SSO - Bloomberg: Scatec pekes ut som toppvalg for oppkjøp

thomasb
SSO 11.01.2018 kl 09:43 3353

Oversatt via Google translate:

"
Noen av verdens største oljeselskaper vurderer oppkjøp for å sikre at de kommer inn i den grønne energisektoren.

Bloomberg

Noen av verdens største oljeselskaper vurderer oppkjøp for å sikre at de kommer inn i den grønne energisektoren.

Europas største oljeselskaper signaliserer at de har tenkt å investere 3 milliarder dollar hvert år i kjøp av fornybare energiprodusenter, en sum som er omtrent det samme som næringen har brukt de siste fem årene, ifølge analytikere ved Sanford C. Bernstein Ltd. Grønne investeringer kan nå 5% av den totale kapitalen de distribuerer innen 2020.

"Som oljeselskapene går fra et år med rebalansering av kontantstrøm til et år med kontantstrømoverskudd, forventer vi at en del av dette skal kanaliseres i fornybar energi," skrev Oswald Clint, seniorforskningsanalytiker ved et notat til klienter. "Stor skala er nødvendig for store bedrifter å effektivt drive og utnytte sine kommersielle ferdigheter i dette markedet, noe som krever flere fusjoner og oppkjøp."

Fornybare transaksjoner utgjorde 19% av totale fusjoner og oppkjøp av energi i fjor, sammenlignet med et gjennomsnitt på 14% siden 2014. De ble verdsatt til rundt US $ 45.000 millioner per år i den perioden, ifølge fredagens notat av investeringsselskapet.

Oljeselskapene har doblet i ren energi i flere tiår, både i stor skala og investert i oppstart. Ettersom teknologier modne og fornybare energier begynner å utgjøre betydelige deler av energisystemet, tar tradisjonelle energiselskaper oppmerksomhet og øker deres interesse.

Total SA kjøpte batteriprodusenten Saft Groupe SA for 950 millioner euro (USD 1.100 millioner) i fjor. BP Plc kjøpte nylig en eierandel på 43 prosent i Lightsource Renewable Energy Ltd. for USD 200 millioner. Royal Dutch Shell Plc økte budsjettet for nye energier fra US $ 1 til US $ 2 milliard i 2020, fra mindre enn 1 milliard dollar i fjor.

De beste grønne målene for fusjoner og oppkjøp, ifølge Bernstein:

Scatec Solar ASA, en norsk solcelleutvikler med prosjekter i Europa, Sør-Amerika, Afrika, Midtøsten og Asia Eltech Anemos SA, et gresk energiselskap med sol-, vind- og vannforsyning. Infigen Energy, en australsk vindkraftutvikler med en Gjennomsnittlig driftsresultatmargin på 46 prosent Terna Energy SA, et annet gresk selskap med vindparker i opprinnelsesland og EE. UU. Atlantica Yield Plc, et børsnotert selskap kjent som yieldco med eiendeler i USA UU., Spania, Sør-Afrika og Uruguay
"
The Observer
11.01.2018 kl 12:53 3244

En oppkjøpskurs på 75,- ville blitt akseptert, men jeg håper det utsettes. Scatec bygger verdier uke for uke og måned for måned. For øvrig vil jeg tro at Statoil følger med og nok ikke trekker seg om et oppkjøpscase blir aktuelt.
Cronos
12.01.2018 kl 10:50 3069

Takk for denne, thomasb.

Jeg tenker "Hjelp! Jeg vil ikke ha noe oppkjøp". Ved et oppkjøp får man typisk 30-50% overkurs, men jeg mener verdiene i denne er mye større på lang sikt. Jeg sitter i denne for "the long run", og ikke kun 30-50%. Jeg er redd de store, proffe aksjonærene vil være happy med det, og takke ja til et slik tilbud.

Men, men... det er vel kanskje ikke så ille når worst case scenario er et oppkjøp på 30%.. ;)
AntonBerg
12.01.2018 kl 10:56 3071

Om dere mener SSO bygger verdier uke for uke, år for år, og kommer til å bli stadig mer verdt, så vil en oppkjøpstanke være i strid med det.

Et oppkjøpsscenario er for folk som ikke har tro på aksjen, men som vil gjøre raske penger. For oppkjøper ønsker man å kjøpe selskapet billig for å så tjene penger på handelen. Det medfører at de som selger er villig til å gi vekk verdier fordi de ikke har tro på selskapet eller fordi de ikke har tid til å vente.

Om aksjekursen er på ATH ved 50-tallet og noen roper "oppkjøp" som argument for å få den til 75, så er jeg skeptisk. Veldig skeptisk. Det er som å dra på vekkelsesmøte hvor folk skal bli heldbredet av en predikant om de betaler for det. Heller folk i en pyramide som tjener fett med penger på å få tro at folk på bunnen av pyramiden kan tjene like mye.

Det er det fundamentale som må tale for at folk bør betale 50 eller 75 NOK per aksje. PB i dette selskapet indikerer at tradere overpriser aksjen. Finansielt bør selskapet redusere gjeld. Grafen tilsier at kurser over 50 er risiko og nytt farvann.
thomasb
16.01.2018 kl 10:27 2881

Dette er vel et eksempel på nettopp det vi står i fare for å oppleve også med SSO. Jeg vil gjerne sitte long i SSO, som jeg har gjort siden børsnotering, og håper de store aksjonærene tenker likt. Men, som jeg opplevde i REC Solar, så blir man jo skviset ut om de store velger å selge..

Energigigantene vil uansett inn i denne sektoren - og i dette leddet i verdikjeden. Det er det ingen tvil om:

https://www.reuters.com/article/us-shell-solar/shell-ventures-back-into-solar-idUSKBN1F42FQ
thomasb
16.01.2018 kl 14:15 2812

Oppmerksomheten på Scatec som oppkjøpskandidat øker - ny artikkel;

http://www.petroleum-economist.com/articles/low-carbon-energy/renewables/2018/big-oil-buying-into-green

Sitat:
Bernstein screened thousands of renewables companies and compiled a list of the 10 most compelling, topped by Scatec Solar. Bernstein reckons oil majors will be looking for companies that are currently profitable, Shell for instance is targeting 8% to 12% returns on its renewables investments, and can deliver growth and scale. Most notable about the list is that most of the companies have highly diversified portfolios, both geographically and technologically and have been able to corner profitable areas of the global renewables market.

Scatec Solar, for instance, has tripled its installed capacity over the past four years thanks to projects from Rwanda to Honduras to Egypt to Brazil, among other places. It is the kind of portfolio an oil major's global scope and financial firepower could supercharge.