TRENGER HJELP - Hvordan shorter man en aksje?

Slettet bruker
SHORT 06.01.2019 kl 20:37 4092

Hei der kjære forumvenner

Det jeg lurer på er sikkert enkelt for dere. Jeg har funnet en aksje jeg mener er overpriset, og det har ikke skjedd siden REC krakket fra 300 kroner til det som ser ut til å bli 0 kr. I 2008 hadde jeg ikke bankkontoen stappfull av penger slik som nå, så short var aldri et alternativ denne gangen.

Det jeg altså lurer på er: Hvordan shorter jeg denne aksjen jeg har funnet, og som snart kommer til å halvere seg i verdi? Må man ha en spesiell shortekonto, eller fungerer det på vanlig måte at man bare ringer opp megleren og forteller at jeg skal ha et visst antall minus-aksjer av et gitt selskap på kontoen så fort som svint?

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, mest glad i long
Shareville: EricSimpsonjr
Redigert 20.01.2021 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.01.2019 kl 20:50 4056

Hvilket trader system bruker du?
Slettet bruker
06.01.2019 kl 21:06 4006

Du må ha en "låneavatale" med din megler, og det er jo fort gjort. Signeres med bankid.

Deretter velger du å låne det antall aksjer du ønsker å shorte, f.eks 100.000 stk. Dersom det finnes så mange til "låns", så får du dem på konto på sekunder, alternativt vil din "megler" kunne sjekke i markedet om de kan finne så mange som du ønsker å låne manuelt, koster normalt ikke noe ekstra..
Normalt koster det ingenting, intradag, så lenge du ikke selger dem. Ei heller om du shorter kun intradag, og dekker før børsslutt - i allefall slik hos Netfonds.

Når du har solgt det antall du vil shorte, f.eks 100.000 stk, så står det minus 100.000 aksjer på kontoen din.
Du vil da måtte betale engangshonorar for disse, samt renter.

Normalt vil du ha en ukes tid på å tilbakelevere dem, om de kalles tilbake av eier.
Jævlig enkelt, og genialt å kunne shorte. Skulle likt å vite hvem SimpsonJr har valgt seg ut.

SS
Redigert 06.01.2019 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2019 kl 21:14 3969

Siden det er viktig at jeg får shortet mest mulig før andre finner ut av det må det være hemmelig inntil videre. Planen er å holde shortposisjonen ett år, minimum.

Selskapet er på Oslo Børs, og jeg ser at flere har inne på forumet skriver mange hyggelig ord om det.

Eric
Slettet bruker
06.01.2019 kl 21:18 3950

Lykke til da:-)
Du kan da røpe sektor eller bransje !
Ser at du har lagt denne under Olje og Energi, er vi på rett spor da?

SS
Redigert 06.01.2019 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.01.2019 kl 21:29 3901

Husk en viktig ting, han som låner ut aksjene sine til shorting, kan dra de inn når han vil. Da må du handle tilbake vanlige aksjer til markedspris når short aksjene blir dratt tilbake. Det er mange aksjonærer som drar inn short aksjonærer eks i forbindelse med generalforsamling, da de må ha aksjene sine for å kunne stemme (hvis ikke reglene er endret på dette nå). John Fredriksen dro inn short aksjene som han hadde lånt ut i Frontline for en del år tilbake. Aksjen spratt opp over 10% på nyheten.
Slettet bruker
06.01.2019 kl 21:56 3805

Short schibstedt og hydro og dollar.Kjøp Odefjell drilling og pgs.
Slettet bruker
06.01.2019 kl 21:57 3800

Short schibstedt og hydro og dollar.Kjøp Odefjell drilling og pgs.
https://www.marketwatch.com/investing/index/dxy
Slettet bruker
06.01.2019 kl 23:23 3660

Hei Frodon

Trader system? Jeg har fasttelefon fra Telenor hvis det er det du tenker på.

Tenker at når man først skal shorte så skal man gjøre det med stil. I dag har jeg brukt hele ettermiddagen på å pusse noe gammelt sølvbestikk jeg har hatt liggende i garasjen, nå er det akkurat nok bestikk til å spise 120 middager, 60 hvis jeg inkluderer kona. Har derfor funnet meg en aksje som alle er glad i og forventer at skal gå til himmels, akkurat som situasjonen var for REC før kroken ble hengt på døren til noen banker i USA i 2008.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og samler på andre ting også
Shareville: EricSimpsonjr
Slettet bruker
06.01.2019 kl 23:28 3632

Hei Quul

Jeg går som oftest mine egne veier, hvilken børs er Schibstedt notert på?
Frodon
07.01.2019 kl 00:01 3582

Hehe, høres ut som mye jobb ? Seadrill var da også en fin short kandidat, bare synd det var vanskelig å få tak i nok short aksjer.

Jeg tenkte på hvilket selskap du handler via. Jeg har prøvd ut noen forskjellige systemer og liker Nettfonds sitt best. Fullt mulig andre er like bra, men via det systemet er det bare å huke av for short handel og den sjekker automatisk om det er nok short aksjer tilgjengelig og et trykk til så er handelen ferdig. Andre systemer jeg har prøvd, måtte en megler fysisk sjekke om det var aksjer tilgjengelig for short, zzz ?
Slettet bruker
07.01.2019 kl 00:15 3536

Jeg har kundeforhold hos Netfonds, men jeg tror han gutten som styrer butikken er litt tvilsom da han presterer å levere porteføljerapporter for fondet sitt uten å si noe om hvordan avkastningen har vært, med andre ord tror jeg de har store tepper de feier ting under hos Netfonds.

Ellers handler jeg maten min på Meny og har medlemsskap på Æ hos Rema 1000.

Eric
Slettet bruker
07.01.2019 kl 00:21 3518

Frodon er et hedernavn, det er forøvrig Skipssjefen også.

Mener bestemt at jeg en gang for en god del år siden diskuterte aksjer med en Frodon her på forumet. Husker ikke hvilke aksjer det var, men det kan kanskje ha vært noen av de tidligere IT selskapene som ble kjøpt opp.
oppvigår
07.01.2019 kl 00:34 3482

Trodde jr. var en guttunge, men med fasttelefon så sier det seg selv at du er en gammel mann. Har en mistanke om vilket, men der kommer du til å brenne deg⚠️ Lykke til, og husk at det er ingen skam å snu?
Tomta
07.01.2019 kl 01:01 3438

NEL. :)
Frodon
07.01.2019 kl 01:17 3415

Mulig det it selskapet het Ignis? Vi har sikkert diskutert før, får håpe vi ble enige og tjente penger sammen ? Jeg har også holdt mye på med tekniske analyser i selskaper hvor fundamentene var bra nok til å ta et bet
Hammers
07.01.2019 kl 01:25 3392

Uffda, Jr.
MÅ du holde alle disse Nellionærene på pinebenken så lenge, da.....mtp hvilken aksje du har i "tanken(e)"?

Hilsen Hammers.......som OGSÅ savner en slik favorittknapp på forumet.....???!
Leedsutd
07.01.2019 kl 06:42 3229

Moroklumpen
Slettet bruker
07.01.2019 kl 19:48 2994

Kunne nesten virke som AXA i dag. Men håper det var NEL ?

SS
Slettet bruker
14.01.2019 kl 23:38 2699

Regner med Simpson, eller kontordama hans har fikset shorten nå.
Når deler du hemmeligheten med oss andre?

SS
Slettet bruker
15.01.2019 kl 01:07 2655

Hei der kjære forumvenner

Jeg har vært aktiv på diverse andre nettsider de siste dagene, så Hegnar har fått fred. Regnskapsføreren min ble jo frisk for en stund tilbake, men nå har han faktisk fått influensa på ordentlig. Sist gang var det nok heller et slags virus i hjernen som skapte frykt og desperasjon, i dag gikk han svært ustødig og snøvlet kraftig da han ankom kontoret utpå formiddagen. Han hadde visst også blitt påkjørt av et veiskilt tidligere på morgenen, utrolig hvor mange tilfeldigheter og uflaks som skjer på likt. Norwegian beholdningen klarte han jo å få realisert, tror faktisk noen betalte i dyre dommer for dette konkursboet.

Uansett, nå er det slik at regnskapsføreren styrer PCen, og jeg har hverken passordet eller nødvendig kompetanse i touch eller Netscape for å utføre aksjehandler helt på egenhånd. Har heller brukt det siste døgnet på å lage en ny perm, den er rød og har fått teksten Short Avkastning 2019 - 2028. Ideelt sett skulle jeg vel utsatt shorthandelen til neste år, for det blir litt rar tidsserie nå.

Jeg så at AXA ble nevnt ovenfor. Hva skjer egentlig hvis man shortselger en aksje man eier? Er det sånn at man tjener penger både på oppgang og nedgang da? Regnskapsføreren drev med noe han kalte Strangle før i tiden, det fungerte slik at det ble overskudd uansett hvor mye det skinte av minnebrikkene til Opticom eller Merkantildata.

Kan snart lette på sløret, bare vi blir ferdig med short handelen.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, AXA aksjonær og snart Short aksjonær
Shareville: EricSimpsonjr
Frodon
15.01.2019 kl 08:01 2561

Du får ansette meg, sjelden syk og har et bredt kontaktnettverk for å få fikset det meste ? Jeg har tatt bedt på kjøp og short i samme aksje tidligere. Men da har det vært bet pga aksjen var notert på 2 forskjellige børser og kursen sto nesten 10% fra hverandre på de 2 børsene. Må være blant de enkleste pengene som er mulig å tjene ? Mulig du må bruke 2 forskjellige handlesystem hvis du skal shorte en aksje du eier på Oslo børs. Risikoen med å shorte en aksje du eier er hvis det kommer en børs melding som drar kursen langt i en retning og aksjen ikke går tilbake mot samme punkt. Da må du finne et sted å ta det ene tapet før du begynner å få gevinst på den andre investeringen
3ade
15.01.2019 kl 09:53 2453

Snodig at du ikke vet hvor Schibsted er nortert når du solgte deg ut den 7 november i 2018. Schei.A.

Kan jo legge til at slike (nisse) innlegg som du her driver med er hovedgrunnen til hvorfor dette forumet blir oppfattet som useriøst.
Redigert 15.01.2019 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2019 kl 10:40 2395

Blir litt skeptisk til EricSimpsonjr basert på spørsmålet:

Hva skjer egentlig hvis man shortselger en aksje man eier? Er det sånn at man tjener penger både på oppgang og nedgang da?

Det eneste som skjer er at dersom man shortselger like mange aksjer man eier, er at den ene posisjonen endrer seg tilsvarende opp, som den andre endrer seg tilsvarende ned. Ergo er det eneste man oppnår å utsette valget av timing for når man går inn eller ut av en aksje. Javel, så kan en aksje gå opp eller ned 20 %, da bedrer den ene posisjonen like mye som den andre forverrer seg. Når den da har gått 20 % opp eller ned, så kan man da løse ut den ene posisjonen. Men for at det skal bli gevinst, så må den gjenværende posisjonen falle eller øke tilsvarende etter at den andre posisjonen er lukket for at det skal bli gevinst. Ergo har man kun utstatt timingen for hvilken vei man tror aksjen går.

Eneste unntak er hvis man vet at det kommer først en god nyhet, deretter litt senere en dårlig nyhet, men da kan man like så godt først gå long, deretter short, eller vice versa.

Hvis man driver med hemmelighetssremmeri som over, og at man er så lur som man forsøker å fremstille seg selv, så burde dette være elementær kunnskap også.
Redigert 15.01.2019 kl 10:43 Du må logge inn for å svare