Klimaendringer tar liv på Storebæltbroen.


https://ekstrabladet.dk/112/uhyggelig-ulykke-aldrig-set-en-tilsvarende-ulykke/7458634

Det ser ut som sterk nordavind har blåst av en trailertilhenger som sto på første godsvogn på et godstog som kjørte nordre spor på broen, så
det traff første togsekskon på et hurtigtog som kjørte på søndre spor i motsatt retning. At dette skulle treffe hverandre sånn må ha med sted
på broen å gjøre. At det var på et kritisk sted på broen hvor vinden fikk tak. Og samtidig kom hurtigtogt.

Slike dårlig sikrede godstog skulle ikke ha lov å kjøre på den vindutsatte broen under sånne ekstreme vindforhold. Men dette er vel nærmest
en ny type hendelse. Det skulle være forbudt for et så tvilsomt sikret godstog å passere et passasjertog her. Forferdelig tragisk. Tankene går
til de rammede. Hele trailerhengeren blåste av altså. Man ser bilder av hjulene i været.
mini3
02.01.2019 kl 20:07 1949

Herregud.
Man har aldri hatt stormer før?
Det blåste mer og vind tok mer liv i gamle dager enn nå.
Hva har det med fornybar å gjøre?
Uansett er det ikke så fornybart å lade biler på kull, er det?
mini3
02.01.2019 kl 20:09 1939

Herregud.
Man har aldri hatt stormer før?
Det blåste mer og vind tok mer liv i gamle dager enn nå.
Hva har det med fornybar å gjøre?
Uansett er det ikke så fornybart å lade biler på kull, er det?

https://politiken.dk/indland/art6943990/Vindst%C3%B8d-p%C3%A5-Storeb%C3%A6lt-var-t%C3%A6t-p%C3%A5-alarmgr%C3%A6nsen-da-gods-fl%C3%B8j-af-ulykkestoget

Man har tydeligvis for høye minima. Først ved 25 m/s er det kjøreforbud for godtoget. Om det kjørte i 80 eller 120 har neppe hatt noe å si. Her er
minima 21 m/s.

Mini3 - hvorfor får du angst bare fordi du leser ordet Fornybar ? Fornybar er et nicknavn. Det debatterer særlig klimaendringer.
mini3
02.01.2019 kl 20:41 1886

Jeg reagerte på overskriften din. Å kalle 21 sekundmeter på åpent hav for ekstremvær og legge skylda på klimaendringer forteller meg hvilken enkel ekstremist du er.
02.01.2019 kl 20:58 1862

Denne brua er vel ikke særlig gammel, så noe særlig erfaring med brua kan de umulig ha. Men den var stengt for biler, så hvorfor var den åpen for tog?
Brua mellom fastlandet i Tjeldsund ved Harstad blir stengt ved sterk vind, det har den vært i alle år.

Mini

Kan du dokumentere at det blåste mer i gamledager?

At flere døde på havet er da ikke rart når de hadde robåter elle små seilbåter og ikke noen værmelding.

Dette blir for dumt dessverre.

Det har vært ekstremvær i Norden siste døgn eller så. Det meldes om 100.000 strømløse i Sverige og 14 meter høye bølger i Bottenhavet.

Et stykke ute på Storebæltbroen hvor nordavind får tak, har en trailertilhenger blåst av godstoget og blitt knust mot passasjertogets første
togsett. De omkomne satt på tilslagssiden. Det skal litt ekstra til å få en trailertilhenger til å blåse av et godstog. Jeg er ingen ekstremist,
men realist. I Troms meldes det også nå om 4 som er tatt av snøskred.

Veien er ikke lik togtraseen hele veien. Noe går i tunnel for toget. Antagelig må de heretter legge mer restriksjoner på bruken. Ha lavere minima. Og større
krav til sikring av kjøretøy og last. Broen må oftere stenges pga. vind.

Tilsier hurtigere fremdrift på HH vei- og togtunnel.
mini3
02.01.2019 kl 21:33 1802

Det kalles en liten vinterstorm.
Har aldri vært unormalt.
Hadde det vært 40-45m/s så kunne vi snakket om klimaendringer.
Man har hatt mengder av små vinterstormer hver vinter lenge før motor ble oppfunnet.

Poenget er at nå er det uvanlig vær "et par ganger i uka".
14 meter høye bølger i Bottenhavet er ikke vanlig. Og 41 m/s vind på Åland.

Det er uvanlig at en trailertilhenger blåser av et tog.
mini3
02.01.2019 kl 21:56 1767

Jo....,,
Disse stormene er vanlige om vinteren og har vært her i årtusener.
Ikke hver 14 dag. Men er de det?
2-5 ganger årlig.
Det er heller ikke vanlig at 10 000 fryser ihjel om vinteren i Norden, men om 10 000 kler av seg og bor ute i Norden om vinteren så dør de.
Det vil ikke si at man har fått mer ekstremvær av den grunn.
Seil skutene som forliste i uvær hadde desverre ikke menneske skapt klima å skylde på. Selv om en død drunken kaptein gjerne skulle hatt klima å skylde på.

Høysan Ola Pirkefis - vi får lage ennå ett nytt regelverk ASAP da - og noen nye forbudd...Huba huba...

Mange som får litt utløsning for sine mindreverdskomplekser da ;-) Både her på forum - og ikke minst innen Oslo Dep som har blitt en pliktoppfyllende knabe til de nazi-rester som aktuelt regjerer EU....Dvs. ikke "ondsindet" pr. se men "*ORDNUNG MUSS SEIN!!! (bare et halvt kort fra: Sieg HEIL?))

Rart det skjer noe som helst uønsket her i landet med slike regelryttere. Og iøvrig så lite i Danmark. Dette var verste togulykke jeg kan erindre (er 56 år) - og tog brukes VELDIG VELDIG mye mer i DK end i Norge...

Hva tid var siste togulykke her i perfeksjonismens høyborg? og hvor mange vart drept??

Lurt at se bjelken i eget øye - før du hisser deg opp over flisen i naboen's!
exian
03.01.2019 kl 08:54 1636

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zLoLqw/togulykken-i-danmark-aatte-doede
Utdrag :
Blant opplysningene som skal vurderes, er vindhastigheten, hvordan godsvognen er lastet og hvilke regler Storebæltsbroen har for stenging.

Det blir nok regularitetsrestriksjoner på broene Storebælt og Øresund i fremtiden. Dermed blir Fehmarn og HH kjærkomne.

Var i Varberg for 1 mnd. siden. Der blåste det uvanlig sterkt. Ja, med vindkast som kunne forårsake skader. Vinden river løs gjenstander.
Og disse kan lage skader.
Redigert 03.01.2019 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Luna
03.01.2019 kl 10:12 1581

For å kunne si noe om vi har mer ekstremvær må vi se på både hyppighet og på hvor voldsomt det er med nye rekordmålinger, og vi må se det i et globalt perspektiv. Da nytter det ikke å forholde seg til "hva folk husker og føler og har inntrykk av". Man er nødt til å se på statistikk og lytte til forskning. Og seriøs klimaforskning er helt entydig, vi er midt i en klimaendring som er #1 menneskeskapt og #2 skjer veldig mye raskere enn naturlige klimaendringer som kloden har vært igjennom før.
Det gjør at vi _i gjennomsnitt_ får hyppigere ekstremvær.

Takk for at du orker, Luna, Endelig et fornuftig innlegg om en vanskelig sak som veldig mange vil feie under teppet og håpe den blir der til evig tid.
Odi.1
03.01.2019 kl 10:22 1570

Den største klimaendringen på kloden de siste 200 årene, er at det har vert mindre orkaner og tyfoner.
Dette har også de aller beste og sikreste forskningene resultatene på.

Det er nok større sjanse for at denne ulykken er kommet på grunn av at Sverige og Danmark er medlemmer i det udemokratiske fyllerøret EU , eller rett og slett meget dårlig sikring av gods og last ?
Redigert 03.01.2019 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
exian
03.01.2019 kl 10:43 1547

Takk Luna. Jeg er enig. Seriøse målinger over flere tiår viser at vi får hyppigere ekstremvær. Menneskene har påvirket faktorene som danner klimaet.

Øst-vest broene i Danmark er utsatt for nordavind og sønnavind. Danskene må skjerpe reglene for bruk. Høyere bevissthet om hva som kan
krysse broene under sterk vind, og hva som skal utløse regularitetsrestriksjoner. Og evt. vindbeskyttelsestiltak (akkurat dette er kanskje tvilsomt
om lar seg gjennomføre ?).
Synes også bropilarene på Storebæltbroen er underlig konstruert. De er svært smale. Kan vi få en variant av Skjeggestad-ulykken her ? At
kjempebølger sammen med tung overlast skaper ubalanse og svikt i fundamentet ?

Disse broene har stor betydning for hvordan Danmark fungerer.

Helt fersk melding :
European Commission: wind energy on course to be the cornerstone of Europe’s energy mix
The European Commission’s recent decarbonisation strategy puts wind energy centre stage in Europe’s future, echoing several major publications by energy analysts.
There is now a widespread consensus: wind energy is to become the largest source of power generation in Europe. The 173 GW of installed wind energy in the EU now satisfies 12% of the total EU power demand. But, according to the European Commission’s recently published 2050 Roadmap for decarbonisation, this is only the beginning for wind energy.
Redigert 03.01.2019 kl 11:17 Du må logge inn for å svare

Odi 1

Er det Carl I. Hagen som er klimaforskeren du støtter deg til når du sier at orkanene har blitt færre og mindre kaftige.Her de virkelige tallene:

«Are they getting worse?
Two common measures used to judge whether hurricanes are becoming worse are the number of storms per year and the strength of each storm. Based on the total number of named storms, there has been an increase since the start of the 20th century.»

Tallene finner du på grafen i denne artikkelen som fu sikkert fornekter.

https://www.theguardian.com/weather/ng-interactive/2018/sep/11/atlantic-hurricanes-are-storms-getting-worse

Baren
03.01.2019 kl 12:22 1489

Tipper årsaken er usikret last samt hengerbremsene ikke på, værforholdene er heller en tilfeldighet for å oppnå bevegelse på trallen.
exian
03.01.2019 kl 12:45 1475

Utdrag fra VG :
Traileren på den første vognen etter lokomotivet løsnet og traff lyntoget, ifølge Havarikommisjonen.

Kjørestrømanlegget er ødelagt på en strekning på 500 meter i det ene sporet, og 200 meter i det andre. Det er
dette som er den viktigste årsaken til at togene ikke har kunnet passere, skriver Banedanmark i en pressemelding.


.

VG kontakter ham torsdag for å spørre om hvordan lasten på godstogene er festet.
– Det er to sett hjul på en slik tilhenger, og disse festes i to hull i vognen. Det gjør også metalldelen som brukes til førerhuset, sier han.

– Kan det være at lasten ikke var festet godt nok?

– Vi har prosedyrer for å forsikre oss om at lasten er sikret ordentlig. Sammen med Havarikommisjonen prøver vi nå å finne ut av hva som skjedde, sier han.
____________________________________________________________
Det som skjedde var at en tilhenger løsnet pga. sterk vind, og ble most inn i siden av fronten på passasjertoget. Så ble vrakdeler fra denne
mosingen dratt langs begge togene, fordi de da passerte hverandre. Derfor ble presenninger på godstoget flærret opp.

Spørsmålet er om tilhengeren var festet godt nok. Dessuten om prosedyrer for kjøretillatelse for tog på broen er for liberale. Det er mulig at det
bør være strengere vindkrav for kjøretillatelse. Eller at kjøreforholdene forebygges bedre med evt. sikringstiltak. I sum kan dette bety lavere
regularitet på hovedbroene i Danmark. Og behøvet for tunnel ved HH og Fehmarn større.
Odi.1
03.01.2019 kl 13:08 1455

Tja , nå har vel KIH neilet det meste siden vi ble på pakket 1 nrk radio og 1 tv stasjon styrt 24/7 av sosjalistfanatiske krefter, så slik sett er ikke han så dum å høre på nå og da... noen vil jo ikke vite av den åpenbare sannhetene.


Etter at FN,s klimapanel ble så til de grader avslørt hvordan dette "forsker" temet ble satt sammen , har det kun vært ensidig propaganda for å få ut økonomi til disse organisasjonene som er regelrett besatt av arbeidsskye slaur.

Andre seriøse forskere kan vise til helt andre statistikker som blir brukt av hele den seriøse forskningen , verden over.
Noe også "alle" vet, havstanden har vert oppe på tregrensa , og store deler av Europa har ligget under IS i planete sin historie.

At noen ytterliggående røde arbeidsskye personer tar deler av statistikkene ut av kontekst, over ett mindre tidsperiode i verdens historisk tid, kan en rett og slett ikke ta seriøst, og det må besvares 24/7 med nøkterne, og saklig dokumentasjon og forskning.

https://www.youtube.com/watch?v=mfA5_PGHIbA / Bergsmark

https://www.youtube.com/watch?v=ldAwhOh3eyA / Lars Bern

https://www.youtube.com/watch?v=h2SeZiKjzYk / Lars Bern


Bonus Materiale, Nigel Farage i EU om Climat : https://www.youtube.com/watch?v=EFpzaQPKC54



Nobel Laureate in Physics : https://www.youtube.com/watch?v=SXxHfb66ZgM



Redigert 03.01.2019 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
Odi.1
03.01.2019 kl 13:55 1416

I dagen samfunn får vi vite dette på sekunder, for 100-200 år siden kom slik informasjon aldri ut til noen andre en de som ble truffet av det.
Hysteriet ,og "snapp i snapp" er i gang, radikale ekstremister bruker denne skremselen for alt det er vert .

Tok og googlet opp disse fra linkene dine og fikk meg en god latter. En forfatter og en politiker.......
03.01.2019 kl 14:19 1393

Det er en grønn klimapsykose som har rammet mange desverre. Klima er blitt som religion og det som værre er. Bare ett pengesluk uten like til ingen nytte. Nå er fly billigere enn tog og bil. Men elbil skal vi kjøre. Se MDG gjengen...totalt sinnsykt det som skjer. Uten norges oljepenger kunne de aldrid styrt på som dette. Nå 118 millioner til fester i 2019. VI FÅR HÅPE MDG ER NOE MAN EN DAG LESER OM I HISTORIEBØKENE. Elbiler er grønn teknologi fra en giftpøl og barnearbeid. Men det ser man på med skylapper. Ingen velger elbil for miljøet. Men for å spare kr til å reise med fly eller annet forbruk. Spennende å se kor lenge dette tullet skal fortsette.

Odi.1
03.01.2019 kl 14:35 1374

For 10 000 år siden ca, var vannstanden flere steder 75 meter høyere en i dag.
for 8000 år siden , ca 47 meter,,,

En kan egentlig holde på i det uendelige,,,


Ser frem til den dagen myndighetene skal trykke den reelle prisen på en TOG og BUSS billett, som ikke er subsidiert med Olje og Gass og bilavgift inntekter .
Stakkars mennesker som forleder seg inn i dette galskapens kammers. ( eller RING 2 , som noen liker å kalle det )
Redigert 03.01.2019 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Odi.1
03.01.2019 kl 14:51 1360

hete : " Men det ser man på med skylapper. Ingen velger elbil for miljøet. Men for å spare kr til å reise med fly eller annet forbruk. Spennende å se kor lenge dette tullet skal fortsette. "


Den Norske staten Flyr ca 580 millioner km , tilsvarende 15 000 ganger rundt ekvator med Fly. ( 2016 tall ) Det bare øker drastisk.

Denne utgiften og tilsvarende utslipp , er ca 6 ganger Høyere en land vi kan sammenligne oss med, som Sverige, Danmark , England etc...


Moralens Høyborg med Klimafanatikerene er tause som Østers om dette. Til nå har de ansatte også hatt skattefrie turer til hele familier rundt i hele verden, via bonusordningene , nå må dette meldes inn fra lønnskontoene, men det er allerede milliard beløp som er forsvunnet i staten sine inntekter, uten noen kontroll. ( Argumentet til skattesjefen " det er for komplisert å holde rede på " ) hehehhe…
03.01.2019 kl 15:08 1347

Sinnsykt. Mitt største ønske er at politikerne som styrer landet får samme pensjons og sykelønnsordninger som resten av den normale befolkningen. Mye vanskeligere å holde på slik de nå gjør om det de forhandler fram også rammer de selv i framtiden. Alle bukkene på stortinget har desværre sin egen gode havresekk, så følgende av deres handlinger rammer ikke dem selv. Se bare hamas støre på youtube...og han vil bli statsminister? Han har blitt født inn i en god familie. Vel og bra. Aldrid jobbet, og drifte norge videre på ræv er hans hobby i framtiden.

Heth

Typisk norsk at være (selv-)god.

Norske togulykker: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_togulykker

Norske tog transporterte 73 mil. pers. i 2017, Danske 270 mil. pers i 2017.

Statistikken hva ulykker angår taler sitt klare og entydige språk om hvem som KAN tog - og hvem som bare er flink til at være selvgod med snakketøy og regelverk!
- TWO -
04.01.2019 kl 00:02 1255

Det var tilløp til at politi og havarikommisjon ville jukse. Derfor gikk man her ut å så nærmere på saken. Det har
ingenting med selvgodhet å gjøre.
Det var riktignok ekstrem uflaks i uhellet det her. Passasjertoget kom akkurat da tilhengeren blåste av.
Men tilhenger som blåser av tog kan man ikke ha.
mishka
14.01.2019 kl 16:26 908

Jaaada, og når det blåser noe særlig mer enn 10-12 m/sek. ,som faktisk er helt vanlig i Danmark, så blir tomme trailere oppfordret til ikke å kjøre på brua ved hjelp av digitale skilt langs motorveien på begge sider. Men spesielt østeuropeiske trailerkusker er spesialister i å drite i alt fra dette til kjøre- og hviletid.

"Op til uheldet frarådede myndigheder kørsel over Storebæltsbroen med vindfølsomme køretøjer på grund af kraftig blæst. Den advarsel forventes ophævet ved midnatstid mandag.

Lastbilchaufføren valgte dog at trodse advarslerne fra myndigheder og kørte ud på Storebæltsbroen."
Redigert 14.01.2019 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
fleks
14.01.2019 kl 16:37 896

luk broen og sæt færgerne ind igen, havde super cafeteria, der rystede hele vejen.. lidt blæst og de lukker det hele ned.

https://ekstrabladet.dk/112/nyt-om-storebaeltsbroen/7472309
De må ha tydelige digitale tavler tidlig på begge sider med opplysning om vindforhold
og evt. forbud mot vindfølsomme kjøretøy.
Det blir nok nedsatt regularitet i fremtiden her. De får se å bygge Fehmarn og HH (tunnelprosjekter).
Evt. må de bygge vegger på broen, med evt. tak over.
14.01.2019 kl 20:16 836

Sikkert klimaforandringer som gjorde at tilhengeren ikke var festet godt nok.