Photocure - kursutviklingen

bravi
PHO 01.01.2019 kl 08:39 20318

Godt nytt år til alle aksjonærer.

Tok en titt på kursutviklingen de siste årene, det viser at kursen faktisk var like høy i 2015 og 2016 som den er nå. I august 2015 uten hverken fase 3, salgsteam, refusjon, guidlines osv. bla..bla var kursen over 50 kr som er høyere enn den er nå. Da er det grunn til å spørre hva som er årsaken til den svake utviklingen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Computum
02.01.2019 kl 10:03 3122

"It seems people will only hear what they want to hear."
Det er en god beskrivelse som gjelder et flertall på forumet.
Dette ser man ekstra tydelig på TekInvestor som rangerer skribentene etter hvor mange "likes" de får. De mest populære er selvfølgelig de som skriver det folk VIL høre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
02.01.2019 kl 10:06 3112

Joda, jeg husker det. Men min erfaring er at på same måte som enkelte av oss gjerne ser halvfulle glass, så er det noen som konstant ser halvtomme glass. Sannheten ligger vel noe midt imellom, sa brura.
Men i tilfellet PHO så er det et uomtvistelig faktum at der har skjedd mye positivt, spesielt de siste halve året. Det er svært mange elementer som har falt på plass og som sammen gir et meget godt grunnlag for at selskapet skal kunne ta markedsandeler i USA. og ettersom det ikke er snakk om noe lite fislete marked, men et gigantisk marked, er det all mulig grunn til å tro at det nye PHO har svært gode muligheter til endelig å få sitt gjennombrudd. Ja, det gjenstår å se at det virkelig skjer, men dersom man som investor har tenkt å sitte utenfor inntil det er 100% sikkert at PHO har lykkes, da tror jeg man skal få betale dyrt for inngangsbilletten. Men det er også klart at dersom PHO mislykkes, så har det vært smart å bli sittende på utsiden.

Men det er her den enkelte må gjøre seg selv opp en mening; vil PHO i dagens situasjon kunne lykkes eller vil PHO fortsette som det gjorde de første 15-16 årene? Jeg vet hva jeg tror, men tvinger absolutt ingen til å følge mitt eksempel. Enkelte vil sågar hevde at det smarteste man gjør er nettopp å ikke følge LM sitt eksempel. Det er helt greit for meg. Men jeg ber om at man bruker noen minyutter til å sette seg inn i selskapet og ikke kun lese all svadaen som produseres her på HO.

Lykke til hva enn du ønsker å putte pengene i!
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
focuss
02.01.2019 kl 10:14 3079

"Confirmation bias" er velkjent fra psykologi og en del av den menneskelige natur. Det er ingenting spesielt med forumet her. Det er slik vi er og endres ikke uansett hvor mange ganger noen beklager seg over at virkeligheten er slik den er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
02.01.2019 kl 10:29 3028

Thepower: "Scoopfinder in particular is unwilling to consider any caution."

Bare vås !
Jeg har alltid skrevet at jeg ikke har funnet krystallkula til Korsar. Jeg er usikker foran hvert eneste kvartal. Det er den lange retningen jeg er rimelig sikker på. Sikrere for Pho enn noe annet selskap på børs. Det er fordi jeg veier argumenter positive/negative.
Mitt syn er altså at det finnes langt flere argumenter for oppgang enn nedgang, that´s all.
At Bravi mener det viktigste er at ledelsen ikke rapporterer hvert eneste salg og at kursen har vært høyere før får være helt opp til ham.
Jeg er uenig, men jeg kan fint leve med at Bravi / Thepower, Comp m.fl er skeptiske. Jeg ønsker ikke engang å overtale dere.
Alle er sin egen lykkes smed
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
focuss
02.01.2019 kl 10:38 3004

Thepower er blant de som sutrer mest over at noen er positive optimister med høye forventninger. Nå er det imidlertid slik at på forumet her så begrunner optimistene sitt syn på at aksjen har skyhøyt potensiale.

thepower er vel også den som stadig uttaler at de som er så optimistiske er idioter og alle bør være som han og ha ambisjoner om kurs rundt 100. Så bør thepower snart klare å forstå at kurs han er fornøyd med har ingenting å gjøre med hva andre mener er aksjens potensiale.

the power. Dersom du mener at PHO sitt potensiale er ca 100 kr så fint om du illustrerer med tall og argumenter.Foreløpig har jeg ikke sett noe slikt fra deg. Kun idiotforklaring av andre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
02.01.2019 kl 10:42 2871

Scoopfinder
"Sikrere for Pho enn noe annet selskap på børs."
Det er en sannhet med modifikasjoner for å si det mildt. Få selskaper kan matche PHO hvis man tar det teoretiske makspotensialet i betraktning, men når jeg har mest i NANO så er det fordi "Betalutin blir medisin" nesten sikkert som banken, samtidig som potensialet er svært pent.
Scoopfinder
02.01.2019 kl 10:44 2861

Dr.S jeg er enig med deg i at Betalutin blir medisin, men Cysview ER medisin
dr. Stockman
02.01.2019 kl 10:47 2841

Kan ikke motsi deg i det, men det er forskjell på epler og pærer, eller en ert og en pære for å si det sånn.
Scoopfinder
02.01.2019 kl 10:49 2835

Jepp, og jeg håper du har rett. Jeg sitter på PHO, NANO og PCIB fordi det er de 3 jeg har mest tro på
Slettet bruker
02.01.2019 kl 10:50 2826

En kan ikke uttale seg altfor bastant om PHO. De har ikke patentene i all evighet,snarere tvert i mot. Og er det utsikter til at det blir en gullgruve vil de større farmasiselskapene satse stort på å komme inn i denne nisjen.
focuss
02.01.2019 kl 10:51 2821

Så er det forskjell på et selskap som kan ha et par millioner pasienter i året bare i USA og et som sliter med å skrape sammen 100 pasienter world wide.
focuss
02.01.2019 kl 10:55 2804

hartvigsen 1
Da blir den beste veien for BP å kjøpe PHO. Regner med BP klarer å estimere potensialet til PHO
Scoopfinder
02.01.2019 kl 10:58 2793

Hartvigsen, det er noe jeg lurer på vedrørende argumentet om patenter :

Det som slår meg er at det er de samme folka som peker at patentene løper ut som også peker på at Pho ikke kommer til å få høy markedsandel.
Hvorfor er det enklere for konkurrenter å stjele markedsandeler enn for Pho, når det er Pho som fortsatt sitter på patentene, er de som selger inn scopene og er de som har refusjon ?
focuss
02.01.2019 kl 11:06 2771

En ting er i hvert fall sikkert. Skal andre fremskaffe like omfattende dokumentasjon som PHO så skal de jammen få holde på noen år. Hvordan blir det å få med pasienter på forsøkene når de kan få et godkjent produkt?
dr. Stockman
02.01.2019 kl 11:07 2769

"Hvorfor er det enklere for konkurrenter å stjele markedsandeler enn for Pho, når det er Pho som fortsatt sitter på patentene, er de som selger inn scopene og er de som har refusjon ?"

Når patentene er utgått så kan man vel få en situasjon der prisen dumpes, alle får blålysundersøkelse og ingen tjener noe særlig på det. Er riktignok ikke stor grunn til at det skal skje med det første.
Scoopfinder
02.01.2019 kl 11:12 2752

Prisen på Cysview etter refusjon er allerede lav. Jeg kan ikke se at en konkurrent har noe å hente.
Det vil være smartere å kjøpe opp Photocure
Slettet bruker
02.01.2019 kl 11:16 2740

Dert virker som det er ensbetydende med å være livslei på en ellers strålende vinterdag å sitte å surmule på HO.

Hva driver egentlig en del av dere med?

Å bruke HO som personlig psykolog er ellers en dårlig idè.

Her er det ikke mange som vil noen vel.
dr. Stockman
02.01.2019 kl 11:34 2695

Får vel svare siden du linker til mitt innlegg selv om det neppe kan være rettet mot meg. Skulle det være det så kan jeg ihvertfall trygt slå fast at ingenting stemmer.
rockpus
02.01.2019 kl 11:46 2667

Jeg er blant dem som deler en langsiktig optimisme for PHO. Likevel er jeg for tiden ute av aksjen.
Jeg føler at det er for tidlig med sterk kursstigning i denne aksjen. Det er stor fare for at Q4 vil gi tilsvarende skuffelse som Q3. Det viktigste ved Q4 blir ny guiding. Men også i den forbindelse er det risiko. Hva om Schneider bare gjentar tidligere guiding? Noen mener at det likevel gir grunnlag for kursstigning, samtidig som vi vet at denne guiding i sin tid ble oppfattet som så pessimistisk at den medførte kursnedgang.
Jeg er også blant dem som undrer meg over manglende innsidekjøp hos styremedlemmer. Schneider sitt kjøp av 15K var på grensen til at jeg kun oppfattet det som et støttekjøp.
Et annet moment som gir grunnlag for tvil, er shortposisjonen til MW. Mange lo av denne posisjonen før Q3 og gledet seg til at MW skulle steke i sitt eget fett. Vi vet nå hvem som lo sist og best. Så hvorfor har MW opprettholdt denne shortposisjonen. Hva vet de som ikke andre vet? Er det kalkulering av utsalg fra største aksjonær som er grunnen? Er det visshet om et skuffende Q4?

Til info så skrev Merlin på Tekinvestor for noen dager siden:

"PHO, der jeg også er godt posisjonert har et stort patentproblem, der hovedagent Ipsen ikke lenger tør satse. Patent utgår dels neste år (allerede i 2019), dels året etter (allerede i 2020) for USA. Vær derfor pinlig oppmerksom og ta gevinst! HAL, som er Photocures produkt kan enkelt reproduseres, og konkurrentene har også egnet utstyr. Hold dere derfor langt unna Photocure. Mitt beste råd: Selg Pho, kjøp Nano, PCIB."

Jeg vil ikke påstå at Merlin fortjener tillit i denne sammenheng.
Som nevnt er jeg enig i at det langsiktige potensial er meget lovende. For de av oss som også bryr oss om mer kortsiktige kursbevegelser, er jeg dog usikker på om det blir riktig timing å gå inn på dagens kurs.
Jeg har personlig ikke vært heldig med min timing i markedet for 2018. Dette er kun et forsøk på et innlegg som viser hvordan det også er mulig å vurdere denne aksjen på mer kort sikt.
ITinvest
02.01.2019 kl 11:51 2651

Å påstå att produktene til PHO lett kan
erstattes er drøyt.
Da har han lite erfaring med farma
Redigert 02.01.2019 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
focuss
02.01.2019 kl 12:47 3463

Vil ikke utelukke at det har klikka for Merlin etter nå å ha satset på feil hest kontinuerlig i et par år. Når han sier han er godt posisjonert men anbefaler salg så har han skjønt at alt han kommer med bør helgarderes.
liang
02.01.2019 kl 12:50 3437

Patentsituasjonen til PHO er stadig oppe til debatt.
Snøffelen har redgjordt for hvorledes denne situasjonen er bygget opp og etter min personlige mening gir snøffelens gjennomgang fasit.
Konklusjonen synes jeg å huske gir PHO MINIMUM 6 år produksjon og salg FRA en eventuell konkurrent BESTEMMER SEG til å utvikle og Produsere et konkurrerende alternativ.

Verden ses vel kanskje noe annerledes ut om 6 år?
PHO kan ha fått andre "bein å stå på" når 6 år er passert og en god finansiell situasjon.

lykke til



Slettet bruker
02.01.2019 kl 12:59 3406

liang,
Tiltredes.
Og det samme sier Einarsson i pod 57 eller 58.
De som stadig har behov for å skrive om patentene er de som ønsker å spre usikkerhet, intet annet.
focuss
02.01.2019 kl 13:04 3388

Nå er det jo noen såkalte Top Cancer Doctors i USA som mener at etter hvert bør alle blærekreftpasienter i USA behandles med BLC Cysview. Her er det god plass til flere men som det sies så er ikke patenterte drug/device behandlinger så lett å kopiere å bringe til markedet.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 13:07 3350

Det kan godt være at jeg er blendet av min oppfatning og posisjonering i PHO - men jeg savner fra de som er veldig kritisk til PHO en nærmere begrunnelse i det fundamentale mot å investere i PHO. Når hovedankepunktet er manglende innsidekjøp av styremedlemmene (Investech har bl.a. ment at innsidekjøpene er et av de positive tegnene i sin analyse), likviditeten til en av aksjonærene, shortposisjonen til MW (som pr i dag virker å være i "0"), tidligere historikk til selskapet, at kursen ikke ligger høyere mv, synes jeg det blir til dels useriøst. Samtidig er min opplevelse at de som er kritiske har en tendens til å komme med bastante påstander/antagelser, uten at de er dokumentert, samtidig som at flere av disse skriver at en er godt posisjonert - men gir uttrykk for at en bør holde seg langt unna PHO (se innlegget fra Merlin som Rockpus har vist til ovenfor).

Det er skrevet mye om ovennevnte forhold og kurspotensialet - jeg skal ikke gjenta det her. Min klare oppfordring er at en selv må sjekke ut/gjøre sine egne beregninger/vurdere risikoen - ta sine egne beslutninger uavhengig av det som skrives på HO!! Heldigvis er det ikke lenge til Schneider vil komme med en oppdatert guiding (senest 19. februar (Q4) - kan komme før) - her vil vi få en klar pekepinn hvilken vei det vil gå med PHO fremover. Dere får selv ta stilling til hvilken forventninger markedet har til guidingen basert på dagens kurs - min oppfatning er at den ikke er stor, og dersom någjeldende guiding opprettholdes (omsetning 20-25 mUSD i USA i 2020 - hvilket tilsier en totalomsetning på over kr 300 mill og overskudd) er min oppfatning at det vil være en positiv trigger vurdert opp mot dagens kurs/verdi. Basert på Schneiders uttalelser på de siste presentasjonene (herunder målsetting om markedsandel i USA på 70 %), og at forrige guiding slik jeg har forstått det kun baserer seg på TURBT markedet (PHO i 2018 har i tillegg fått tilgang til Surveillance - 4 ganger større markedet), kan det være grunnlag for at guidingen blir noe bedre? Vurder selv:)

Lykke til med investeringene i 2019!
Redigert 02.01.2019 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
focuss
02.01.2019 kl 13:15 3323

Rockpus skrev:
"Hva om Schneider bare gjentar tidligere guiding"

Skjer det så vil vel PHO være blant de sikreste doblingskandidater på OSE. Det er ikke verre en det. P/E-20 gir kurs ca 117. Som har vært diskutert tidligere så vil ett selskap med slik vekst bli priset med høyere P/E enn 20.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 13:21 3280

117kr is my tip for the price end of 2019. If that happens I at least will be VERY happy. That would be 150% up from todays price and 235% up from the price I paid for the shares second time around.

Surely that would be aseen as a success???

We didnt exactly start this iyear with a bang, so let`s hope we move onwards and upwards
liang
02.01.2019 kl 13:30 3253

I min verden så får en ikke kjøpt så billige aksjer som i PHO uten at der foreligger en grunn.
Grunnen tror jeg er HISTORISK skuffelse og elendig kursutvikling.
Altså , en ønskesitiuasjon:
Hvorfor skulle fremtiden bli bedre enn historisk?

*Clinical trial fase 3 gjør slutt på all tvil og diskusjon..Fakta er etablert og resultatene er en gave til myndighetene i US og selvsagt pasientene.
*Refusjon etablert
*NY CEO fra US (kanskje en karismatisk figur?) med solid stamtavle
*Ny "salgs"organisasjon i US
*Oppsigelser utført på moderorganisasjonen (øker effektiviteten)
*Selskapet opererer med fremtidig akselererende salgsutvikling i US
*All mulig velsignelse fra FDA/EMA
*Enorm internasjonal media-omtale , særlig US som er serdeles positivt vinklet
*mm

En kan vel med rette kalle selskapet det nye PHO med alle endringene som er gjennomført.

Det som skaper det største veiskillet FØR/ETTER for PHO er nok resultatene som ble lagt frem i fase3 studien.
En kommer simpelten ikke rundt denne "vei-stopperen".

Fremtiden tilhører PHO.

Lykke til
focuss
02.01.2019 kl 13:31 3247

Det er klart at det er utviklingen i surveillance markedet som blir mest avgjørende for hvor raskt PHO vil bli en gullkantet investering for oss. Med de fordelene BLC Cysview gir for pasienter og helsebudsjetter i USA så så synes jeg det ville være rart om dette ikke skal bli veldig bra. At 6 flexible scope var utplassert allerede ved utgang Q3 og at sykehus allerede hadde startet surveillence prosedyrer med dette tyder bra. Belletes kommentar ang pipeline synes jeg også var et signal om at dette ser bra ut.
NilsAB
02.01.2019 kl 13:47 3193

Åkke som, det er nærmest rally i farma på obx, vi ligger nede og vaker negativt en til to prosent...
Jeg tror alle på børs er inne å titter på min portefølje og bestemmer seg for å kjøpe alt annet!
Scoopfinder
02.01.2019 kl 13:50 3180

Veldig enig med Focuss om at Merlin har vært litt "ute av form" i det siste. Mulig han er farget av noen tap.
Ellers veldig godt listet opp av Liang.
Alle bio-aksjer er hemmet av folks syn om at sektoren er veldig risky.
Pho hemmes spesielt av historien. Det er et helt nytt selskap nå.
Fremtiden er Photocures
focuss
02.01.2019 kl 14:07 3123

Vi må jo tro at vi har en re-prising av Photocure foran oss, men vi kan vel ikke være sikre på hva som tenner lunta. Første kvartalet med positiv bunnlinje er en opplagt luntetenner. Med det kan være andre ting som f.eks ny guiding. Et høyt tall for utplassering av nye scope vil også være en kandidat. Det kan imidlertid også være helt andre ting f. eks det Schneider skal bedrive i San Francisco. Ellers så kunne det vært flott om et meglerhus omsider vil fatte interesse selv om det ikke er noe emisjons honorar å hente.Forøvrig så er vi nå i kvartalet hvor PHO skal introdusere sin cellegift maskin i det nordiske markedet. Dette skal være det første lille skritt. Så det kan jo komme det neste store skritt.
rockpus
02.01.2019 kl 14:10 3102

Når det gjelder "bastante påstander" har jeg inntrykk av at det er så noenlunde likt fordelt mellom positive og negative deltagere?
Jeg gjentar gjerne at jeg deler optimismen på sikt. Mitt poeng er å oppfatte som en liten advarsel mot Q4 sett i lys av erfaringene våre fra Q3.
Har forresten enda ikke fått en troverdig forklaring på hvorfor dagens guiding ble oppfattet negativt når den kom, men skal bli en kurstrigger når den eventuelt gjentas ved Q4? Hvorfor har den da ikke allerede en mer positiv effekt? Det er jo den som gjelder fra selskapet pr. i dag.

Når det gjelder evne og vilje til å gi blaffen i kursen på kort sikt på grunnlag av optimisme på lang sikt, er det en øvelse som er svært mye lettere for de av dere med inngang langt under dagens kurs, enn for dem som eventuelt vil kjøpe i dag.
Flottesen
02.01.2019 kl 14:41 3043

Den forrige guidingen inkluderte ikke surveillance og ble vel ansett som konservativ.
rischioso
02.01.2019 kl 14:58 3012

RE - Jeg er blant dem som deler en langsiktig optimisme for PHO. Likevel er jeg for tiden ute av aksjen.

* Det er nok ikke det dummeste i disse tider hvor både største eier og den estimerte generelle markedsutviklingen er betydelige risikofaktorer i tillegg til at det er å forvente et svakt q4 som vil bli presentert i løpet at knappe 9 uker.

Ei heller er det å forvente noen oppdatering av betydning fra selskapet i denne perioden frem til q4 presentasjonen så alt ligger til rette for et kurspress fremover.

Mitt bet er at vi vil se 30-tallet om ikke lenge og senest rundt q4 presentasjonen den 27.02.
Redigert 02.01.2019 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
02.01.2019 kl 15:01 3001

Tenker egentlig litt motsatt - at aksjen vil stige på forventninger frem mot q4. Så får jeg heller vurdere exit i forkant av q4 (og eventuell umiddelbar gjeninntreden om forventningene innfris).
Redigert 02.01.2019 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2019 kl 15:03 2996

Mitt bet er at vi vil se 60 tallet innen slutten av neste uke, og en blå bunnlinje for q4 i og med at vi gikk nesten break even for Q3.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 15:06 2985

Rockpus; Jevnt over er min oppfatning at de som er positive til PHO - og som sikkert for mange oppleves å komme med helt hinsides kursmål - gir en mer utdypende forklaring/begrunnelse for sitt syn og sine kursmål, og er åpne på hvordan en har beregnet seg frem til kursmålene (og hva som er forutsetningene bak beregningene). Jeg opplever i alle fall det ikke slik at de mer seriøse skribentene på PHO trådene (som er positive) kommer med bastante påstander/antagelser om at "nå vil alle kjøpe seg inn i PHO" eller "nå vil kursen til PHO gå til himmels" - i motsetning til flere av de som er negative som gir klart uttrykk for at "nå må en gevinstsikre" eller "nå vil mange lempe ut aksjene" uten at det er nærmere begrunnet. En må gjerne være uenig i beregningene som gjøres - ev. at en mener at noen av forutsetningene ikke vil inntreffe. Det er derimot, slik jeg oppfatter det, lite diskusjon rundt selve beregningene/forutsetningene.

Godt spørsmål du tar opp ift dagens guiding - og det er riktig at den gjelder til det kommer en ny. Jeg har ikke noe godt svar på det - og når en ser hvordan PHO i dag er verdsatt (kurs kr 47) er min klare oppfatning at markedet ikke forventer at selskapet vil innfri guidingen. Jeg mener derfor at dersom selskapet nå i jan/feb (når den nye guidingen kommer) er tydelig på at en vil innfri et slikt salg i USA, vil det være en positiv trigger. Hva vil skje dersom en gir uttrykk for et høyere salg i USA, nå som en har fått tilgang til Surveillance (og refusjonsordningen fra 2019)?

Basert på at det er så få aksjer i PHO, tror jeg at kursen vil stige relativt fort DERSOM det nå tidlig i 2019 kommer signaler på at PHO virkelig er på vei til å få sitt gjennombrudd i USA og at de underliggende forholdene støtter det Schneider har gitt uttrykk for på sine siste presentasjoner. Av informasjonen som foreligger i markedet i dag, herunder det som har skjedd i 2018 ift fase 3 (tilgangen til surveillance), refusjonsordningen i 2019, mye positiv omtale i faglige tidsskrifter, kommersielt salgsapparat - vurdert opp mot dagens kurs - har gjort at jeg er veldig positiv til PHO og har valgt å gå tungt inn i selskapet, og jeg tror det er gode utsikter for at PHO er på vei til å lykkes. Det er et enormt kurspotensialet dersom "alt klaffer" - samtidig som at jeg har kommet frem til at risikoen er lav. Tiden vil vise hvilken retning PHO vil gå fremover - og jeg tror vi relativt raskt får en viss formening om det når den nye guidingen kommer.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 15:07 2977

Q4 og den 27.2 er vel ikke sendt ut til markedet enda, det kommer nok en finansiell kalender snart.
Ellers som seg hør og bør bare skremselspropaganda fra Risch. Ble 47 kroner for mye for deg kanskje.
rischioso
02.01.2019 kl 15:08 2968

https://photocure.com/investor/calendar/

Vi bør kunne utgå fra at den vil bli prersentert nærmest på samme tid...:)
Redigert 02.01.2019 kl 15:09 Du må logge inn for å svare