Glem for et øyeblikk kursmål...

Slettet bruker
PHO 06.01.2019 kl 13:07 10624

Det er kanskje ikke en ny PHO tråd vi trenger her på HO - samtidig opplever jeg at diskusjonen i stor grad er på villspor, og med all respekt til Focuss mfl så tror jeg dessverre at all skrivingen om kursmål til dels har vært villedende, og at i stedet for å diskutere det fundamentale har det blitt en "krangel" om kursen skal opp 200, 400 eller 1000 %. Jeg skjønner godt forskjellen på kursmål og kurspotensialet - og at det er viktig å ta med tidsperspektivet i sine betraktninger - men jeg tror at mange har nå trodd at en skal bli millionær over natten - og som ikke har forstått hva som skal til/hvilke forutsetninger som ligger bak disse beregningene, og det har vært forvirrende for mange (i stedet for oppklarende). Jeg har satt stor pris på innleggene til Focuss, LM, BB, Elvo, thepower (kunne helt sikkert nevnt flere) - og jeg er også imponert over tålmodigheten og sakligheten til mange av dere som velger å skrive på HO (og bruker masse tid på å finne relevant informasjon), samtidig merker jeg at også for dere kan tålmodigheten ta slutt og det ender til dels med sjikanering. Her mener jeg mange må ta skylden for at diskusjonene i stor grad den siste tiden har vært lite konstruktiv - inkludert meg selv. Jeg står fortsatt fast ved at alle sammen har en egen agenda - og det som også irriterer meg grenseløst er alle "sannhetene"/påstanden som blir slengt ut - og som en fortsatt fremmer som sannhet etter at det har blitt tilbakevist, som er med på å skape mye støy/usikkerhet. Husk - gjør alltid deres egne undersøkelser/vurderinger, vurder hva DU mener kursen vil være i fremtiden!!

La oss derfor glemme alt som heter kursmål - og jeg tror for tanken sin del (for å få en viss formening over hva som vil være førende for den videre kursutviklingen på sikt) kan det være greit at vi starter diskusjonen med det "banale";

- Nå vet vi ikke resultatet fra Q4 ennå, men det ser ut til at omsetningen i PHO i 2018 vil ende på rundt 20-21 mUSD (se plansjene Schneider brukte i presentasjonen før jul). Av dette vil omsetningen i USA ligge på ca 60-70 mill NOK (vekst på ca 45 %), mens omsetningen for øvrig i verden ligger på noe over 100 mill NOK. Ved å basere seg på tallene PHO selv har presentert (se bl.a. Q3) ift det totale markedet (TURBT og Surveillance) vil det innebære at PHO har er markedsandel i USA på ca 0,5 %. Er vi enig om dette? Er vi også enig i at PHO, basert på dagens omsetning, er på vei til å gå break even (hadde i Q3 underskudd på 3,1 mill NOK)? Er vi enig om at PHO har hatt mye kostnader (2017/2018) knyttet til å få til en vekst i USA - se børsmeldingen ifm Q3?

- Det har vært mye diskusjoner rundt utplassering av Scope - og det er riktig at siden ikke alle utplasseringene blir registrert på Cysciev.com (og at det er etterslep) - er det vanskelig å få en fullstendig oversikt over antall utplasseringer. Men gitt at statistikken over hvor mange som ikke blir registrert - og de som vi ser har blitt registrert i løpet av 2018 - kan vi være enige om at det ser ut til å bli en økning på ca 50 %? Her vil det være av interesse hvor mange som ev. er flexiscope

- Videre er det mange som har bemerket at brukerfrekvensen har vært lav. Er vi enige om at jo flere Scope som utplasseres - er i alle fall muligheten for økt bruk til stedet (ville noen brukt mye penger på å kjøpe dyrt utstyr uten å ta det i bruk)? Hva skal derimot til for at brukerfrekvensen skal økes? Schneider er godt kjent med at brukerfrekvensen er lav - og han har stort fokus på å få økt brukerfrekvensen (se det som står i hans siste presentasjoner) - og med hans lange erfaring i dette markedet, har vi noe grunnlag for å betvile det han sier om at den nye refusjonsordningen er "the golden key" for å få økt vekst? Jeg har ikke noen medisinsk bakgrunn - og her for de av dere som har medisinsk bakgrunn korrigere meg - men jeg har gjennom møte med kreftleger erfart at de er veldig godt kjent med de ulike behandlingsmetodene, og ønsker selvfølgelig å gi den beste behandlingen. Samtidig har de også vært klare på at selv i Norge dekkes ikke kostnadene til alle behandlinger - og jeg vet om personer som har vurdert å bruke millioner på kreftbehandling. Jeg kjenner ikke det medisinske systemet i USA veldig godt - men slik jeg har oppfattet det, vil ikke en refusjonsordning som ut i fra det PHO selv har sagt dekker 100 % av kostnadene i Surveillance / ca 50 % i TURBT ha enda stor betydning ift hvilken behandling som blir gitt? Vil ikke en tilgang til et marked som er 4 ganger så stort - og refusjonsordningen fra 2019 - ha en effekt på omsetningen i USA/muligheten for å øke markedsandelen?

Dersom en mener at ovennevnte ikke vil ha noen betydning for at PHO vil få til en økt markedsandel i USA (historikken vil gjenta seg) - og at det Schneider har sagt på de siste presentasjonene, herunder målsettingen om markedsandel på 70 %, er helt på jordet - er jeg helt enig i at en ikke bør investere i PHO. Mener dere at det har betydning - og at vi enn så lenge ikke har grunnlag for å betvile det Schneider har sagt - får dere selv vurdere hvor mye en kan se for seg at markedsandelen kan økes i 2019/2020/2021 mv og hvilken effekt det vil få på kursutviklingen fremover. Hvis dere ønsker noen innspill på hva andre mener kurspotensialet vil være, så får dere lese noen av de andre trådene:) Men gjør dere først selv noen meninger om det som er nevnt ovenfor - tenk selv!!

Ønsker dere alle sammen lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
focuss
06.01.2019 kl 21:07 4259

Rishioso skrev:

"det kun er snakk om 0,5% og det er hele markedsandelen man kan skilte med etter rundt 8 år på markedet."

Les innlegget mitt 19:02 og se om blir klokere av det.


petrol
06.01.2019 kl 21:08 4245

Bravi,
For det første så blir det for enkelt å ukritisk sammenligne det norske med det amerikanske helsevesenet. På mange måter svært forskjellig stuktur og finansieringsløsninger. I Norge er det også slik at du i dag får spesiell prioritering ved mistanke om f.eks. kreftsykdommer. Du har sikkert hørt om "pakkeforløp". Ventelister ved alvorlige sykdomstilfeller er således langt på vei borte i Norge nå.
Tobias
06.01.2019 kl 22:14 4106

Blir gull dette :)
Slettet bruker
06.01.2019 kl 22:28 4068

Det har du nok rett i Tobias.
Vi får bare vente og følge utviklingen videre.
Slettet bruker
06.01.2019 kl 23:43 3921

Bravi - jeg anbefaler deg å lese innleggene til LM og Focuss om dette og hvordan utviklingen har vært. Før øvrig regner jeg med at du har hørt på Schneiders siste presentasjoner?

- Mener du at Schneider tar feil når han gir så klart uttrykk for hvor viktig refusjonsordningen vil være for brukerfrekvensen ("golden key")?
-Tror du ikke de siste studiene (Fase 3) - som viser hvor mye effektiv BLCC ift avdekking av blærekreft - og de siste godkjennelsene/graderinger og anbefalingene (guidelince) vil ha innvirkning på brukerfrekvensene?
- Vil sykehus bruke 100 000 USD på utstyr bare for å la det støve ned - og hvis en fortsatt mener at dette utstyret kun skal brukes så sjeldent, hvorfor fortsetter sykehus å skaffe det?

Forklaringene jeg har fått - sett også opp mot den erfaringen Schneider har innenfor denne bransjen - har gjort meg trygg på at vi kommer til å se en klar endring i bruken. Det, sammen med at det utplasseres flere scope (og forhåpentligvis det også vil komme flere flexiscope) og at det virker å være en naturlig forklaring for brukerfrekvensen, gjør etter mitt syn at potensialet er enormt (og at en ikke skal se en stor økning i bruken før det får stor effekt på kursen). Men her er det selvfølgelig lov å ha annen mening - og snart får vi en ny guiding som vil gi en pekepinn på hvilken vei dette vil gå:)
Slettet bruker
06.01.2019 kl 23:50 3903

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Tusen takk Gunlove for at du deler. Det som fremheves i disse artiklene viser nettopp at PHO er i en helt annen fase i dag sml med tidligere - og at mye av risikoen som en vanligvis finner hos farmasiselskaper er borte. Tenk over at PHO nå har fått alle de nødvendige godkjennelsene/beste gradering/tilgang til et enormt marked/endelig fått på plass de nødvendige refusjonsordningen og har den beste metoden til å avdekke blærekreft. Ja, det er fortsett en viktig jobb med å få kommersiert dette - men tror dere ikke at Schneider med sin erfsring og kjennskap til markedet er rett mann til å få PHO i mål?
Hayen
07.01.2019 kl 00:01 3882

"men tror dere ikke at Schneider med sin erfsring og kjennskap til markedet er rett mann til å få PHO i mål?"

Jeg tror Schneider vil skape fantastiske resultater for Photocure
rischioso
07.01.2019 kl 01:11 3802

Det er nok ingen som tror at du ikke tror det, men det finnes også andre som tror at dette vil ta tid - mye lengre tid enn du og andre ser for dere og det er jo det man egentlig diskuterer.

Så får de som tror at man plutselig tar betydelig med markedsandeler kjøpe med begge hendene nå, mens de som ikke tror det heller avventer til etter q4 presentasjonen når kursen pga det svake kvartalet vil befinne seg en god del lavere enn i dag - mer komplisert er det jo ikke.

Ikke er det heller noe å krangle om for kursen lever sitt helt eget liv uavhengig av hva vi skriver om her på forumet - det er resultatene som teller og som vil føre kursen i den ene eller andre retningen og av samme grunn er mitt bet at vi vil se 30 tallet om ikke alt for lenge...;)
Londonmannen
07.01.2019 kl 08:45 3568

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
I innlegget ditt står det blant annet: «– Norske selskaper blir veldig alene i store USA. Det finnes ikke noe særlig uteapparat som gir drahjelp, sier Larsen til E24.»

Dette gjelder nok generelt for norske selskap som skal «gjøre USA» på egenhånd. Men er det tilfellet for PHO? PHO leverer et nøkkelprodukt for at BLCC teknologien skal få maksimal effekt, men det er da vitterlig KS som står for leveransene av scopene. Og såvidt jeg kjenner til har KS vært etablert i USA siden 1971, altså i snart 50 år. Når det gjelder innslaget av BLCC teknologien i det amerikanske markedet så må vi ikke gå i den fellen og tro at PHO er «on ITS own». PHO nyter godt av å ha KS organisasjonen i ryggen. KS har eget treningssenter som lærer opp såvel selgere som brukere på scopene og vi kan være sikre på at det er et nært og godt samarbeid mellom KS og PHO når det gjelder å penetrere det amerikanske markedet med BLCC teknologien.

Og sant og si, når disse to selskapene kan levere den beste teknologien for påvisning av blærekreft, og samtidig kan vise til at pasienter som blir undersøkt med BLCC teknologi får et lengre tidsvindu før tilbakefall, så tror jeg nok at sannsynligheten for suksess er langt, langt større enn om et norsk selskap kommer alene og skal gjøre sin hoser grønne i det amerikanske markedet.

Det har også vært hevdet at sykehus i USA kan ha bindinger til diverse leverandører av sykehusutstur og således være tilbakeholdne med å ta ibruk en ny leverandør. Da kan det være verdt å merke seg at KS absolutt ikke er noen liten leverandør av medisinsk utstyr i det amerikanske helsemarkedet. De leverer en rekke med forskjellige produkter og har et særdeles godt nettverk over hel USA. Dette er noe PHO vil nyte godt av, enten man liker det eller ei. Men slik er det.
Scoopfinder
07.01.2019 kl 09:38 4056

Jeg har ikke lest hele tråden ennå, men kan Riskokeren vennligst forklare meg hvorfor utplasserte scop ikke kommer til å bli brukt ?
Slettet bruker
07.01.2019 kl 10:22 3988

Igår snakket du om dette med å gjenta seg selv.
Blir spennende å se hvor mange ganger du gjentar 30-tallet framover, har blitt endel ganger allerede på kort tid. og om den skulle nedom 30-tallet igjen, so what?
Hva i huleste er problemet, går det ikke opp og ned i denne bransjen?


Ikke er det heller noe å krangle om for kursen lever sitt helt eget liv uavhengig av hva vi skriver om her på forumet - det er resultatene som teller og som vil føre kursen i den ene eller andre retningen og av samme grunn er mitt bet at vi vil se 30 tallet om ikke alt for lenge...;)
Redigert 07.01.2019 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
07.01.2019 kl 10:45 3943

Årsaken til at kursen fortsatt logger der den ligger skyldes hovedsakelig den usikkerheten som ble skapt rundt Q3 presentasjonen. Q3 presentasjonen i seg selv var ikke så gal, men når shorterne utnytter usikkerheten til å presse kursen ned mot kr 33,- blir ikke akkurat usikkerheten blant aksjonærene mindre.
Rett nok har Daniel hatt en presentasjon på DNB sitt arrangement der han fremstår selvsikker og er klinkende klar på at refusjonsordningene er "the golden key" til det amerikanske markedet. Etter de siste avgjørelser i CMS så har PHO nå hold om denne gullnøkkelen.
Men jeg tror nok markedsaktørene må få se det svart på hvitt at "nøkkelen passer i låsen" og at selskapet evner å få til den akselererende veksten ledelsen har bebudet før kursen virkelig tar av. Følgelig utelukker jeg ikke at kursen blir liggende på dagens nivå til et godt stykke ut i februar. Men betyr det noe da? Den virkelige oppturen vil vi trolig ikke få uansett før selskapet har levert et par kvartaler med solid vekst på bunnlinjen. Dvs i 2H 2018. Men det utelukker ikke at vi kan få oppleve et heftig løft i kjølvannet av Q4 presentasjonen, spesielt dersom ledelsen kommer ut med en optimistisk guiding for årene som kommer. Og kjenner jeg amerikanere generelt og Schneider spesielt rett, så vil en eventuell ny guiding bli en smule mer optimistisk enn det den ville blitt dersom det var trauste nordmenn som skulle stå for innholdet.

Joda, det er all grunn til å glede seg til fortsettelsen og ikke la seg affisere av kursfluktasjoner frem mot Q4. Bare vær klar over at enhver negativ dipp vil bli etterfulgt av en masse tull og tøv fra dem som ønsker å presse kursen enda laver. De får bare drive på for det er slett ikke våre skriblerier her på HO som styrer kursutviklingen. Det burde de fleste etterhvert ha skjønt.
Benphoben
07.01.2019 kl 10:58 3910

heisan igjen .. jeg har en for meg å vere, stor post i pho og jeg har store forventninger til att vi vil få god utvikling 2019.. produktet er det desidert beste på markedet og det som gir best resultater for pasienten,,, tanker om hvorfor dette kan ta noe tid. Er sykehusene i US mer kyniske en hva vi er kjent med etter norske forhold... søker de liggedøgn for sine pasienter ?? hvis de taper liggedøgn med og gå over til flexiscope, har de andre pasienter til og fylle sengene med ? de vil jo etterhvert som de taper pasienter til konkurrenter allikevel endre praksis, men da over tid. Hvordan er avtaler mellom forsikrings selskap og de forskjellige sykehus. Har de "standardiserte" avtaler med faste sykehus de samarbeider med som gir treghet i endringer. Behandles forsikringsaker av mindre lokale selskaper etter faste rutiner og "gamle" annbefalinger? hvis dette er innvirkende faktorer så vil både pasienter og aksjonerer være godt tjent med att allmuen får mer viten om Photocure og blålys med flexiscope. Jeg sier ikke dette for og senke skuta det er mine betraktninger om hvilke motbakker som kanskje er der ute. Og det skriver jeg selv om flere her inne er skråsikre på att pasienter kan saksøke gud og hvermann hvis de ikke bruker våres produkt, det kan de vel igrunnen ikke, hvis de ikke har produktet eller personell med kompetanse så kan de vel heller ikke saksøkes for dette. og som jeg har skrevet tidligere sykehusene foretar nok sine investeringer etter oppsatte årsbudsjetter, flexiscopet kom på markedet halvveis inn i forrige år, så derfor er mitt tips att vi først vil se en markant økning i salg etter Q1-19. Så vil ryktet gå om hva konkurrenter investerer i og også kanskje frykt for og miste avtaler med samarbeid-ene parter som forsikrings selskaper organisasjoner etc, eskalerer salget i Q2-19.
Londonmannen
07.01.2019 kl 11:09 3895

Jeg tror også at det spesielle forhold innen den amerikanske sykehussektoren har hatt og har en negativ innvirkning på hvor raskt BLCC teknologien kan få sitt gjennombrudd i markedet. Men jeg tviler ikke på at en aktør som Karl Storz, med mange tiårs erfaring som leverandør til dette markedet og med egne avdelinger i USA siden 1971, kjenner til disse mekanismene. Dette vil være til god hjelp for PHO. I tillegg tror jeg at PHO gjorde et viktig strategisk grep da de fikk satt inn ny CEO med lang erfaring fra det amerikanske markedet, til å lede denne fasen i PHO sin utvikling. Men han har kun satt i førersetet i noen få måneder og trenger noe mer tid til virkelig å sette sitt fotavtrykk i organisasjonen. Men gir vi ham første halvår i 2019 så tenker jeg vi vil begynne å se resultater at dette grepet.

Jeg føler meg mer og mer overbevist om at PHO har tatt de rette grepene for å legge til rette for en markedspenetrering i USA. Og jeg tro vi alle må være inneforstått med at dette er ikke en jobb PHO gjør på egen hånd. PHO leverer et nøkkelprodukt for at BLCC teknologien skal gi maks resultat. Men det fysiske utstyret som må til for å bruke denne teknologien er det faktisk KS som står for. De gar sitt eget markedsføringsapparat, de har sin egen salgsorganisasjon, sin egen opplæringsavdeling, sitt kontaktnettverk i sykehussektoren og nær 50 års nærvær i det amerikanske sykehusmarkedet. Det er altså ingen smågutt PHO har ved sin side i denne fasen.

Men TTT også i USA, eller kanskje spesielt i USA. Vi får mer info om dette ved Q4 18 presentasjonen.
focuss
07.01.2019 kl 11:29 3853

Benphoben skrev:

"Og det skriver jeg selv om flere her inne er skråsikre på att pasienter kan saksøke gud og hvermann hvis de ikke bruker våres produkt",

Er det noen som er skråsikre på dette? Det har jeg ikke fått med meg. Det jeg har fått med meg er at Einarsson utbrøt dette når han så at uten BLC Cysview så blir blærekreft uoppdaget med p<0,0001.

Men ok. Jeg er faktisk skråsikker på at det kan skje, men er ikke skråsikker på hva resultatet blir. Når det uansett benyttes en annen godkjent behandling så spørs det hvordan dommeren bedømmer det.

Slik jeg kjenner USA så er det et konkurranse preget samfunn hvor det bare er gullmedaljen som betyr noe. Det spares ikke på tredjeplasser.
rischioso
07.01.2019 kl 11:39 3803

Ikke overraskende så er kursen baktung med det vi har i vente fremover når det kommer til et svakt q4 som vil skuffe de fleste.
For hver dag som går som vi ikke hører noe om at største aksjonær har fått finansieringen til NAT på plass så øker risken for et betydelig nedsalg for å frigjøre midler.

Mao, det er ikke det spor rart at mange sitter på gjerdet og at kursen vil sige fremover noe de siste knallblå dager hvor PHO ser rødt er en god indikasjon på....
Redigert 07.01.2019 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Oregon
07.01.2019 kl 11:40 3789

Noen tanker om PHO:

Photocure går veldig spennende tider i møte nå og jeg registrerer at diskusjonen(e) her inne går litt hardt for seg i blant.

Etter Q2 og opp mot Q3 ( fram til Q3 8.11.18) var trådene helt dominert av personer med ståltro på selskapet ( PHOaksjer var garantert penger på gata osv.). Jeg var vel en av de (få) som snudde litt i synet mitt på PHO før Q3 og ble møtt med både litt usaklig kritikk, men også med en viss takhøyde. Jeg hadde mine tanker omkring hvorfor Q3 kunne bli litt skuffelse; Q3 dekker bl.a. sommerferiemånedene (juli,aug,"sept") og er nok ofte ikke største vekstmåneder for denne type selskaper.
Karl Storz ( KS) hadde hatt utplassert mange flexiscope til utprøving for "patent" KS/PDD fram mot lanseringen av flexiscop m. PDD i mai 2018, men av en eller annen grunn inndro Karl Storz disse flexiscopene når myndighetene hadde godkjent denne type behandling ( de har jo patent) knyttet mot Karl Storz flexiscope og PDD.

I stedet satset KS heller på en storstilt? lansering knyttet til PDD og deres Flexiscope i mai/juni 2018. Jeg vil nok anta at USA omsetningen av Cysview de neste 3 månedene som da var under Q3 kan ha blitt påvirket av denne Karl S. rokkeringen.

Hvorfor KS valgte å gjøre det på denne måten og ikke bare la sykehusene få overta til en grei pris allerede utplasserte Flexiscope mai/ juni 2018 er det sikkert en forretningsstrategi bak, men for PDD salget kan det på kort sikt hatt en viss negativ utvikling (for Q3). Derfor blir det veldig spennende å se hvor mange Flexiscope som er blitt og blir kjøpt inn og tatt i bruk for det er helt klart at Flexiscopene vil ha en mye høyere bruksfrekvens enn de rigide scoopene som veldig mange av de større sykehus der borte i USA allerede har.
Det er dog kanskje litt rart at rigide scop kun brukes ca. 1,5 ganger i uka i snitt med PDD. Men de rigide scopene krever stort sett sykehusinnleggelse og full narkose og i sum beslaglegger dette mye kapasitet på sykehusene. De rigide scopene brukes jo mye mer enn 1,5 ganger pr. uke totalt sett, men til nå ca. kun 1,5 ganger pr. uke med PDD og det er jo det som betyr noe for omsetningen av Cysview(PDD). Og har de kartlagt en konkret svulst ved hjelp av f. eks. MR så brukes nok ikke PDD som tilleggsverktøy ved operasjon selv om det rigide scopet blir brukt ved blærecanceroperasjonen.
Kostnadsveksten i USA er knyttet opp mot vekst i antall PHO ansatte og budsjetter for markedsføring. En Richioso som har dukket opp på trådene her faller litt igjennom på at enkelte deler av kunnskapen om PHO er mangelfull der utgiftsveksten i USA for PHO går på vekst i antall PHO ansatte og budsjetter for markedsføring mm., mens scopene ( Flexible og Rigide) er det utelukkende leverandører som Karl Stortz; Olympus ( rigide scop for bruk av eks. PDD) som sykehusene mm. må forholde seg til og har ikke noe med PHO utgiftsbudsjett å gjøre.

Hva så med Q4 som vel er satt opp i finansiell kalender til datoen 27. februar:

Det er ennå lenge til og jeg synes det er vanskelig å mene noe helt konkret ennå. Men jeg tror at nøkkelen til suksess nettopp ligger i Flexiscopene og hvovidt de slår igjennom i USA. For med Flexiscopene vil man se en helt annen bruksfrekvens spes. innen surveillence ( sannsynligvis mellom 10 og 20 ganger med PDD eller mulig mer pr. uke pr. flexiscop) enn med de Rigide scopene som altså for tiden kun brukes ca. 1,5 ganger pr. uke med PDD.
Slettet bruker
07.01.2019 kl 11:48 3773

Forsikringsselskapen har en gjemensom pool for Medicare sine kunder der de fordeler risken. Og de har makt att påverke
sykehusen, om de ikke gir rett behandling. Det er ikke kø vid amerikanske sykehus, derfor håller de på sine pasienter.
Men som sagt det er del merkelige avtaler i USA, som gjør att de ikke kan nekte godkjente behandlinger. Men de kan kreve
att pasienter blir innformert om ulike behandlinger, så de kan velge selv.og det kommer att bli gjort. De fleste sykehus har
store gevinster og kan nok innvestere i ett flexiscope vilken dag som helst, og er de sikker på att de tjener penger på det
så har de haft det for lenge siden.
CanonBoy
07.01.2019 kl 12:54 3685

Oregon,
Takk for et godt innlegg og flott beskrivelse. Denne legger jeg i minnebanken.
Daniel var også ganske Bull på fortsatt vekst og at det ligger mye i pipeline så sent som i desember. Blir spennende å se frem mot Q4.
Slettet bruker
07.01.2019 kl 13:39 3591

Has Schneider pissed somebody off in San Francisco?

4 red trading days in a row. We need some green on the board.

Anybody know if MW are still short? Last update I saw was December 3rd
Redigert 07.01.2019 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
07.01.2019 kl 13:45 3574

Dagen har ikke startet i San Fran ennå :-)
Slettet bruker
07.01.2019 kl 13:50 3554

Det kan ikke være veldig mange - ref lav omsetning:)
Slettet bruker
07.01.2019 kl 13:55 3542

Nei, dagen der borte må nesten starte først så får vi se i morgen om det gav noen effekt den ene eller andre veien.
Londonmannen
07.01.2019 kl 14:32 3634

Du som hevder du kommer fra Australia burde mer enn noen annen skjønne deg på tidssoner. Når starter morgenen i Australia? Når starter den i SF?
Tenker fluktasjonen i dag primært skyldes kortsiktige, utålmodige aksjonærer som ser at det er positiv bevegelse i et par andre farmasiaksjer og det er som oftest nok til å utløse rokkering av porteføljen. Ikke noe å bry seg med.
rischioso
07.01.2019 kl 15:29 3539

Noterer meg at det blir gitt flere garantier om at nedgangen vi nå har sett over tid skyldes primært kortsiktige som ikke skjønner noen verdens ting så det er ikke noe bry seg om, men det refrenget kan sikket mange huske også fra NANO når kursen var godt over 100 og man ikke kunne se noen nedside overhodet - i dag er kursen mer enn halvert seg siden den gang.

Det er nok ikke bare kortsiktige som har skjønt tegninga når kursen har fallt over tid hvor det samlede volumet tilsier at det er flere enn bare kortsitktige idioter som selger og nå sett i ettertid så kan jo idiotien diskuteres....:)

Kursen har allerede vært nede og snust på 43,70 noe som er knappe 9% fra 30-tallet og på et eller annet tidspunkt så kan det utløses både stoplosser og ikke minst den overhengende risken med at selskapets største aksjonær begynner å lempe ut med tilhørende tvangssalg for det finnes nok av belånte posisjoner..

Ser man dette i sammenheng med et svakt q4 så er det nok heller de som ser det hele og fulle kortsiktige til mellomlange bildet som er majoriteten av selgerne mens de som bagatelliserer nedgangen og risken blir sittende og se på at posisjonen blir mindre verdt dag for dag mens de klamrer seg til håpet og sprer generøst om seg med det ene egenkomponerte kursmålet etter det andre i takt med at kursen siger videre nedover...

Ingen skal kunne komme i ettertid og si at det har manglet på info som skulle tilsi at ting vil kunne bli verre før det blir bedre...:)
Redigert 07.01.2019 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
07.01.2019 kl 15:45 3496

Riskoker, mener du at Pho skal halveres fordi Nano ble halvert eller er det alle bio-aksjer som skal halveres fordi Nano ble halvert ?
Eller kanskje hele OSE ?
Jeg ante ikke at Nano var så mektig ?
HYPERgris
07.01.2019 kl 15:56 3465

neida, han har planer om å kjøpe, og håper på å få aksjer under 40kr antagelig. For all del, alle skal få
EmmieSi
07.01.2019 kl 15:56 3464

Hahaha må si jeg virkelig beundrer pågangsmotet og standhaftigheten din!! Til å ikke være aksjonær og tilsynelatende ingen interesse av å være det heller, må jeg si at du bruker mye tid på PHO tråder... imponerende at du gidder å bruke så mye tid av ditt liv på det! klin til videre:D
Redigert 07.01.2019 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
focuss
07.01.2019 kl 16:02 3439

Rishiso
Ser du advarer mot et svakt Q4. Hva vil du definere som et svakt Q4?
tommbakk
07.01.2019 kl 16:03 3424

Risc vil nok spekulere litt i PHO, og da er han tjent med en billigere inngang (idag har han jo pr akkurat nå en bra mulighet), så da snakkes caset ned.

Når/hvis han er inne, så selges det inn gjennom hyppige foruminnlegg at PHO er helt topp og kursen skal opp...så "løp og kjøp". Når han tar litt gevinst, så er PHO fryktelig og et sikkert tapsprosjekt ("selg, selg, selg"), for da passer det bra med nedgang...

Og så gjentar man dette ved behov. ;D

Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne også nå, at det jeg liker ved innleggene til Risc, er at han skriver godt, og han har bra teft for å grave frem info, samt komme med viklinger omkring et case det kan være greit å vurdere fortløpende.

Nå skal det sies at jeg ikke har sansen for de som med forelsket glans i øynene hausser et case til himmels, og hvor det øyensynlig ikke finnes utfordringer eller risikoer, kun uendelige muligheter og rikdom.

Men samtidig kjøper og selger jeg aldri basert på Riskys utspill. Det er litt for transparent at hans intensjoner sammenfaller med hans egen posisjon i et case, eller i det minste hans interesser. Jeg tror derimot ikke at han vil erkjenne det.

Men jeg har sett det før i NEL (og i ELE).

Det er vel knapt noe case på OBX som kan være tidenes investering på mandag, og så være på vei utfor stupet onsdag, for så igjen være på vei mot stjernehimmelen på fredag.

Risc vurderer det iblant sånn... :D

Det skinner vel igjennom at jeg kan styre meg for Riscs vingling (selv om jeg altså er overbevist om at dette er hans bevisste og kalkulerte taktikkeri), men det er mest fordi jeg ikke liker at enkelte kan svelge det han kommer med rått, og så bli lokket til å kjøpe/selge på helt feil premisser.

Men, holder man seg til det gamle rådet om å alltid gjøre sine egne vurdringer på børs, så bør man ikke la seg påvirke.

Alt i alt, så vil jeg heller ha Riscs innlegg med på forumet enn å være de foruten.
rischioso
07.01.2019 kl 16:04 3423

Det skal jeg fortelle deg i detalj når den foreligger om kort tid...:)
Slettet bruker
07.01.2019 kl 16:06 3413

Risch,
Det må være nok villedende informasjon fra deg nå.
Du hevder at flere enn kortsiktige den senere tid har solgt aksjer, ja det har de nok, samtidig som andre har kjøpt.
Topp 20 den 17.12.18 hadde 45,49% av aksjene.
Topp 20 den 7.1.19 hadde 45,94% av aksjene.

Hva er det du ikke forstår?
Synes det er på tide å finne noen andre å plage nå eller venter du til oppgangen er et faktum før du forlater PHO-trådene?
rischioso
07.01.2019 kl 16:14 3387

Uenighet er aldri plagsomt om man respekterer at andre kan ha et annet syn enn en selv og ikke minst forteller om hvorfor - du får begynne der så kan det bli en diskusjon etter hvert..:)
focuss
07.01.2019 kl 16:18 3378

Rishioso
Når Q4 foreligger så kan du beholde din vurdering for deg selv. Du sier du forventer svakt Q4. Spørsmålet er hva du forventer. Trenger ikke din hjelp når fasit foreligger.
rischioso
07.01.2019 kl 16:35 3330

Det virker nå slik siden mange ikke virker å ha forstått utviklingen fra q2 til q3...

Men for all del og igjen som nevnt mange ganger før så forventer jeg et rødt q4 hvor salgskostnadene vil være betydelig større enn inntektene nettopp fordi bruken ikke på langtnær balanserer det ut.

Som jeg også tidligere har vært inne på så har selskapet nå investert betydelig over flere år og fortsatt går de i minus.

Utstyret har vært på markedet i rundt 8 år og de går fortsatt i minus.

Så igjen, det hjelper lite med flere scope på flere lokasjoner når bruken ikke øker mer enn det den gjør - ting går for sakte, ting tar for lang tid og ting koster så mye mer enn det man får inn så da går ikke regnestykket opp - mer komplisert er det ikke - faktisk helt elementært...
Redigert 07.01.2019 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
focuss
07.01.2019 kl 16:51 3277

Rishioso
At kostnaden vil stige videre i Q4 er jo noe alle vet og er i henhold til guiding. Når Q4 er ferdig så er også ekspansjon av organisasjonen i USA også stort sett ferdig. Da har vi etablert organisasjonen som fremover skal penetrere et marked på 670 musd. Q4 vil ha høyere kostnad en Q3, Det skjønner alle vil jeg tro siden de fortsatt har vært i ekspansjonens fasen i Q4. Hva salget i Q4 vil bli blir jo bar gjetting. Har de fått noe bidrag av betydning fra surveillance allerede eller har de ikke? Jeg tror ikke det er grunn til å ha store forventninger til Q4 men for kvartalene videre fremover tror jeg det er all mulig grunn til å ha forventninger til. Guidingen som forventes ved Q4 presentasjonen er vel for de fleste mer spennende enn Q4 resultatet.
Slettet bruker
07.01.2019 kl 16:55 3262

Risch,
Du omtaler stadig vekk Q3 som et dårlig et og hevder at Q4 blir svakt.
Tviler sterkt på at du har sett gjennom Q3 presentasjonen, men har lyst til å gi deg noen punkter fra den:

-Positive reimbursement for BLC with Cysview continues to drive
sales volume and install base for BLC with Cysview in multiple
settings of care
– In November CMS announced a permanent A Code for Cysview for use
in the physician office and clinic starting in January 1st 2019 and an
additional $1,187

-• US strategic investment plan is on track with additional sales
resources that are positively impacting productivity

-Improved reimbursement has positively impacted sales development including
new account install base

-Continually assess the opportunities within flex and
appropriately align our resources against those targets.
– Market opportunity is ~4 times the size of the TURBT market

-BLC with Cysview with flexible cystoscopes current install
base of six centers
– Customer and Patient demand has resulted in a robust pipeline
of potential flex accounts and rapidly working to close those
7 accounts

-New Medicare reimbursement accounts for ~50% of TURBT Medicare market and 100% of the Physician Office / Clinic use

-Our focus is to establish and build BLC with Cysview
business in the top 25 TURBT and Surveillance
markets utilizing the MSA Strategy
• BLC with Cysview has achieved significant market
penetration in In the top 10 MSA’s: New York , Los
Angeles, Houston, Chicago and Washington DC in
the last 18 months
– Large install base in TURBT segment has set a great
stage for the surveillance BLC with Cysview opportunity
• Focused investment of commercial and medical
resources is driving our growth

-A New Standard of Care in 74% of the top 25 of Best
Hospitals in Adult Urology as per US News and World Report

-Recurring EBITDA significantly improved from
third quarter and YTD last year
– Increased revenue driven by US
– Increased sales & marketing expenses, partly
offset by decline in R&D and other operating
expenses
• Depreciation and amortization driven by
amortization of Cysview phase 3 investments
and IFRS 15 adjustments
• Restructuring expenses NOK 13.1 million,
headcount reductions and organizational
changes in second quarter

OG DETTE ER VIKTIG AT DU FÅR MED DEG:
-Cash flow from operations third quarter at
NOK -5.3 million, an improvement from first
and second quarter 2018
– NOK -2 million related to Q2
restructuring

-Cash flow from investments third quarter
NOK +0.2 million, an improvement of NOK
10.8 million from same period 2017
– Decline driven by investments in
development projects as Cysview phase
3 project is finalized
rischioso
07.01.2019 kl 17:05 3236

focuss,

ja, det er jo ikke det som er utfordringen - utfordringen ligger i at 8 år i market + betydelig investeringer de 2-3 siste årene ikke har kastet av seg som planlagt - ikke en gang i nærheten så da skjønner jeg verken jeg eller resten av markedet det som virker å være så veldig opplagt for noen få her på forumet at det plutselig skal tas enorme markedsandeler og det i løpet av kort tid.

Det er bare ikke sllik det har fungert ei heller fungerer noe både jeg og største delen av markedet legger til grunn at ting vil fortsatt vil kunne ta tid - veldig lang tid og av samme grunn tror jeg ikke vi vil se noe annet enn svake q resultater fremover både når det kommer til q4, q1 og sannsynligvis også q2.

Det er som kjent talla som vil være førende for kursen og svake q det ene etter det andre vil derfor ikke trigge kursen slik mange virker å ha forventninger om.

Hadde selskapet vært i en tidlig fase så ja, da hadde ting vært annerledes nettopp fordi man kunne ha hatt forventninger til en inntjening - men slik det er nå med 8 år i markedet og flere år med betydelige investeringer og fortsatt ikke tjener penger så er også forventningene naturlig nok mye mindre og selskapet må bevise gjennom kvartalstalle at de faktisk tjener penger noe som gjenstår og se...
Redigert 07.01.2019 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
focuss
07.01.2019 kl 17:12 3216

Rishioso
Du fortsetter med dette argumentet ditt at BLCC har så liten markedsandel til tross tross for at de har vært i USA i åtte år. Derfor limer jeg inn på nytt hvordan milepælene har vært og om du er mottagelig for fornuft så klare du å se litt klarere om du forstår milepælene.
Eneste markedet PHO har vært i så langt er MSA-TURBT. Det er nå ett år siden de fikk refusjon i det markedet og har allerede 5-6% markedsandel. Imponerende synes jeg.


Poenget med at PHO har brukt 6 år på å komme til en markedsandel er lite relevant. Den første tiden så var hovedaktivitetene:

1) Gjennomføre fase 3 studiet for godkjenning i surveillance og gjentatt bruk.
2) Få introdusert Cysview i noen utvalgte signalsykehus.

I fasen med å få etablert Cysview i noen få sykehus så var det ikke fokus på volum, men i det hele tatt å få det innplassert viktige steder. Fase 3 studiet mot surveillance og gjentatt bruk var veldig omfattende og de kunne ikke starte å investere stort i organisasjon i USA før Fase 3 studiet var gjennomført og godkjent. Når man skal vurdere foreløpig markedsandel i USA så bør man se det i forhold til følgende milepæler.

- Fase 3 studiet ferdig: Mai 2017
- Søknad FDA godkjenning: August 2017
- FDA godkjennelse: 16 Februar2018
- Bygging av infrastruktur og organisasjon i USA: 2017-2018
- Refusjon TURBT: Jan 1-2018
- Introduksjon Flexiscope: Mai 2018
- CEO med markedsfokus: Nov 2018
- Refusjon surveillance: Jan 1 2019.

Jeg mener dette er milepælene man bør ha med seg når man ser på Dagens markedsandel i TURBT MSA på 5-6% og totalt i USA( TURBT+ Surveillance) ca 0,5%