DN er håpløse på bilavgiftspolitikk.

https://www.dn.no/leder/elbil/bompenger/elbilpolitikk/dn-mener-ogsa-elbiler-er-biler-og-bor-betale-bompenger/2-1-510717

Vi har hatt liberale regler for ELbiler i Norge, for å bidra til å få frem ny miljøvennlig teknologi.

I Norge er 90 % av folket imot bompenger. Folket vil at oljefondet skal betale veibyggingen.

Det samlede avgiftstrykket for bil i Norge har ligget i verdenstoppen, og bidrar i sterk grad til

å svekke norges konkurranseevne.

ELbiler tilhører fremtiden. De består av mye færre deler og er forbrenningsmotor bilene overlegne
på mange områder. ELbiler er mye enklere å reparere og vedlikeholde. Energieffektiviteten en
helt annet. Og energikostnad pr. mil kan bli mye lavere enn med bensin og diesel.
(Det er dog veldig rart at nordmenn flås med høye strømpriser, mens dansker får betalt for å
bruke strøm). Kan ikke DN kjøre denne uhørte konkurransevridning i steden ?

I Norge kan vi lade gratis eller billig hvis vi sammen går inn for det. Det ville bidra til å bedre
konkurranseevnen. Og det er bare en liten del av vår strømproduksjon som trengs. Så liten at
vi omtrent ikke ville merke det.

La ELbilprivilegiene vare ut 2021. Helst enda lenger. Det haster ikke med å ta ELbilene. La de
få utvikle seg videre. Og la oljefondet innfri all bompengegjeld.

Her link om danske kontra norske strømpriser.
Redigert 03.01.2019 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
vicktor
03.01.2019 kl 15:42 768

Dersom de fleste menneskene i Europa kjører EL. - bil om 10 år.
Hva tror du strømprisen vil være da ?

Majoriteten av den europeiske bilparken er neppe elektrisk innen 10 år.
EL-drift er vesentlig mer energieffektivt. Ca 83 % mot ca 18 %.

Her en melding fra i dag :
European Commission: wind energy on course to be the cornerstone of Europe’s energy mix
The European Commission’s recent decarbonisation strategy puts wind energy centre stage in Europe’s future, echoing several major publications by energy analysts.
There is now a widespread consensus: wind energy is to become the largest source of power generation in Europe. The 173 GW of installed wind energy in the EU now satisfies 12% of the total EU power demand. But, according to the European Commission’s recently published 2050 Roadmap for decarbonisation, this is only the beginning for wind energy.

Det er mer spørsmål om reguleringer i omsetningssystemet. Hvorvidt ulike land vil putte sugerør i omsetningen av strøm til biler.
Og strømselgere på detaljistleddet.
Mye tyder på at ACER er svært dumt for Norge å være en del av. Vi burde komme oss i en posisjon hvor vi er fri til å eksportere og
prissette vår kraft.
Redigert 03.01.2019 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
OZZY
03.01.2019 kl 16:44 708

velldig bra trådstarter. helt enig.
mange i dagens presse ser ut til å være besatt av petrol. de forstår ikke at verden går videre og at vi må støtte opp om den nye teknologien som er i utvikling.
dn av alle ønsker mer skatt. det er jo helt vilt/galskap. DN skriv heller artikler om Hydrogen feks og det positive i stedefor å ta noen som er med på å støtte opp om fremtidens teknologi.
OZZY
03.01.2019 kl 17:02 690

ønsker man at man skal bruke olje og støtte opp om blandt annet land som fører en ekstrem religion slik som islam , saudi og andre ekstreme stater som sitter og håver inn oljedollar ? hva er greia ?
vi kan ikke fortsette med å forbrenne olje. det er helt klart. vi vil drukne i vår eget søppel.
Basse
03.01.2019 kl 19:46 624

DN tar feil. EV er ikke bil, bil er en forlengelse av mennesket, EV er en fotlenke. Men EV sliter på veien. Både i produksjon og vraking innebærer de stor negativ klima-, miljø- og menneskelig belastning og forurensning. Dessuten tar de opp plass. Naturligvis skal EV da betale bompenger og parkeringsavgift, og naturligvis skal det være moms på en slik vare som alle andre varer. Samfunnet har viktigere områder som trenger fokus enn å subsidiere EV. Blant annet bør staten prioritere forbrukervern for EV innebærer langt større begrensninger i bruk og kostnader i vedlikehold enn det som fremkommer i media.At EV består av færre deler enn vanlige biler er en giga bløff, bare batteriet på en Tesla består av over 7000 enkeltkomponenter!!

Det er i tillegg lag på lag med plater og skruer som skal beskytte batteriet mot at gjenstander fra bakken/omgivelsene skal kunne treffe batteriet og potensielt punktere noen av disse tusener av giftbeholdere, for da vil det kunne komme til oksygen og BANG de som sitter inne i bilen får sin egen svært ubehagelige grillaften..og natt...og langt ut på dagen etterpå, for brannen lar seg ikke slukke.

Selfølgelig er det forskjell i hvor mange deler det skal til for å skru sammen en fungerende Suzuki Jimny Jeep og en Maybach S 650, men har noen hørt noen som påstår EV består av færre deler enn vanlige biler faktisk fortelle hvilke biler man sammenligner med? Nei, det er alltid en påstand som passer elfanatikeren, akkurat som betegnelsen "fossilbil", som om det er mindre fossilbil som fyller "tanken" på strøm som er produsert fra kullkraftverk eller noe som helst "fossilt" i en dieselbil som fyller tanken med 2G Polar fra eco 1.

EV har kortere holdbarhet enn vanlige biler og tap av egenkapital er et tema som vil bli kraftig belyst når de første dyngene av slitte EV-batteripakker skal håndteres som avfall samtidig som eierne vil fortvile over dårlig informasjon før de bestilte det kostbare problemet de har hatt "glede" av i altfor kort tid.

Selvfølgelig vil ikke EU domineres av EV i løpet av 10 år, bare i Norge selges det en liten mengde EV, men totalsalget av biler er på vei ned og på grunn av at produsenter nå effektiviserer sin flåte av bensin og dieselbiler til ny EU standard er tilbudet av biler som folk vil ha veldig redusert. Ønsker man å ta sjansen på en batterikloss er ikke produsentene i stand til å levere på lang tid. Det vil ta minst 1 år før tilbudet av vanlige biler som folk trenger er tilbake der det skal være, frem til da skal batterifanatikerne pumpe media full av "slik blir batterihverdagen din" og tilsvarende massiv propaganda.

Mye bløff dominerer, blant annet har Tesla markedsført at de har hundretusener av bestillinger på sitt siste reklamasjonsobjekt Modell 3, men klarer i virkeligheten ikke å bli kvitt tusener av Modell 3 de allerede har produsert. Så hva er sannheten? Var det noengang stor interesse for å vente på en Modell 3? Hvor ble de interesserte av? Bløff eller..?

Redigert 03.01.2019 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
Norwege
03.01.2019 kl 20:17 606

Er TS mekaniker, siden han kan påstå at elbil er enklere å vedlikeholde?
Vanlige vedlikehold vil være prikk likt, sånær som å skifte olje på motor.
Det virker som motor, turbo osv er ting som blir byttet til stadighet på vanlige biler. Jeg har aldri byttet turbo og har kjørt bilene mine godt over 200.000, og har kjørt turbomatede biler siden midten av 80tallet.
Ingen havarier av hverken gearkasser eller motorer.
Kostnadene ved oljeskift, går nok noe opp i ettersyn av det elektriske ved elbilen. Og hvilke serviceintervaller snakker vi om? Den nyeste mercha mi kjører jeg 40.000 mellom servicene om jeg vil(skifter olje oftere av egen formening om at det er bedre for motoren). Mange andre merker opererer med bare 20.000 intervaller, evt 30.000.
Da går servicekostnadene snart opp i opp med hverandre diesel/brensin mot el.
Kunne vært intresant å vist hva dere med Teslaer har hatt av service kostnad på de første 80.000. Min har vært 4000 liten pluss 6500 på stor service. Så var neste service på 120.000. Da var det liten service igjen.... Dette har vært siste 3 år, så det er sammenlignbart med de "billige" Teslaene deres.
Bomkostnader har kun vært ved Osloturer. Noe som blir sjelden, da det ikke er vits å besøke en by uten særlig tilbud i forhold til andre byer, inkl den jeg bor i(uten bompengering)
Wish
03.01.2019 kl 23:26 546

Jeg eier to biler,og den ene er elektrisk.Den har jeg kun fordi den er billigere å bruke.
Dette kan umulig fortsette,for nå har el-bilene fått den drahjelpen de trengte da de først kom.
Jeg finner det absurd at jeg ikke skal bidra økonomisk til bygging av veier fordi bilen jeg kjører på disse
veiene har batterier.
Nå er det på tide at vi likestiller alle biler slik at vi alle bidrar til bygging av gode veier vi alle trenger.
Også gratis parkering og ferjer må det bli slutt på,men lading på offentlig steder er bra så vi kommer
dit vi skal.Det er uansett småpenger å få ladet bilen.

Fin artikkel mishka, bare synd den var så lang at sikkert få gidder lese.
Miljøhysteri er nå så innarbeidet i ett og alt her i Norge, og så skremmende fort det gikk.
I går ble jeg oppringt og sa for en gangs skyld ja til å delta i en sånn spørreundersøkelse som hu presenterte som at den handlet om politikk.
Men den handlet om hva jeg var villig til å gjøre for miljøet, og det gikk stort sett på hvor villig jeg var til å kjøre mindre med bil i en rekke varianter av spørsmålet. Riktig nok var det ett spørsmål om jeg var villig til å energieffektivisere oppvarmingen av boligen min, men det hadde vært mye bedre om de hadde spurt litt mer detaljert der også for det å få vekk ved- fyring er jo det mest effektive vi kan få til her i landet. Selv om ingen fokuserer på det.
Og så var det ett spørsmål om jeg kunne tenke meg å forbruke mindre.
De burde også spurt om det aller viktigste, viljen til å få ingen eller få barn. Selv om det er i seneste laget for meg å ikke få barn.
En av dagene kommer det nok nå en presentasjon av en meningsmåling hvor de aller fleste sier seg villig til høyere bilavgifter osv, for det ble spurt på en måte som gjorde at det var fort gjort å være enig.
Ren propaganda hele greine.
Og som det står i den artikkelen, det vil ikke hjelpe en dritt.
Det eneste alt sammen fører til når det gjøres som det gjøres er at man får et dårligere liv gjennom dårligere samvittighet og dårligere råd. Hva alle pengene som samles inn i miljøets navn brukes til er jo et helt åpent spørsmål.
Jo det går enda flere tomme busser her i Moss, og det er enda flere sykkelstier som ingen bruker siden alle sykler i veien uansett. Det er jo så.