Tesla nivå på "finnish" anno 2018

Basse
29.12.2018 kl 18:57 1304

https://www.youtube.com/watch?v=FSLTNjGI8hw

ny Tesla har finnish som om den var kollisjonsskadet og rettet
elendig byggekvalitet, men man blir overhodet ikke sjokkert over dette, men Tesla fortjener høylytt kritikk, det er kun Tesla selv som har gått ut og forsøkt å presentere Modell 3 som en rival til BMW 3 serie og tilsvarende tyske premiumprodukter. Det viser seg at Tesla ikke er i nærheten et slikt nivå og villeder derfor kundene i sin markedsføring.

var dette min bil så hadde selgeren allerede fått lov til å hente den og pengene jeg betalte på vei tilbake til min konto

heldigvis vil det aldri skje, for jeg vil aldri kjøpe en Tesla.
Redigert 30.12.2018 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Puta1n
29.12.2018 kl 22:31 1221

8 års garanti. Så ingen problem med å eie en Tesla.
Basse
30.12.2018 kl 00:13 1168

nei det er 5 år/100000km garanti på Tesla (de skakke panelene, skroget, plastmøblene og tv-skjermen)

batteriet har egen garanti: det som kommer først av 8 år eller 160000km på batteriet på "billig-utgaven" Modell 3
kjører du 30000km i året har du altså bare 5 år garanti på batteriet i Modell 3

Tesla har masse nye forbehold og begrensinger i garantien på Modell 3, det er faktisk viktig at de som tenker på å kjøpe dette leser gjennom hvordan Tesla fraskriver seg masse ansvar for problemer man kan oppleve som eier av en Modell 3

Så lenge man er innenfor garantien så har Tesla en stor flåte av utlånskjøretøy du får bruke i månedene du venter på at din EV skal bli ferdig på verksted, etter 5 år er du på egne bein...eller mer presist: egen regning

good luck
Redigert 30.12.2018 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Puta1n
30.12.2018 kl 16:16 1008

Prisene på batteri faller og vedlikehold er billig på elbiler.
Ingen olje som må skiftes..
Basse
30.12.2018 kl 18:20 965

Eh.. jovisst må du skifte olje på Tesla. Tror du el-motoren og girkassen snurrer uten smøring??

Prisene på råvarer til batteriproduksjon stiger, jo mer batterier som ønskes produsert, jo høyere pris.
Selv om det nesten ikke produseres elbiler i verden og barna i Kongo graver så hender og knær blør er det umulig å få prisen på batterier ned til et nivå som kan gjøre elbil lønnsom vs vanlige biler, man må enten ha kunstige avgiftsregimer, usosiale kostbare subsidieordninger og/eller simpelthen bygge skallet på elbilen så billig som kjeks. Det er et land i verden som sørger for alle disse håpløse korttenkte kritererier...gjett hvilket.

Å skifte olje er en lek, man kan gjøre det selv med enkle verktøy og i sin egen garasje/ gårdsplass. Ekstremt billig og enkelt. Med riktige oljeskiftsintervaller vil motoren ha omtrent ubegrenset levetid.
Å skifte eller reparere Litium Ion batteri knekker lett en privatøkonomi.
Batterier degenererer konstant i varierende hastighet, umulig å si hvor lenge kapasiteten er på et brukbart nivå, det eneste som er sikkert er at det blir stadig mindre rekkevidde mellom hver lading.

Skal EV ha en fremtid som nisjekjøretøy må utvikles en bedre batteriteknologi, for Litium Ion er ved veis ende,for dårlig, lite klima og miljøvennlig og svært uetisk pga barnearbeid..

Amnesty International:
“The glamorous shop displays and marketing of state-of-the-art technologies are a stark contrast to the children carrying bags of rocks, and miners in narrow manmade tunnels risking permanent lung damage.

“Millions of people enjoy the benefits of new technologies but rarely ask how they are made. It is high time the big brands took some responsibility for the mining of the raw materials that make their lucrative products.”
Redigert 31.12.2018 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
mishka
30.12.2018 kl 22:36 910

Morsomt å lese Basses "dissing" av Tesla skrevet med nokså bred penn. Ble faktisk så nyskjerrig at jeg stakk en tur innom Teslas showroom vegg i vegg med Apple sin flagshipstore på Kudam her i Berlin. De har en helt maken rød modell 3 utstilt som i Youtube videoen. Det var ingen lakkskader eller riper i lakken der, men det er ingen tvil om at det er veldig enkelt og mye billig plast ute og går. Jeg husker som i går da Ferdinand Piech fikk orden på spalteåpningene på VWs biler. Det var en av hans kjepphester. På denne Teslaen kan man faktisk se det på øyemål at noe er litt "lurvete". Ikke for å være ekkel, men den minner faktisk litt om det som het Chrysler Neon på 90 tallet.

I Berlin har alle bilmerkene søndagsåpne showroom og det er fine steder å ta søndagsturen på kalde dager.

Så går man 2 kvartaler utover forbi Hotel Bristol Kempinski og ramler inn i showroomet til BMW og setter seg inn i den nye 850 i Sonic speed blue metallic farge. Jaada, jeg vet at prisen er en helt annen, nærmere 120k.euro, men herlighet for en klasseforskjell. Og det er det i aller høyeste grad også om man setter seg inn i en ny 3 eller 4 serie som koster mindre enn Teslaens 58K.euro med største batteriet.

Som bilinteressert forstår man raskt hvorfor det må være slik. Teslaen har allerede på tegnebrettet et handicap på mange hundre kilo batterier som er svindyre. Det betyr at det må spares vekt og dollar på absolutt alt annet. Det er vel derfor ingen av dusin-el-bilene som Leaf, Ampera eller Hyundai har ordentlig luftregulering på dysene i dashbordet. Det koster 10$ ekstra og veier 1 kg. mer. På Teslaen reguleres absolutt alt fra touchskjermen. Og når man må fikle med en touch-skjerm for å gjøre de enkleste ting er det fler enn meg som får "dilla".

Setter man seg inn i en MB E-klasse eller C-klasse er det enda større forskjell. Man føler det som en gedigen møbelkvalitet for ikke å snakke om lyden når man slår igjen døra. Teslaen kommer garantert til å selge bra. I Norge vel å merke. Prisfordelen pga bortfallet av avgifter og mva vil gjør den til en vinner. Og kjøperne er sannsynligvis ikke særlig interessert i slike detaljer. De er mer interessert i hva som skjuler seg av software på den store skjermen og gleden over å spare bompenger og avgiftskroner. Dagens tips: Om man ikke skal ha elbil, så er på en måte siste sjans før 1/1 2020. Da skal WLTP implementeres i det norske avgiftshelvetet og det blir som å kjøpe en kasse god rødvin før forbudstida.
Redigert 30.12.2018 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Basse
31.12.2018 kl 10:51 809

Kanaler og skjermer er stål på Modell 3, av den grunn har Tesla en endret rustgaranti på Modell 3. Kunden kan forvente de vanlige rustproblemene i saltlake-Norge.


https://www.youtube.com/watch?v=OJwHOrm3mF0