NANO: Kursmål første kvartal 2019

Slettet bruker
NANO 04.01.2019 kl 09:26 6142

En ren teknisk (lineær) framskrivning av hovedtrend tilsier rundt 40 ved utgangen av 2019.
Kursmål første kvartal 2019 bør imidlertid ligge noe høyere, anslagsvis rundt 55-65. Hovedavmatningen ventes først i andre halvår 2019.

Kort om 2020: Det foreligger ikke gyldige datagrunnlag for å uttale seg sterkt om 2020, men jeg vil i utgangspunktet anta at kursen en eller annen gang i 2020 kan havne i sjiktet 75-100 (som vektet estimat ifht. tid og vei fram til mer signifikante produktbekreftelser).

2019-trenden blir neppe konsistent lineær:
Der er volatilitets-historikk og sesongmessige variasjoner (ifht både kvartalsrapportering og de viktigiste årlige konferansedeltakelsene) som tilsier ikke-lineære opp- og nedturer også i 2019, slik at man i (kortvarige) perioder vil kunne bevege seg fra 45-85. Langsiktig hovedtrend (anomali) antas likevel å være i trendrom 50-65 inntil nye (hittil ukjente) forhold tilsier noe annet, og så med en klarere avmatning siste kvartal 2019

Forutsetninger:
Analysen forutsetter at selskapet leverer som markedet allerede har begynt å prise inn der guiding ikke tilsier nye effektbrytende data det neste året (først tidligst i 2020, kanskje først i 2021), samt en del normalt forventede rekrutteringsforsinkelser (som man allerede ser tegn til, jfr. bl.a. Bravos siteuttalelser ifm ASH 2018).

En slik framskrivning kan til dels forsvares opp mot de historisk registrerte melding-mot-kurs-faktorer: Den klare overordnede falltrenden har foregått parallelt med periodiske meldings- og presentasjonsbilder som ikke har gitt et klart mønster for kurseffekt:
- Noen ganger har meldinger gitt kursløft (NB: det ene premature løpet for 3 år siden som ble blåst like raskt som det kom er i det store bildet en statistisk utligger siden oppgangen ikke kom på reelle framdriftsnyheter men på innholdsløse/generelle forventninger pumpet fram av en markedshype)
- Mer interessant er det at meldinger flere ganger har gitt betydelige kursfall (med Lugano og årets ASH som svært tydelige eksempler) - dvs. at markedet har blitt skuffet over det som ble levert på disse tidspunktene.
- Hovedtrend kan likevel ikke sies å styres så veldig mye av enkeltstående meldingsbilder
- Selskapets framdrift og utvikling synes å bli vurdert i et større bilde av at ting vil ta lengre tid + ikke lenger er så ensidig lovende som man trodde under det store premature rallyet høsten 2016. Omtrent der står vi nå.

Realiteter om kursnivåer en mangelvare hos mange:
Opprinnelig prisingsvilje ved notering var faktisk ganske høy. Utlagt: Over 40 er fremdeles ikke noe "nederlag" for en slik selskapstype i faser før man vet sikrere om det blir medisin.
Kursnivåer rundt 40 kan faktisk være et signal på at selskapet har kommet seg noe videre over markedsforventningene for 3 år siden, da aksjen duppet ned mot 10 kroner (man må her se helt bort fra det illusoriske kurstøvet som i årevis har blitt servert her på forumet, det har ingen ting med reelle markedsforhold å gjøre).

Tekniske påvirkningsfaktorer
Selskapets styrke nesten hele veien har vært god likviditet i aksjen, slik at markedet har opprettholdt interessen for caset selv i sterke nedgangstider. Dette er en viktig forutsetning for å kunne oppnå nye sterke oppgangsbevegelser på relativt forsiktig optimistiske nyheter.
Samtidig skal det noe mer negative nyheter til enn hva som er framkommet hittil for å skrelle selskapet så mye under de nivåer (50-65) som nå er støtteteknisk solid fundamentert.

Det er altså litt for tidlig å trekke for sterke konklusjoner om 2019 mht. sterk fallrisiko videre. Flere forhold tilsier at aksjen har sterkt støttemoment i tidligere teknisk historikk.

Videre: All erfaring tilsier at markedet ikke trenger å bry seg overdrevent mye om spesifikke medisinske detaljer for å vurdere prisleie for det neste året. Mye kan fremdeles leses ut av selskapets leveringsevne ifht det de guider på. Hittil har det vært stort samsvar mellom guiding og avvik og tilhørende kurs. Det er ingen grunn til at den rettesnoren ikke skal fortsette i 2019.
Redigert 19.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
04.01.2019 kl 09:47 6074

Følger deg på at kursen i 2019 vil kunne variere fra 45-85, men at den så skulle avslutte året på 40 virker ulogisk, da begynner vi jo å komme nærmere avslutningen på studier og mulig kommersialisering.
TeeJay
04.01.2019 kl 10:49 5960

Altså når du tar de forutsetningene du gjør, så tar du egentlig høyde for at kursen kan gå hvor som helst. Kjempeanalyse :-D
dr. Stockman
04.01.2019 kl 10:54 5950

Vet jo ikke hvordan verdens børser vil utvikle seg første kvartalet, og heller ikke om vi får en mDOR-oppdatering fra NANO i løpet av den tiden. Uten de større børsrystelser eller mDOR-oppdatering så bør Korsars 50-65 være et sannsynlig handlingsrom, mens kursen mot slutten bør ligge i øvre rom her (men blir ikke veldig overrasket om vi havner høyere da det ikke forutsetter noe annet enn at det kan dukke opp et par større kjøpere).
Scoopfinder
04.01.2019 kl 10:59 5924

Mønsteret i kaffegruten i morges tilsier 57,25 kr men en cup & handle i timechartet sier at aksjen vil spurte til 102,75 kr om 17 minutter.
Hvordan går det med Betalutin forresten ?

???

Jeg lover åholde meg unna denne tråden ?
Jeg synes fundamentale forhold er mer spennende.
Kos dere videre
Redigert 04.01.2019 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
altinex..
04.01.2019 kl 11:02 5904

Sist rettet emisjon, var ikke den på 75 .- ?...selskapet må da ha feilet totalt skal vi følge analysen til TS ??
Redigert 04.01.2019 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2019 kl 11:55 5800

Det kan høres drastisk ut med 40 ved årsslutt 2019, og jeg har ikke problemer med å akseptere at folk ikke er enige.
For det er selvsagt ikke lett å time når nye forventninger begynner å overkjøre ventefrustrasjoner, og kursen begynner å gå bedre, jfr. at jeg forventer at det først vil skje i 2020 en gang. Jeg er mest opptatt av å trade aksjen til sikrere oppgang er klar, og vil selvsagt bare applaudere om aksjen klatrer raskere enn jeg antar på dette stadium.

Men om dere ikke er enige i mine prognoser for 2019 og noen har lyst til å latterliggjøre, så ble jeg (i alle fall foreløpig) verre mistrodd og latterliggjort da jeg i april 2018 spådde 60 ved årsslutt 2018 ut fra de samme tids- og framdriftsresonnementer. Men merk: Jeg var lenge helt på ballen nesten fram til jul, men da snudde det mer ned enn jeg hadde beregnet, og endte på 51. Uten børsfallet i samme periode hadde vi kanskje landet på 60 og jeg hadde blitt uutholdelig her :-)

Spøk til side: Jeg har som tidligere nevnt hatt to tanker i hodet når det gjelder NANO i flere år nå:
1) trade aksjen aktivt mens den er volatil og tilbyr stadige dipper med nye billigsalg
2) henge meg på ethvert tegn til mer substansiert oppgang for å få med det også - om det skulle skje

Ønsker alle et godt NANO-år - uansett hvilken strategi som følges!
Redigert 04.01.2019 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
stockwalker
04.01.2019 kl 11:59 5762

Her er en "proff" analyse som Korsar kan ta til seg ..

Siste tekniske signaler   
Stochastic indikerer at instrumentet er oversolgt.
Stochastic krysset under 20. Trigget ved 2 handler i dag.


15 dagers glidende gj. indikerer et mulig negativt momentum skift.
SMA(15) krysset under SMA(50).

Kursen krysset under 200 dagers glidende gjennomsnitt.
Kursen krysset under SMA(200).
Slettet bruker
04.01.2019 kl 12:08 5740

stock,
du viser dessverre til en type banal teknisk analyse (TA) som er altfor "teknisk" til å stå alene, og som fortjener å få kritikk fra dem som innser at det fundamentale også må tas med i vurderingene.
Jeg kombinerer som kjent både TA og fundamental analyse for å fange opp både korte og lange scenarier (siden jeg både trader og kjøper meg inn på langsiktig sits alt etter som terrenget utvikler seg).
aborum
04.01.2019 kl 12:35 5674

Her er det bare price/action der gælder i det korte billede ..
Slettet bruker
04.01.2019 kl 12:46 5637


Det er bare å holde på aksjene gjennom 2019. Det kan komme en milliardavtale med BP, og/eller det kan smelle inn et bud på 2-3 mrd dollar fra Novartis.

Slettet bruker
04.01.2019 kl 13:07 5588

Vel, Jimmi, hvis du hadde sagt og gjort det samme for 1 år siden, ville du sittet med et kurstap på ca 34% nå.

For dem som mistenker at heller ikke 2019 raskt blir noe vidunderår og vil sitte ute og avvente, men vil ha med seg en (eller evt. flere) oppturer når de kommer, så har jeg et lite tips:
- hvis aksjen begynner å gå flere kroner på en intradag (i alle fall hvis man ser 4-5), vil den med høy sannsynlighet gå både 10-15 og kanskje 30 kroner før bølgen topper ut (det kan dere enkelt sjekke mot historikk) - jeg valgte i 2018 hver gang dette skjedde å kjøpe meg inn for å være med oppover.
- jeg er imidlertid blant dem som deretter har hoppet av aksjen hver gang den har begynt å dippe like mye (4-5 kroner på en intradag, som da typisk følges av en nedtur tilbake til start - en traders paradis og en langtsittendes helvete), fordi jeg vurderer den fundamentale verden av aksjen som jeg gjør
- Og selvsagt: når det er framvist nye fundamentale verdier er tiden kommet for å bli sittende - og som sagt, jeg vil bli overrasket om det skjer før 2020.
Redigert 04.01.2019 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2019 kl 13:40 5513


Det spiller liten rolle hva papirene mine er verdt i dag eller i morgen for meg Korsar. Jeg sitter inne med "i min verden" store beløp nå. Når kursen er noen hundre kroner derimot, da snakker vi:)

Jeg sitter til suksessen er et faktum, mens du trader og backtrader slik at du innimellom kan spandere et koldtbord på dine venner/kollegaer. Vi har alle våre metoder for å tjene penger på børs. Jeg føler meg sikker på min plassering her, og jeg sover godt om natten med masse nanoaksjer... Lykke til

Andersiverden
04.01.2019 kl 14:56 5407

US børsene henter seg inn. Er på kjøpern i NANO, BGBIO og TRVX.
focuss
04.01.2019 kl 15:38 5333

Nok en shorter i Nano, så na har vi to. Eksisterende øker også. TRVX fremstå plutselig som sikrere.
rischioso
04.01.2019 kl 15:46 5297

Korsar,

om du blir overrasket så ville ikke det ha vært første gangen - meg selv inkludert så det i seg selv er jo da ikke å anse som noe av betydning...;)
Redigert 04.01.2019 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
focuss
04.01.2019 kl 17:05 5164

Ved ASH 16 presenterte Nano DOR på 21 måneder og aksjen ble priset høyt i henhold til det. Siden det har Nano ved hver eneste presentasjon presentert lavere og lavere DOR og kursen faller tilsvarende. Ikke så rart når verdien av Betalutin er proporsjonal med DOR. Jeg undres. Er det Kolstad som kommer med plansjen som skal presenteres? Det burde jo være andre som leder selskapet. Prisen på medisin er ca 10000 usd per mDOR og selskapet fortsetter å presentere DOR som ikke er ferdig og ikke gir noen mening. Ikke annet enn å senke verdien av Nano.
Stranger
04.01.2019 kl 18:35 5049

GSA CAPITAL PARTNERS LLP øger deres short position i NANO med 42568 aktier.
dr. Stockman
04.01.2019 kl 18:49 5019

Flott, jo flere shortere jo flere aksjer som må kjøpes inn igjen senere til høyere kurs.
Stranger
04.01.2019 kl 19:01 4987

Det er jo også med til at holde kursen ned lige som i PHO.
stockwalker
04.01.2019 kl 19:06 4978

WorldQuant LLC 3 jan 253 851 0,51% .. de er nå tilbake såvidt over horisonten.
Sist de dykket under var for ganske nær 2 år siden da Nano slingret ned gjennom 86 kr.

Det er 2-3 selskaper som er toneangivende på tidevis synlige short posisjoner i det lille filleselskapet på OSE. Det er for meg åpenbart at det er oppdrag som ligger (kommer til å ligge) bak her. Her snakker vi om det som kan bli solide verdier .. og kapitalen bruker sine knep.

Hold ut !
Redigert 04.01.2019 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
2HB
05.01.2019 kl 00:00 4761

Denne har jeg ingen tro på. For de som vil tape penger, derimot..
snoken
05.01.2019 kl 00:07 4747

ikke investerbar nå,(for å sitere en annen investor)for store svingninger,lett å bli sittende fast,mens man venter på nyheter fra selskapet
dr. Stockman
05.01.2019 kl 00:18 4729

"lett å bli sittende fast,mens man venter på nyheter fra selskapet"

Svært behagelig å vente på nyheter i et selskap som er klart underpriset i forhold til de nyheter vi allerede kan glede oss over. Stiger kursen så er det også behagelig. Synker den så bekymrer det heller ikke ettersom det ikke berører de underliggende verdier, og heller må betraktes som et utslag av at det jobbes hardt med å holde kursen nede (noe man kan se bl.a. av shorting og en endeløs rekke av mikroomsetning av aksjer).

Aller mest synd vil det jo være å sitte på utsiden hvis det skulle dukke opp et oppkjøpstilbud, og sjansen for det er betydelig nok selv om det ikke er veldig sannsynlig at det skjer med det første.
Redigert 05.01.2019 kl 00:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2019 kl 16:29 4093

Emisjon på 75,- ? Tror du tenker på et annet selskap.
Slettet bruker
06.01.2019 kl 16:36 4075

Enig med deg. Dette blir skolepensum på hvordan IKKE ta en medisin til markedet. Vi har både sekkematt og skolematt. Til og med narrematt ifølge wikipedia. Kanskje vi får noe tilsvarende her? :-) Betalutin er reine askavkok, for de som husker dette.
Forum forum
06.01.2019 kl 16:51 4044

Glad for å se shorterne ta plass, og ler meg skakk av en ekspert på forumet som hevdet at den uregelmessige handelen med enkeltaksjer var bygd på grunnleggende finansteori om handel, tolket som rigging til emisjon av eksperten selv.

Hvor lenge skal man vente nå med å fylle opp videre? De vil jo helt sikkert forsøke å kjøre den ned videre, og håper de lykkes.

Når det kommer til de som er mDOR nervøse for Lymrit 37-01 er jo bunnen 9 mnd. Den kan ikke svekkes ytterligere, og heller ikke stige over 15 mnd.
Gledelig er det at 4 stk er med videre etter 18 mnd, 7 stk( ikke alle FL) etter 24 mnd, og 1 stk etter 48 mnd. Og dette er da i tungt medisinerte pasienter , og sammenlignet med tilsvarende studier er de ca 3 år eldre i snitt. En sprøyte, ingen bivirkninger!

Stå på!
TeeJay
07.01.2019 kl 00:02 3732

Trist å se hvor lite interesse og entusiasme det er rundt Nano om dagen.
Men trolig kommer neste etasjeskille nettopp når alt tilsier det motsatte.
Ellers hadde jo alle blitt rike :-)
Og det er det som kjent langt fra alle som blir
dr. Stockman
07.01.2019 kl 08:56 3485

Det motsatte av "lite interesse og entusiasme" er ofte det farligste kursmessig ihvertfall - da har alle kjøpt allerede og sitter bare og venter på at det skal ta av. Går vi til Buffet så er han ikke kjent for å hoppe på de papirene som er "i skuddet" i øyeblikket, men heller de underprisede perlene. Og hva er underpriset? Jo, nettopp de selskapene som oppfattes som litt kjedelige på kort sikt og ligger under radaren. Men egentlig er det ikke så stille rundt NANO som man får inntrykk ved å lese her - på TekInvestor er det litt mer aktivitet rundt aksjen.
snoken
24.01.2019 kl 17:09 2999

Huff huff,blir vel langt ned nå, synes synd på alle kortsiktige aksjonærer.Ser vi 30 tallet før sommeren?
Bullinvestor
24.01.2019 kl 17:37 2937

Trodde siste emisjon på 114 kr var en meget god og bevist strategi, men den strategien tror jeg var stjernetreff og ikke minst griseflaks, det beste for oss aksjonærer. Skal være den første til å innrømme at jeg bommet kraftig på denne emisjonen så ikke denne komme nå på 40 tallet. Ja det er lov å være litt skuffet, og ledelsen klarte ikke å kjøre kursen opp?
Men jeg har ikke mistet troen på at Nano har et godt produkt. Samtidig så skjønner vel enhver oppegående finansmann at god markedsforståelse og allmennkunnskaper er utrolig viktig når man leder et selskap på OSE.
Redigert 24.01.2019 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2019 kl 17:47 2895

30,- tallet. Tror du er gal jeg! 10-15,- til sommeren.
snoken
24.01.2019 kl 17:54 2872

Håper ikke det skjer da.
Må svi litt det her. Må innrømme at jeg ikke så den komme,men endog Ikke så ille for de langsiktige
Åpner vel for billige aksjer dette her