Oljeskift på Tesla er sannelig ikke en sak for amatører.

Basse
31.12.2018 kl 10:33 4426

https://www.youtube.com/watch?v=qIaPcpUBPoo

ville du prøvd deg på denne operasjonen hjemme i din egen garasje?
Redigert 31.12.2018 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
31.12.2018 kl 11:45 4327

Jeg kan skjønne at noen blir fanatiske fanboys for noe nytt de har kjøpt seg, enten det er en telefon, et stereoanlegg eller en bil. Men det å være sykelig opptatt av å grave frem negative ting om noe man ikke selv eier eller har noe forhold til, det blir faktisk bare rart. Min teori er fortsatt at det bare er misunnelse på dem som har råd til å benytte seg av de svært gode elbilinsentivene i Norge for tiden. Eller kanskje at man synes det er fælt at det blir betalt for lite skatt og avgifter i Norge. ;-)
Basse
31.12.2018 kl 13:16 4241

Like greit jeg avkrefter den teorien og synsingen med en gang.

Jeg er politisk uenig i at samfunnet skal bruke milliarder på å subsidiere batteridrevne kjøretøy. Det er store samfunnsoppgaver som helt naturlig skal ha høyere prioritet. Jeg mener det må innføres moms på EV som enhver annen vare. Jeg mener det for eksempel er viktigere å prioritere billigere sunn mat, en verdig omsorg i helse, fjerning av usosiale bomavgifter.

Tesla leverer et beviselig dårlig produkt basert på en kostbar usosial subsidiering. Norske subsidier har bidratt til at hovedaksjonæren i Tesla har kunnet ta ut enorm fortjeneste på spekulasjon i eget selskap. Samtidig har man levert et udiskutabelt dårlig skrudd produkt hvor kjøperen opplever omfattende tekniske problemer og lange ventetider på verksted og deler.

Når vi alle betaler for galskapen er det åpenbart moralsk rett å sette søkelys på dette.

I tillegg er jeg bilentusiast, det betyr at jeg er opptatt av biler utover bare det transportmessige. En el-motor gir ingen kjøreglede slik jeg vil ha kjøreglede. Istedet er el-motor som et virus som angriper selve kjernen for bilinteressen. En forbrenningsmotor er hjertet i en bil, uten den ingen bil. Så må drivstoffet gjerne være laget av trevirke eller planteolje for å gjøre bilen klimavennlig for min del.

Jeg velger heller å kjøre en god dieselbil til 1 million fremfor en EV til samme prisen. Misunnelse er et merkelig begrep, drivstoff er den minste kostnaden ved det å eie bil, så skulle jeg være misunnelig på de som må kjøre sakte på E18 fordi de helst vil slippe å bruke 1 time på å fylle tanken? Det er latterlig.

Når jeg setter meg selv tilside så deler jeg naturligvis sympati med de som virkelig sliter med kostnaden i bompenger de er nødt til å håndtere for å få livet til å fungere. De som ikke har råd til å kjøpe seg ut av problemene og bli en del av den gruppen som har råd til de enorme batteriklossene som gjør det mulig å kjøre kollektivfelt T/R kontoret og fyller tanken gratis utenfor firmaadressen på de førstnevntes bekostning.

Jo raskere vil får slutt på subsidieringen og de usosiale insentivene til en ikke-økonomisk bærekraftig transportteknologi, desto bedre.

Redigert 31.12.2018 kl 13:36 Du må logge inn for å svare

En ting er den meningsløse subsidieringen av en bil som ikke på noe vis er med på å redde klimaet i verden. Kun redusere de direkte utslippene i nærmiljøet. Samtidig som de skaper mer asfalt- og gummistøv pga sin enorme vekt.
Men en annen ting er jo også å opplyse potensielle Teslakjøpere. I begynnelsen hevdet jo menigheten hardnakket at det kun var 5 bevegelige deler i bilen, og derfor trengte den intet vedlikehold. Riktig nok lenge siden sist jeg så slike argumenter, men sikkert mange som ikke har fått med seg det denne videoen her viser.

Ha et riktig Godt Nytt År alle skribenter på Bil og Motor, måtte dere alle bli lykkelige med deres bil og med resten av livet i 2019!
ottmar
31.12.2018 kl 15:29 4128

De aller færreste bileiere skifter olje på bilen selv, enda mindre girolje som det er snakk om her. På mazdan min går det ikke an å skifte kjørelyspære engang uten å ta av forhjul.

Ellers er tesla langt fra den vanligste elbilen i landet så det er litt sært at det alltid er den som skal trekkes frem når det skal klages på elbilpris og kvalitet
31.12.2018 kl 18:12 4042

Det var et greit svar, selv om det delvis går inn under "det er for lite skatt og avgifter her i landet". ;-)

Jeg er også bilinteressert, men den bilinteressen tar meg nå over på elbil, siden det er der den mest spennende bilutviklingen foregår for tiden. At elbilene er avgiftsfrie gjør i tillegg at jeg for den samme pengen kan få vesentlig mer bil enn hvis jeg kjøper fossilbil. Større, raskere og med mer luksus og duppeditter. Det vil si, for meg er det mer bil for pengene, siden eldrift ikke er en negativ egenskap i min bok. Men en elbil vil selvfølgelig aldri overbevise en som er veldig opptatt av at biler skal brumme. :-)

Godt nytt år!
Redigert 31.12.2018 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Basse
31.12.2018 kl 19:58 3983

nei det er for mye avgift i Norge og det er for mye usosial subsidiering, dvs det er for ofte slik at de som har minst som betaler regningen for de som allerede har mer. Det er for lett å snylte på andre, de som gjør det slår seg sågar på brystet av stolthet, sier litt om kvaliteten på de menneskene.. Politikerne prioriterer å vinne frem egne symbolsaker fremfor rettferdighet og prinsippet om at man bør skatte etter evne.

Ingenting som tyder på at du er bilinteressert, da ville du ikke påstått at det skjer "spennende utviling" på EV, Det er jo ingen utvikling på EV. Innmaten er den samme i alle EV. Var det slik at man fikk mer ved å kjøpe en EV enn ved en vanlig bil så var det ikke behov for subsidier og insentiver. Svakhetene ved EV og de høyere kostnadene ved å lage EV gjør det nødvendig å skape kunstig markedsforhold for å tvinge frem et salg av dette. Kun Norge har råd til å gjøre dette en periode, den perioden er snart slutt. EU fritaket nærmer seg slutten og insentivene forøvrig vil inskrenkes kraftig allerede fra det året vi nå går inn i.

EV vil aldri overbevise, det er overpriset søppel som dumpes i Norge. Gudene vet hvordan vi skal bli kvitt alle de slitte giftcointainerne når de har degenerert ferdig. Det blir et stort bål!

Godt nytt år.

Redigert 31.12.2018 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
alph
01.01.2019 kl 00:11 3879

Kjøpt meg ny Huyndai Ioniq. Veldig fornøyd med det.

Nyttig video å se for alle de som tror at Tesla er «vedlikeholdsfrie», og det er mange av de.

En Tesla har kjølesystem, olje i girkasser, en hel masse avanserte elektroniske systemer, og selvsagt avansert hjuloppheng med mange komponenter, styring som alle andre biler, ventilasjon, hjullager etc etc.

At elbiler ikke har mange beveglige deler i selve motoren er sant, men for oss som har kjørt bil en stund så vet vi at når noe er galt med bilen er det sjelden selve motoren, men oftere andre ting.

Problemet med Tesla er jo at man som privatperson eller uavhengig verksted ikke kan kjøpe deler av Tesla, men at det må gå gjennom de rådyre Tesla-verkstedene, det skal bli nteressant å se hva dette gjør med Tesla når de er over 5 år gamle og utenfor garanti.
Redigert 01.01.2019 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Basse
01.01.2019 kl 11:08 3676

Huyndai finnes ikke, men Hyundai lager en bensinbil med selvladende el-hjelp som heter Ioniq hybrid. Produsenten hevder den skal klare seg med ca 0,35 liter bensin per mil. Her er det plass til en familie men ingen snobberier. Dette er en Koreansk konkurrent til Toyota Prius og jeg mener man får mye bil for pengene når veiledende pris starter godt under 300k. Dette burde være Norges mest solgte bil, for den er så sykt mye mer fornuftig, brukervennlig, prisgunstig og komplett enn f.eks en Nissan Leaf.
Fjernet man bomstasjonene ville den hatt mulighet til å bli bestselger. Og den ville være bedre for klima, miljø og statskassen.
alph
01.01.2019 kl 23:23 3453

har helt lik, bare helelektrisk.
Helt topp bil. Brukervennlig, rimelig, usnobbete og null bomutgifter.
Basse
01.01.2019 kl 23:40 3430

det er jo idioti å kjøpe en Ioniq med kun el-motor, det er som å kjøpe pølse i brød uten pølse

Hyundai Ioniq EV er dyr, lite brukervennlig og fra å være usnobbete og fornuftig som hybrid går Ioniq over til å være bare "harry",
med kun el kjører den vesentlig dårligere, den kan ikke lenger kjøres hvor man vil og med hvem/hva man vil, fordi uten ICE og bensintank er bruk betinget av lange stopp for å lade på steder der det finnes ladeplasser. Motorveiferie nedover Europa er ikke lenger mulig, batteriet tåler ikke mer enn 70kmt og null bruk av AC skal man komme noen vei. Vinteren er forandret til et helvete av rekkeviddeangst.

Tenk å ville seg selv slikt ubehag helt unødvendig.

Det er altså ikke lenger en bil, det er en EV med begrenset funksjonstid. Det vil dermed være omtrent umulig å selge den videre på relativt kort tid.

Kalkulerer du kun bompenger ved kjøp av transportmiddel? Det er dumt siden bompengebetaling OG parkeringsavgift OG lading vil koste deg penger i raskt stigende omfang allerede fra i år.

Bil skal tjene transportbehovet ditt, ikke være en fotlenke. EV er fotlenke. Vil du spare penger istedet for å styre din egen tid og leve et fritt liv, ja så kan du jo prøve en av disse lange transportsyklene tilpasset undersåttene til Raymond av Oslo.

Det som er udiskutabel konklusjon fra min side er: Har man først råd til å kjøpe et transportmiddel til flere hundre tusen, ja så har man råd til de få bompengene som kommer med for å kunne bruke det. Dessuten er det vel ikke lenger naturlig å legge kjøreturen i retning av sentrum med bommer, parkeringsavgifter osv. Kjøpesentrene og treningssentrene ligger i motsatt retning. Ta kollektiv til jobben eller bytt jobb slik at du kommer vekk fra sentrumsfella.
Redigert 01.01.2019 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
alph
01.01.2019 kl 23:53 3413

Ioniq electric er billigere i innkjøp enn hybridutgavene, kjører gratis gjennom bommene og er kvikkere.
Lading gjør jeg 95% av gangene hjemme. Skulle jeg mot formodning finne ut etter et halvt liv at bilferie i Europa er min greie, så leier jeg en bil de ukene.

Sånt sett er electric perfekt for MITT behov og kjøremønster. Hvilket også har mest betydning når jeg velger bil, merkelig nok...
Redigert 01.01.2019 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
alph
01.01.2019 kl 23:59 3397

Du står selvsagt fritt til å velge deg akkurat den bilen du måtte ønske.

Akkurat som alle oss andre.
Basse
02.01.2019 kl 00:28 3351

Klart den er billigere, den er både subsidiert og mangler de viktigste komponenter: ICE og fullverdig girkasse.

Hvis du mener at EV versjonen er kvikkere enn hybridene så er det bare innbilning. Alle 3 versjonene av Ioniq utnytter el-motorens moment de første meterne.

Når man har holdt gassen i bunn i ca 10 sekunder er det dødt løp mellom EV og Hybrid, men hybridene drar i fra så det merkes deretter. ICE og girkasse tar over jobben i hybridene og EVn begynner bare å slite på batteriet uten å få betalt for det. På motorveien er hybridene istand til å gi deg godt over 180kmt på autobahn og lavt forbruk overalt hvis du kjører smart. EV utgaven skal optimalt ikke kjøres fortere enn ca 70kmt, alle har elektronikk som beskytter batteriet, dvs el-motorene skal koble ut ved ca 130km men det er oppgitt en teoretisk toppfart på ca 160kmt. Det virker høyt med tanke på det lille batteriet.

Skal du bare frem og tilbake til butikken i 30-60 noen kilometer så går det jo greit. Men hva er det du tror du sparer på dette tullet da, en hybrid kjører jo el like greit på slike korte oppdrag. Og skal du gratis gjennom bomringene så blir du nødt til å sykle i nær fremtid uansett. Med hybriden har man en bensinbil med alle de fordelene det gir, ikke minst i ubegrenset levetid og null rekkeviddeangst. Den friheten kan ikke måles i penger.

Om ditt behov og kjøremønster skal trumfe all fornuft, fleksibilitet og fremsynthet? det får du svar på når du skal forsøke å selge dette

Ja jeg vet...ingen vurderer IOniq med tanke på kjøreglede og bilentusiasme :) men hybriden fremstår i det minste som et godt kjøp i et land hvor veldig lite "bil" tilbys i den kategorien
Redigert 02.01.2019 kl 00:40 Du må logge inn for å svare
alph
02.01.2019 kl 00:42 3333

Du hevdet først den var dyr, og nå er den billigere. Hva som er interssant for meg er hva jeg betaler til bilforhandleren. Jeg antar det gjelder de fleste av oss.
At el-motorer er relativt kjappe er allmennkunnskap. Følgelig banker også electricversjonene hybridversjonen på 0-100 km/t.

For meg er bil et fremkomstmiddel. Hva det er for andre er strengt tatt ikke min business.
Basse
02.01.2019 kl 01:18 3297

Hybriden er billig fordi den er komplett og leverer til alle behov, EV-versjonen er dyr pga tilsvarende mangler.

Hva som avgjør "kjapp" er hvordan motoreffekt overføres til bakken. De fleste EV er faktisk trege i starten fordi man ønsker å ivareta holdbarheten på den mekaniske overføringen til drivhjul og derfor legger inn en forsinkelse. Gjør man ikke det så risikerer man som Tesla...tusenvis av motorbytter på garanti. Løsningen er naturligvis å fordele effekt på flere aksler slik at man ikke trenger like høy belastning på hver.

En god moderne girkasse til en ICE gjør en minst like effektiv jobb med å bringe motoreffekt ned i asfalten.

El-motorer har kun 1 girutveksling som gjør at de må snurre fortere for at man skal kunne kjøre fortere, dette betyr at batteriet på dytte på mer drivstoff og får varmgangsproblematikk. En ICE og spesielt dieselmotorer er helt overlegne i sammenligning.
Der EV må skru av motorene pga for høyt turtall legger ICE inn nye gir og kan gi gass. Store utfordringer å få EV til å kjøre på motorvei lenge, jo fortere man vil frem desto kortere distanse kommer man.

Ioniq EV og hybrid gjør begge 0-100 på 10 sek, forskjellen i prestasjoner kommer tydeligst frem når hybriden får utnyttet overskuddet av hestekrefter som ICE gir.
Som du vet har hybriden 141 hester og EV kun 120. Den elektriske utgaven blir knust i alle kappkjøringer og sammenligninger som finner sted etter 30 kmt, og aller mest på rekkevidde naturligvis.

Hvis du bare skal ha bil som fremkomstmiddel er ikke Ioniq EV et godt valg.
Redigert 02.01.2019 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
02.01.2019 kl 06:48 3182

Basse skrev: "En god moderne girkasse til en ICE gjør en minst like effektiv jobb med å bringe motoreffekt til drivhjul."

LOL!
ThereseT
02.01.2019 kl 07:31 3147

Har selv kjørt Ioniq EV og mener det er en god bil som markedet etterspør.
Basse
02.01.2019 kl 09:09 3062

Hybriden er god bil for pengene. EV utgaven er ubrukelig til annet enn å kjøre gratis i veldig lokale bomstasjoner og da finnes det billigere alternativer for pengene. Nå er det snart slutt på gratis for EV i bomstasjoner sammen med at gratis gateparkering fjernes for EV. Da faller også de eneste relevante argument for å kjøpe EV bort. Kjør vanlig bil på privaten og bruk kollektiv til og fra jobb.

Realistisk WLTP rekkevidde på Ioniq er 200km målt i sommertemperatur, på vinteren vil man komme til oppleve angsten ved halve denne distansen.

Både ny og brukt Ioniq EV vil om kort tid (2-3 år) bli umulig å bli kvitt uten å "gi den bort". Med noen års batterisvekkelse er den fullstendig verdiløs, sannsynligvis i løpet av 5-6 år.

Du skulle valgt hybriden, bensintanken der krymper ikke over tid.

Redigert 02.01.2019 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
alph
02.01.2019 kl 10:19 2991

Det er noe manisk og sykelig over ditt fokus på elbiler, basse. Dessverre for din del gjør du nok mer skade enn å styrke din side av saken (som er å få flere til å velge biler med fossilt drivstoff) ved å opptre så ensporet, manisk og propagandaaktig. Dette er ikke noe ekkokammer, og voksne folk gjennomskuer din tvilsomme og maniske agenda. Muligens er dine skriverier mer interessante for helsepersonell enn for folk som vurderer å kjøpe ny bil..
Basse
02.01.2019 kl 10:43 2953

Jasså ble du opprørt over å bli fortalt at du har kjøpt katta i sekken? Den klubben er det mange som er medlem av for tiden, værst er det for de med Tesla i denne kategorien naturligvis, mange sitter forgjeldet til pipa fordi de så seg blinde på et finansierings- og eierkostnadsprospekt som kollapset i det de fikk overrakt nøkler og blomster av selgeren. For de med små EV vil ikke tapet nødvendigvis bety økonomisk ruin, bare enda en lærepenge om at det sjelden lønner seg å kjøpe noe ukjent og uprøvd på politikeres nåde. Nå kommer "belønningen"...: det blir ikke fri tilgang til byen selv om du gjør som de sier og lever i konstant batteriangst, det er ingen returrett på slitte batterier når renta skyter fart oppover, å fylle væskebeholderen med elektrisitet blir mange ganger så dyrt som du trodde. Den som fikk deg til å tro at EV bare hadde 5 bevegelige deler, var vedlikeholdsfri og overbevisende la frem påstand om at Litium Ion batterier har evig liv vil ikke svare på telefon når du forsøker å få kontakt for en forklaring på hvorfor denne løy til deg.

Du lykkes å gjenta "manisk" 3 ganger på 2 setninger, how manic is that!?

De som skal kjøpe bil i dagens marked trenger en god advokat, for fytte grisen som det lyves og bløffes fra alle kanter for å presse deg inn i ladekøen. Aller værst er de som undertegner som "norsk motorjournalist", smurt inn med politikernes insintamentfett glir de unna alle forpliktelser til forbrukervern.

Redigert 02.01.2019 kl 10:49 Du må logge inn for å svare

Det er jo sikkert morsomt for motorjournalistene da. De får bare låne helt topp utgaver, helt nye, selvsagt uten noe feil og mangler, og jo mer de skryter jo fortere får de låne en enda finere bil. Det er litt trist, men det er ikke noe spennende å lese biltester lenger. Selv de simpleste biler skrytes opp i skyene, alt er fryd og gammen, og man setter minus ved ting som ikke betyr noe bare for å ha et punkt eller to der.
02.01.2019 kl 12:15 2872

Enig med alph og motbølgen - dette virker alt annet enn sunt.
02.01.2019 kl 12:21 2853

Så da vitterlig ut som en "walk in the park" det oljeskiftet der gitt. Ikke noe vanskeligere enn å bytte olje på hvilken som helst differensial.

Enig, Det så ikke så vanskelig ut det der, det var bare de dumme dekslene som gjør at det tidkrevende, pluss at det var dårlig materiale dersom man skrur til for hardt.

Forresten, de dekslene kunne du nesten drite i å sette på plass igjen, fancy stæsj til pynt så lenge du ikke kjører på trestubber..!
Og så må du vel ha heislift eller smøregrav da..
Redigert 04.01.2019 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Basse
04.01.2019 kl 20:12 2647

Dekslene har minst 2 viktige oppgaver:
1 ytre barriere mot objekter i veibanen som slynges inn i gulvet, dette er kjent for å være årsak til tidligere branner
2 hindre saltlake å trenge inn i elektroniske komponenter, el-motor osv. Aluminium "ruster" også i norsk saltlake, så det er best å holde mest mulig av dette ute

Som du sikkert har sett så ruster diverse komponenter i Teslas bremser og hjuloppheng FRYKTELIG fort, eierne tror hele slådda er rustfri (og noen tror den ikke trenger olje og smøring HAHAHAHA) Hva er det jeg sier....det er vel ingen Tesla-eier som har sett undersiden av slådda, for den som ikke har genuin bilinteresse har vel lite bruk for en jekk i de dimensjoner som skal til for å løfte opp 2,5-3 tonn giftbeholder!? Og stikke hue under den vekta der ville de aldri våge uansett..

Heldigvis er modell 3 laget av veldig mye stål (fra Kina) så da blir nok Tesla eierne godt vant til å se rusten oppe i dagen også, ikke bare under skjermer

Redigert 04.01.2019 kl 20:27 Du må logge inn for å svare

Korrekt, dekslene må selvsagt på plass igjen.

Men ser jo at selv på relativt nye biler så mangler det slike deksler under bilen fordi idioter har skrudd på bilen og ikke har giddet å sette de på plass igjen, det er vel unødvendig å si at dette er meget negativt når man skal selge bilen da det vitner om en slurvete eier.

Bare for å poengtere om noen er i tvil, selvsagt bør dekslene på igjen, jeg bare nevnte at dette er årsaken til at det blir tidkrevende.. at du kan ‘drite i det’ som jeg sa er åpenbart helt riktig, (jo i teorien vil jeg tippe) men like åpenbart selvsagt lite smart...

Redigert 05.01.2019 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Frøs
05.01.2019 kl 18:31 2397

Hei Basse.
El og hydrogen er framtida i forhold til all transport. Batterier er eneste mulighet for lagring av el PR. dato. Utviklingen av batteriteknologi er bare i startgropa inkludert ladeteknikk. Gjenbruk av batterier kombinert med solcelleteknologi har uante muligheter for lagring/bruk når strøm er dyrest under døgnet. Du forsvarer stort sett det bestående og er egentlig bakstreversk, da verden har bare en vei å gå i alle sammenhenger og det er framover. I tillegg minner du meg om misunnelige sosialister (og dem er det mange av) som ikke makter å følge utviklingen av div. årsaker. Håper du kommer deg opp av "grøfta" og makter å se framover. Godt nytt år.
Mvh pensjonist
Basse
05.01.2019 kl 22:38 2320

Frøs ramser opp drømmerier og kaller MEG "bakstreversk" fordi jeg forholder med til virkeligheten. Se her har vi en skikkelig "smarting"...

Batterier er ikke et sted for lagring, alt som lagres på batterier blir borte. Gjenbruk av slitte batterier koblet til solcellepaneler som koster mer i innkjøp og vedlikehold enn man sparer strøm i anleggets levetid er det ingen allemanns-fremtid i. Kun der noen subsidiererer anlegget for å pynte på sin "grønne fasade". Store statlige og kommunale foretak har lett for å sløse bort folks skattepenger på slikt tøv, men folk flest er ikke så dumme og har heller ingen muligheter til å stikke henda i andres lommer for å betale for skrotet. Norge har (hadde inntill Stortinget ga det til EU) gratis strøm allerede, en perfekt "generator" med nedbør som raser ned fjellsidene og samles i store turbiner, men det har aldri vært meningen at nordmenn noensinne skal få noe glede av det! El-avhengighet er den beste måten å kneble nordmenn, EV er sådann en fotlenke. Nordmenn trenger ikke ta på gule vester, nordmenn trenger å kutte ut å bruke strøm i så stor grad de makter. Jo mindre strøm du trenger, jo friere er du i Norge.

Hydrogen fungerer som drivstoff, dog lite miljø-klima-økonomisk gevinst i å produsere dette og måtte ta kostnaden for en helt ny tungbilpark sammenlignet med fornybar-diesel til eksisterende tungbilpark og skip. I personbiler er hydrogen bare sludder, akkurat som gigantiske Litium ion batterier. SUbsidiert vil de rulle, uten subsidier vil ingen ha de.

Mye penger sløses på PR på å gjøre nordmenn strømavhengige, men du har neppe reflektert over hvem som betaler dette og hvorfor. Det er ikke for å redde verden og slett ikke for å gjøre deg noen tjeneste.

Håper ingenting jeg, men du må håpe noe jævlig, du sover neppe godt om natten på den måten. Alle EV- subsidier forsvinner, one by one, og snart er det slutt på din mulighet til å snylte på resten av oss. Det er vel dette som er kjernen i at du mener jeg minner om en "misunnelig sosialist". Jeg trykker på din frykt-for-å-måtte-betale-moms-bom-parkering-lading-og-ikke-snike-i-kollektivfeltet-nerve. FLOTT!! Håper det svir godt nå som bompengeinnkreving, parkeringsavgifter osv kommer for fullt på EV.

Du som er pensjonist skal glede deg over dette (utfasing av EV-subsidier), for nettopp eldreomsorg i Norge er den delen av budsjettet som fremover vil trenge store økte poster. Vi har for få faglærte i helse, spesielt mangelen på sykepleiere er påtagende. Vi kan ikke kaste bort mer ressurser på en ikke økonomisk bærekraftig oppsamling av batteridrevne kjøretøy, vi må faktisk prioritere de viktige sammfunnsoppgavene, EV er det INGEN som trenger.

Hvem vet hva som er "framtiden", iallefall ikke du, så forsøk ikke spille bort alle pengene dine. Tror du jeg er sosialist ville jeg faktisk vurdert høyrentekonto, for du har null teft;)
Redigert 05.01.2019 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
06.01.2019 kl 09:10 2229

Hvis jeg må velge mellom å la meg styre av norske sosialdemokrater, enten de kaller seg Rødt eller Høyre, eller å la meg styre av OPEC så er valget ganske enkelt. I tillegg vil jeg si at hvis man tar utgangspunkt i "follow the money" for å se hvem som tjener på oljebruk kontra elbruk så er det egentlig rart at det finnes elbiler og eloppvarmede hus i det hele tatt. Det sier noe om styrken i konseptet elektrisitet.

Så la meg gjette. Basse har hele pensjonspotten sin syltet ned i oljeaksjer og synes det er skummelt at fornybar-aksjer begynner å vise styrke. Men det er ikke forseint å bytte hest vet du. Du kan fortsatt velge mellom å bli en lykkelig rik pensjonist eller en gretten fattig pensjonist.
alph
06.01.2019 kl 10:50 2175

Tipper basse sin livstilværelse finansieres av norske skattebetalere. Det går ikke an å være så nedsnødd og virkelighetsfjern og samtidig ha lønnet arbeid.

Hydrogen i moderne form er forøvrig en energibærer, akkurat som batteri.
Basse
06.01.2019 kl 10:51 2173

motbølgen

Styrken i konseptet elektrisk ligger i at det for tiden er lettvindt for politikere å bruke fellesskapets midler til å subsidiere alt som er relatert til el. Samtidig er dette også den største svakheten, for politikere kan man aldri stole på. Er suksess i aksjen du satser på betinget av subsidiering kan du brått finne at den er verdiløs når politikerne bestemmer seg for å en annen retning, og det gjør de, før eller siden.

Fornybar-aksjer i form av teknologiaksjer rører ikke jeg. Teknologiaksjer er å bytte penger mot luft, luften skaper bobler og disse boblene sprekker, jeg orker ikke slike spill. Fornybar-teknologiaksjer ville jeg aldri lagt inn i noe så langsiktig som et pensjonsfond. Ville faktisk aldri lagt penger i noe "pensjonsfond" i det hele tatt og enda mindre aktuelt om fondets forvaltere var begrenset av politisk korrekthet. "Pensjonsfond" er kanskje den minst produktive måten å spare til alderdommen man kan finne på.

Jeg holder meg til råvarer, bl.a gruvedrift og olje naturligvis. Når stater subsidierer barnearbeid i Kongo gjennom å ikke kreve inn moms på EV eller gjennom andre avgift/-skattemessige støtteordninger så tar jeg naturligvis opp aksjer i de gruveselskapene som tjener på det, men ikke i teknologiselskapene som kjøper råvarene, aldri. Kjøper du en el-teknoaksje, en EV eller mobil så tjener jeg på det. Min etiske samvittighet trøster jeg ved å argumentere og kjempe mot EV og el.avhengighet hver eneste dag.

Jeg er allerede sikret for pensjonisttilværelsen om ikke Norge skulle bli invadert og all eiendom konfiskert.

Redigert 06.01.2019 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Per K
06.01.2019 kl 10:56 2167

Du er litt misunnelig på de som har mulighet til og kjøpe seg en Tesla eller ?
Hvorfor plager andres bil valg deg så mye ?
Og kom gjerne med noen gode argumenter på hvorfor en Tesla ruster mer enn andre biler, kilder??
Basse
06.01.2019 kl 11:20 2133

Hvorfor tror du ikke jeg har mulighet til å kjøpe Tesla? Alle i Norge kan kjøpe Tesla, staten krever ikke inn moms av deg for å kjøpe en og DNB deler ut Tesla-finansiering til dettte formål. Hva er prestasjonen i å skaffe seg Tesla? Det må du forklare. Jeg har prøvekjørt Tesla flere ganger, hvorfor det tror du? Jo simpelthen fordi selgeren vet inderlig godt jeg ikke trenger søke om noen finansiering for å kjøpe en.

Jeg plages ikke av andres valg før de ber meg betale regningen for sine valg. Da blir jeg jo nødt til å ta en vurdering på om jeg er villig til det. Med EV er vi i den situasjonen. Og det gjør meg forbannet. Jeg forlanger at viktige samfunnsoppgaver prioriteres med disse milliardene som stjeles fra statsbudsjettet for å berike selskaper som selger EV!

Var det vanlig moms på salg av nye Tesla eller andre EV ville debatten omkring EV bli en helt annen og mye sunnere. Du må gjerne kjøpe og kjøre EV, men betal moms, betal bom, betal parkering, betal strømmen din selv og kom deg til helvete ut av kollektivfeltet.

Har jeg sagt at Tesla ruster mer enn andre biler? Jeg har sagt at komponenter bl.a hjuloppheng og bremser ruster som faen på Tesla, hvorfor det er slik har jeg også antydet årsaken til. Det handler i bunn om at de fleste som kjører Tesla har null interesse for bil men stor interesse for å slippe unna å betale regninger for fellesgoder i samfunnet.

Redigert 06.01.2019 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Tomta
06.01.2019 kl 11:46 2106

Etter å ha fulgt denne tråden en stund kan jeg rett og slett ikke la være og komme med noen betraktninger.

La meg først si at jeg er 100% enig i alt det Basse skriver. Hvorfor? - Fordi alt han skriver er udiskutable fakta. Aller best liker jeg:

"Når vi alle betaler for galskapen er det åpenbart moralsk rett å sette søkelys på dette.

I tillegg er jeg bilentusiast, det betyr at jeg er opptatt av biler utover bare det transportmessige. En el-motor gir ingen kjøreglede slik jeg vil ha kjøreglede. Istedet er el-motor som et virus som angriper selve kjernen for bilinteressen. En forbrenningsmotor er hjertet i en bil, uten den ingen bil. Så må drivstoffet gjerne være laget av trevirke eller planteolje for å gjøre bilen klimavennlig for min del.

Jeg velger heller å kjøre en god dieselbil til 1 million fremfor en EV til samme prisen. Misunnelse er et merkelig begrep, drivstoff er den minste kostnaden ved det å eie bil, så skulle jeg være misunnelig på de som må kjøre sakte på E18 fordi de helst vil slippe å bruke 1 time på å fylle tanken? Det er latterlig. "

Jeg er litt overrasket over at store deler av den oppvoksende feminine mannlige del av befolkningen virker å være fullstendig blottet for den gode følelsen av å eie og kjøre bil med motorlyd. Og i tillegg finne på snodige argumenter for å kverulere mot det Basse skriver. Fanatisme kommer i mange forkledninger i dagens styrtrike Norge. Miljø er en av dem.

alph
06.01.2019 kl 12:09 2070

Nei, langt fra alt det basse skriver er faktabasert. Selv lett tilgjengelig fakta som akselerasjon og priser ser han bort fra.

At folk foretrekker biler med grom lyd og som man kan skru på har jeg full forståelse for. Men vi har faktisk plass til begge deler. Så er nok heller ikke Ferrari, Shelby eller Porsche entusiaster de typiske elbilkunder. Og lyden av en 1,6 liter Corolla med bensinmotor eller Audi A4 med dieselmotor har nå ikke sååå heftig motorlyd at det burde oppstå noe sårt savn.
Redigert 06.01.2019 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Basse
06.01.2019 kl 21:31 1903

Ioniq Bensin Plug-in hybrid og Electric: 0-100kmt: 9,9 sek
https://www.youtube.com/watch?v=doQzN-At2_I
https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/

3,0 V6 dieselmotoren i Audi A4 er den beste all-round motoren VAG noensinne har laget, alle biler utstyrt med denne motoren er fantastiske kjøremaskiner. Lyden er grom men dempet, det oser kraft og luksus. Uten denne motoren vill Audi miste mange trofaste kunder. Heldigvis er denne motoren helt i front i Audi/VAGs drivlinjesatsning og vil være tilgjengelig for nybilkjøpere i mange mange år enda.

Toyotas 1600cc rekke 4 er kanskje den viktigste motoren for konsernets eksistens. 1,6 litere fra Toyota er så bra at de også er brukt i racing (AE86 motoren spesielt). Lav vekt og lett å trimme. Og i utgangspunktet berømt for sin driftssikkerhet.

Smell på harde kammer, større diameter eksosanlegg og la toyotas lille 1600 få nok bensin.... https://www.youtube.com/watch?v=J2-OmmpjeUU
Redigert 07.01.2019 kl 09:23 Du må logge inn for å svare

Akkurat når det gjelder lyd, så er faktisk visse elbiler patetiske! Jeg er ingen ekspert, nei og ikke dere heller, men er det ikke slik at enkelte BMWer har høyttalere for å høres ??

Isåfall er det ikke mindre enn patetisk, selvom sikkert noen her føler seg tråkket på tærne og mener det er kjempesmart.
Høytalere!?! Hva blir det neste? Pappskiver festet med klype på hjulene slik vi hadde på sykkelen når vi var barn??

Nei akkurat høyttalere går ikke an folkens. Det må være den mest idiotiske løsningen på lenge.
Redigert 07.01.2019 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
alph
09.01.2019 kl 18:27 1619

Man har mulighet til å skru på lyd på enkelte elbilmodeller, slik at de høres også når farten er under 20 km/t. Spesielt aktuelt i tettbygde strøk hvor små barn leker.
Hva som er patetisk at uoppmerksomme små barn blir oppmerksom på at det kommer en bil kjørende, må gudene vite.
Redigert 09.01.2019 kl 18:38 Du må logge inn for å svare