Prising på selskapet

MJ
KOMP 27.12.2018 kl 10:15 4138

Jeg vet ikke om jeg er den eneste som reagerer på det her, men jeg synes at kursen Komplett Bank er priset til er helt latterlig for øyeblikket. P/E på ca 6, god forretningsmodell, en solid ledelse som har holdt det de har lovet hele veien, fortsatt så reagerer markedet negativt. Jeg forstår at vi er i et lite bear marked for øyeblikket, men ærlig talt? Selskapet har mistet ca en milliard i market-cap pga litt høyere losses on loans pga ifrs 9, not ledelsen har varslet i flere måneder i forveien? Dette begynner å bli helt latterlig. Jeg forstår at sektoren er upopulær, men KOMP er jo i en vekstfase. De samme som sier at denne bransjen er uetisk er de samme som investerer i Kongsbergs gruppen. Jeg hadde tenkt "greit nok" hvis kursen hadde falt til 15 kr etter Q3, men 11.64? Seriøst? Jeg kan ikke se en nedside som er stor nok til å rettferdiggjøre denne kursen. Jeg sitter long og for kjøpt litt billige aksjer, men dette er jo helt hinsides. Jeg vet ikke hva dere tenker, men jeg ikke forstå meg på idioter som tenker at det er smart og selge til dagens prisnivå. Det må ha vært de som har vært med en stund for å tjene raske penger, men ikke er emosjonelt sterke nok til å sitte når man ikke har vinden i ryggen. Jeg ønsker gjerne å høre deres syn på situasjonen, siden jeg klarer ikke å fatte hvordan dette kan gå an. Jeg sitter å vurderer å kjøpe meg inn mer, noe jeg ville gjort hvis kursen var på 15, men er det noe fundementalt galt i selskapet som jeg har gått glipp av? Har ikke vært noe annet enn gode nyheter siden Q3, fortsatt så har kursen blitt straffet hardere enn resten av markedet. Ps, ikke kom med noe mer om "losses on loans vil øke drastisk" noe som er tankeløst med tanke på økt velferd og nytt gjeldsregister som skal komme snart.

MJ
Røsk
27.12.2018 kl 18:00 4041

Tror ikke du har gått glipp av noe MJ og er nok som du sier en del aksjonærer som har vært med lenge som er dritt lei og hopper av nå. Ganske dårlig beslutning med mindre man har giret og er i brudd med lånebetingelser etc. og ikke har noe valg annet enn å selge. Kan ikke helt skjønne andre grunner til å selge..
Som du skriver se på dette som fantastiske innganger og jeg tørr vedde mye på at kursen er en helt annen utpå vårparten. Her i gården blir det i hvert fall å frigjøre kapital for å laste opp.
Hva gjelder tap på lån så er dette ene alene regnskapsteknisk. Tenk også på at forward flow avtalene begrenser tapene. Med andre ord så ligger det et "tak" på hvor mye banken kan tape da de høyst sannsynlig selger alle lån over 90 dager slik en av sine konkurrenter gjør.
Gjeldsregister vil også begrense utlån til lånettakere som allerede er alt for mye gjeldstynget. Vil kanskje begrense utlån noe men banken lever av å få pengene sine tilbake så dette er nok bare bra for alle parter.
Er det noen som tørr kaste ut et navn på første bank som blir kjøpt opp og av hvem?
akje1234
28.12.2018 kl 16:23 3873

Hvis komplett bank var fornøyd med der de er nå, og ikke skulle vokse noe fremover. hva tror dere at de kunne betalt ut i utbytte fremover da?
Røsk
28.12.2018 kl 17:12 3842

De har kommunisert at de ikke vil betale utbytte før de har nådd 15 mrd i utlån. Det er vel ca dabbelt av hva de har i dag og tar vel 2-3 år før vi er der.. med siste par måneds kursutvikling kan det vel være at de starter utbytte tidligere for å tiltrekke seg investorer og få kursen opp. De fleste fond har f.eks. en minste market cap nivå på selskaper de får lov til å kjøpe. Derfor vi ser fint lite internasjonale eiere i denne aksjen sammenliknet med f.eks. NOFI.
Slettet bruker
28.12.2018 kl 17:41 3817

Har inntrykk av at denne type banker ikke er populære hos myndighetene. Det lages stadig nye og strengere regler .
akje1234
28.12.2018 kl 22:50 3706

Ja, er inneforstått med det, men dersom de endret på det synet og ikke ville vokse noe særlig mer. Hva tror du årlig utbytte ville ligget på?
reveneven
28.12.2018 kl 23:32 3676

De ligger an til kr 1.82 per aksje i resultat for 2018 så rent teoretisk maks 1.82 gitt at tapene holdt seg på et likt nivå fremover. Samtidig er det utenkelig at et slikt selskap ikke vil satse på videre vekst da dette vil være destruktivt i lengden. Det som er mer relevant er at selskapet pt prises til P/E på 6.7 basert på 2018 tall. Med bakgrunn i dagens PE og forventet videre vekst fremstår aksjene som vesentligt underpriset. Vi bør se en reaksjon opp mot 20 tallet i løpet av 2019
Røsk
29.12.2018 kl 12:16 3560

Pareto guider på 99 mill i resultat Q4 (333 mill e2018) og det vil gi en EPS på 1,95 kr. Mener det er realistisk.
Fremover guider de følgende resultat e2019 på 475 mill og e2020 på 555 mill med tilsvarende PE på 4,8 og 4,1 og PB på 1,13 og 0,98.. MAO så får vi garantert en reprising av selskapet forutsatt at de leverer tall fremover slik de har gjort tidligere. Min lille bekymring er kvaliteten på lånene i FI og SE hvor de ikke har vært operative så lenge og tilegnet seg erfaring og modeller som de vet fungerer. Tar derfor forbehold at de fortsatt kan være noe høyere tap i disse 2 landene enn i Norge. Med siste 2 års tiltagende konkurranse så må veksten hovedsakelig komme utenfor våre grenser.
Røsk
01.01.2019 kl 21:24 3325

Stig Myrseth anbefaler kjøp:
https://aksjelive.e24.no/article/J19kPb
Slettet bruker
01.01.2019 kl 23:16 3249

KOMP og B2H nå som finansaksjer hos Myrseth, og han treffer ofte godt. Flott å se han tilbake igjen. Han kan vekke flere fra søvngjengeri på bygdebørsen.
jacuzzi
04.01.2019 kl 14:55 3016

Jeg mener den er underpriset fordi aksjonærer som har vært med fra starten sitter med god avkastning og har realisert den det siste året. Det er en naturlig rullering der nye aksjonærer kommer inn og ser veksten som kommer. Jeg tror veksten kommer fremover fra Sverige, Finland og POS produktet. Markedet ble skeptisk når tapsavsetning svinger så mye fra kvartal til kvartal. Komplett må vise at de har kontroll på tapene fremover og at det ikke eksalerer videre opp.
Røsk
04.01.2019 kl 15:38 2990

For ordens skyld til og til de som ikke er så innsatt så tapte de mindre i q3 enn i q2 og q1. Regnskapsmessig effekt med krav til avsetninger gjorde at tapene ser større ut på PAPIRET.
Vi så rapport i dag at gjelden i norge ikke vokser like fort lenger og det er som MJ skriver at veksten kommer komme fra våre naboland og ikke minst pos som er et fantastisk produkt som de er "alene" om så langt.