og selv vært del av Panoro´s styre. Ikke neglisjer han som person og egen investering, men se han i en større setting som neppe agerer alene. Langt større betydning enn folk flest er klar over. Vi er alle komplekse individer, og takk for det. La nå opphavet til denne artikkelen ligge og la oss heller debattere analysens innhold eller rigktighet. For den er og blir knallbra. Mon tro det ikke er innhentet info på pålitelig hold?

Redigert 29.12.2018 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.12.2018 kl 13:43 6890

Dm12

Har jeg sagt at det ikke er greit å opplyse det?

Jeg gir opp merker jeg når folk enten ikke kan lese eller bare skal krangle.

Du får kopiere inn denne angivelige setningen hvor jeg skal ha sagt at det ikke er greit å opplyse om det fra skribentens side.

Så lenge han ikke opplyser hvem han er synes jeg vi skal respektere det.

Siste ord fra meg. Dette blir for dumt.
Redigert 29.12.2018 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
d12m
29.12.2018 kl 13:30 6889

Jeg syns det er helt greit å påpeke at forfatter eier aksjen

Når det gjelder flygeren så kan en ikke nekte for at hans historikk i Panoro er brolagt med for stor optimisme gjennom årenes løp. Et relevant aspekt dersom det er han som er forfatteren.
Fluefiskeren
29.12.2018 kl 13:06 6918

I lige måde, Gunnarius. Så får vi se om Helloween starter en ny gjettekonkurranse for 2019.
gunnarius
29.12.2018 kl 12:45 6907

Blir jeg bedt om å tippe aksjekursen fremover vil samme prinsipp bli lagt til grunn som analytikerene benytter. I en aksje har man interne og eksterne forhold. De eksterne er ofte forhold man ikke har oversikt over eller som kommer som big surprise ut av intet.

Innrømmer, dog ikke gladelig, å ha blitt screwed av Trump.

Det stunt han gjorde ifm. mellomvalget og dette journalistdrapet - inkl. gi waivers til 8 land, herav de aller største importørene som India og Kina vs. oljesanksjonene mot Iran, var en stor årsak til oljeprisfallet. I tillegg fikk man handelskrigen og makro.

Dette betyr at de som tippet tilnærmet riktig forutså at oljeprisen ville kollapse, all den tid majoriteten og ekspertisen vurderte en høyere pris etter oljesanksjonene mot Iran inkl.makro/handelskrigen, og skal virkelig belønnes. For det var kun et fåtall som evnet å vurdere riktig. Da bør samtidig antas at nevnte investorer på samme tid solgte seg ut - gitt oljeprisen skulle kollapse og handelskrigen/makro slå tungt inn.

La nå dette ligge, men forklarer mitt syn vs. Trumps agenda. Her antok jeg at Trump, som den business mann han er, neppe ville sterkt medvirke til oljeprisens fall. At man kunne få et overskudd av olje i markedet har vært kjent, men ikke denne manøveren til produsentene med max prod. og Trumps reelle agenda. Inntil mellomvalget i USA - ja, Trump tok grep, men ikke deretter.

Derfor grattis til de som snuste seg frem til fasit, uansett bevegelsesgrunnene. Nå må vi komme oss videre og her vil oljeprisen bety voldsomt mye.

Brura er nå ferdig pynta med en medgift på netto ~2.600 fat/dag.

Takker alle mine meddebattanter - pro som kontra - for et innholdsrikt og turbulent år!
Redigert 29.12.2018 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.12.2018 kl 11:42 6980

He-he

Når det gjelder gjettekonkuransen tok jeg Mimsas ord for god fisk da jeg ikke orket å lete fram tråden for så å lese den igjen.

Det er nå gjort, Jajaja har rett. Dog er det kun en vinner og det er Oto-1. Jeg er likevel fornøyd med bronsemedaljen et hårstrå bak Piff. Derfor angrer jeg ikke på rødvinen. ?

En stund da kursen var over 20 skal jeg innrømme at jeg trodde jeg var for pessimistisk, men jammen hadde jeg tvert om vært for optimistisk.? La oss håpe på en økning i oljeprisen ja. Det virker faktisk som PEN-kursen er ekstremt avhengig av den.
Redigert 29.12.2018 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
gunnarius
29.12.2018 kl 00:21 7174

Twitter med kilde og vær obs på at twitterkildene er folk som følges fra min side, pålitelige folk - ikke alltid direkte link:

U.S. crude exports to Europe fell to an 11-month low this month as a shrinking discount and rising shipping costs squeezed demand for U.S. barrels. Also, crude inventories in Rotterdam are shrinking ahead of year-end taxes on crude in storage.
https://www.reuters.com/article/us-usa-crude-exports/u-s-crude-flows-to-europe-hit-11-month-low-in-december-idUSKCN1OR1DT

Twitter:

Canada’s rig count in the past two weeks has dropped from 174 to just 70, the lowest since June 2016.

Twitter:

Money managers have increased their bullish ICE Brent crude oil bets by 12,403 net-long positions to 152,000, weekly ICE Futures Europe data on futures and options show.

Twitter:
U.S. OIL RIG COUNT +2 TO 885 - BAKER HUGHES SAYS

Twitter:

OPEC+ aims to publish a statement in January on implementation of the agreement to cut production, Russia’s Energy Minister Alexander Novak tells reporters in Moscow.
Situation on the oil market will be more stable and balanced in the first half of 2019 thanks to OPEC+ deal to reduce output, Russia’s Energy Minister Alexander Novak says in interview with Rossiya 24 TV channel.

Twitter:

OPEC PRESIDENT: WE BELIEVE GLUT WILL BE REMOVED IN 1Q 2019 MAZROUEI: TABLE ON CUTS DETAILS TO BE RELEASED BY OPEC WE EXPECT OPEC COMPLIANCE WILL BE OVER 100% SHALE OIL OUTPUT MAY DECLINE BECAUSE OF LOW PRICES WE WELCOME ALBERTA'S DECISION TO REDUCE OUTPUT

Twitter:

Out of Step! Latest IEA data shows world oil market in balance in Q4 2018 That's sure different from what the market believes & price collapse reflects! #OOTT #oilandgas #oil #WTI #CrudeOil #fintwit #OPEChttps://t.co/6ut18mlAuo


Oil Watchers See $70 a Barrel in 2019 as Recession Fears Fade
By
Alex Longley
‎28‎. ‎desember‎ ‎2018‎ ‎01‎:‎00

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-28/oil-watchers-see-70-a-barrel-in-2019-as-recession-fears-fade

Utviklingen i media viser et vekslende bilde for 2019, men det er absolutt tegn som kan tyde på at oljeprisen vurderes opp i løpet av neste år. Ref. også Saudia Arabia som legger til grunn en oljepris på $80 for sitt budsjett. Gitt OPEC+ kommer til å ta de grep som er nødvendig for å få oljeprisen opp, er det også meldt at OPEC+ kan komme til å ta et ekstraordinært møte før det neste obligatoriske til våren 2019. Trolig blir det å monitore med skisserte kutt som vil slå ut fra januar 2019. På samme tid slår også Alberta kutt i prod med 325.000 fat per dag inn.

gunnarius er optimist – spesielt for 2019 ettersom brura nå er ferdig pynta. Er også enig med artikkelforfatteren - og undertegnede ønsker mer betalt for sine aksjer i 2019. Sitter etter dette long videre – i alle fall til minst NOK 25 per aksje. Så får vi se, men setter man seg ikke mål, har man heller ingenting å måle mot. Min vurdering sammenfaller med artikkelens intensjon og er sammen med øvrig innsikt bakgrunnen for mitt syn.

Er vel unødvendig å nevne at PENs aksjekurs ville ha vært en helt annen på tampen av året med oljepris $70-80 og bedre makro inkl. ingen handelskrig med Kina. Rimelig enkle parametere som kan måles fortløpende, slik at dette på en oversiktelig måte vil og bør utgjøre til enhver tid gjeldende aksjekurs.


Redigert 29.12.2018 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
mimsa
28.12.2018 kl 22:49 7243

Jajaja, som den edruelige og generøse personen jeg er, har jeg intet problem med at inkludere piff og oto i årets vinner-kvartett. Da er det bare for deg og polion å sprette champagne-flaskene å skåle, og utbasunere deres 4 ganger hipp, hipp hurra.

Godt år!!
ToffeeMan
28.12.2018 kl 22:40 6857

Godt nytt år! Vi får håpe på et stabilt godt PEN-ÅR...Siste månedene har vært bingo:(
Jajaja
28.12.2018 kl 21:42 6952

Haha, altså alt ved det gamle med mimsa, jfr din siste melding: "...Fluefiskeren. Vi er kun realistiske du og jeg. Da blei vi vinnerene av den store spådommen om hvor PEN ville være ved årets slutt. Nå er det bare å vente på at gratulasjonene strømmer inn".

En rask sjekk i tippe-tråden her viser at piff og oto er vinnerne.Gratulerer!

Godt nytt år til alle PEN-følgere!
Fluefiskeren
28.12.2018 kl 21:32 6970

Øyvind

Gjør han det? Han skrev jo Flyvern. De fleste som har en del fartstid vet veldig godt både hans navn og bakgrunn.

Siste ord fra meg ang. dette.
Redigert 28.12.2018 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.12.2018 kl 21:17 6990

Ser da vel absolutt ut som han respekterer det.
Fluefiskeren
28.12.2018 kl 20:52 7032

Polion

Hvorfor respekterer du ikke hans ønske?

At det går an!
Trond.heim
28.12.2018 kl 20:32 7068

Takk Polion. Jeg har alltid verdsatt flygerens bidrag her på forumet. Helt åpenbart at dette er skrevet av en som har satt seg meget godt inn i PEN.
Jeg har fulgt PEN lenge, er såkalt longer. Jeg var imidlertid ikke forberedt på at nedturen i aksjekursen kunne bli så brutal. Alt har tilsynelatende gått på skinner. Derfor var det fint med en oppdatert analyse som bekrefter det mange av oss tror på: Framtiden i PEN ser lysere ut enn på lenge.
polion
28.12.2018 kl 19:49 7139

Det er vår gamle forumvenn flyveren som står bak artikkelen/analysen. Han ønsker å være anonym, og det synes jeg så absolutt at vi skal respektere.
Alby
28.12.2018 kl 18:08 7269


Det samme herfra, godt nytt år til dere alle. :-)
Fluefiskeren
28.12.2018 kl 17:39 7334

Mimsa

He-he. Da får du gratulere du også. Sitter og feirer med litt rødvin.

Godt nyttår til dere alle. 2018 har vært et år med masse begiventheter. Det er jo kjempemoro etter mange kjedelige år, og jeg tror også at begivenhetene står i kø i 2019.
mimsa
28.12.2018 kl 17:29 7353

Synes ikke at vi klager for mye jeg Fluefiskeren. Vi er kun realistiske du og jeg. Da blei vi vinnerene av den store spådommen om hvor PEN ville være ved årets slutt. Nå er det bare å vente på at gratulasjonene strømmer inn.

Ønsker alle PEN aksjonærer et fredfylt og svært intektsgivende 2019.

P.S. og en aldri så liten takk til Gunnarius (den evige optimist) for hans utrettelige bidarag til PEN tråden gjennom hele 2018, og så får vi håpe at vi bikker 20 tallet ved 4Q eller årsraport i slutten av februar 2019.

Over og ut,
Mimsa
Fluefiskeren
28.12.2018 kl 16:33 8158

Jannern

Det er jo nettopp det jeg har sagt ihvertfall to ganger at han har gjort. Jeg synes det er greit å vite, og det forbeholder jeg meg retten til. Det er ikke kritikk i det hele tatt. Tror du skal lese på nytt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Jannern
28.12.2018 kl 16:20 8196

Fluefiskeren:
Analysen ble avsluttet med:
Disclosure: I am/we are long PEN NO.

Så forfatter har opplyst om at vedkommende eier aksjer i Panoro...
Hva er det han/hun burde ha gjort foruten dette?
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.12.2018 kl 15:58 8263

Fin dag. PEN har tatt opp sin gamle vane med å ligge øverst på listen over dagens vinnere. ?

Når det gjelder hele året har selskapet falt fra 1. plass til 4. plass. Ikke dårlig det heller. Vi klager kanskje for mye noen og enhver av oss.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/12/Vinnerne-og-taperne-paa-Oslo-Boers-i-2018
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.12.2018 kl 15:47 8303

Trond.heim

He-he. Du lurer ikke meg. Det ville være helt galt av meg.

EDIT. Dessuten KAN jeg jo ta feil (men tror det ikke). Forsåvidt spiller det vel ikke så stor rolle heller.
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
28.12.2018 kl 15:33 8338

Fluefisker og Gunnarius: Hvem tror dere står bak analysen?
Redigert 20.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare