Iox produksjon stopp igjen

Lotepus
IOX 25.12.2018 kl 17:12 22631

Oslo, 25 December 2018

 

Since 18 December, Interoil has unfortunately had to temporarily close operation at Vikingo. The roads that are used for transportation of Vikingo products have been significantly affected by the constant transit of the heavy loadtrucks driving in significant rain.

 

At present, Interoil is in conversation with local authorities about getting the approvals necessary to start repairing the roads. This work is likely to start once the dry season arrives around mid-next month.

 

In the meantime, Interoil has made good progress in the construction of the alternative "Northern Route". Agreements with some land owners are however still outstanding.  These agreements have been verbally settled, drafted and the company is currently waiting for them to be duly signed and notarized.  This process involves third parties and a significant amount of administrative paperwork and has taken longer than expected.  

 

Leandro Carbone, CEO, commented: We are very optimistic with the progress made with the local community and with the prospect of having the "Northern Route" ready very soon. This will benefit Vikingo as well as other nearby producing fields.

 

 

Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2018 kl 09:57 4135

Han logget av i romjula
Fluefiskeren
27.12.2018 kl 10:01 4125

La Nina

Værmelding for dagene fremover. Ser ikke veldig lystig ut.

https://weather.com/weather/tenday/l/La+Nina+Colombia+COVD0693
007 James Bond
27.12.2018 kl 10:06 4083

Kom bare ned til 2,71 innen kl. 10 i dag. Trenger vel resten av dagen før gærningene er tomme for penger så kursen når 2,50. Ser vi 1-tallet først innen utgangen av året?
__eagle__
27.12.2018 kl 10:12 4036

Planla og fylle på litt på 2,50-tallet, men ser ut som det utgår..
får prøve på 2,7 og se om det blir napp tror jeg
Slettet bruker
27.12.2018 kl 10:27 3964

"Latter" er booket. Standup- scenen er din! Blir mye komisk å høre :)
007 James Bond
27.12.2018 kl 11:14 3825

Gærningene går tom for kapital. Nå kommer stupet snart.
Slettet bruker
27.12.2018 kl 11:30 3763

Flott åpningssetning på Latter! Gleder oss til resten av komikvelden :)
Ærligtalt
27.12.2018 kl 11:31 3769

Alt dette er jo flott, men tror desverre både ledelse og øvrige har glemt det faktum at markedet må stole på de oppdateringene som foreligger. At de ikke "visste" at veien måtte vedlikeholdes md behørlig melding i forkant er jo bare tullete... Igjen er vi på det faktum at alle andre enn aksjonærene i god tid har visst hva som skal skje - eller kom dette som et sjokk på sjåfører, ledelse, lokalsamfunn og øvrige som benytter seg av veien?

Neste ut:
"Grunnet at det blir mørkt om natten må vi ta gruppeskift på pærene - vi er optimistiske til prosessen og forventer avklaring innen Q1 2019. Dette kan og kan ikke tenkes å påvirke produksjonen men vi har en god dialog med Duyaene samtidig som vi håper å få smuglet inn LED-pærer via den nordlige veien. Denne veien er dog også i dårlig stand, men så snart vi har fått signert de aktuelle papirer vil vi sannsynligvis kunne oppdatere markedet om den siste landeieren som har avsperret de siste 200 meterne i veien i påvente av 59 fjellgeiter og en stilling til sin fetter i den nylig opprettede CSR avdelingen. Vi er superoptimistiske til utviklingen og gleder oss allerede nå til påske"...
YNWA250505
27.12.2018 kl 11:37 3743

James Bånn er inne på IOX tråder og spyr litt galle, mens Vistin som han sitter nedsyltet i faller som en stein. Husk å ta med det i showet ditt da.
helloween
27.12.2018 kl 11:54 3684

Det er bare å vente på bore programmet som ikke kan være langt unna??så får vi se om vi går 50% på 1 dag denne gangen og 3-400 % på 20 dager?

Ha em fortsatt god jul ???
Solan Gundersen
27.12.2018 kl 12:08 3624

Noen som vet hvordan veier/infrastruktur er der det skal borres ? Er det samme veiene vi snakker om ?
Prøv
27.12.2018 kl 12:17 3586

Fikk kjøpt litt mer i dag da:). Ikke store meldingen som skal til her før den skyter fart opp.
__eagle__
27.12.2018 kl 13:03 3463

Fikk faktisk 5550 på 2,68 og fornøyd med det?
Ransen
27.12.2018 kl 13:09 3441

Flere av de neste brønnene skal bores I nærheten av Vikibgo. Derfor er den nordlige veien viktig da det blir mye tungtransport ifm utstyret som benyttes.
Transport I rørledning er tenkt ogsså for kommende brønner, med Vikingo som samlingspunkt.
oivindl
27.12.2018 kl 13:11 3435

"Se opp for at obl. tar over hele kostespinneriet ved massiv utvanning."

Nå finnes det jo ikke noe som heter "kostespinneri", så da er jo ikke det så farlig ;-)
Ransen
27.12.2018 kl 13:23 3398

Veien til Vikingo ble ødelagt når allerede når WO-utstyret ble transportert til og fra feltet I høst. Tankbilene alene som har kjørt daglig I snart to år ødelegger ikke veien. Dessuten kan disse redurese aksellasten ved behov I våte perioder. Da det er åpenbart at den ordinære veien ikke vil tåle belastningen av framtidig tungtransport, er det spesielt viktig med denne alternative veien som nå straks er tilgjengelig. Det kan like gjerne være veien som har satt begrensning på produksjonen etter WO ved vikingobrønnen, i et håp om å spare veien inntil tørrsesongen.
sebioslo
27.12.2018 kl 13:41 3350

Ransen: iox skriver jo om konstantstrøm av heavy truckloads og jeg kan se for meg at som du peker gjelder det ikke tankbilene men faktisk noen tung utstyr som er blitt fraktet nylig tross våt sesongen.
Kommende boring skjer jo i nærheten av vikingo og det kan tenkes at de fraktet utstyr over denne veien allerede nå for å unngå at den blir for ødelagt pga regnsesongen samt unngå duyaene som kunne kommet med nye krav.
Fikk iox først tillatelse å fjerne WO utstyr kan de ha brukt den avtalte tidsvindu for å frakte inn boring utstyr.
Slettet bruker
27.12.2018 kl 13:48 3329

Du kan ha rett i det, men resultatet er likevel det samme. Prod stopp som meldes 1 uke etter shutdown, og som vi ikke vet hvor lenge vil vare. Synes det fremstår slik at IOX allerede ved fremleggelse av Q3 eller senest i prod rapporten for november burde ha vært åpen om status på Vikingo. At det endte som det gjorde kan neppe ha vært en overraskelse. Nåværende mediestrategi tømmer derfor kontoen for tillit, og skaper - muligens uten - grunn for mistanke om at vi ikke er godt nok orientert om selskapets reelle situasjon og posisjon i forhold til samarbeidspartnere, lokalsamfunn og offentlige myndigheter i Colombia.
Redigert 27.12.2018 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Funlight
27.12.2018 kl 13:56 3309

Da burde det bli kommunisert til markedet. De fortsetter å være vage og man har flere spørsmål enn svar. Det er dessverre det som gjør at mange sitter igjen som spørsmålstegn. Hvordan skal man forholde seg til alt? Hvorfor har de ikke meldt til markedet om flytting av rigg etc slik det foreslås her?
Redigert 27.12.2018 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2018 kl 14:09 5852

hvor lenge har vi hørt om denne alternative veien. Den er alltid like om hjørnet. Maken til selskap skal man lete etter, bare rot, og kursen er det snart ingenting igjen av. Og ledelsen er alltid like optimistiske helt til neste katastrofe melding kommer.
rischioso
27.12.2018 kl 14:31 5790

Jammen er det ikke blitt CNE kursnivåer for de som husker det og da var vel bunnen nærmere 2 blank....

TOP5 som vil trigge eller legge videre press på kursen fremover på toppen av et surt børsklima er følgende:

(1) Inntekt - lengden på produksjonsstopp (Vikingo) og utviklingen i oljeprisen?

(2) Kapitaltilgang - Partner eller emisjon?

(3) Infrastruktur - Lokale landeieres velsignelse eller den alternative de nå har snakket om så lenge man kan huske?

(4) Boreplan - som planlagt eller nye utsettelser?

(5) Q4 - Positiv eller negativ
Redigert 27.12.2018 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Cat349e
27.12.2018 kl 16:00 5625

Dette er jo akuratt hva jeg skrev i går bare me helt andre ord, selv kjenner jeg til hvor lite som skal til selv her i norge for å kjøre i sont en vei me heavy utstyr, ta graveren min for eksempel, me stor vangtralle å en rigg som i tilegg har 5 aksler så er vi mest på 100 tonn! Senest i vinter skulle vi opp en heivei som ikke så ut etter vi hadde vørt på den, tenk de skarve veiene de har der nede å hatt 20 laster tr retur pluss ordinær trafikk i regntid
Slettet bruker
27.12.2018 kl 16:11 5582

Kjøpte 57.000 aksjer på 2,6 kr.
Om ikke lenge står den nok i 5 kr ++
hofa
27.12.2018 kl 17:06 5442

Kursen har i dag været den samme, som da jeg gik ind i IOX for 5 år siden. Ledelsen har gennem alle årene fået på puklen for dårlig kommunikation og det har givetvis ikke hjulpet. Jeg foreslog en kommunikationsrådgiver der kunne skrive i klart sprog, så man ikke skulde læse mellem linierne. Jeg stoler dog stadig på, at de får styr på det. Aktiekursen både her og andre steder fortæller intet om værdierne i selskaberne, det er det rene Wild West i øjeblikket. Er nede med 27 % på 3 mdr. > en mill.
aborum
27.12.2018 kl 17:15 5408

Ransens forklaring på lavere produktion i proportion til mindre transport på de ødelagte veje er ikke helt dårlig; godt set.

Men, det er desværre bare at huske tilbage på de forsinkede forklaringer, selskabet gav til markedet omkring boring af Vikingo jfr. tidsplan i 2016. Der gik aktien fra 8,25 til 6,50 på en enkelt dag. 24 måneder senere er det tragisk at observere, omend på afstand, at selskabet stadigvæk ikke signalerer pejling på denne tilbagevendende udfordring.

Afventer melding om start på borekampagne før indgang. Muligt indgang bliver på 2,00 blankt (eller måske skal vi se all time low igen på 1,90 jfr. salg fra CNE).
Redigert 27.12.2018 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
OddHarker
27.12.2018 kl 17:36 5362

En storm i et vannglass. Noen her virker å skrive som om Vikingo er hovedsaken ved dette selskapet. Vikingo er en liten forrett. Det som er hovedsaken nå er borekampanjen som vi står rett foran. Reparasjon av vei og et kort midlertidig opphold på Vikingo er en rutinemessig sak.

Med reparasjon av vei allerede i januar, pluss langt fremskredent arbeid med ny vei (og sogar planer om rør), og endelig, ikke minst, borekampanjen som skal starte i Q1 står triggerne nå på rekke og rad og jeg vil ikke bli overrasket om vi nærmer oss 10 allerede i Q1.
Redigert 27.12.2018 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2018 kl 17:36 5363

Kjøpte iox aksjer for 1,20, tror det var i 2015, det var før CNE.
Satser på samme strategi som aborum, kjøper ikke mer før vi ser utviklingen videre.
Slettet bruker
27.12.2018 kl 17:38 5513

At du kan få inngang på 2 blank etter melding om borestart er nok lite sannsynlig. Vi som velger å stå utenfor inntil da må nok gi fra oss de første 50% på veien oppover. Men kan vi egentlig regne med at historien vil gjenta seg nok en gang med uforandret distribusjon av aksjer ? Tvilsomt.
aborum
27.12.2018 kl 17:49 5498

Vikingo (og alle de forsinkede meldinger omkring denne boring) er et symptom på selskabets situation; der er ingen der trækker Vikingo ud som værende den overvejende årsag, men det er et godt eksempel på, at 24 måneder er gået uden videre synlig fremdrift på boreprogram v1.0 eller opstart på boreprogram 2.0. Der er tale om betydelige forsinkelser og usikkerhed omkring en vigtig investering (Vikingo), der skulle hjælpe selskabet med at opretholde dækning for CAPEX.

Selskabet melder jfr. 25, december, at veje (muligvis) kan starte på re-etablering medio januar, 2019. Det fremstår nu om selskabet er i stand til at få en aftale på plads. Man bør som aktionær allerede nu gøre sig det helt klart, at det fremstår svært usandsynligt at selskabet kan projektere og implementere 9 brønde i perioden Q1, 2019 til Q1, 2020 som tidligere præsenteret (PAS).
Slettet bruker
27.12.2018 kl 17:49 5494

Skrudde av seinfeld i stad for å lese endel her da de fleste innlegg er comedy på høyt nivå. Ingen nevnt ingen glemt. ;)
Ransen
27.12.2018 kl 17:54 5474

Tror godt du kan regne med at etter nedgang kommer oppgang i denne aksjen. Det er et tydelig mønster etter mange år. De fleste som selger med tap kommer ikke tilbake igjen. Til gjengjeld kommer det inn nye aksjonærer, litt uvitende om historien...
Selskapet har en noe slank egenkapital per i dag, men det er på ingen måte noen krise. Det er produksjon, det er reserveanslag og det er en langtkommen boreplanlegging.
Tror det er dumt å tro at ingen potensielle partnere har satt øynene på dette selskapet.
Det blir nok ingen transport på "duyaveien" men forstår at selskapet må sette veien i bruksstand etter å ha ødelagt den. Videre tror jeg at vi snarling ser en avklaring på den nordlige veien, som er dimensjonert for den kommende tungtransport som ventes. I starten vil nok tankbiler frakte oljen, men jeg ser for med en innfasing av rørtransport, gjerne fra flere nærliggende brønner og med samlingspunkt på Vikingoområdet hvor det allerede er store buffertanker...
Redigert 27.12.2018 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
aborum
27.12.2018 kl 18:01 5453

Jeg korrigerer udtalelsen og mente, at 2,00 blank kan være et godt tidspunkt at overveje indgang - alene baseret på en teknisk vurdering af kursudviklingen; men hvad er selskabet værd og hvad er det reelt, man køber ind på som aktionær? (selv på et teknisk gunstigt tidspunkt). Ser man på fundamentalerne, er der stor usikkerhed omkring selskabes evne til at eksekvere (alle med en smule realisme må acceptere dette faktum) og de fremtidige finansielle forpligtelser er af en størrelse, der tegner en betydelig risiko, hvis denne skal løftes via boreprogrammet alene.

Melding om borestart vil selvsagt give anledning til en betydelig positiv korrektion (muligvis på højde med COR-6) og mange vil betale en risikopræmie for at træde ind på dette tidspunkt.
Funlight
27.12.2018 kl 18:59 5336

Viktig å kaste ut kursmål. Det har vært gjort de siste 24 månedene i tide og utide. Det skal skje utrolig mye oppsiktsvekkende om selskapet skal nå kurs 10kr på noen uker. Det er helt uforståelig at det skal kunne skje.

LLA-47 er et fantastisk felt. Det er stor sannsynlighet for at dette er en gull-lisens. Dette har Bæærnt, Aborum og undertegnede snakket om i over to år. Derimot er vi alle svært kritiske til om IOX er i stand til å utvinne feltet på egenhånd. Det er mer og mer som tyder på at de ikke evner dette. Endog de kan muligens lykkes også, hvis de er veldig heldige. Derimot er det så mye som skal klaffe. De skulle starte boringen for to år siden. Etter VIKINGO stoppet de boringene, og etterdønningene av CANACOL, gav store verditap for aksjonærene. Nå har mye utenom COR-6 gitt motbør for ledelsen og kursen gjenspeiler dette. Veien frem mot målet er svært krevende nå. Til slutt kan det også gi enorm gevinst om dette lille håpet slå til. Et håp som stadig blir tynnere, men med lavere kurser gjør risikoen interessant.
Ransen
27.12.2018 kl 20:03 5212

De er ikke alene. Ikke glem at SLS er strategisk partner med stor boring og brønnekspertise.
De er ikke i startgropa på feltet. Mye exploration er gjort og boreplanene er sannsynligvis klare.
Det er bare å kjøre på, men ikke før den nordlige veien er avklart.
Utsettelsen av boreprogrammet har vist seg helt nødvendig. De opprinnelige setpunktene er helt forandret.
Det er om å treffe riktig slik at brønnen gir mest mulig olje og riktig kvalitet.
rischioso
27.12.2018 kl 20:28 5155

Fun,

må si jeg er mer enig med deg her enn i APCL - naturlig nok for her finnes det tross alt både inntekter og lisenser.

Spoler vi litt tilbake under CNE dumpingen hvor kursen var helt nede på 2nok/aksje så var også COR6 uløst.

I dag har vi riktignok hverken CNE dumpingen ei heller COR6 usikkerheten, men til gjengjeld så er det så mange andre småting som trenger å komme på plass i tillegg til all uroen på verdens børser så og skulle sette noe kursmål i dag blir ikke en enkel oppgave selv om det finnes noen som mener det motsatte kanskje mer basert på sin egen ønsketenkning enn noe annet...

Jeg personlig tror ikke at kursen vil bevege seg under 2,5 - i alle fall ville det overraske stort om så skjedde. Mao, med dagens sluttkurs i minnet på 2,63 så anser jeg nedsiden som ubetydelig i forhold til den høyst mulige oppsiden og at det derfor kan være verdt å ta et bet rundt dette nivået.

Man kan utgå fra at det allerede eksisterende partnerskapet på de 3 første brønnene vil være det selskapet vil ha fokuset på fremover og ser de at de vil måtte gjennomføre en kapitalinnhenting på sikt så vil de nok også sørge for at det vil sendes ut triggende meldinger for å få opp kursen noe de vil ha muligheten til å gjøre for det finnes nå mange små ting som vil kunne løses fortløpende at det vil ikke mangle på nettopp triggermeldinger.

Det er gjerne når det ser som mørkest ut at det blir lysere og man virker å befinne seg i og rundt dette skillet nå så gjenstår det og se når og ikke minst hva som vil tenne det første lyset i tunellen - happy hunting...;)
Redigert 27.12.2018 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
rischioso
27.12.2018 kl 20:39 5125

RE - Man bør som aktionær allerede nu gøre sig det helt klart, at det fremstår svært usandsynligt at selskabet kan projektere og implementere 9 brønde i perioden Q1, 2019 til Q1, 2020 som tidligere præsenteret (PAS).

* MEN vi kan nok også være enige om at hver eneste brønn som blir boret om det kun blir halvparten 1/3 eller 1/4 av det som først ble planlagt så vil det gjøre noe positivt med kursen - tror vi ikke...??...;)
Redigert 27.12.2018 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
sebioslo
27.12.2018 kl 20:48 5088

Noen mener at hele lisensen forfaller dersom IOX ikke får alle brønner på plass innom q1 2020...så er det 8 eller 0 er sett som like verdt (bare tull i mine øyne men lest mange ganger)

Enn annen ting som er ukjent: hvor mange drilling rig eier SLS? Har de to rigger og alle seismikk er på plass kan ting gå veldig fort!
Jeg mener forøvrig at SLS kan ta en betydelig andel av borekostnader mot en god andel inntekter for de første par brønner og at IOX kontant beholding er ikke betydelig når det gjelder borekampanjen. Det påvirker mest inntjeningen % i etterkant men ikke selve gjennomføringen.
Ransen
27.12.2018 kl 21:01 5060

Vi må ikke se oss blinde på at det har tatt lang tid med Vikingo-X1. Det har vi fått forklaring på. Paretopresentasjonen både i 2017 og nå sist høst bekreftet boring fortløpende til feb.2020. Seismikken er klar, men vi venter på veien til frakt av utstyr.
Leandro Carbone, CEO, commented: We are very optimistic with the progress made with the local community and with the prospect of having the "Northern Route" ready very soon. This will benefit Vikingo as well as other nearby producing fields.
Slettet bruker
27.12.2018 kl 21:43 4978

Jeg registrerer at flere nærmest tar det for gitt at det er god tone og et uproblematisk samarbeidsklima mellom IOX og SLS. Jeg kan ikke påstå det motsatte, men om vi forutsetter at forholdet til Duya/lokalsamfunnet og adkomst/vei er en forutsetning i gjennomføringen av avtalen, så sitter jo SLS igjen som svarteper og skadelidende part. Stabil og lønnsom flow fra Vikingo er antakelig en vesentlig forutsetning for begge parter og deres evne til å gjennomføre gjenværende forpliktelser. IOX sitt ønske om å reforhandle avtalen til å omfatte Malevo som et alternativ, eller som et tillegg, er nok et vanskelig tema dersom utgangspunktet for dialog allerede var vanskelig. Et anstrengt forhold mellom IOX og SLS kan være en vesentlig grunn til at det ikke har vært fremdrift og tempo som ønsket etter sammenbruddet på Vikingo 5. juli. Et sammenbrudd som vi heller ikke kjenner årsaken til. Og er det ikke litt rart at Duya ikke nevnes denne gangen når vei/adkomst nok en gang skaper problemer for selskapet ? Eller er det forholdet endelig avklart og gravlagt ?