Knot offshore utbytte $0,52 i kvartalet


Segmentet shuttletanker er en business som kun et fåtall av rederi deltar i. Vi har 2 store aktører, nemlig Teekay og Knot offshore som blei børsnotert i 2013 med opphav fra Knutsen OAS Shipping fra Haugesund.

Rederiet fikk sin første kontrakt på 80 tallet, men er i dag notert på nyse (2013) hvor de har 16 fartøyer på lange kontrakter.
I tillegg har de bestilt 2 nybygg som kommer i 2020 som har kontrakt med Equinor på felt i Brasil. Ellers har de inngått kontrakt på 2+2 fartøyer som skal bygges i Kina. Alle 6 båtene er pa ca 151000 tonn.

Fra 2013 har Knot offshore gitt utbytte på ca $10, med dagens kurs på $17,60 gir dette en p/e på under 7, noe som er utrolig lavt. Årsaken kan man jo bare spekulere i, men amerikanerne sammenligner dette med helt ordinær tankfart rederi, noe som virkelig er skivebom.

Med $2,08 l årsutbytte burde en slik avkastning være lukrativ i disse ulvetider.

Legger ved en link så du kan lese deg opp:

http://www.knotoffshorepartners.com/home/default.aspx


Ser ut som en interessant invisteringsmulighet dette. Bra utbytte. Hva årsaken til at kursen har gått så kraftig ned i høst?
Finsken
31.12.2018 kl 20:55 640

Som du ser har jeg antydet at amerikaneran sammenligner dette som et standard olje shipping selskap, det er grunnen.
Med lange kontrakter å historisk utbytte burde p/e være nærmere 14, altså ca $35/aksje.????
Redigert 31.12.2018 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
OB
01.01.2019 kl 22:17 512

Jag äger inte KNOP just nu men instämmer i att det är ett bra bolag att äga vid dagens kurser. Att bolaget gått ner är strikt smitta när andra bra aktier och preferensaktier inom shipping i USA kraschat hårt.

KNOP har ett mycket bra coverage av sin utdelning på 1.60x MEN kompenserar det negativt med bl.a för lång räknad livslängd på sina fartyg (25 år) och för dåliga avsättningar när det gäller att förnya flottan. Men som sagt, det kompenseras av höga siffran 1.6x med råge.

CPLP är motsatsen, lågt visat coverage men oerhört konservativt räknat där man använder en överdriven snabb amortering vid räkning av coverage.

Jag gillar båda men äger just nu bara CPLP.

Min uppfattning är att bästa mäklarkunskap om shuttle tankers finns inom Fearnleays. De har vid investor days för KNOP några år tidigare gett fantastiskt utbildande presentationer.
Redigert 01.01.2019 kl 22:19 Du må logge inn for å svare