Trumps Plunge Protection team på steroider?

Slettet bruker
USA 27.12.2018 kl 23:04 533

Situasjonen er følgende. Trumpern med sitt mega ego, ser at i løpet av Obamas regjeringstid, steg Dow fra ca 9500 til ca 20000. Dvs mer enn en dobling i løpet av 8 år. Trump skyter hele tiden av hvor bra det går med økonomien, og følger hele tiden med på aksjemarkedet, men utsiktene er dessverre ikke så gode. Faktisk veksten i BNP i USA er nedadgående. Jeg tipper at etter 2 år, blir Dow indeks utvikling ganske flat under Trump.

I går - i et marked med relativ lav omsetning stiger DOW med mer enn 1000 poeng. I dag starter en nedtur - dow faller først over 600 poeng og så - undre over alle undre ?? - så stiger dow 850 poeng i løpet av 1 og en halv time. 
Hvordan er det mulig?
Noen flere enn meg tror dette er en typsik bear trap. f. eks. https://www.marketwatch.com

Jeg tror Trumpern har satt Plunge Protection Team på jobben - PPT en insitusjon som flere ganger er brukt av myndighetene for å forhindre store aksjefall.
Jeg tror det er veldig viktig for Trumpern at aksjemarkedet stiger. fordi han elsker å skryte av det. Nå fremstår han som en patetisk taper i sammenligning med Obama som hadde en enorm vekst i aksjemarkedet - uten å skryte av det en eneste gang.
Trumpern setter hardt mot hardt. Han skal sette i gang å bygge murens sin, selv om det sannsynligvis vil gi marginale fordeler for det amerikanske folket. Et aspekt av problematikken, er at nå er arbeidsløsheten ganske lav. Mange - de som ikke er så rike -må ofte ha 2 jobber for å få endene til å møtes. Jeg vet ikke hvor mange folk som skal til for å bygge muren., men det er en kostnad som ikke vil ha noen infrastruktur gevinst - slik som f. eks. utbygging av veinett vil ha. Og bygges muren vil det øke etterspørsel etter arbeidskraft, - dvs da kommer lønningene til å øke. Og da blir på sikt Amerika enda mindre konkurranse dyktige.
Trumpern har igangsatt en handelskrig mot Kina. Hvor smart er det? De er riktignok en stor kunde av Kina. men Trumperns adferd skaper holdninger. F. eks. i Kina er det mange større firmaer som faktisk straffer ansatte som kjøper f. eks. iPhone fra Apple. Jeg tror vi kommer til å se mer av slikt etterhvert. Tidligere har Amerika vært «Great» - beundret av hele verden. Under Trump - synes hele verden (nesten) at amerikanere er stokk dumme som kan velge og godta en president som er en notorisk løgner. Og de hater hans innfall- at han driter i allianser, - at han er seg selv nok - at han ikkbe tror at klimaendringer er menneskeskapt. Slike ting skaper holdninger hos folk og Amerikas omdømme har fallt som en stein under Trumperns regime.
Hvor smart det er å starte en handels krig mot et av de landene i verden som har flest innbyggere? Tror ikke det er så smart. Markedet er stort, men spesielt tatt i betraktning at USA skylder Kina svimlende summer: «The U.S. debt to China is $1.138 trillion as of October 2018. That's 29 percent of the $3.9 trillion in Treasury bills, notes, and bonds held by foreign countries. The rest of the $21 trillion national debt is owned by either the American people or by the U.S. government itself» så tror jeg ikke det er særlig smart å starte en handels krig.-
Vel tiden vil vise - det er kanskje ikke helt trygt å ha alle pengene i aksjer.
Hvis noen leser twittermeldinger fra Trump for tiden, er det interessant å se hvor mange rasende retweets som kommer fra Amerikanere om alle løgnene hans.
Redigert 19.01.2021 kl 15:09 Du må logge inn for å svare