DOF ny kontrakt idag , vil nok se 4 tallet ila de neste uker .


Kontraktene kommer , DOF er offshoreselskapet å satse på om man har noen måneders horisont , vil nok doble seg og mer til ila 2019.
Redigert 27.12.2018 kl 08:57 Du må logge inn for å svare

Får håpe den forsvant til bangladesh, men det er vel tvilsomt.

ser ut som det var Island Duke, den ligger nå på Fjellstrand. Da burde den ha fått seg en langtidskontrakt for den har ligget i opplag i flere år
Regina
14.01.2019 kl 16:02 1579

Havila dobbler seg og vi synker...
odds
14.01.2019 kl 16:06 1609

Finner på Marine Trafific, DOF's nye flotte bygg, EP-9 Skandi Olinda, er å går i sjøen utenfor Brasil. I jobb allerede?
Redigert 14.01.2019 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
davan
14.01.2019 kl 16:59 1561

Kansje test tur!!! Uansett så begynner snart pengene å renne inn i kassen. Burde kommet børsmelding!!
Ser på weatshore at ratene stiger til 300 000 i dag, det er et godt tegn!
Redigert 14.01.2019 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
danm
14.01.2019 kl 17:25 1530

Ja, både DOF og SOFF får både ud til 300.000. Det er en god begyndelse på 2019 :-)
MrDokken
14.01.2019 kl 17:27 1523

Er nok test ja. Skal vel leveres til kunde i slutten av mnd.

Ratene på disse PLSV'ene er heldigvis en del høyere enn 300 000 NOK, selv om det er bra i dagens marked. Hvis du endrer summen til USD så er det litt nærmere.
Redigert 14.01.2019 kl 17:28 Du må logge inn for å svare
Dofulf
14.01.2019 kl 19:04 1445

Skandi Neptune går nå gjennom den engelske kanal på vei til Port of Spain Trinidad & Tobago. På vei til Brasil??? Noen som vet noe??
https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:-10.8/centery:47.7/zoom:3

Nesten ingen omsettning. Knappe 180000 aksjer omsatt i dag.
danm
14.01.2019 kl 19:23 1433

Det gælder stort set det hele. Investorerne afventer brexit og efterfølgende handelskrigen.
davan
14.01.2019 kl 22:21 4013

Dof trenger å ta en Havila nå! Det kan komme før en aner det, lykke til alle trofaste doffere!

Ratene har økt betydelig. To AHTS til 525000 NOK som er meget bra. DOF kommer. Forholdstall ~ 3. Ser kun ~60000 til salg op til 5.90. Så mangler mere trøkk hos kjøperne så er vi på 6 tallet.
davan
15.01.2019 kl 11:27 3796

Lav omsetning i dof i dag! kun omsatt 16k aksjer til nå, det er det minste jeg har sett. Ser at selgerene ikke vil selge billig i dag, det er bra, kjøperene som vil ha aksjer må opp i pris. Vi kommer kansje over 4 i dag.
15.01.2019 kl 12:04 3746

Ser at Dof har falt ganske heavy siste 3 måneder, skyldes dette hovedsaklig den generelle børsuroen den siste tiden, eller noe annet spesifikt?
Setter pris på ordentlig svar.
Kontur
15.01.2019 kl 12:15 3718

Her er det bare å holde på aksjene
Håper det snart er slutt på latterlig lave kurser, 30 øre ref gammel kurs. Forteller mye om potensialet når det snur.
Vi nærmer oss uke for uke.
Fantastisk spennende nå det som skjer både i Afrika, Australia, Brasil og i det mer hjemlige Barentshavet.
Vitner om betydelig oppsving i aktivitet, nye tendere osv
Vi vil snart være vitne til rekyl i dette markedet.

Fallet skyldes nok flere faktorer.

Fallet i oljepris, og usikkerhet knyttet til videre utvikling. Saudi Arabia har uttrykt ønske om å ta større kutt, men samtidig øker antall rigger i USA. I tillegg ser man mange tegn til svekket verdensøkonomi, som igjen svekker etterspørselen etter olje. Noe som vil kreve større kutt, for i det hele tatt å kunne holde prisen på dagens nivå. Her vil nok en avgjørelse knyttet til Brexit og Trumps handelskrig med Kina, bidra til å stabilisere uroen. Men ikke nødvendigvis føre til bedring i verdensøkonomien.

Dof har mye lån. Det er bekymringsfullt. Renten har derfor mye å si. I tillegg valutakurs. De har mye av lånene i dollar. Å om renten der går opp, og kronen svekker seg ytterligere, blir det tøft. I tillegg har de mye av aktiviteten i Brasil, og mye usikkerhet til økonomien der, og kursutviklingen til brasilianske real. Dof-subsea hentet nylig 900 mill til refinansiering og generelle formål. Så lån blir betalt med nye lån. I tillegg er spot-markedet for PSV og AHTS overfylt, så bortsett fra noen få uker i 2018, gikk fartøyene kraftig i minus ved å ha fartøy i jobb. Dof har hatt 12 fartøy i spot-markedet, men sendte endelig ett i opplag nylig. Det var ventet ett oppsving i 2018, som aldri kom. Mye takket være rederiene som hentet ut for mye skip fra opplag. Frykten er at de blir enda mer desperat i 2019.

Jeg leste en artikkel for ikke lenge siden, at oljeselskapene ønsket å øke antall letebrønner med 25% til 60 brønner i Nordsjøen i 2019. Men økningen i budsjettet til dette var minimal. Så kan man tolke det som man vil. Jeg tolker det slik at selskapene ser for seg å få redusert kostnadene ytterligere, noe som vil sette enda mer press på oljeservice.
15.01.2019 kl 13:27 3740

Mastermind,
Takker behørig for dine refleksjoner!
Kontur
15.01.2019 kl 15:11 3639

Og altfor negativ refleksjon tror jeg.
Obligasjonslånet var en rullering og Dof klarer slike plasseringer der ingen av de andre norske selskapene innenfor bransjen klarer det. Posisjonen i Brasil er en styrke og ikke en svakhet. Valutaen kan like fort slå begge veier og den kommer antagelig til å slå positivt ut i Q4.
Ja, Dof har mye gjeld, knappe 17 mrd, men de sitter på en god og potent flåte slik at om og når det snur så rykker Dof skikkelig.
Vi får se, jeg tror som tidligere uttalt at markedsbalanse hva båt angår er nærmere enn pessimistene tror.
Men det skal ikke stikkes under en stol at dette er en skadeskutt og vanskelig bransje.
Nervøse investorer bør satse på noe annet enn offshore

Hei kontur,

Elvoquest spurte etter årsaken til at kursutviklingen. Kursutviklingen har utvilsomt vært negativ, tegn på at langt flere er skeptisk til fremtidsutsiktene. Hadde dagens kurs blitt sett på som "penger på gata", hadde man sett tilsvarende kursstigning. Dagens omsetning på 84.000 aksjer viser at det er liten interesse for selskapet, gitt dagens kurs og fremtidsutsikter.

Jeg tror alle småsparere er nervøse investorer. Ingen liker å tape penger. Større aktører har råd til å spre risikoen mer, og tjener uansett mer enn de taper over tid. Når det gjelder å investere i offshore, tror jeg det har med timing å gjøre. Det blir nok et særdeles svakt Q4. I tillegg kommer usikkerhet knyttet til oljepris, verdenshandelen osv. Det å prøve å ta en "fallende kniv", i frykt for å ikke treffe bunnen, er ikke lurt. Erfaringsmessig tjener man mest ved å hoppe på når det først snur. Man går kanskje glipp av de første 5-10%. Men skal den opp 100% blir det småpenger. Ta Dof, falt ca. 66% fra topp på ca 9. kr og bunn på ca. 3 kr. Det er ikke 66% opp til toppen på 9, men 300%. I usikre tider er beste råd å selge det man tror man kan få kjøpt tilbake billigere senere. Det gjorde jeg med Dof på ca. 7 kr.
Kontur
15.01.2019 kl 18:57 3469

Ja har i ettertid utvilsomt visst seg å være lurt.
Jeg solgte ikke og angret mange stunder på det fordi det selvsagt hadde vært smart å heller kjøpe dobbelt så mange aksjer for pengene nå.
For sent å gjøre noe med det.
Pilene peker nå godt opp synes jeg og tror opptur står for døren
Kontur
15.01.2019 kl 21:26 3350

Ingen Brexit enda, håp om at de blir noe jeg tror.
Oljen stiger, bra driv i oljeservice nå flere og flere som snakker positivt.
I morgen tror jeg vi får et løft.

Nå er du veldig skråsikker. Neptune har tullet med 0-1 knops fart gjennom kanalen i flere dager nå. Ser at destinasjonen er POS men de har altså ikke noe hastverk.
Egard
16.01.2019 kl 09:39 2957

Den er paa langtidskontrakt med ett subsea selskap og skal over dammen paa en jobb saa ingen ny kontrakt.
Gremlins
16.01.2019 kl 10:17 2897

Merkelig at de ikke melder om Geoholm kontrakt
danm
16.01.2019 kl 10:33 2868

Olieselskaberne skal snart ud af starthullerne, for at sikre service på den lidt længere bane. Der kan meget hurtigt være en ny situation for offshore.

Merkelig lite å høre om noe. At de har permittert 60 stk, som utgjør stort sett hele offshore staben i Dof Subsea Norway, har heller ikke kommet ut... Merkelig. Helt stille
Regina
16.01.2019 kl 11:17 2811

Der vil komme en opptur denne våren og vi vil se konturene av en ganske kraftig bedring i de fleste segmenter. Jeg tror antall "gode" båter er kraftig overestimert og at det vil bli rift om den beste tonnasjen nå. Det er tre grunner til dette.
Svak fornying av flåtene, nesten ingen nybygg
Kraftig økning i aktivitetene på flere hav, en så sterk økning har det ikke vært på mange år.
Der skrotes flere båter og noen vil snart se at den eldste tonnasjen ikke er attraktiv pga strengere miljøkrav og mer krevende operasjoner ¨
Tror DOF ligger godt an.
Bare å holde på aksjene og se frem til at der kommer en etterlengtet opptur
danm
16.01.2019 kl 11:23 2795

Helt enig. Efter 5 år med nedgang vender det nu.

Tror ikke DOF ligger godt ann. De har ikke en eneste ny Survey båt. Det samme gjelder IMR. Det er her Deep Ocean og Reach klarer seg bra. Bare gamle båter som Geosund og Skandi Neptun i nordsjøen i dette segmentet. Som du nevner, gammel tonnasje som er miljøsvin , burde være hugget.
kvirrevi
16.01.2019 kl 13:06 2680

Av ATHS-båtene som ifølge westshore ligger i opplag er 19 av 43 båter fra år 2003 eller eldre. Dette viser at en betydelig del av flåten som ligger i opplag begynner å bli eldre båter.

Litt om DOF Subsea.

DOF Subsea
Egenkapital 6063 Mill. NOK
Kortsiktig gjeld 2983 MNOK
Langsiktig gjeld 7549 Mill. NOK
Total gjeld 10 066 mill. NOK
Ingen nybygg etter at siste båt er levert i 1Q 2019.
EBITDA 3Q 2018 271 mill. NOK
EBITDA 1Q-3Q 2018 820 MILL. NOK
Overskudd 3Q 2018 - 98 MILL. NOK
Overskudd 1Q-3Q 2018 -210 MILL. NOK
Andelen kortsiktig gjeld vil falle etter at selskapet har betalt tilbake store deler av det resterende forfallet på obligasjonslånet, ref. børsmelding fra DOF …..der DOF oppgir at deler av det nye obligasjonslånet har blitt benyttet til å kjøpe obligasjoner i lån….
I tillegg vil jeg tro at DOF og DOF Subsea vil rullere deler av bankgjelden som forfaller i 2019, slik selskapet også gjorde i 2018.

Driftsmessig er det å forvente at 2019 blir bedre enn 2018. Når det etter 1Q 2019 ikke er noen nybygg i bestilling vil DOF raskt redusere gjelden. Veldig mye av "stabiliteten" i en høy gjeld hos DOF skyldes at de fire nybyggene selskapet har hatt til bygging de siste årene har krevd store opptak av lån for å finansieres. Denne tilstanden er nå over, og selskapet vil stå i en helt annen posisjon til å nedbetale gjeld, dette vet bankene så godt om. DOF har videre nesten ikke obligasjonsgjeld og har lånene sine knyttet opp mot banker selskapet har benyttet i en årrekke.
Redigert 16.01.2019 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
Kontur
16.01.2019 kl 15:01 2589

Ja, mange kommer ikke i oppdrag igjen. Noen drar til andre steder som øker aktiviteten, ref Afrikakysten.
Ikke lenge før markedet er i balanse.
Tenk bare hvor mange som trengs nå med økningen som kommer i nord.
Im noen mnd går det opp for flere at det blir mangel på den mest attraktive tonnasjen
Mest av alt håper jeg Eqvinor som de nå så fint heter får seg en smekk og ikke klarer å skaffe de båtene de må ha.
Ex Statoil er værstingene i å skvise rederiene og sine skipskamerater. Håper hevnen blir søt

Ler hele veien . Kontur, kan du presisere det du skriver. Og, please ikke start navnedebatten til ex. Statoil igjen. Den er død.

Dof Subsea er nøkkelen her, litt bedring der og dof driver inn bra med overskudd. Tenker både Q2 og Q3 i 2019 blir pluss. Gjelden går raskt ned og DOF kan etterhvert plukke opp restene fra andre rederi.
Kontur
16.01.2019 kl 16:13 2501

Spør hvem du vil innen næringen hvilket oljeselskap/oppdragsgiver som er værst når det gjelder å presse sitronen, dvs å ikke hi ved dørene til sine underleverandører.
Svaret på norsk sokkel er Eqvinor punktum
Men som en i Gamle Solstad sa til meg forleden. Pay back time vil komme.
Regina
16.01.2019 kl 16:16 2494

Det tror jeg du har rett i. Q4 håper jeg går i 0 eller bedre, men kan fort bli 100 i minus.
Q1 blir balanse muligens 100 i pluss, deretter blir det bedre og bedre. Ser frem til å få sistebåten i sving, da vil 4x langtidsrater virkelig skuffen inn.
Bare DOF S vil generere ca 1,5 MRD i pluss