ICE LSFO 'futures' set for February 2019 start


Shipowners will be able to start trading low sulphur marine fuel futures contracts from the start of February next year, according to the Intercontinental Exchange (ICE).
The new contracts have been developed in response to significant market demand in advance of the IMO 2020 sulphur emissions regulations, said ICE.

“Our customers have expressed a strong desire for marine fuel 0.5% specific derivative contracts and our new contracts will allow market participants to hedge forward positions in an industry which today consumes more than 3m barrels per day of high sulphur fuel oil,” said Jeff Barbuto, ICE’s vice president of oil markets. “The contracts will operate alongside ICE’s benchmark low sulphur gasoil futures, fuel oil and LNG markets providing customers with a range of hedging tools to assist with the transition to the new regulations in 2020.”

The contracts are: fuel oil outright - marine fuel 0.5% FOB for both Rotterdam Barges and Singapore (Platts) Future; fuel oil diff - marine fuel 0.5% FOB Rotterdam Barges (Platts) vs 3.5% FOB Rotterdam Barges (Platts) Future, fuel oil diff - marine fuel 0.5% FOB Singapore (Platts) Future vs 380 CST Singapore (Platts) Future; fuel oil outright - marine fuel 0.5% FOB USGC Barges (Platts) Future; and fuel oil diff - marine fuel 0.5% FOB USGC Barges (Platts) vs USGC HSFO (Platts) Future

ICE’s new futures contracts will settle against Global Platts physical marine fuel 0.5% assessments. Last month the New York Mercantile Exchange (NYMEX) announced plans for 11 marine fuel 0.5% futures contracts with the first listed contract set for early December 2018. ICE had previously said that the market “lacked a 0.5% hedging instrument” and that at present traders were using ICE low sulfur gasoil futures to take positions in preparation for the IMO’s sulfur cap. Gasoil futures and options grew 11% in the period January to November 2018 versus the same period in 2017, it added. Platts reports that liquidity in 0.5% futures is as yet unclear, but traders point to increased activity through 2019 as more clarity has been provided, with physical demand for 0.5% marine bunker fuel likely to pick up towards the fourth quarter of next year.

https://www.tradewindsnews.com/finance/1656699/ice-lsfo-futures-set-for-february-2019-start

Hvis det begynner å tyde på at veddemålet er bra, så burde den jo fort gå høyere enn 10/11?
Hvor mye kan den ende på om veddemålet viser å være veldig gunstig? Er det snakk om mulighet for kun dobling eller mangedobling?
andlien
18.01.2019 kl 17:03 2532

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/podcasts

Om dere blar dere litt nedover i podcast-arkivet så finner dere en interessant podcast 3-4 episoder tilbake om IMO2020.

Innlegget er slettet av Bolighaien91

Kan meget vel bli en mangedobling. De store husa har ikke rørt denne enda. Når sur olje shortes og diesel longes(av alle), DA snakker vi kursøkning. Det kommer, det kommer. Bare litt tolmodighet som skal til.
JahMason
18.01.2019 kl 22:44 2382

Her snakkes det om å se effekter på kontraktene fra rundt sommeren og bytte av faktisk forbruk begynner å bli synlig i prisene (spreaden) fra september/oktober. Da vil vi virkelig sitte på pluss siden (Hvis ikke Spetalen har solgt kontraktene eller vannet oss ut).

Raffineriene er avhengig av stor spread for å legge om og produsere LSMGO i stede for HSFO og skipene er avhengig av LSMGO tilbud for å kunne starte motoren å sette kurs. Det er litt artig hvordan stor spread og dyrere diesel må til for å kunne møte etterspørselen. Det hele henger sammen og eneste løsningen for å møte etterspørsel er en stor spread på prisene.

Vi sitter i posisjon - realiseringen kommer
Redigert 18.01.2019 kl 22:44 Du må logge inn for å svare

Det man IKKE nevnte i podcasten, var effekten tradere vil ha på prisutviklingen, og når den effekten ville slå inn. Traderne vil sannsynligvis sette sine posisjoner i god tid før de reelle bestillingene fra rederne slår inn. Traderne vil da, slik jeg forstår det, binde opp enorme volumer som de vil kreve godt betalt for å selge. Jo tidligere inn, desto bedre pris. Slik tenkte Kjus, men han ble for kjapp. Resten av verdens tradere vil etter hvert ta opp denne ballen, og sparke den til himmels, i god tid før rederne kommer på banen. Da kommer panikken, og prisingen deretter. Noen som kan bekrefte eller avkrefte denne teorien?
Slår dette inn, kommer verdien av Vistin til å eksplodere ut over sommeren/høsten.
JahMason
19.01.2019 kl 20:46 2137

Kan bekrefte teorien. Ingen tvil om at det vil være med å presse prisene, gjenstår å se hvordan det hele vil utvikle seg. Oljeprisen ser ut til å ha funnet litt stabilitet og forhåpentligvis vil oljen stige litt mot våren og jeg tror vi vil stå på pluss siden allerede rundt Mai/Juni.
Så vil man måtte vente litt til sept/OKT-19 for nok et betydelig strekk i spreaden (mer i pluss for oss), så kommer neste økning i spread sent DES-19(enda mer pluss på konto), så vil siste «safe» økningen i spread komme primo mars-20 og da er det så mye penger i pluss at Vistin burde selge kontraktene sine.
Matsern
23.01.2019 kl 11:28 1390

Utviklingen i aksjekursen matcher med utviklingen i spreaden med en topp 14 jan.
JahMason
23.01.2019 kl 12:32 1349

Naturlig det.
Følger man futures swap begynner spreaden å øke fra mars ca. Da begynner Sing380 sin nedgang som bare vil fortsette til det treffer prisnivået til kull.
Vanskelig å si hva som er priset inn i futures contracts, men bytte av forbruk for skipene er absolutt ikke priset inn. Heller ikke hegdefond har begynt å kjøpe (kommer nok i februar og utover). Skipene selv begynner nok å sikre seg fuel rundt april/mai. Mye som kommer til å presse på spread fremover. Har ikke tid til å nevne alt. Mange skribenter her som sikkert kan supplere.

Lønner seg å kjøpe i forkant av dette hvis man har tro på veddemålet, men når man kan følge spreaden før ma kjøper aksjen så gambler man ikke 8 uker før man ser endringene i kontraktene. Bare pass på at man ikke blir ståendes på perrongen.
Det morsomme for oss som er inne blir jo at kursen skyter fart opp når spreaden vises i kontraktene :)
rammern
23.01.2019 kl 12:39 1338

Bable og babl .
Mange virker sikre men ingen kjøper ;)
Lært meg at aktive skribenter som ikke kjøper , skal man ligge unna
Redigert 23.01.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
rammern
23.01.2019 kl 12:54 1322

Masse søkt /gitt informativt , men er knapt info de selv skjønner ut fra klipp og lim .
Her er det en som prøver noe som nettopp er ferdig med bleie
Redigert 23.01.2019 kl 13:05 Du må logge inn for å svare

Så snart du har skiftet bleien din, rammern, kan du jo bidra med litt vettug informasjon i stedet for babbel.

At de banner scrubbere er positivt for veddemålet, eller har jeg missforstått helt?

Riktig.Bestilling av scrubbere er allerede kraftig ned, og da vil etterspørselen etter 3,5% marine fuel gå ned.

Er det noen som kan legge ut en link til hvor man kan se spreaden? Er det to forskjellige navn på de typene olje som spreaden baserer seg på?
JahMason
24.01.2019 kl 17:18 1033

Tror den ligger rundt 274 nå. Må over 325 for breakeven ?

Hvor ser jeg spreaden på olje med lav og høy sulfur?
Maddux
24.01.2019 kl 20:37 948

JahMason linket til disse på den andre tråden 12.01 ca kl 18. Spread for Dec 2020 ligger på 274 nå. Så om det stemmer at bettet ble satt når spread var ca 327 så er vi USD 53 i minus per ton. Dvs 53 x 150.000 = USD 7.950.000 = ca 68 mill NOK. Deler du det på antall aksjer 44.344.592 så er tapet per idag ca nok 1.53 per aksje. Emisjonen var på 11.20. Kursen nå vaker rundt 7.50 på lav omsetning. Da folk solgte i panikk på Kjus nyheten kjøpte Spetalen/Saga nesten 770' på kurs 6.88. Så hovedaksjonæren har i alle fall tro på at dette skal gå veien.

Er det noen grunn til at aksjen detter, eller har det skjedd noe i det siste?