DOF ny kontrakt idag , vil nok se 4 tallet ila de neste uker .


Kontraktene kommer , DOF er offshoreselskapet å satse på om man har noen måneders horisont , vil nok doble seg og mer til ila 2019.
Redigert 27.12.2018 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
danm
05.01.2019 kl 12:15 3474

Hvorfor kommenterer du aktien, hvis du ikke vil røre ved den? Og hvorfor komme med usandheder, for at understøtte din påstand?. Det bliver for useriøst.

Hva SDSD kommer til å tjene eller tape har jeg ingen formening om. Men de har ikke tjent penger på en god stund selv om alle SDSD fans tror at de er så fantastiske uten gjeld. DOF har gjeld men vedlikeholder og betjener denne greit takket være DOF Subsea. SDSD skal være glad aksjonærene har betalt for båtene gjennom utallige emisjoner for noe gjeldsbetjening hadde de aldri fått til. That being said, så ønsker jeg deg lykke til videre Hoff@. Ingen hard feelings her selv om vi er uenige
Hoff@
05.01.2019 kl 18:06 3348

«Danmark»
Grunnen til jeg kommenterte her var sannheten at DOF ikke tar båter ut av spot når markedet er stein dødt på denne tiden, andre selskap gjør dette for å opprettholde ett visst ratenivå på båtene som blir igjen. Hadde alle selskap samarbeidet litt måtte oljeselskapene betale anstendige rater.
«Kjettingen» No hard feelings her også og lykke til videre, går ratene opp blir vi alle vinnere
Kontur
07.01.2019 kl 07:29 3010

Dof skal nok opp i dag. Oljen stiger videre
Regina
07.01.2019 kl 10:41 2815

Sensitivt marked. Litt godt nytt nå så spretter den opp, ref PGS
Hasa6450
07.01.2019 kl 11:53 2725

Hmm, når både solstad og havila stiger 20+ % og Dof står dønn i ro er det for meg en gåte...
Etter en del, for meg fornuftige, grublerier i helgen så bestemte jeg meg for å handle litt mere nå i dag.
Doblet opp i førhandelen i dag da jeg mener det ikke er noen grunn til at Dof skal henge etter...
Har alt for mye aksjer her da jeg har vært med noen år + 2 emisjoner, og ligger ikke på pluss nei.
Tror at nå med stigende oljepriser fremmover så må denne komme som en kule. (men har tatt feil før)
Å skylde på Dof for at det er for mange offshorebåter i verden blir for meg et utsagn som faller på sin egen urimelighet.
Eneste absolutte vitenskap er vel etterpåklokskapen.
danm
07.01.2019 kl 13:31 2637

Jeg tror mere, at det handler om trading blandt de små investorer. De hopper fra den ene til den anden, hvis de kan tjene et par hundrede kroner. Tendensen er dog klar, godt hjulpet af stigende oliepris, vi skal op, meget op.
Gremlins
07.01.2019 kl 13:32 2641

Hvis du ser på markedsverdien på de tre solskapene så kan det vel se ut som om solstad og havila hadde fått enda mer juling en det dof hadde, (Med god grunn etter min mening). Nå mener jeg at mye taler for at det kan se lysere ut, men det vil fortsatt ta tid før vi som har sittet lenge i aksjen kan ha håp om å få tilbake pengene våre. Det er i alle fall alt for mange uskalige utsagn om disse aksjene. Tittelen på denne tråden er jo ett eksempel, der man tror at en kort kontrakt er nok til å løfte aksjen i stor grad. Det er tross alt så mange båter som er på gode kontrakter at en kontrakt fra eller til er ikke det som vender skuta! Jeg har ikke oppskriften på hva som må til, men jeg er ganske lei av innlegg der man tror at store ting vil skje hver gang det kommen en nyhet fra selskapet.
danm
07.01.2019 kl 15:28 2530

Nu er der mange indikatorer på, at det vil blive bedre i 2019. Investeringslysten i udbygning er større. Man forventer 20% mere i Nordsøen, vi ser højere omkostninger i Brasilien (bedre rater) Belægningen hen over vinteren er god og med stigende rater. Derfor begynder meldinger om kontrakter, at påvirke kursen. Der har trods alt været nogle i det nye år.
danm
07.01.2019 kl 15:33 2516

En sådan melding underbygger vel forventningerne: https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/34366
Kontur
07.01.2019 kl 16:55 2406

Løsner nå, kan bli hyggelig rekyl.
Og ja kontrakter er viktig, håper på flere i nær fremtid.
Regina
07.01.2019 kl 17:35 2323

Tydeligvis noe på gang.
Er vel ikke mange som vil selge aksjene sine på 3,50 vel?
Blir spennende dager fremover dette.
marco83
07.01.2019 kl 18:29 2261

Du snakker jo bare tull. Hvem sier at osv markedet blir bedre? Leste du Østensjø sinrapport i dag og hva de tror om markedets. 2019? Hvor står det en økning på 20% i Nordsjøen? Du vet at de uansett ikke betyr en 20% økning i etterspørselen etter OSV.

Hvor er belægningen over vinteren god? Med stigende rater?
marco83
07.01.2019 kl 18:32 2260

https://ostensjo.no/looking-back-and-moving-forward-the-companys-market-challenges-and-financial-position/

«Like other offshore companies, we are operating in a difficult market and expect to see similar conditions in 2019.»

«As for the future market, we assume it will be equally demanding in 2019»
Redigert 07.01.2019 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Regina
07.01.2019 kl 18:41 2238

Endringer Top 20

MP Pensjon solgt seg helt ut av listen - 3 382 154 aksjer forrige uke
Nordnet Bank - ca 100 000
TopDanmark Livsforsikring 1 250 000 Ny på top 20
Pareto Invest + ca 300 000

Ellers små endringer

Kontur
07.01.2019 kl 20:06 2132

Salgssiden tørket helt ut.
Forståelig nok, pilene peker opp
Ikke gøy å selge på bunn
hstray
07.01.2019 kl 21:07 2062

MP Pensjon. Pensjonskassen til de meiriansatte bla. Tine her solgt alle aksjene sine.. Er de tett på subsea, og supply markedet..
hstray
07.01.2019 kl 21:07 2061

MP Pensjon. Pensjonskassen til de meiriansatte bla. Tine her solgt alle aksjene sine.. Er de tett på subsea, og supply markedet..
Kontur
07.01.2019 kl 21:14 2053

Tenkte ikke spesielt på MP jeg, konstaterer bare at salgssiden var kraftig redusert i dag og at vi brått så et annet mønster. Resultatet ble kursoppgang. Kjøperene måtte opp i pris.
Generelt får vi selvsagt håpe at de som forvalter vår pensjon gjør bedre valg
daoking
07.01.2019 kl 23:06 1939

Da var Skandi Bergen ute av markedet og i opplagsbøyen.
Ref Westshore.no Layup list
Regina
07.01.2019 kl 23:17 1924

Tror på en spennende børsdag i morgen.
kvirrevi
08.01.2019 kl 11:48 1571

Er det ikke forholdsvis sikkert at det blir betydelig høyere aktivitet på norsk og engelsk sektor i 2019 sammenlignet med 2018. Januar og månedene fremover vil være tidsperioden der kontrakter tildeles. I tillegg kan spotmarkedet bli langt bedre i 2019 men dette er vel vanskelig å si.
DOF har allerede høy kontraktsdekning og kan benytte månedene fremover til å sikre seg høy aktivitet og inntjening i 2019, med basis i allerede eksisterende kontrakter.
Kontur
08.01.2019 kl 12:08 1530

Tror det vil bli markedsbalanse mellom tilbud og etterspørsel på skip raskere enn de fleste tror.
Begrunnelsen for dette er:
- mange av skipene som har ligget i lenge i opplag kommer ikke i drift igjen
- Miljøkravene til dagens skip er blitt strengere, utbedringer på gamle skip koster for mye og de skrotet
- Det varsles økt aktivitet på en rekke oljefelt i verden, dette vil tilta ytterligere for å opprettholde produksjon
- Det bygges nesten ingen nye båter i dag
- Der er få nybyggprogram på gang i de rederier jeg kjenner til

Summerer man opp peker alt i retning av markedsbalanse og muligens underdekningen av enkelte båttyper.
Dersom dette stemmer så vil ratene øke og selskapenes inntjening bedres betydelig
Den som er tålmodig vil få ta del i gevinsten.
Å vekte seg opp på dagens kurs virker svært gunstig slik utsiktene de neste årene ser ut til å bli

Det kommer ikke til å bli bygget omtrent en eneste offshorebåt hverken i år eller neste år. Blir sikkert ingen nye før i 2022, så hvis rederiene tar seg sammen og skroter litt nå kan de gå noen gode år i vente. Men da må bankene bli med på spleiselaget og ta litt tap mot eventuelt aksjer i selskapene. Ingen har råd til å bygge nye båter på årevis enda, så det kan bli bra det her etterhvert. DOF hvertfall som har litt styr på gjelda si i motsetning til Havila, solstad, siem etc.
Gremlins
08.01.2019 kl 12:18 1479

Hvis det du sier her stemmer så skulle vi sett mange flere skip på vei til skroting allerede. Det at de fortsatt ligger i opplag betyr nok at rederiene mener at de kan få de på jobb uten alt for mye kostnad. Har men konservert båtene på en god måte og holdt deler av utstyret varmt så kan de nok vekkes til live.

https://splash247.com/sell-stack-scrap-osvs/

Scrapping versus stacking

Under the current scenario, the options open are to stack or scrap a vessel. Scrapping is generally not seen as financially prudent for the following reasons:

Scrap prices on most OSVs are lower than build / book price, as the scrap rate is generally based on weight,
Decommissioning / scrapping a vessel is subject to the Basel Convention on waste metal and hazardous waste disposal
IMO’s Hong Kong Convention on ship materials recycling
Transport costs to scrapyard.
On the other hand, cold / warm stacking a vessel can be as low as $150 per day, this being made possible by improvements in VCI that better protect essential components in confined spaces. Risk items such as generators, station keeping systems, marine ballast and safety systems can be adequately protected against corrosion.

In conclusion, the OSV sector has significant problems to overcome to bring about a market turnaround. The debate of whether to sell, scrap or stack is essentially an academic one as it does not address the supply/ demand imbalance. Until such time as vessels are removed from the market I do not see a full recovery, and to achieve this, governments may have to consider improving industrial incentives for owners to act.

Redigert 08.01.2019 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
08.01.2019 kl 12:21 1469

Nybygg av båter er slik jeg ser det en glemmesak på mange år. For det første er dette meget dyre båter å bygge, for det andre er det "oversupply", for det tredje er verdien på båter som er bygget langt under nybyggkostnad, og for det fjerde tror jeg investorer og båteiere har brent seg noe inn i h...... hva angår å satse hardt på nybygg i denne sektoren.
davan
08.01.2019 kl 12:44 1451

2 nye slutninger i dag Scandi Hera on hire 150k nkr/d, ikke så verst mens vi venter på bedre tider. Usikker på hva de må ha for å dekke løpende utgifter m/crew, men 150k bør dekke alt, etter min mening.
really
08.01.2019 kl 12:58 4045

Jeg vet ikke hvor du tar påstandene dine fra, men fra regnskapet er det i hvert fall ikke.

De skriver i Q3 rapporten: Looking at the performance of the vessels there is a positive EBITDA (adj.) excluding start-up cost, dry dock, special survey
and maintenance in Q3 18 of USD 0.3 million (Q3 17 positive USD 0,7 million) from chartering out the 5 large –sized PSV’s.
Including the ownership in Northern Supply AS (25.53%) the group netted a positive EBITDA (adj.) excluding start-up cost,
dry dock, special survey and maintenance of USD 0.2 million (Q3 17 positive USD 0,7 million).

Det vil si at de oppgir en EBITDA på 200 000 USD der de ikke tar med helt nødvendige kostnader for å drifte skipene, slik som vedlikehold, special surveys og tørrdokking. Realiteten er en negativ EBITDA.

At de påstår at skipene har steget i verdi er en annen sak. De tilfredsstiller sikkert børsens minstekrav med det de gjør men så enkelt slipper de neppe unna årsoppgjøret. Dett er temmelig kreativt og minner mer om en salgspitch enn om et regnskap.

Nå er det ikke usannsynlig at verdiene av skipene har steget, men det får ingen glede av før skipene er solgt.
danm
08.01.2019 kl 13:30 3982

Hvorfor skulle de tage omkostninger med, de ikke kender eller ved hvornår kommer? Du er helt på vildspor.

Nei, min kære danske ven. Vildspor kan det ikke kalles.

Kreativiteten for å få maksimere EBITDA som mye mulig er stor, og dette ser ut til å være i den mer kreative del av skalaen. Mulig dere lærer anderledes på CBS, men ikke sikker på om dette er godkjent i henhold til norske og IAS regler. Maintenance er definitivt innenfor EBITDA i et langsiktig perspektiv er nok dokking også så dette var litt kreativt.

Jeg holder med "really" her og mener hans kommentarer holder vand.
Redigert 08.01.2019 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Regina
08.01.2019 kl 14:03 3940

Vi er iallfall inne i en positiv utvikling nå med stigende oljepris og mer aktivitet på ulike sokkeler og dertil større behov for båt.
Når dette snur vil ratene (markedsprisen) stige og de ekstraordinære nedskrivingene stoppe, eller enda bedre der vil skje en verdiøkning, oppskriving av verdiene i henhold til IFRS regelverket.
Om dette slår til og vi i tillegg får en positiv valutafordel så blir det skikkelig bra.
Så kommer siste båten inn snart.
Dette blir bra greier det
marco83
08.01.2019 kl 14:07 3929

Les og lær karer.….la eksperten snakke

https://fromthesouthsea.com/2018/10/17/if-only-it-wasnt-a-ship/

"Looking at the performance of the vessels there is a positive EBITDA (adj.) excluding start-up cost, dry dock, special survey and maintenance in Q2 18 of USD 0,4 million (Q2 1.7 negative USD 1,1 million) from chartering out the 5 large –sized PSV’s. Including the ownership in PSV Opportunity AS (25.53%) and in Northern PSV AS (25.53%) the group netted a positive EBITDA (adj.) excluding start-up cost, dry dock, special survey and maintenance of USD 0,2 million (Q2 17 negative USD 1,5 million)."

"To put this in laymans terms: the company has calculated an adjusted cash flow and said “hey, if the costs of dry docks, survey, and maintenance were excluded from the running of these assets we would have made 0.x million”…Excluding maintenance????!…But then it wouldn’t be a ship would it? It would be like a property which you purchased in a property crash and then held onto paying only land tax until the value recovered? But the whole point of why buying a ship in a downturn is really risky is because it has running costs so excluding those is just an offence to common sense. EBITDA is a flawed metric at the best of times, adjusted EBITDA is close to meaningless."

Nei danm, det er du som er på villspor. Du har vist gjentatte ganger nå at offshoremarkedet kan du lite om....svært lite om
Redigert 08.01.2019 kl 14:08 Du må logge inn for å svare

Godt innlegg Marco83 ! adjusted EBITDA er vel egentlig alltid et faresignal...
Regina
08.01.2019 kl 14:50 3861

DOF stiger iallfall nå.
At DOF med sin flåte og ordrereserver skal prises som dag videre tror jeg ikke noe på.
Ja, DOF har gjeld, men de har bygget båter for pengene.
Når markedet nå sannsynligvis snur kan inntjeningen bli enorm.
Jeg satser på skikkelig opptur og tror flere og flere ser at den nå kommer.
Tror på en tidlig vår
Kontur
08.01.2019 kl 15:09 3834

Bare vent til den fremste sauen oppdager at der er færre båter enn han trodde. Da skal plutselig alle springe i motsatt retning.
Vi får lene oss tilbake og vente

Når alle aktive PSV er tatt må oljeselskapene også betale for akutte mobiliseringsutgifter
Redigert 08.01.2019 kl 15:37 Du må logge inn for å svare