WEN - Tanzania vil ikke påskynde olje og gasskontrakter

JimJohnny
WEN 31.12.2018 kl 13:51 4534

Litt interessant lesing for dem som tror Mr. Jerking holder på med annet enn å bytte ticker på selskapet, skifte adresse og kjøpe nye møbler til nye kontorer:

https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=sw&u=https://habarileo.co.tz/habari/2018-12-055c07da3ddd437.aspx&prev=search

"regjeringen vil bruke så mye tid som passer dem før man signerer energisektor avtaler, spesielt olje og gass"



Denne problemstillingen, har man også utelatt å nevne. Problemer med erosjon, og kostnader med sette opp en mur for å demme opp for at havet ødelegger brønnen(e) til WEN.
Da begynner man å forstå hvorfor man ønsker seg bort fra OSE, som er en Olje & Gassbørs, hvor folk forstår slike problemstillinger.

Så kanskje ikke helt borte vekk, Mr. Jerking eller Miss Roe, som ikke kjøper aksjer.....

https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=sw&u=https://theworldnews.net/tz-news/kisima-cha-gesi-mtwara-hatarini-serikali-yaanza-kuchukua-hatua&prev=search

https://www.udakuspecially.com/2018/12/kisima-cha-gesi-mtwara-hatarini-kumezwa.html
"Kilembe sier dag til dag at sjøen beveger seg til tørr land mot en gasskilde og mekaniske forhold som gir dem angst "

"Han sa til enhver tid at brønnene kunne fylle havet og få landet til å miste sin energi, så eksperter så godt på hvordan man bygde en vegg for å forhindre virkningen."
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
rockpus
31.12.2018 kl 14:09 4509

Du brenner virkelig for dette selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2018 kl 14:30 4474

Jim Johnny
wrl skulle i sin tid i 2016 være wrl sitt år, iallefall i 2017, og det var garantert.
Men når skulle vi få se kursen i 500,- pr. aksje?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
31.12.2018 kl 15:01 4448

Tja, er med på et diskusjonsforum for aksjer, for å diskutere aksjer.
Hva tenker du er misjonen med et aksjeforum, Rockpus?
Diskuterer følelser?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
31.12.2018 kl 15:07 4437

benreddik
500 per aksjen var en bankers. Tembo inneholdt milliarder av fat med olje (som Andarko hadde oversett), og Majors stod i kø for å signere kontrakt.
Det som treget signeringen, var dessverre noen buskmenn som hadde lagd litt uro, var historien.

Så viser det seg i ettertid, at alle disse "major", hele 80 stykker, hadde samme vurdering som Andadarko.

Nå viser det seg også at de frykter vanninntrenging i brønnen, grunnet erosjon. Det må bygges demning rundt området.
Koster noen kroner vil jeg tro, så kanskje dette en emisjon skal gå til?

Ikke rart Mr. Jerking ville flytte kontoret nærmere produksjonen, fra Canada til London ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
rockpus
31.12.2018 kl 15:38 4400

Selvsagt er hensikten her å diskutere aksjer. Det normale er dog at den enkelte konsentrerer seg om aksjer han enter eier, eller vurderer. Du har over svært lang tid fokusert på dette selskapet , samtidig som det er mer enn tydelig at du ikke kan tenke deg å investere her.
Jeg har selv fortsatt en viss interesse fordi selskapet i lang tid var en av mine hovedsatsinger.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
31.12.2018 kl 16:03 4377

Rockpus
Da tror jeg du fordreier det faktum at forumet inneholder både positive og negative diskusjoner rundt ulike selskap, og i hvilke grad folk har posisjoner eller ikke, blir utelukkende en ren spekulasjon.
Det at folk plukker frem andre sider, enn de utelukkende positive, skulle jeg ofte ønsket jeg hadde tatt mer hensyn til.

Informasjonen nevnt innledningsvis, synes jeg er i høyeste grad relevant, og står i sterk kontrast til div. påstander (også fra ledelsen).
Fra mitt ståsted er det ytterst interessant at ledelsen i et selskap, over tid, har ført aksjonærene sine bak lyset (ref. Tembo, påstander om snarlig aksjekjøp etc.). Videre ser jeg det i sammenheng med at de samme representantene fra ledelsen, ikke kjøper aksjer, i et selskap de selv hevder er rimelig.

Nå skal man ta mye i Tanzania med ei klype salt. Men når de treger på å inngå ny kontrakter, mest fordi de er opptatt av ikke å bli "frarøvet verdier", så er det noe som bør veie tungt når man vurderer utsagnet fra ledelsen om at de forhandler om utvidet kontrakt mm.

Videre fremkommer det at M&P er svært bekymret over erosjon knyttet til brønnen(e). Vann vasker bort sanden, og kommer nærmere og nærmere leiren (med forbehold om Google translate oversetter rett).
Et av de snarlige tiltakene er at det må bygges en mur. Dette er informasjon som ikke er delt med markedet, kanskje fordi man "har kontroll", eller kanskje fordi man, som vanlig, ønsker å holde slik informasjon tilbake?
I et slikt scenario at "1. prioritet" er å sikre eksisterende brønner, hvordan stiller dette seg i forhold til planer om å øke produksjonen (nye brønner)?

Informasjonen utløser noen spørsmål som er av betydning, eller bør være av betydning, om man ønsker å investere i WEN.
Disse potensielt negative opplysningene ønsker du å snakke bort, hvorfor det?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2018 kl 16:59 4329

Denne artikkelen var da ikke så skremmende - faktisk tildels hyggelig lesning. Det er en selvfølge at et land bruker tid på å inngå forvaltningsavtaler av sine naturressurser. Vi lever selv i et land som har utpreget seg i så måte og gjort det svært godt - til beste for Norge samtidig som operatørene også har tjenet formuer. For meg er det bare betryggende at Tanzania bruker tid og får opp kvaliteten i denne type prosesser - det vil skape tillit og trygghet rundt kontrakter og prosesser over tid. At de må beskytte sine naturressurser er også naturlig - husk at det er Tanzania som eier ressursene og har størst interesse av at de beskyttes mot hav og hva det måtte være - WEN har de bare for lån i noen år (2031).
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
rockpus
31.12.2018 kl 17:11 4309

JimJohnny

"Disse potensielt negative opplysningene ønsker du å snakke bort, hvorfor det?"

Har ikke noe behov for å snakke bort slike opplysninger. Men har heller intet behov for å gni det inn til de ulykkelige som sitter fast i denne aksjen.
Jeg er glad jeg for lengst gikk ut av aksjen. Men som nevnt, jeg har en viss interesse av å følge med på hva som skjer med selskapet fortsatt.
Min undring over ditt engasjement, var på grunnlag av at det synes som om dette selskapet er din hovedinteresse på tross av at du ikke ønsker å investere her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
PerPutt
31.12.2018 kl 17:43 4275

Ser følgende antall innspill i 2018 på JimJohnny nick:
WEN 89 Alle særdeles negative til aksjen - Her ønskes det tydeligvis mer til best mulig pris.
JIN 78 Her er det positivt - Ferdig posisjonert?
REC 1
GOGL 1
QEC 1


Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
31.12.2018 kl 18:06 4250

Du skal ha for fantasiene dine, PerPutt (og for at du har giddet og gått gjennom alt jeg har skrevet om de ulike aksjene).

Forøvrig helt symptomatisk, dersom det kommer frem informasjon i disfavør av WEN, så mister hauserne helt fokuset, og begynner å fokusere på andre ting.

Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
PerPutt
31.12.2018 kl 18:36 4221

Har overhode ingen interesse av å hausse WRL eller dine innspill på Hegnar.
Sjekket dine interesser av ren nysgjerrighet, da du virker noe manisk opptatt av en aksje du etter sigende overhode ikke er interessert i.
WRL er for meg en langtidsinvestering som et alternativ til eiendom og andre fysiske plasseringer. Kun for gøy, og salg er ikke planlagt på en god stund.
Hva du eller andre måtte mene om det er jeg ikke så opptatt av, og har heller ingen interesse i å skremme/friste andre til å handle i aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Worth
31.12.2018 kl 22:20 4138

Hvorfor shorter du ikke WEN Jim? Du har vore negativ til WEN så lenge vi kan huske her på forumet. Kom heller på XI og diskuter under fullt navn.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
alph
01.01.2019 kl 00:51 4073

Dette er tross alt ganske så uskyldig.
Noen kommer aldri over ex-dama, og forfølger henne i årevis. Skriver dritt på sosiale medier og bestiller et tonn grus i oppkjørselen. Det går ut over flere mennesker.

Trådstarter opplevde en brå slutt på sitt forhold til en aksje for en god del år tilbake, og har aldri kommet over det. Han er stuck her, og har ikke evnet å funnet seg et nytt objekt.

Trist, men enkelte er, dessverre for dem, skrudd sammen slik.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
icebear
01.01.2019 kl 09:45 3948

Om noen skulle være i tvil. Selskapet har alt en avtale som strekker seg til 2031. De forhandler nå om en forlengelse av den med 10 år. En forlengelse gjør at det vil bli enklere å beslutte investeringer i området for å få opp mer gass. At Tanzania mer eller mindre er avhengig å få opp mer gass for å dekke det økende behovet, er vel ikke noe særlig negativt i disse forhandlingene. Så hvem har egentlig dårligst tid? M&P/WRL som lever godt med det de leverer i dag, eller Tanzania som snart må ha mer gass for å fortsette den fine utviklingen landet har! Disse forhandlingene går nok veldig bra. Om det er slik at vann kan bli et potensielt problem i fremtiden må det da være fint at myndighetene er føre var som de skriver. At JimJohnny åpenbart ønsker alt vondt for selskapet og aksjonærene forteller vel det meste om vedkommende.
Her kan man se hva det dreier seg om. Litt mer omfattende saker enn WEN/M&P sin avtale.
https://www.theeastafrican.co.ke/business/Why-Tanzania-officials-are-in-no-hurry-to-finalise-gas-deals/2560-4916968-uv21vf/index.html



Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Josik
01.01.2019 kl 16:13 3772

Den første delen av JJ's innlegg hører ev. inn under EQNR-tråden og har ingen relevans for WEN.

Den andre delen av JJ's innlegg handler om at WEN's brønner ligger på en liten halvøy nær India-havet. MB-1 ligger i vannet, de 4 andre på land.
https://www.dropbox.com/s/66vlw4w6c7mf9es/Mnazi_Bay.jpg

Her fra Google maps: https://www.google.com/maps/place/Msimbati,+Tanzania/@-10.3351343,40.406801,10188m/data=!3m1!1e3!4m13!1m7!3m6!1s0x188d4504be72983b:0x7bb336e2eec34478!2sMtwara,+Tanzania!3b1!8m2!3d-10.3112236!4d40.1759806!3m4!1s0x188d63076a337639:0x75473d80b33cd108!8m2!3d-10.3482727!4d40.4322624

Brønnen MS-1X er den som er utsatt, og som artiklene forteller så har ministeren bedt lokale myndigheter sammen med M&P begynne å planlegge erosjonsvern for å være føre var, slik at drift av brønnen ikke påvirkes dersom havet spiser seg innover. Og det var altså det...
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
kveithau
01.01.2019 kl 21:22 3602

JimJohnny
Du er på nivå med en annen baisser her på forumet, falsk og uten ryggrad.
Innrøm at du er ute etter billige aksjer eller har et horn i siden til selskapet som følge av at du har tapt i aksjen. Mye ryddigere og du oppnår hvertfall et snev av respekt ved at du er ærlig!!
Jeg ønsker negative innlegg velkommen, så lenge de er balanserte og saklige. Hva dine innlegg gjelder, så er det beint ut TULL å hevde at du skriver for å diskutere en aksje!! Hadde du ment det, ville du også tatt med de positive sidene av selskapet, så her sljønner alle du har en agende, ingen vits å spille dum.
Forøvrig så plukket Josik ditt innledende innlegg fra hverandre på ALLE punkter, game, set and match!!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
02.01.2019 kl 00:16 3493

Se der ja, kveithaug også!
Som alltid, hauserne i WEN blir helt desperat når noen fremlegger informasjon som ikke passer dem. Da er mannen, ikke ballen som er interessant. Om å gjøre å snakke seg bort fra saken (selvsagt fordi det ikke tjener ens egen posisjon, eller muligheten for å selge problemet til andre).

Hva du og dine måtte mene kveithaug, det synes jeg i grunne er bare morsomt. Så langt, så er det vel du som har hatt feil, og kritikerne rett!
I bunn og grunn kan jeg heller ikke huske at du har bidratt med noe som helst konstruktivt på forumet, men det er en annen sak.

Plukket fra hverandre ja... joda, det såg vi også når det gjaldt kritikken mot Tembo. Den ble også plukket fra hverandre, og relansert som en gigantmulighet med kursmål langt over 50 eller hva det var.
Forøvrig er det interessant hva du svelger, for der er ingen link til Equinor i artikkelen. Det som derimot er nevnt, er Maurel & Prom.

"the Government would spend as much time as it would fit to satisfy the benefits that the nation would revive prior to signing the energy sector agreements, especially the pil and gas. He said this while speaking to Maurel & Prom`s....."
https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=sw&tl=en&u=https%3A%2F%2Fhabarileo.co.tz%2Fhabari%2F2018-12-055c07da3ddd437.aspx&sandbox=1
Apropos Equinor.... det er forøvrig nevnt i andre nylige artikler, at der ønsker man å fremskynde prosessen.

Det er vel virkelig ingen som tror at man ønsker å trege avtalene med Equinor og andre majors, men fremskynde avtaler med WEN?

"Tanzanian President John Magufuli has asked his government to proceed with negotiations to set out the commercial and fiscal framework for the LNG project, Equinor, a majority state-owned energy company formerly known as Statoil, said.

Equinor will now proceed with our partner ExxonMobil with negotiations for a host government agreement,” an Equinor spokesman said in an email to Reuters."
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
alph
02.01.2019 kl 00:22 3493

Godt å se du alltid holder deg på ballen, JJ.

Men disse dramatiske avsløringene som var utgangspunktet for hele tråden - har du helt glemt av disse?

Det er forøvrig M&P som tar seg av forhandlinger med myndighetene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
02.01.2019 kl 00:30 3487

Tja, alph
Det er lett å bli revet med av hauserne, når de kjører showet sitt, ved å svare med samme mynt mener jeg.

Dramatisk og dramatisk, personlig opplever jeg det ikke som spesielt dramatisk. Det får være opp til enhver å vurdere den informasjon som legges ut.
Ja, ser at det er M&P som håndterer forhandlingene med myndigheten, og det er vel akkurat det det ref. til artikkelen også....

Ps. neste nyttårsaften kan du avvente med å svare til dagen derpå.
Den dagen er folk flest opptatt med familie og venner, forstår du....
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
alph
02.01.2019 kl 00:45 3476

Noen av oss har barn i barnehagealder. Da er det andre prioriteringer som gjelder, også på nyttårsaften.

Men takk for at du er opptatt av mitt ve og vel.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Josik
02.01.2019 kl 00:50 3468

WEN er ikke i forhandlinger med noen vedrørende dagens produksjon fra Mnazi Bay da WEN har en PSA som ikke er omdiskutert så vidt vites. Men Tanzania har raskt et behov for MER gass og de har full infrastruktur på plass til dette. For å øke leveransene fra Mnazi Bay opp fra dagens nivå stiller M&P / WEN noen enkle og forståelige krav til myndighetene som myndighetene ikke nødvendigvis har all verdens av tid til å ev. imøtekomme. De er formulert på WEN's hjemmesider:

"Q – Have you lowered expectations on production from Mnazi? Should current production be viewed as plateau production?

A – The field is near plateau based on the current well stock and we have been working closely with Maurel et Prom to ensure that the 5 current wells produce as efficiently as possible and deliver above the contracted 82.5 mmscfd gross requirement.
To increase the daily production rate to 130 MMscfd (the production ceiling under the GSA) would require the joint-venture to drill additional wells and ultimately implement future gas compression needs. Before we commit to the capital outlay required to drill these wells there are a number of commercial milestones we need to achieve. Firstly, we need to secure the full Gas Sales Agreement which will move us out of the testing and commissioning phase and implement the full terms of the GSA such as take or pay clause or the ability to secure reserves based lending. Secondly, we need to implement and optimise the work program for the current wells and gas infrastructure to increase efficiencies and ensure that current plateau production is maintained. Thirdly, we need to agree a reduction in the contractual minimum pipeline delivery point pressure from 95 bar(g) to 60 bar(g) which would materially increase recovery rates from the current well stock while allowing compression to be delayed into later in field life. Finally, we need to renew the Production Sharing Agreement, which would push the expiry date out a further ten years from 2031 to 2041, thereby delivering the commercial rationale to spend the CAPEX required to develop the material 2C and 3P (ca. 1.5Tcf GIIP unrisked) resource base."

Det er myndighetene (inklusive TPDC) som har et press på seg, ikke M&P / WEN.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
niller
02.01.2019 kl 07:10 3379

Jeg takker for både negativ innlegg som setter igang en diskusjon:-)
Og takker Josik og andre som kommer med info. Som gir grunnlag for diskusjon , info. Og meninger :-)
Og ønsker dere alle e godt nyttår
Trur stadig papirtapet mit med 150K Wen vil kunne gå i plus etterhvert ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare