NAS - Hvor langt ned skal og må NAS nå ?


Pr i dag har 200dma holdt, med nød og neppe.
Dersom den ryker, hvor langt ned sendes NAS da?

Det er en flott aksje, og jeg har tjent grovt siste tiden her!
Men det er ikke lett å vite hvor sterke krefter sender aksjen nå. Slik jeg vurderer dette helt objektivt, så taler det for at dette kan gå begge veier.

Fordeler:
- Fortsatt stor short, og BK / flere kan trekke tilbake utlånte aksjer, eller strengere vilkår.
- Positive tall passasjervekst, og YELD, samt mer forberedt på sommeravviklingen (i allefall påstått)
- close så vidt over 200dma

Ulemper:
- Fortsatt store fond/gribber som sitter short, og short satt under dagens kurser. Det er sterke krefter som nok vil ha denne ned!
- Motorbytte- pluss for 3% lavere fuel, men det blir styr å leie inn ekstra fly for å avlaste bytte. Det sies at det skal leveres nye DL`ere som kan brukes til avløsning, men det går på bekostning av at de rutene ikke kommer igang til rett tid.
- Closer denne under 200dma, og shorterne får overtaket, så kan det hende bunnen skal bekreftes!
- ++++++ masse gjeld, forpliktelser, etc. kunne nevnt all verde, men her kan flere bidra!


SS
Stat oil
10.01.2018 kl 19:15 5085

Kjos har gjort noe meget bra den siste tiden. Det er å styrke mannskapet sitt med meget gode og kloke folk i viktige stillinger. Disse vil bidra til å dra NAS der den hører hjemme i forhold til verdier i selskapet. Det stemmer at mange sterke krefter er short, mens de jobber ræva av seg for å presse kursen ned. Mange vil tape store summer etterhvert. Min mening er at shorterne svømmer motstrøms nå og til slutt vil alle de bli tatt med flomvannet som vil komme...

Sånn at det er sagt; jeg er bullish på NAS. Men man må ikke være naiv heller, og pr nå hadde jeg ikke rørt denne hverken som kjøp eller short. Lotto hvor den skal på kort sikt. Skummelt som fan rett og slett.

SS
Stat oil
10.01.2018 kl 19:40 5061

På kort sikt kan den bevege seg opp og ned ca 20 kr. Men det som trigger meg og sikkert mange andre er at oppsiden her er enorm. Nas kan gå 50-70 % innen 2018. Hvilke andre aksjer har like gode muligheter til det?
10.01.2018 kl 19:49 5046

NAS kan halvere seg, når det gjelder oppside så er jeg mer optimistisk og vil si at om sommeravvkilingen går smooth (og drift generelt) så kan den fort gå mer enn 100% i 2018.
Redigert 10.01.2018 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
strider1
10.01.2018 kl 21:12 4893

Tar vistnok bare 3 dager å bytte til nye motorer. Skal ikke være nødvendig å leie inn fly og dermed dra på seg ekstra kostnader. Jeg kjøpte meg inn igjen i dag pga dette.
RSinvest
10.01.2018 kl 21:18 4886

3 dager? Står det i pressemeldingen?
10.01.2018 kl 21:20 4905

Jeg har ikke sett noen pressemelding fra Norwegian på dette, men har også lest i forskjellige aviser at motorbytte tar 3 dager.

Nå skal vel et fly helst henge 20 timer i lufta pr døgn for å tjene maks penger, og presse kostnadene maks ned.

Her skal fly tas ut, og det skal fly tom til verksted. Nytt fly må ta over i 3-5 dager om man legger til en dag i hver ende for å komme til/fra verksted.

Her blir mye logistikk, og det koster. Men det slår neppe veldig ut på bunnlinja vil jeg tro!

SS
Charlo
11.01.2018 kl 08:39 4392

NAS blir shortet i fillebiter denne gang. Tenk litt selv da. Dette blir dyrt. NAS går i underskudd i 2018 også. Kursmål 100kr!
Charlo
11.01.2018 kl 08:45 4378

NAS må leie inn nye fly og dette tilsvarer en antatt tid på bortimot ett år! Blir svindyrt dette. Og NAS må selv betale for dette.
Donaldo
11.01.2018 kl 08:47 4370

100.- nevnes flere ganger eller sågar mye mindre, sier noen analytikere...

Krisemeldinger fra Charlo som vanlig.

Hva slags regnestykker i tid og kroner har du egentlig?

Tenkte meg det. Ingen regnestykker.
Donaldo
11.01.2018 kl 08:56 4336

blir det en real dupp idag igjen !
nr1hagen
11.01.2018 kl 08:58 4321

Er så dum den fyren der, har ikke ord.
Søndre
11.01.2018 kl 09:09 4304

Shorten kryper nedover - 13,46 %.

– Utskiftingen skjer i henhold til en klar og forberedt plan for motorbytte, der kostnader er dekket av avtaler med leverandør, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en SMS til avisen.

Han opplyser at de vil kunne leie inn fly ved behov, og at de får levert mange nye fly fremover.

– Motorbytte tar cirka tre dager og skal ikke gå ut over flygningene våre, skriver Sandaker-Nielsen til E24 i en SMS onsdag.

https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-maa-bytte-ut-alle-dreamliner-motorene/24227528

Ved å benytte vanlig vedlikeholdsplaner og rotasjon med nye innkommende fly kan de unngå/redusere leie.
Tipper en av de nye dreamliner'ne går inn som avlastningsfly. De har jo piloter og crew nok.
Det er samme runde Norwegian gjorde når de retrofitted wifi ombord i flyene. Dette kan de.
Evt kost på ny dreamliner brukt som avlastningsfly i 60+ dager er noen kroner, men mye mindre enn wet-lease.
RSinvest
11.01.2018 kl 09:33 4260

Man må ha ganske lite innsikt for å påstå at de kommer til å tape penger i 2018 som følger av dette. I 2017 var det pilotmangel og wet-lease gjennom høysesongen og ellers i året. Dette er snakk om 3 dager..! En ganske annen situasjon.
Record
11.01.2018 kl 09:55 4225

Nå kan det gå raskt :-) Flagge mld i ettermiddag ?

Går seg til nå, + 7,30.
Serboss
11.01.2018 kl 10:06 4193

ikke +7.3%, men +2.7 %
Anywhere
11.01.2018 kl 10:17 4154

Personlig tar jeg posisjon i forventning om en større dobbel bunn etablert. Motstand var selvsagt og oppskriftsmessig på 240 fredag. Men aksjen skal opp dit igjen ganske snart. Mitt 4-mnds potensiell kursmål er da 290.
nafa
11.01.2018 kl 10:39 4128

Ja her er den ene flinkere enn den andre med hensyn på mer eller mindre velformulerte skriverier og påstander om kortsiktige kursbevegelser.
Det er vel så enkelt som at per nå er det lite som tyder på at NAS skal konkes, men tvert i mot så har dette unike norske selskapet etter hvert opparbeidet seg en konkuransekraft både nasjonalt og internasjonalt som gjør at de nesten kan konkurere med hvem som helst på kloden vår.
At dette selskapet ikke skal mangedobles i verdi nå framover, får ingen her meg til å tro.
Tipper minst en dobling av kursen allerede i 2018. Fem-dobling minst innen fire år.

Les boka "Høyt og lavt" av Bjørn Kjos og bli overbevist.
Her redegjør han om sin oppvekst og hvordan dette selskapet er bygget opp og hvordan de har hantert og løst all motgangen og alle hindringer som blant annet SAS har lagt i veien for dem. Det er virkelig fascinerende og imponerende lesing.
Redigert 11.01.2018 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Record
11.01.2018 kl 12:41 3988

https://min.e24.no/trafikktallene-i-f-rste-kvartal-blir-en-syretest/a/Rxy6Mr

Kanskje Mr Elnæs skulle se til sine Danske akrobatvenner for å hjelpe til med sine forutsigelser om hvem som kommer dårlig ut i denne konkurransen ? Med stigende oljepris blir bare NAS ytterligere konkurransedyktig :-)

Trafikktallene for Desember er ikke spesielle ,mindre reiser første halvdel,og mindre forretningsreiser , så de utligner juletrafikken :-)
Fyllingsgraden er det exepsjonelle i NAS , kraftig økning samtidig med kraftig vekst i antall tilgjengelige seter ,imponerende :-)
Så kommer synergiene med Easyjet avtalen til å øke fremover :-)
Redigert 11.01.2018 kl 12:50 Du må logge inn for å svare

Dro inn 20.000 på en rask NAS trade.
Her gjelder det å være forsiktig, men det er gode kroner å hente.

Skulle likt å lest en "Objektiv" teknisk analyse av NAS.
Det er fryktelig mye oppside her, men også like mye nedside. Blir litt bingo for min del.
Håper at retningen er opp, men overnatter ikke i denne!

SS

Forsøker igjen mot 240-250 kr. Brytes den kommer denne raketten til å skyte til 350 kr. Se sluttauksjonen! :) Vi skal videre opp i morgen. Håper folk som prøvde å gevinstsikre rundt disse nivåer kom seg inn igjen i dag før shortinndekningrally nr. 2 kommer :)

Shorten har IKKE økt dette er positivt. Ingen tørr å shorte mer enn de allerede har nå. Håper det kommer et innsidekjøp i morgen tidlig eller etter børslutt i morgen :)

Fatter ikke at folk selger når Kjos sier 240 kr er billig. Han fikk ikke alt han ville ha en gang. Kise har solgt i NOFI for 100 mill. Tipper innsidekjøpet kommer i morgen kl 1615! Følg med!