NattoPharma: Natto i 2019- Analyse

Herman*
NATTO 30.12.2018 kl 16:54 21342

Etter mange år med håpløs guiding, ser det nå ut for at selskapet nå faktisk leverer i henhold til guiding. Veksten i 2018 har vært på ca 50%, og vi kan håpe på at den fortsetter på dette nivået også i 2019. Marginene har vært under litt press i 2018 på grunn av kapasitetsproblemer, men det er indikasjoner på at produksjonskapasisten nå har bedret seg vesentlig. Akkurat hvor stor kapasiteten er i forhold til etterspørsel er vel noe vi bør få litt mer info om i forbindelse med q4 rapporten i februar.

Når det gjelder utvidelsen av ingrediensporteføljen, er selskapet flere år bak skjema. Det er dog grunn til å tro at selskapet vil lansere en ny ingrediens i løpet av Q1 og at denne vil gi vesentlige inntekter fra 2020. Denne ingrediensen vil være sentral i å bidra til at veksten kan opprettholdes på et høyt nivå også i 2020 og 2021.

Når det gjelder IR, er Natto et eksempel på hvordan et selskap kan prises med en ekstrem rabatt fordi de gjennom mange år har hatt en total forakt for sine aksjonærer og fordi sentrale aksjonærer ikke har ansett en positiv kursutvikling som et prioritert område. Det er dog grunn til å merke seg at styreformannen har kjøpt aksjer for ca 20 mill kroner utenfor børs de siste årene. CEO har vel handlet for ca 2 millioner-også dette utenfor børs. På sikt kan vi jo anta at alle har en felles interesse i å få fart på kursen. Det har dog vært en positiv utvikling hva gjelder IR de siste par årene. Spesielt kan det virke som om Ramsøy og Sjur Thorsheim har hatt en positiv påvirkning i den sammenheng. Nå får vi kvartalspresentasjonene tilbake, og selskapet skal etterplanen snart "under lupen" fra en eller flere analytikere fra anerkjente meglerhus. Selv om vi ikke har sett noe vesentlige innsidekjøp i det siste, er det jo grunn til å tro at ledelsen og styret jobber iherdig med å "pynte bruden" før nevnte analyser slippes. I den sammenheng vil jeg tro at det jobbes aktivt med å få på plass både en ny ingrediens og en eller flere prestisjekontrakter.

Når det gjelder Nattos Pharma strategi, har dette vært en særdeles pinlig affære de siste årene. Det har virket som om selskapet har famlet i blinde, og at de systematisk har undervurdert kompeksiteten. Det er dog positivt at de har skilt ut et eget selskap (Kaydence Pharma) som skal videreføre denne satsningen, og kompetansen de har klart å tilltrekke seg er svært imponerende. K2 som legemiddel bør være svært aktuell i forhold til en rekke indiaksjoner hvor det i dag er få eller ingen produkter på markedet. Det må dog sies at det er trist å se hvordan styret i Kaydence på kort tid har klart å påføre selskapet betydelige riper i lakken bare gjennom en klønete og uprofesjonell håndtering av opsjoner, kapitalutvidelse og børsnotering. Som kjent bevilget de seg selv et betydelig antall opsjoner på 5 kroner med den begrunnelse at dette var markedspris. Deretter gjennomførte de en emisjon på 17.50 uten at selskapet har nådd kursdrivende milepæler. Å ansette et advisory board og å sette sammen en dossier er i svært liten grad kursdrivende. Dette virker svært tvilsomt i den grad 17.50 må kunne anses å ha vært en rimelig markedspris fra selskapet ble etablert. Emisjonen på 17.50 er også en historie i seg selv. I stedet for at den ble garantert via de største aksjonærene og kontaktnettet til tilrettelgegger og styremedlemmene, blir adm dir sendt til Sverige i et forsøk på å hente kapital. Det hele endte med et mageplask, der de etter flere måneder ikke klarte å hente nevneverig kapital fra eksterne investorer. I denne prosessen sendte selskapet ut en melding til potensielle investorer hvor de påpekte at interessen for emisjonen var overraskende stor, mens sannheten var en helt annen. Midt oppe i dette har selskapet guidet at de vil på børs i slutten av desember eller begynnelsen på januar. P.t. er det ingenting som tyder på at dette vil skje, men jeg tror styret har lært av det som har skjedd. Jeg spekulerer i at de klarer å hente inn ca. 10 mill kroner utover de 10 som ble hentet internt før jul. Videre spekulerer jeg i at de vil presentere gode nyheter i løpet av de neste 3-6 ukene, og at de ført da våger seg på børs. Selskapet er helt avhengig av en stigende børskurs i et år hvor de skal hente ytterligere kapital.

Når det gjelder NattoPharmas finansielle prestasjoner, spekulerer jeg i følgende:

2019: Omsetning: 150 mill, Bruttomargin 45%, Ebidta: 18-25 mill
2020: Omsetning 225 mill hvorav ca 25 mill fra ny ingrediens , Bruttomargin: 45%, Ebidta 45-50 mill.
2021: Omsetning: 337 mill,hvorav ca 60 mill fra ny ingrediens. Bruttmargin: 45%, Ebidta: 70-80 mill.

Strategisk:
I den grad selskapet fortsetter den positive utviklingen samtidig som de ikke klarer å skape vesentelige aksjonærverdier, bør salg eller fusjon vurderes.For øvrig har selskapet liten eller ingen belåning, og kan i løpet av 2019 antagelig sikre seg betydelig lånefinansiering (bank/obligasjonslån) hvis de ønsker å gjennomføre oppkjøp av et mindre selskap eller aktuell teknologi/IP. Utbytte forventes fra 2020.

Kursmål: NattoPharma burde etter min oppfatning prises med en P/S på ca. 4 i forhold til omsetning i 2018, men prises med en rabatt på over 60%. På 12 mnd sikt burde kursen bikke 30. Den faktiske kursutviklingen er umulig å spå i dette selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
pips
30.01.2019 kl 13:37 4414

Hehe. Ja. Men da hadde vi fått noe igjen for pengene. Kanskje de kunne økt til to øre :) (humoristisk ment) poenget mitt er at analysedekning ikke gjorde en forskjell på kurs tidligere og vil neppe gjøre det nå heller.
Sukiyaki
30.01.2019 kl 14:00 4394


Analyse, melde nyheter, innsidekjøp over børs, slutte med tausheten, vil gjøre aksjen attraktiv og kursdrivende. Tidligere når selskapet meldte bla kontrakter, var det kursdrivende og oms. i aksjen.
holmes
30.01.2019 kl 14:01 4391

Vel selskapet er jo nå priset ekstremt mye lavere i forhold til P/S f.eks enn det var med analysedekning.
Bjarne Kanin
30.01.2019 kl 15:45 4353

Det kommer vel an på hvilken/hvilke selskap som kommer med analysedekning det.
Hvis det kommer fra anerkjente selskap med litt tyngde og mange kunder, så vil det definitivt være positivt.
Svensson1
30.01.2019 kl 16:12 4333

Independent Analyst coverage (which is not paid) would be great and something the company should work on getting.
Herman*
30.01.2019 kl 19:18 4290

Agree: In a year where we should hit a turnover of 150 MNOK, with continued growth and profitability, Natto should be of interest to analysts and their clients.
Herman*
30.01.2019 kl 20:15 4611

Det å beregne det globale salget av ulike produktgrupper kan være litt vrient, spesielt siden ulike tall kan være hentet fra ulike steder i verdikjeden. Så med en pen feilmargin har jeg regnet meg frem til at det selges K2 produkter på retail nivå for ca 4 milliarder kroner globalt i 2018. (Ferdigprodukter i sisteledd). På ingrediensnivå tipper jeg verdien ligger på ca. 500 mill, hvorav NattoPharma tok 20% (100 mill) av disse. 4 milliarder kroner utgjør bare ca 0.2% av totalmarkedet, noe som er ganske lite når vi tenker på den beviselige effekten som vitaminet har på helt essensielle ting som hjerte og benhelse. Hvis vi ser på Probiotika, selges det på retailnivå for 2-300 milliarder, med fortsatt sterk vekst. Jeg tror derfor at K2 markedet står foran en ektrem vekst, og at vi innen noen år bikker et globalt retail salg på 50 millarder NOK, og at dette på ingrediensnivå kanskje er verdt 6 milliarder kroner. Med andre ord bør Natto kunne selge Vitamin K2 for i nærheten av 1 milliard i løpet av noen. Så kommer inntektene fra nye ingredienser i tillegg.
Redigert 30.01.2019 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
holmes
01.02.2019 kl 12:24 4469

Merkelig handel i denne aksjen. Det blir nok andre boller med fin news flow og gode resultater ventet i år og med utlovet analytikerdekning av aksjen blir det enda bedre. Når analytikere ser på de historiske tallene og tar med det fine momentet vi er inne i fundamentalt sett så blir det spennende å se hvor linjalene peker når strekene dras inn i fremtiden. 2019, 2020, 2021 osv blir jo bedre for hvert år med en slank organisasjon som skaleres bra kommer vil til ikke bare å se sterk topplinjevekst, men også svært god lønnsomhet. Og dette er strukturell vekst som ikke er avhengig av konjunkturen i særlig grad. Nei hold i hatten og hold på aksjene sier jeg, nå er det virkelig på overtid at vi får en skikkelig reprising av aksjen.
Redigert 01.02.2019 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
01.02.2019 kl 14:29 4431


holmes, Jeg er så enig med deg. Hold på aksjene, og kjøp mer nå som aksjen er såpass lavt priset. Som jeg har nevnt tidligere, har aksjen tatt av og det har vært volum når det har kommet nyheter. Jeg er rimelig sikker på at selskapet begynner med mer åpenhet fremover.
Jeg har store forventninger til Q4 13 februar, og tiden fremover.

Slettet bruker
01.02.2019 kl 14:34 4428

selskapet bør gå med overskudd på Q4 regnskapet. Vanvittig så forsiktige kjøperne er
donolini
01.02.2019 kl 14:48 4412

stakkars tullinger.
selg dette dopapiret og kjøp bedre lodd. oslo børs er full av gode cases.
hvor mange aksjer har du, herman?
Herman*
01.02.2019 kl 15:38 4389

Donolini: Hvis vi ser helt bort fra historikken (og det er mye å se bort fra...), vet du om noen andre selskaper på Oslo børs som vokser med 50%, går med overskudd, er mer eller mindre gjeldfrie, og prises med en P/S på 1.5 på grunnlag av tallene for 2018?
Når det gjelder antall aksjer, så er jeg ikke en stor Natto aksjonær. Mellom 10 og 100 K
Redigert 01.02.2019 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2019 kl 09:52 4272

Selgerne har visst forsatt ingen tro på dette selskapet, fortsetter å lempe ut på 8 tallet dager før kvartalsrapport
Vandregutten
05.02.2019 kl 23:10 4178

Ser frem til hva 2019 kan bringe kursen opp på, eller rettere hva de klarer i omsetning og marginer.
Har sittet alt for lenge,(med konas aksjer), og det hadde været fint med 30,-
Håper bare at alle ønsker det skal skje snart, også ledelsen......
Lykke til alle, mvh Vandregutten
oxion
06.02.2019 kl 09:26 4122

Ja dette bekrefter at Menaq7 kan gjøre en stor forskjell på 2 av de største folkesykdommen i den vestlige verden..
Og at Kaydence sitter med jæv$€ gode kort på handen...
Børsens desidert mest undervurderte aksje?
Slettet bruker
06.02.2019 kl 09:55 4101

kjøperne skal ikke over 8 tallet,
holmes
06.02.2019 kl 10:44 4081

Nei nei, men nå ble de skremmepostene på 9 kroner og enda lavere vi så i går plutselig borte. Jeg skal ikke si manipulasjon, men det er jo veldig spesiell handel i denne aksjen.
Sukiyaki
06.02.2019 kl 19:43 4007


holmes, Jeg tror det er manipulasjon.
Som nevnt tidligere, har jeg store forventninger til Q4 tallene, og at selskapet kommer med noen gode nyheter som sender aksjen opp. Da tenker jeg vi er kvitt disse skremmepostene og at kursen stabiliserer seg på et langt høyere nivå enn dagens.

holmes
06.02.2019 kl 20:55 3980

Godt sagt! Jeg tror på en reprising i år siden vi for 2018 vil ligge nær null i resultat, men får i år både en bedre bruttomargin og videre vekst. Selv om veksten skulle bli lavere i prosent enn 2018 vil det sammen med høyere marginer bite bra og gi et fint resultat allerede i år. Dersom man så trekker frem linjalen og projiserer 2020 og 2021 ser det unektelig billig ut med gode muligheter for utbytte og svært lave p/e tall om ikke en kraftig reprising av aksjen finner sted. I tillegg har vi en skjult skatt i kaydence med ytterligere oppside.
Sukiyaki
07.02.2019 kl 11:34 3903


holmes, utbytte hadde vært en gode. Først vil jeg se; mer seriøsitet fra ledelsen, en mer stabil kurs i første omgang på rundt 25-30, innsidekjøp over børs, melde nyheter, de som jobber i selskapet viser seg mer uttad. Mye forlangt, men det er sånn andre selskaper opptrer.
holmes
07.02.2019 kl 14:31 4499

Enig i det, er ikke noe hastverk for min del med utbytte, men jeg tror likevel det er noe de kommer til å satse på etterhvert og som kan være med på å få inn en helt annen type investorer enn det vi har sett så langt.

En annen ting er at vi nå nærmer oss et såkalt golden cross som sammenfaller med rapporten. Så får vi litt positive signaler i Q4 rapporten og kanskje analytikerdekning osv så blir jeg ikke overrasket dersom den lange ørkenvandringens tid er over for Natto sin del.
Herman*
07.02.2019 kl 14:33 4492

Et konservativt anslag for verdien av Natto aksjen er 20 kroner. Så må selskapets styre ta det hele og fulle ansvaret for at aksjonærene ikke får uttelling for selskapets finansielle prestasjoner. Når det gjelder videre vekst de neste årene, mener jeg at 50% burde være realistisk av flere årsaker. For det første er det globale K2 markedet fremdeles svært lite. Videre vil en ny ingrediens forhåpentligvis kunne gi vesentlige inntekter fra neste år, noe som kunne kompensere for en svakt fallende vekstkurve for K2.
Slettet bruker
07.02.2019 kl 14:59 4473

litt rart å se en kjøpsordre på 9 igjen. Får håpe gnieren på 8,60 ikke får tak I en eneste aksje.
holmes
07.02.2019 kl 17:22 4421

20 kroner var konservativt i fjor, nå får vi se guiding for 2019, men synes ikke 30 kr er ublutt som kursmål i år.
holmes
08.02.2019 kl 09:33 4344

Nå ser det veldig glissent ut på salgssiden her, hvor er Trendi på slike dager? Han venter vel til det kommer en dag med nedgang, "kursen fortsetter å falle" uten å tenke på hvor den faller fra og at kursen hele tiden "fortsetter" å falle til samme nivå hver gang.
Slettet bruker
08.02.2019 kl 09:42 4334

kjøpersiden er iallfall standhaftig. De skal ikke opp på 9 tallet uansett
holmes
08.02.2019 kl 10:01 4314

Brent barn skyr ilden, men salgsinteressen er helt klart dalende og nå ligger det i hvert fall kjøpere på øvre halvdel av 8-tallet med litt volum.
Sukiyaki
08.02.2019 kl 12:52 4264


Høyere kurs, det kommer det kommer. Ser at det ligger noen skremmeposter for salg. Jeg synes det er merkelig at OSE ikke har sett på handlemønsteret i aksjen de siste årene.
holmes
08.02.2019 kl 13:12 4249

Ja det er mye rart i ordreboka. Enn så lenge har kjøper på 9 kroner ikke fått noen aksjer.
Sukiyaki
08.02.2019 kl 13:25 4240


Vi får håpe at selgerne tenker seg litt om, og det er ikke mange dagene igjen til Q tallene kommer.
Jeg tror det kommer good news, og at vi blir kvitt en del negative skribenter fremover og kanskje det for alltid.


Herman*
09.02.2019 kl 18:43 4147

Det er et par ting som blir spennende å få avklart i nærmeste fremtid. Det første er om vi får analysedekning på aksjen nå, eller om vi må vente til etter Q1. Videre vil det bli spennende å høre hvilken ingrediens de vil satse på. Jeg har tidligere nevnt probiotika som en mulighet ut fra bla at denn produktkategorien er av en enorm størrelse, men det mest logiske er vel ingredienser som komplimenterer K2 innenfor hjertelhelse eller benhelse. Dette vil jo gjøre innsalg til kunder en del lettere. For å ta et eksempel: Kanskje CoQ10 (Ubiquinol) vil passe godt sammen med K2 da dette er en "stigende stjerne" innen hjertehelse. Blir spennende til uka.
Slettet bruker
11.02.2019 kl 09:37 4053

Sitter fortsatt bomfast på 8 tallet.Skjer vel ikke noe før på onsdag.
Sukiyaki
11.02.2019 kl 12:14 4018


noas fremdeles inne?

holmes
11.02.2019 kl 14:12 3974

Nei det var lenge siden. "Alle" er ute, selv oxi solgte seg ned kraftig. Skal ikke store gnisten til her før det går veldig fort oppover.
Redigert 11.02.2019 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
11.02.2019 kl 17:31 3919


Regnet med at noasen var ute, men han har tidligere kjøpt seg inn på lavere kurs og hindret oppgang. Oxi solgte vel ikke alt?
holmes
11.02.2019 kl 17:34 3918

Han har vel igjen litt. Dog utenfor topp 20. Topp 20 er nå nesten bare innsidere og deres nettverk.
Herman*
11.02.2019 kl 22:40 3842

På fredag kveld la HBC frem sin Q4 rapport. Den var helt katastrofal, med et driftsresultat på minus 18.7 mill og en omsetning på under halvparten av det som Natto antagelig legger frem på onsdag. (14.3 mill) HBC prises fortsatt til ca. 700 mill, Natto prises til rundt 160 mill. HBC er nok overpriset, men Natto er så underpriset at det er direkte pinlig.
Slettet bruker
11.02.2019 kl 22:43 3838

Må da få litt handel på 9 tallet i morgen. Heilt utruleg stille
Sukiyaki
12.02.2019 kl 12:00 3749


Herman, jeg synes det lukter kursmanipulering lang vei. Kursen holdes nede, og så fort den stiger litt, dumpes det nye aksjer. Enten er det selskapet selv som ikke ønsker høyere kurs, eller så sitter det en ....... som ikke ønsker en høyere kurs.
Slettet bruker
12.02.2019 kl 12:09 3739

ikke en handel, kan da ikke være noen blodpris med 9 kr nå. Tilliten til selskapet er skremmende dårlig