Strongpoint nr. 1-19 Bare muligheter

Slettet bruker
STRONG 01.01.2019 kl 16:55 68416

Første stopp er et trolig godt Q4 med kontrakter som også blør inn i Q1. Q2 er mer usikkert men det er også langt frem dit.
Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2019 kl 21:24 4596

Ja, den der er småpen fra lille Irland med kassebilene sine. Skal si de har begynt året godt. Det har også SA og sannsynlig også Spain. På tide å få opp humøret frem mot Q.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
30.01.2019 kl 23:05 4532

Jada, humøret mister vi ikke ennå, Collin. Selv har jeg ikke så mhe å skrive om enn at SC (ITAB) slår rundt seg der på Oslo vest, Bærum øst. Og det er svenskene som står for alle kassene. Så får vi håpe det også drypper på SP med levering avsoftwareløsningene og koblingen til eksisterende systemer. Ingen jeg spør i butikkene kan svare meg. Men ITAB er det, finns annet? Ja sier jeg.
Ring en dag gode venn! Om vi ikke treffes på Q4.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
JosMag
31.01.2019 kl 08:40 4429

Iherdige disse Irene ja. Begynner å monne litt nå:-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 08:52 4416

Det skal vi få til Just. På Q er jeg nok i Tyskland dessverre. Dette blir et viktig Q og håper virkelig det stilles spørsmål denne gangen også for åpen mikrofon.

Se her hva de kjører på i USA for tiden: https://adage.com/article/cmo-strategy/walmart-enlists-classic-movie-cars-tout-grocery-pickup/316137/
Ikke kom å si at det ikke blir endringer i dagligvaren og at det skjer raskt når det først løsner skikkelig. I Norge er vi nok trege på avtrekkeren men Meny er da i gang med C&C pilot.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
31.01.2019 kl 18:47 4273

«– Kontanter er et lovlig betalingsmiddel og det er ikke frivillig om man skal akseptere kontanter eller ikke, men jeg er usikker på om det er loven som bør endres, eller om det er sanksjonene mot dem som bryter loven som bør bli strammere. Uansett er det viktigste at kontanter kan brukes også i fremtiden»

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/sentralbanksjefen-etterlyser-lovendring-for-kontanter/3423587656.html
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
HitIT
31.01.2019 kl 19:57 4217

"Svensk nätmat växer stort, men inte så snabbt som det skulle kunna. En förklaring är bristande
betalningsvilja för hemleverans. Fyra av tio av de som tidigare varit nätmatskunder skulle komma
tillbaka om de slapp betala för hemleveransen. Det framgår av en ny undersökning som YouGov tagit
fram på uppdrag av shoptech-företaget StrongPoint. .."
Les hele suppa her:
http://www.politism.se/content/uploads/2019/01/cision-67238-983842.pdf

Kan jo ta med denne også:
https://www.strongpoint.se/kundreferenser/stora-coop-i-varberg-har-ambitionen-att-vara-i-framkant/
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
31.01.2019 kl 20:43 4174

Fra din siste lenke, HitIT:

"
– Nu kan vi också se lagersaldo på etiketterna och vi har börjat med digital datumkontroll. Då kan vi få ut en lista på morgonen över produkter som vi vill ta bort och, väl på plats, kommer Pricers att blinka för att indikera var vi ska plocka. Det här ger också en tidsbesparing såklart."

Det må ha blitt alvorlig arbeidsbesparende med CG og Pricer for butikkene etterhvert. Og selvfølgelig sikrere både når det gjelder kontanthåndtering og betjeninger i kassa, og falske sedler. - Og vareopptelinger.
Og framover altså plukking av varer ved nettkjøp.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
JosMag
31.01.2019 kl 21:10 4145

Kommunen måtte gjøre helomvending etter at de først hadde nekter å ta i mot kontanter fra 1. Januar......

Etter press fra Eldrerådet har Fredrikstad kommune bestemt seg for å godta kontant betaling ved eldresentrene på Holmen og Østsiden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 21:39 4118

Har vært på Riksarkivet i et par dager og der tar de ikke kontanter verken i skranken eller i kantinen. Et fantastisk morsomt sted forøvrig med alle typer nerds.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
tunktee
31.01.2019 kl 22:37 4051

Vi er bare geeks! Strongpointgeeks.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 22:38 4051

Ja, i overtall kan du tro. Følte meg hjemme. ;)
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
JosMag
01.02.2019 kl 14:46 3905

Kjempebra at utviklerne i Pricer stadig vekk finner nye metoder for å lette arbeidsoppgaver. Liker spesielt blinke funksjonaliteten ved vareplukking og ikke minst ved lagerstyring/datostyring.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 15:32 3874

Ja, og det lover godt for gjenkjøp. IR-senderne er jo satt opp over alt i taket i butikkene og software/integrasjon er jo allerede på plass. Det skal mye til at noen som helst konkurrent kommer og erstatter Pricer når de først er inne i en kjede. Markedets lengste levetid på brikkene på grunn av IR og ikke radio samt er markedsleder i Norden. Fint for fremtiden at Strong server flere markeder for Pricer, så vet også at veien til plukking og C&C kanskje, kanskje er kort?
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
01.02.2019 kl 16:09 3851

Kjøpte pizza til 40% på Obs her en dag, og da var det litt klønete å skjønne hvilke som egentlig var på tilbud når man uten briller skulle forsøke å se.
Helt til jeg skjønte at det blinka rødt i pricerne der hvor det var tilbud. Det var veldig greit igrunnen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
01.02.2019 kl 19:11 3784

Det skjer en revoøusjon i daglighandel. Jeg tror faktisk at normalt sidrompa Norge er i forkant her også som i oljå, og fisk.

Det er en sluttbruker! Hva ønsker man? Få det man skal ha og til rett pris og ikke minst til minst mulig pris (om man ikke vil snakke med med noe der underveis, akkurat den må ikke kjøpmenn glemme).

Jeg har fåt min nye yndlingsbutikk, alt SP utenom SC. Disse C&C handleren som flyr rundt med helt tydelig CUB løsning vet jo alt om man spør og så imøtekommende.
Norgesgruppen kommer til å få pris som beste daglivarekjede en dag!

Jeg har en favoritt i kjøttdisken og en i fiskedisken. Kjøttdiken i dag siden det var tilbud der. Jeg ar der tidlig og denne rørslige kjempen av en "kokk" fant akkurat det jeg ville ha. En person som oser av stolhet over å jobbe der i kjøttdisken på en av Oslos beste butikker.
Så skulle jeg ha lettkokte havrgryn til grøt til barnebarna. Det tok tid før jeg fant det.

Med C&C ville alle slike varer vært bestilt av meg på forhånd og så kunne jeg koseprate med disse i kjøtt/fiskedisken litt lenger.

Collin sa det. Dette er en bransje som endres. REMA må ta grep eller mister de masse! En telefon til JT tror jeg hadde vært lurt og deretter litt pålegg til disse som driver butikkene.
Det er fredag, og ne, jeg skal ikke legge inn noe vås eller kanskje det viser seg som akkurat det.
Jeg tror SP blir en vinner i dette nye markedet. Derfor sitter jeg der, dog utrolig utålmodig, og ser alle klippene jeg kunne gjort på børs med det som er bundet opp. Jeg trenger utbytte av størrelse for å føle meg komfertabel med investeringen!.



, .
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Norviking
01.02.2019 kl 22:18 3717

God kveld Strongere.

Q4 nærmer seg og vi er et par stykker iallefall som skal på presentasjonen.
I den forbindelse har noen av oss diskutert om vi skal sende en felles e-post med spørsmål til ledelsen.

Om noen ønsker å stille spørsmål til Q4 så post de gjerne her så skal vi forsøke å samkjøre de.
For de som IKKE vil legge ut sitt spørsmål offentlig her på HO så har jeg har opprettet en e-postadresse der det kan sendes spørsmål.

E-POSTADRESSEN ER : questionsq4@gmail.com

Vi vil da se om vi kan få ut så mye informasjon som mulig når vi er på Q4 ( noe forhåndsendes og noe tar vi i plenum om det er nødvendig )

OM dere legger ut spørsmål her så start med å skrive i headingen med store bokstaver : QUESTIONS
Fint om dere legger ut KUN det aktuelle spørsmålet i posten slik at det ikke er flettet inn imellom mange synspunkter og meninger.

Jeg vil repetere dette innlegget jevnlig som en påminnelse slik at dere sliper å lete gjennom en haug med innlegg .

Takk så mye
Norviking
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
01.02.2019 kl 22:40 5631

Enig i det Nilsen, et godt utbytte er god trøst mot dårlig kursutvikling, og det hadde føltes godt nå!
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
tunktee
01.02.2019 kl 23:37 5600

Hei folkens, og takk for initiativet Viking!

Jeg kan bekrefte at vi er fem stykker som har pratet om dette.
De som har fulgt med så at Grantchester og jeg snakket om det tidlig i høst, men det måtte altså sterkere krefter til for å dra det igang! ??

Selv om jeg ikke har stafettpinnen, vil jeg gjerne poengtere at alle er velkommen og at vi som snakker sammen per e-post ikke gjør noe forsøk på å være eksklusive. Der er mange seriøse langsiktige deltagere her, og det er kanskje også noen som har vært med en stund som ikke liker å stikke snuten frem.

Poenget med å prøve å samle spørsmålene i én, eller noen få e-poster, er å avlaste ledelsen i selskapet vårt fra å få veldig mange e-poster med samme eller overlappende spørsmål. Det gir også dem som vegrer seg fra å kontakte selskapet en mulighet til å bli hørt.

Jeg håper og tror at Vikingen også vil sende spørsmål som han ikke selv er enig i. Planen er at vi skal gå gjennom ting per e-post og forsøke å lage et oppsummerene dokument. Det blir kanskje også lagt ut her, eller det vil i det minste bli sendt til dem som Norviking får e-post fra.

For å understreke poenget med dette innlegget vil jeg avslutningsvis si at jeg jeg støtter denne løsningen til tross for at jeg har vært uenig med flere av de kritiske spørsmålene som har blitt stilt til ledelsen. Hensikten er ikke å være enig med hverandre, men å lette litt på arbeidsbyrden for ledelsen (og kanskje legge mer tyngde bak det som blir sendt inn.)

Jeg antar (og legger til grunn) at Vikingen også må skrive i e-posten til ledelsen at spørsmålene ikke nødvendigvis reflekterer hans egne meninger.

God helg fra Bergen :)
TT


Edit: Korrigert de verste skriveleifene :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
bernes
02.02.2019 kl 08:50 5537

https://e24.no/makro-og-politikk/kontanter/sentralbanksjefen-etterlyser-lovendring-for-kontanter/24552122

Sentralbanksjefen etterlyser lovendring for kontanter
Sentralbanksjef Øystein Olsen ber om at loven som påbyr kontanter som tvungent betalingsmiddel, strammes opp.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Norviking
02.02.2019 kl 09:47 5532

Som du skriver tunktee:
"Jeg antar (og legger til grunn) at Vikingen også må skrive i e-posten til ledelsen at spørsmålene ikke nødvendigvis reflekterer hans egne meninger"

Ja det stemmer
Jeg vil ta med alle spørsmål selv om det ikke gjenspeiler mine egne tanker , meninger osv
Så bare send inn spørsmål eller legg dem ut her.
Slettet bruker
02.02.2019 kl 16:59 5412

You on demand tilsvarende Netflix i Kina. Hadde så og si null inntekter og så plutselig så landet de distribusjonsavtale med Disney. Aksjen gikk så å si ikke opp. Etter noen dagers tid kom det en analyse av selskapet og da doblet den seg samme dag. Jeg føler det er litt det samme i Strong. Uoppdaget. Vi har "må ha" produktene som butikkene er nødt til å ta innover seg for å være klar for fremtidens logistikk og nye handlemønstre. Wallmart kjører nå ut internetthandel med pickup for fullt og vil kjøre reklamekampanje for dette i morgen på Super Bowl.

Jeg har sendt over en hel haug med spørsmål til Vikingen til Q, men det viktige i presentasjonen er nå å gi fremtidshåp til oss slitne aksjonærer. Hva kan vi forvente fremover? Hvor mange piloter er ute, og når kan vi forvente avklaring på disse er noen av spørsmålene.

Det maksimale resultatet for 2018 er slik jeg tror: 45 mill ved Q3 + maksimalt EBITDA rundt 30 mill i Q4 som er lik med rundt 75 mill totalt for året. Begrunnelse: Q4-17 hadde en EBITDA på 20 mill og vi hadde hatt positiv PW om resultat Q4-18 hadde ligget an til å komme inn 50% over dette. 2018 vil vise tall godt over 2017 og vi er på vei opp igjen mot jubelåret 2016. Fair value ligger etter mitt syn 25% over dagens kurs og det uten noe som velst vyer om supervekst og de store kontraktene, kun en svakt vekst videre fra 2017 og 18. Risk/reward er rett og slett på et nivå som burde fange kjøpsinteresse. Hvorfor selge her nede? Man skal ikke slåss med markedet, men dette negative regnestykket som de som selger må ha kommet frem til? Hva innebærer det? Negativ vekst?
Redigert 02.02.2019 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.02.2019 kl 21:16 5335

Hvis du har rett i dine estimater burde det i alle fall ikke være noe problem med et godt utbytte.
Jeg gjetter at de som selger ikke regner på dette i det hele tatt.
De er sikkert bare lei
Slettet bruker
02.02.2019 kl 21:45 5308

Det tror jeg også PSI. Hvem er ikke lei dennne gjørma vi sitter fast i? Sist jeg kjøpte noe aksjer av betydning i STRONG var KOA på nøyaktig samme kurs. 8,50. KOA lider samme skjebne som STRONG. Overheng av selgere og få kjøpere. Forskjellen er at KOA nå er nede på 7-tallet og vi holder oss enn så lenge på 8-tallet. KOA hadde innsidekjøp for ikke mange månedene siden på betydelig høyere kurs. Jeg nevner det bare for å belyse at det er ikke bare STRONG blant de små selskaper som lider.
Per 3 kvartal var vi fattige 5 mill unna det som for hele året ville forsvare dagens kurs. PSI: det er ikke noe galt med mitt estimat. Det er oppnådde tall per Q3 og det skal ikke rare resultatet til i Q4 for å ha nok cash til et godt utbytte. Kostnadskuttet i 2019 er nok til den økte satsingen.
Utbytte på 50 øre tilsvarer kun 22 mill i cash flow, så det bør være bankers. Det kan være åpning for høyere utbytte også, men det får vi ta når det kommer. 65 øre, men ikke noe mer tenker jeg da det trengs økning i arbeidskapital ved vekst og at det bør være en generell buffer i selskapet.
Redigert 02.02.2019 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.02.2019 kl 21:54 5310

65 øre hadde vært fint det, ja glad det er såpass få aksjer! Skal ikke mye til før vi får betydelig mer
tunktee
02.02.2019 kl 22:32 5277

Skal korrigere deg Collin, men det var du kanskje forberedt på!? :)
I utgangspunktet er jeg kanskje mer optimistiskt enn deg denne gangen til forskjell fra tidligere anledninger.

Poenget mitt er likevell ikke hvilke tall vi får, men hva som må til for en PW.
Husker at vi hadde en debatt rundt det også før Q317. Nå begynner jeg på blanke ark for å hevde at 50%+ ikke trenger kreve en positiv PW.

Tallene refererer til EBITDA

For å begynne et sted var vi ned over 50% fra Q316 til Q317 uten PW. (59% for å være nøyaktig)
Q218 viste 173% økning. (Fra lav EBITDA da) Det var vel og merke varslet at Alimerka ville kjøpe ut, og man kunne gjøre sine beregninger.
Det som derimot ikke var varslet var at vi fikk 14 mill i ekstraordinære kostnader det kvartalet, og infoen (i forhold til infoen som var puplisert) var derfor i høyeste grad missvisende.

Mer interessant er disse kvartelene:
Q115 + 52%
Q215 +183%
Q315 +90%
Q416 + 55%
Ingen hadde så vidt jeg husker et PW. Det eneste som lignet på noe varsel var melding om ekstraordinært utbytte i desember 2016. (Men altså ikke relevant ettersom påfølgende kvartaler var dårlige.)

Dette innlegget kan virke motstridende mot mitt innlegg forleden der jeg advarte mot å drømme om høyere utbytte enn 50 øre.
Dette er forklart med kontantstrømmen og at avskrivningene har steget betraktlig som følge av kjøpet av CUB. (Det siste medfører større fratrekk på EBITDA før vi har resultat etter skatt.)

Oppsummert syns jeg ikke at vi har grunn til å regne 30 mill EBITDA som maksimal. (Tallet vil anslagsvis gi 30-40 øre i EPS, avhengig av skatten som vi aldri vet hvordan blir periodisert)

Håper du ikke er drittlei av at jeg motsier deg Collin. Denne gangen er det som du skjønner på den positive siden.
Og det er jo ikke noen vits å sitte her hvis vi alle er enig. (Og jeg digger deg ;)

Kommer kanskje tilbake med et mer nøykatig estimat i dette fredlige og fordragerlige samfunnet hvis jeg ikke får mer kjeft av de som ikke liker lange (u)saklige innlegg....

:) :) :)

Med en edit må jeg til slutt si at ingen må glemme to ting:
Norge er et fantastisk land og The Cure er et sykt bra band. Det har jeg oppdaget etter 6 uker i utlandet og 6 år uten å høre på The Cure.
Redigert 02.02.2019 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2019 kl 09:26 5162

T: det er jo nettopp derfor vi har forumet. For å få forskjellige syn. Mulig Strong innførte ny regel for PW der tilbake i 2016? Det tenkte jeg. Tenk at vi hadde 1,5 krone i utbytte i et og samme år. Det skal så lite til som PSI sier. Det er så mange ukjente på dette Q. Hvor mye slår kostnadsbesparelsene inn og hvor mye av kontraktene ble levert før 31.12?
Spennende Q!!!
Just_Nilsen
03.02.2019 kl 17:42 5030

Dere er skjønne, allle geekene her. Jeg er nok en av dem, dog med mindre kompetase enn et et par av dere. Noen er jo mer nerder enn geek. Hmm, jeg er visst bitt av begge basiller.

tunktee
01.02.2019 kl 23:37
Akk så ening. Jeg skriver ekstremt sjelden til ledelsen. Men jeg får svar når jeg gjør.

QUESTION:: Informasjon fra valgkommitien om neste styre på GF ang. styresamensetming.!
Redigert 03.02.2019 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
repe
03.02.2019 kl 17:59 5019

Hei dere ! Har fulgt med dere en stund på dette forumet nå, og jeg synes det er mange av dere som sitter på mye kunnskap og formidler dette på en god måte. Jeg er som mange av dere veldig interessert i Strong, og har brukt det siste året på å kjøpe meg en del opp :-). Jeg jobber i matbransjen, og hører mange som fremsnakker Strong i ulike fora. Derfor er jeg litt forundret over at det er så liten aktivitet i denne aksjen, og at det ikke er flere på kjøpern på dagens nivå. Det er mange faktorer som tilsier at denne kan gjøre et hopp snart. Håper på noen positive meldinger ved neste presentasjon..:-)
Just_Nilsen
03.02.2019 kl 19:03 4998

Velkommen repe! AStedet for geeks og nerder, men som har troen som deg. Du er i bransjen sier du og da vet du at det skjer en revolusjon der ute. Så er sikkert Norge tidlig ute som vanlig.

JT, Kjøp svenske Atari eller hva de het og bli enerådene på SC i Norden. Det eksploderer jo der ute.
Slettet bruker
03.02.2019 kl 19:57 4969

repe: er du den jeg tror du er, så har du kjøpt nær hver dag i en periode nå. Velkommen til Strong-tråden!!!
Jeg håper du kan bidra med dine tanker omhandlende Strong. Ikke vær redd for å skrive. Her er det lav terskel.
Strong er low float i den betydning at det ikke er mange aksjer i fri omsetning og egentlig få aksjer totalt for den som vil kjøpe noe av betydning. De fleste som sitter på mange aksjer selger jo ikke. Likviditet er et problem, men den dagen kommer da etterspørselen etter aksjen kommer og da må kursen opp for å få tak i aksjer. Akkurat nå, her og nå, så er 150K nok til å riste ut aksjer som vi har sett. Jeg ser frem til dagen da aksjen skal ut på løpetur.
Redigert 03.02.2019 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Grantchester
03.02.2019 kl 21:31 4915

Bra initiativ, Norviking. Takk til tunktee og Collin for estimatene. En aksjonær fra bransjen som repe er et kvalitetsstempel.
Slettet bruker
04.02.2019 kl 09:07 4776

HitIT, Elektrikeren, andre nye og gamle: dere er oppfordret til å stille spørsmål inn mot Q som vi samler opp og sender over i forkant. På dette Q skal vi bare ha svar på det vi lurer på og få en skikkelig status på ståa.
1. Still spørsmål her på HO med malen store bokstaver: SPØRSMÅL TIL Q.
2. Eller send inn dine spørsmål per e-post: questionsq4@gmail.com
Slettet bruker
04.02.2019 kl 09:45 4738

QUESTIONS:
1.Ønsker guiding for neste kvartal.
2.Har et ønske om tilbakekjøp av egne aksjer som brukes på fremtidige oppkjøp, eventuelt slettes.
3.Kan grense for børsmelding av avtaler senkes til 5.mill?
4.Ønsker en skikkelig gjennomgang over de respektive markedene, hva kan vi forvente, hvordan ser markedet ut.

PSI- Investor
04.02.2019 kl 09:46 4736

SPØRSMÅL TIL Q:
Hvilke omsetningsmål er satt for bedriften fremover (f eks 3 eller 5 år frem i tid), og hva skal gjøres for å oppnå dette?
Slettet bruker
04.02.2019 kl 09:48 4734

Flott Norvikingen. Håper det ramler inn med spørsmål og at mange av disse blir besvart. Eller at dere spør disse under webcast. Er ganske sikker på at Jacob vil besvare det aller meste, har et bra inntrykk av ham etter sist q.

Slettet bruker
04.02.2019 kl 11:40 4662

Ny installasjoner i SA, ser ut som 5 stk. https://www.facebook.com/BullionITPtyLtd
Legg merke til at disse har logo fra FNB slik jeg nevnte tidligere, kan være fra tidligere leveringer til fnb.
Totalt i SA i år skal da være ca 33stk, meget bra.