100% production at Moses Lake

Slettet bruker
REC 01.01.2019 kl 12:51 6191

Etter å ha letet en stund har TT nå funnet fire personer som har sagt seg villig til å løpe som idioter mellom reaktorene ved Moses Lake. De har også sagt seg villig til å arbeide for en lønn lik kineserne i indre Mongolia slik at REC kan konkurrere på kostpris med fabrikkene der.

TT er sjeleglad for dette da han nå slipper å måtte gi avkall på noen av de 15 millionene han har krav på i år for de fire gangene han må møte opp på høyres hus og si ett eller annet om REC, Kina, Trump og handelskrig. TTs nyttårsforsett er i år å stille noe forberedt på disse presentasjonene slik at han kanskje kan si noe fornuftig og ikke hele tiden må ro seg i land med uttrykket «basicly». Han merker at ikke alle analytikerne lengre biter på dette gamle trikset.

TT melder også at han har kjøpt inn energibarer og energidrikke til de fire nye ansatte slik at det ikke skal være noe fare for at de går tom i 2019.

SkREC - STAY AWAY
Redigert 19.01.2021 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
tmax2000
02.01.2019 kl 07:34 4461

3 personer mener du vel? Ikke at det spiller så stort rolle, men det er vel greit å forholde seg til fakta?
Slettet bruker
02.01.2019 kl 11:22 4135

TT sa fire. Han har et lite håp om at produksjonen kanskje kan økes til 125%.
Redigert 02.01.2019 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2019 kl 11:40 4045

Innlegget er slettet
Hvor mange av trådene dine har blitt slettet av moderator nå Pretor? #kvalitetsstempel
Slettet bruker
02.01.2019 kl 11:43 4022


Mer konsekvens fra samme kasus?

Noen som veit....?
Slettet bruker
02.01.2019 kl 11:49 4020

Noen som skjønner hva professor Pretor prøver å si?
Slettet bruker
02.01.2019 kl 11:53 3990


Megastor søppelproduksjon å spore, vil jeg tro...?

Det må vel være helt uutholdelig for den lidende å se REC vise styrke og oppgang.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 11:59 3949

Ja vi har aldri sett REC gå 4-5% for så å falle dagene etterpå.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 12:11 3889

Innlegget er slettet
Du er glad i personangrep Pretor.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 12:16 3855

en og annen som har det ulidelig tungt på en slik dag....
Aldara
02.01.2019 kl 12:17 3829

Pv ned nesten 3 pst idag...
Sa2ri
02.01.2019 kl 12:21 3802

Med de prisene som råder for øyeblikket er det ikke mye som tilsier 100% produksjon ved ML:

Item High Low Average AvgChg AvgChg%
PV Grade PolySilicon (9N/9N+) 11.500 8.450 9.260 Negative Change Sign-0.27 Negative Change Sign -2.83%
2nd Grade PolySilicon (6N-8N) 9.000 6.250 7.160 Negative Change Sign-0.24 Negative Change Sign -3.24%
PV Grade PolySilicon in China (9N/9N+) Visit here for more Poly-Si price Negative Change Sign %
PV Grade PolySilicon Outside China (9N/9N+) Visit here for more Poly-Si price Negative Change Sign %
Unit: USD/Kg more Last Update: 2019-01-02
Slettet bruker
02.01.2019 kl 12:23 3754

Heldigvis er det bare 18 dager igjen til dette lukrative markedet åpner for TT og Pretor. Ikke rart vi ser et mini-rally i dag.
Redigert 02.01.2019 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2019 kl 12:26 3733

Joda Aldara.
Pris mono- og polysil reflekterer jo den usedvanlig lave kursen i REC nå.
Antar du fortsatt ser for deg at "Den kinesiske mur" faller om drøye 2 uker, og at "ting skjer" hva gjelder selskapets utviklingsmuligheter, samt at stå-imot evne i REC sett i forhold til de mange svakerestilte konkurrenter åpner for kurs høyere enn ATH for 2018.
En bitte liten nyhet vil utløse slik kurseksplosjon.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 12:44 3790

Kan du utdype hva som menes med "stå-imot"-evne? Snakker vi her om emisjonsvillige eiere? Sist jeg sjekket var REC frakjørt når det gjelder kostpris.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 12:50 3750

Helt utrolig at jeg et lite øyeblikk trodde deg da du sa du hadde 600 000 aksjer i REC. Årsaken til at jeg trodde deg var at du formulerte deg godt, men allikevel bare fremstod som en bitter drittunge som hadde et stort verditap og dermed hadde lagt selskapet for hat.

Siden den gang har du flyttet inn på HO og gjør ikke annet enn å kritisere selskapet. En mer utspekulert jævel skal man lete lenge etter her inne.

Hvor stor er shorten din?
Slettet bruker
02.01.2019 kl 13:03 3687

Ser dere forsatt svarer Garanja , anbefaler dere å blokkere denne personen som tydelig er ansatt her for å spamme forumet med søppel. Har vel holdt på hele jula uten pauser. Imponerende å ikke tro han har en agenda.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 13:29 3604

Alltid søtt når dere tror at dette forumet kan påvirke kursen i REC. Nedgang i prisene og en fabrikk på 25% kan jo ikke ha noe med kursfallet å gjøre...
Slettet bruker
02.01.2019 kl 13:37 3568

Innlegget er slettet
Nå må noen snart gjøre alvor av truslene om å blokkere meg. Tar du Pretor ansvar for å videreformidle til de andre eventuelle godkjente innlegg fra meg?
Slettet bruker
02.01.2019 kl 13:38 3558

Shorten min er på null. Jeg vet egentlig ikke hvordan man shorter en aksje. Beholdningen min av aksjer er derimot et sted mellom 600-700 000.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 13:38 3551

søppelmelding....?
Slettet bruker
02.01.2019 kl 14:05 3488

Dette forumet trenger flere kvalitetsinnlegg fra deg Pretor ?
Slettet bruker
02.01.2019 kl 14:06 3462

kopiert innlegg fra Anton Berg

2019!

Desember var NYSE-børsens verste måned siden depresjonen, ergo en måned man burde plukke aksjer som andre slang vekk.

"Tidligere XXL-sjef om tiden på børs:
– Et spill hvor sjappa skal melkes mest mulig"

Vi må forstå at HVEM som opererer på Oslo Børs og hva slags spill de enkelte spiller. Aksjekurs handler ikke nødvendigvis om fakta og fasiter, men om hvordan aktører spiller spillet.

En gjeng med spillere er shorterne. De har nå gått "all-in" og overeksponert seg selv under krona med kort vi kan le av. Det var et spill vi satt opp i 2018 da kursen var mellom 1,30-1,50, og vi ville rumpekjøre teknikerne. Det ga gode kjøpsmuligheter for dem som har litt mer oversikt og kjenner dette spillets lange baner. Assets flyttet fra de kortsiktige til de langsiktige. Nå sliter de som er kortsiktige med dårlig kort på hånden. Hovedgrunnen til å hamstre REC-aksjer er overeksponerte shortere som må ha aksjer på et tidspunkt! I mellomtiden ligger vi i godstolen og venter på hvem shorter som først starter rotteracet med å dekke seg inn på stigende aksjekurs.

Det er nå et halv år siden kina satt på nødbrensen og det kinesiske markedet krakket og forårsaket forstyrrelser i hele industrien. Allerede i desember har de ulike variablene begynt å peke i positiv retning igjen. Dette forsetter i 1H19 og øker så i 2H19. Det tar normalt 6-7 kvartaler å riste av seg et sjokk. Fordelen er også at markedet etter sjokket blir et sunnere marked som er mindre avhengig av offentlig kommunistisk støtte og korrupte støtteordninger som går til noen få selskaper. Mange av de selskapene med for høyt kostnadsnivå og avhengighet til støtteordninger og volumer går dukken. I Kina får man en sunnere og mer levedyktig PV-industri i årene fremover.

Stadig flere spår installasjoner for 2019 mellom 100-120 GW. Under normale omstendigheter er det fantastiske tall vi bare ville drømt om for få år tilbake. Sluttresultatet for 2018 blir nok også at det trolig ble installert noe mer enn det de dystre spådommene ville ha det til. Det henger sammen med at lavere modulpriser fører til økt demand på installasjoner. Så selv om verdikjeden tok en kortsiktig smell på både volum og pris i 2H18, så vil man hente det inn igjen senere i enda kraftigere installasjonsvekst. Nedgangen i pris gjør også at kundene går opp i kvalitet. Taperne blir da kinesiske produsenter av 6N-kvalitets polysilikon. En større andel går til 9N, mer går til monoSi. Så skal vi ikke glemme at mye volum hos produsentene er bundet opp i langtidskontrakter. Tilbudet er således begrenset på sikt.

I 4Q18 var situasjonen den at demand økte mens tilbudet var begrenset i produksjon. Høye inventories holdt likevel prisene nede, men inventories er på vei nedover. Det er lite sannsynlig at prisene faller ytterligere fra dagens nivå, ettersom ingen kinesere tjener penger på det. På sikt må prisene opp på et nivå som gir kineserne inntjening. Noe av det mest dramatiske vi så i prisene i 2018 var at det kinesiske prisene en god stund lå betydelig høyere enn prisene i ROW. Da smellen så kom i Kina, så falt prisene i Kina til nivået hos ROW - et nivå kineserne ikke vil klare i lengden. Vi vil nå se markedet i Kina bli differensiert, dvs. hvor 6N kanskje selges til underpris mens 9N-prisene stiger. Da blir ROW igjen billigere enn Kina.

Vi er nå ferdig med 4Q18 og 2018 for REC sin del. Vi overlevde 31. mai annonseringen til Kina. I sommer var forventningene til teknikerne (igjen) at det var kroken på døra for REC. De fleste av oss forventet også redusert produksjon i 2H18 med 25 og 0 % produsksjon i 3Q og 4Q. Isteden opprettholdt REC 25 og 25 % i hele 2H18. Ergo var ledelsen i REC mer optimistisk enn resten av oss. Det fører jo til at man bygger lager, et bevist strategisk valg REC har tatt. Dette henger nok sammen med at REC i 2019 planlegger et vedlikeholdsstopp for oppgraderinger av ML. I den perioden vil man da eventuelt selge fra lager. REC sikter nok også lengre frem i tid enn det teknikerne klarer å tenke (1 timer frem i tid). Situasjonen kan se annerledes ut utover 2019. Hovedsakelig ved et markedet tar seg opp igjen og man får bonanza i 2H19. Men det ligger også andre faktorer på bordet som Kina-tariff enten 20.januar eller en avtale mellom USA og Kina som opphever tariffen. Med markedstilgang til Kina igjen vil man få behov for alt man har på varelager. I bakgrunnen ligger også fremtidige ambisjoner innen batterier. FBR-granules passer perfekt for dette formålet bare man kverner opp granulene enda mindre. Men REC har per i dag ikke noe mer konkret å komme med omkring batterier annet enn det som ble sagt på 3Q18. Men av det som ble sagt kan man enkelt se at det er en del selskaper og samtaler som kan bære frukter de neste årene.

Ideen om at REC går konkurs faller på sin egen urimelighet. Det er en fantasi som kun eksisterer på Oslo Børs hos tekniske tradere som ikke har IQ nok til å skjønne bedre. Når mange roper "ulv" i kor så tror folk til slutt på den imaginære ulven. REC er sikret frem til 2023 og utover hva angår konkurstankegang. Selskapet har nok av muligheter til å finansiere de fordringer man har på papiret. Hvorfor teknikere går rundt og roper konkurs annenhver time blir da absurd og medfører kun at folk gir vekk sine aksjer under krona til ingen nytte. Men det er et fritt land, folk må gjøre det de selv ønsker. Vi ser hvor stor effekt psyke har på aksjekursen på Oslo Børs. I et rasjonelt marked hadde REC-aksjen aldri falt under krona. I vårt marked er derimot det noe vi jaktet etter fordi det er et spill hvor noen spillere gjorde seg sårbare mot angrep fra andre spillere som var grådigere og mer kyniske. Nå er det shorterne som skal få lide av grådigheten og kynismen.
spanjolen
02.01.2019 kl 14:39 3381

Hmm, man kan se seg blind for realiteten når man følger en ledestjerne.

Realiteten er at Rec sine fremtidsutsikter er dårligere enn de var i Jan. 2018

Mye godt arbeid må gjøres av Rec ledelsen for å få på plass en strategi for å å overleve og vinne markeds andeler...

Ja økning i behov for råvarer til panel/wafer er økende men det er fordi prisene på sil nå har etablert seg på ett nivå man kunne ikke kunne drømme om for ett år siden.

Så markeder priser kursen til Rec riktig. Nedsiden er 100%.

Rec har gitt fra seg know how og sin force ang. Teknologi. Videre kan de ikke slå kineserne på produksjonskostnader. Ergo burde de legge it ML for salg sammen med patenter og personell overdragelse..

Dette så raskt som mulig før hele sulamitten blir akterutseilt av Peers..

Om Rec hadde vært aktraktive for konkurrenter hadde det for lengst kommet bud om å kjøpe alle aksjene med 30% påslag..
Men nei... kursen fortsetter falle.

Nei, jeg er ikke short.. ser kun på TA og handler deretter etter å ha brent fingrene på tro, håp og kjærlighet i Rec..

Godt nytt år...

..






Slettet bruker
02.01.2019 kl 15:11 3298

Ts:

For det første så er overskriften din FEIL. og den gir andre som måtte være interessert i å kjøpe Rec aksje falske informasjoner. Så da er det sagt.....

1. Har ellers lite tro på at du sitter med 700 000 stk aksje. for så negativ du er så virker det som du ønsker å gå short
Men ja jeg er også drit lei av Rec sin håndtering og mangel på fremdrift. Visjon og konkrete fornuftige løsninger. Har derfor basert på dette skrevet en Mail til Rec og ber de komme med en oppdatering til markedet.

Godt Nytt år til alle. Håper 2019 blir bedre for dere alle
Redigert 02.01.2019 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2019 kl 15:13 3285

Hva er feil med overskriften? Kan ikke Moses Lake driftes 100%?

Jeg er lei av å måtte si det flere ganger, men jeg er ikke short. Jeg har bare gitt opp hele REC og ønsker at andre som meg ikke går i samme fella og blir blendet av alle disse optimistene på HO. Anton har ødelagt nok.
Leg end en
02.01.2019 kl 15:25 3251

Sekunderer denne. Jeg har blokkert han for en god stund siden.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 15:29 3228

Innlegget er slettet
Beklager men jeg kan ikke forklare hvorfor andre gjøre sine vurderinger. Forøvrig synes det er rart om "alle" har blokkert meg da det er flere som kommenterer og diskuterer på mine innlegg. Jeg tror dette med blokkering bare er en greie du og noen få andre driver med og kanskje overvurderer bruken av denne funksjonen noe.

Uansett virker dere å være mer opptatt av å diskutere meg enn REC. Kanskje vi skulle spurt Hegnar om jeg kunne fått en egen ticker.
Redigert 02.01.2019 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2019 kl 15:37 3203

Når selskapet i dag har 25 % produksjon på ML så sier det seg at din overskrift er villedende. Der står det at rec har 100 % produksjon
Du skal vite at mange ser bare på overskriften og tror det nå er 100 % produksjon

Got it ?
spanjolen
02.01.2019 kl 15:37 3198

MA 50. januar 2018 var på 1.12
Idag er MA50 0.63. Prosent kan dere regne selv:-)

Det som er mer interessant er å se på kurs og MA 20, 50 osv.. alle ligger over MA200. Det viser at det er posivitet i luften ved nyttår 2017-18

I år ligger alle disse under MA200 med god margin.... hva sier det.....

Sorry men det må et mirakel til for å få skuta ril å forandre kurs....
Leg end en
02.01.2019 kl 15:37 3198

Helt enig med deg her, Spanjolen.

Generelt er det dessverre slik at man ser det man ønsker å se. Man kan påstå at det er nettopp hva som skiller de rasjonelle aktørene, og de som handler med hjertet. Sistnevnte er tilfellet for mange, og AB er definitivt intet unntak. I de tilfeller hvor man inntar en posisjon som "dead man talking" hvor man leter etter faktum som kan brukes til å underbygge sine egne investeringer ender man opp som taper. Det straffer seg.

Jeg sitter med en betydelig pott i REC - noe jeg dessverre har gjort i en god stund. I retrospekt burde man kanskje forutsett enkelte utfall. Men idag er jeg igjen enig med deg her Spanjolen, fremtidsutsiktene er noe forværret sammenlignet med januar 2018. Oppsiden er betydelig, ja - men nedsiden er overveldende. Til tross for at selskapet er notert på Oslo Børs er det nok aktivitet i aksjen til at prisingen bør stemmer noen lunde. Og til alle som maser om dette tøvet om at aksjen konsekvent manipuleres ned; slutt med det. Det er nok av dette nå. Aksepter at andre er smartere og selger aksjer i et selskap som har havnet i en særdeles vanskelig posisjon. Ja, en god del er short - men mange har bare innsett at det finnes andre plasser på plassere pengene som gir et bedre bilde på risk/reward.

Godt nyttår - kanskje blir 2019 et solfylt år.
Redigert 02.01.2019 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
02.01.2019 kl 15:38 3191

Børshaien - Flott måte å gjøre det på å sende div spørsmål pr. E-post i stedet for å synse over en lav støvel og rakke ned på personer man ikke vet hva de jobber og sliter med. Om de ikke svarer så har man i alle fall sagt fra. OM flere gjør det samme så vil det nok ha en effekt....

Garanja - la det nå være opp til hver enkelt av oss om vi ønsker å besitte REC aksjer eller ikke.
bokaj70
02.01.2019 kl 15:44 3165

Pretor for længst blokeret og nu også Garanja og Falco1(gider ikke læse AB's ævleri)
bokaj70
02.01.2019 kl 15:53 3131

Enig i meget af det du skriver. Men det er stadigt en voksende industri, og REC slår endnu de fleste kinesiske producenter på produktionsomkostninger.
Det er ikke givet at det er en dårlig strategi at holde liv i fabrikken og holde på nogle kompetente medarbejdere.

Lad os se om priserne virkeligt har etableret sig på dagens niveau eller om der er plads til lidt stigninger i 2019. Der skal ikke så meget til før at REC går i 0 ved 100 % produktion, og i det mindste ikke tærer på overskuddet fra Butte.
Slettet bruker
02.01.2019 kl 15:55 3120

Da får du 300 000 + for de da,er mere det en ingenting som du sjøl sier de er verdt,å da håpe at de går idass,bare å selge seg ut å sitte med cash når bunnen er nådd.må væra bedre det en å sitte her som gammal gretten gubbe.