NEL - Noen enkle FAKTA om EVENTYRET!

Hammers
HAMMER 07.01.2019 kl 00:17 8601

Jeg har registrert at nicket "Tigeren" den siste tiden har hatt en bevisst strategi med sin haussing av NEL.
En rekke gjentagelser av hans 20-30 "triggere" (som hver og en MINST skal doble kursen), gjentagelser av Nikola (som MINST skal doble kursen) - og helst en rekke innlegg på søndagene......men NYE LOVNADER basert på rykter, håp og tro! NULL fakta - KUN HÅP!

Det kan godt tenkes at han får rett i sin pleie av EGEN aksjebeholdning (hva vet jeg), men SÅ LANGT har ikke NEL levert noe som helst av VERDI.
Regnskapstall viser rene FAKTA.

2014:
Totale inntekter på 12 mill NOK.
UNDERSKUDD på 6,5 mill kr.
Altså for HVER omsatt krone gikk ca 54% rett i dass!

2015:
Totale inntekter på 100 mill NOK.
UNDERSKUDD på 22 mill kr.
Altså for HVER omsatt krone gikk ca 22 % rett i dass!

2016:
Totale inntekter på 115 mill NOK.
UNDERSKUDD på 56 mill kr.
Altså for HVER omsatt krone gikk ca 49% rett i dass!

2017:
Totale inntekter på 298 mill NOK.
UNDERSKUDD på 117 mill kr.
Altså for HVER omsatt krone gikk ca 40% rett i dass!

2018
Q1: Inntekt 113 mill. Underskudd 30 mill.
Q2: Inntekt 135 mill. Underskudd 27 mill.
Q3: Inntekt 116 mill. Underskudd 66 mill.
SUM Q1-3: 364 mill. Underskudd 123 mill.

Altså......SÅ LANGT i 2018 ligger det an til at ca 34 % av hver omsatt krone går rett i dass!
Men merk; Underskuddet tok seg kraftig opp i det siste kvartalet.....så spennende å se på "forbrenningen" i Q4.

Fra 2014 har selskapet omsatt for: 890 mill - og har i perioden svidd av ca 325 mill NOK......37% av omsetningen.
ALDRI noen bedring ila disse 5 årene, men håpet, troen og ikke minst ØNSKET har vært der hele tiden.
Akkurat som det også er i så mange andre børsnoterte selskaper......som ALDRI leverer.

Jeg husker relativt godt, inkl at det samme nicket hadde en del tilsvarende argumenter for noen år siden.
Den gang steg kursen etter hvert til 5,20 på noen tilsvarende "godbiter" og lovnader som nå.
Da edrueligheten la seg kom et RASKT tilbakefall til ca kr 2...og Tigeren mistet både munn og mæle.....før han nå har gjenvunnet sine krefter.

Den enkelte investor gjør selvsagt akkurat hva han vil, men HITTIL har aldri NEL levert noe som helst av verdi.
Selskapet har hittill ikke fått en eneste krone i overskudd, men svidd av MINST hver 3. omsatte.
Kan det være slik at selskapets forretningside er så kostnadskrevende at det aldri blir noen fortjeneste ut av innsatsen?
Ja, for størrelsen på omsetning har absolutt ikke noe med fortjeneste å gjøre - snarere det MOTSATTE (ref tallene)!

Hilsen Hammers......som synes det kan være greit med litt FAKTA mellom alle eventyrfortellingene som serveres......til egen kurspleie.

Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2019 kl 00:52 7488

Det er med den største glede jeg kan konkludere med å ha funnet en likesinnet her på forumet. Hvor er denne Hjerte-knappen de har på Facebook, har Haugen glemt å installere den?

NEL er et fantastisk eventyr. Investorene har fått for seg at selskapets teknologi er så god at de ikke har konkurrenter, og fra sitt strategisk riktige plasserte hovedkontor på Notodden skal de altså erobre hele verden. NEL skal visstnok være det eneste selskapet i verden som holder høyt nok kvalitetsnivå til å slippe inn hos Nikola, et selskap som inntil nå kun har levert et par prototyper av en lekebil de kjører opp noen grusvegger med. Stasjonene skal utstyres med høyteknologi fra NEL til 150 millioner kroner per enhet, men regnestykket over hvor mange lastebiler som må innom denne stasjonen hver dag for å forsvare investeringen er det fortsatt ingen som har forsøkt seg på.

Det er endesløse mengder med utfordringer bare for Nikola her, men i NEL har man allerede regnet hjem alle inntektene før prosjektet har startet.
Med tanke på at oljeprisen har kommet ned på et akseptabelt nivå, burde man også forvente at dette forplanter seg til drivstoffprisene etterhvert. Simpson ønsker Nikolas salgsteam lykke til i å overbevise sine potensielle kunder om at det er fornuftig å tredoble transportkostnadene og risikere 10 år med ustabilitet og oppstartsproblemer kun fordi Hydrogen er kult.

Trådstarteren som skulle ha et hjerte har allerede fortalt oss noe om lønnsomheten til NELs resterende kundemasse, her er EBIT marginen på -25%. Tror man kanskje at store milliardordre fra Nikola eller andre vil gi høyere marginer? Eller er det kanskje skalafordeler man drømmer om, før et eneste egnet produksjonslokale er satt opp?

Gleder meg til fortsettelsen. Det blir nok ikke konkurs med det første, først må NEL sette opp noen produksjonsanlegg ala RECs Moses Lake.

Eric
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2019 kl 01:09 7432

Endelig noen som kommer med FAKTA og ikke bare våte drømmer :) Takk Hammers :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
JosefK
07.01.2019 kl 04:12 7302


Hadde nå "faktaene" vært rett! Men det er de ikke!

Underskuddene finnes nemlig igjen i en annen del av regnskapet kalt "balanse"!

Gi Hammers en linjal! Sett den på nullpunktet og trekk opp streker. Jeg har sett det for lenge siden, det peker mot det ytre rom, forbi en sliten tesla!

Og angående nikola:

De poppet en liten nyhet her i juni en gang som omhandlet vel 50 av de 700 stasjonene de har planlagt. 448 elektrolysører av den største sizen som er å oppdrive! Og det kommer mer! Ti ganger mer bare i USA! Og da har vi ikke tatt oss tid til resten av verden som ligger jomfruelig og klar for nikola Tre!

Tigern tar helt feil: linjalen min sier x10!

Hammers trenger å slå opp "investments" på investopedia! Men for all del: gi han en linjal så kanskje han ser det tusenvis av Nelere har sett før han! Tyskerne går skoa av seg for norwegishes wasserstoff!

Tsk tsk!



Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2019 kl 08:16 6994

Men den ser sterk ut ifra TA Hammers :P

eller kanskje TA indikerer at NEL går dukken?!

MCAP er basert på tro, håp og masse kjærlighet hehehe...
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
FAZIT
07.01.2019 kl 08:31 6849

Mens dere serverer negativitet har vi som har vært med på ferden og i tillegg tradet tjent penger som gress.
For det er vel nettopp det aksjehandel handler om?
Å tjene penger.
Og da kommer det for meg personlig på det samme hva selskapet jeg handler i driver med, så lenge kursen svinger. Siden første innganf nær 2 blank har jeg kjøpt og solgt med stort hell og doblet flere ganger. Så kan Hammers og desslike sitte å jamre seg så mye de vil. Kursen har uansett gått opp opp opp, og svingt veldig på turen.
Forøvrig er jeg akkurat nå uten aksjer i selskapet, tok ny kjempegevinst fredag i denne "taperaksjen.
Hvor mye har sutterpeisene tjent?






;-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Luna
07.01.2019 kl 09:57 6641

Nel er helt klart en spennende aksje med potensiale. Men den svinger voldsomt... Jeg merker meg at de som er mest positive til aksjen også er de som trader aktivt i den og gjerne selger seg ut for å ta gevinst.
Nå er den på et rekordhøyt nivå og det er vel ikke usannsynlig at den vil få en dipp i nærmeste fremtid.
Den er heller ikke eneste norske aksje hvis man vil investere i det grønne skiftet og det er andre aksjer med mindre risiko som også har mye potensiale men ikke like mye hype og haussing. Elkem betaler ut utbytte og har en latterlig lav p/e for tiden. De leverer 5-11 kg silikon pr Teslabil. Hexagon er bunnsolide og går med overskudd og kommer til å tjene mye på hydrogen. Scanship er også interessante.
Ja, jeg har troen på Nel på lang sikt, men er dette beste tid å kjøpe seg inn på?
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
07.01.2019 kl 10:25 6504

Har Hammer tjent mye på sitt innlegg? Strek her og strek der blir vel ikke penger av slikt. Det er vel ikke så mange selskap i verden som tjener penger før pengene er investert. Herre min hatt hvor stor tror du Equinor hadde vært hvis dem ikke skulle turt å bruke penger til investeringer. Det er stor forskjell på kapital som blir benyttet til investeringer kontra emisjonspenger som må brukes til å holde hodet over vannet.
Hilsen Bullinvestor som sitter på krydderaksjer i: Nano,Nel og Pho
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Funderer
07.01.2019 kl 11:14 6375

Flott innlegg fra Hammer , veldig saklig å bra . Har tidligre sett hvor fort Nel kan rase . Hatt mye aksjer der men ingen nå . Ikke bra med de som jobber baken av seg for å lure andre inn i aksjer .
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
spaggio
07.01.2019 kl 11:19 6348

Bra Hammers og riktig oppsummert ! Vet ikke om Tigeren (The Brooker, James Bond, Lorden ) heller tror så mye på selskapet ? Han solgte seg ut på torsdag ( selv om han har 20-30 triggere ) for så å kjøpe seg inn igjen fredag ! Regner med at du uansett er blokkert av menigheten som ikke tåler innlegg som ikke passer inn !

Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2019 kl 19:00 6159

Underskuddene finnes nemlig igjen i en annen del av regnskapet kalt "balanse"!

Det her er årets hittil beste uttalelse på forumet. Underskuddene finnes altså igjen i balansen... Jeg ser kun at underskuddene har redusert egenkapitalen, men JosefK ønsker kanskje å utdype dette litt nærmere?
Redigert 21.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2019 kl 19:18 6324

Hahaha.
Den var dagens.
Kjøper meg ei rønne av ett hus en kompis mener er verdt 13 mill, kjøper med rabatt til 11 mill.
Megler takserer huset til 3 mill.

Pytt pytt, man finner igjen tapet i balansen i regnskapet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
07.01.2019 kl 19:30 6278

I utgangspunktet var det jo ingen som hadde troen på Norsk Oljeindustri heller. Det gikk vel tregt der også i begynnelsen med store utgifter og lite inntekter. Heldigvis var det noen som satset... Og når man ser hva den norske stat har på bok i dag bare fra skatter er det vel innlysende at noen lyktes og fortsatt gjør. Det grønne skiftet er liksom arvtakeren som nå fases inn for fult. Evt. større bestillinger - tettere produksjoner - bedre muligheter til planlegging og mindre utgifter til utvikling/promotering vil nok gjøre sitt til at den økonomiske skuten snur. Og skulle jeg ta feil, vel så er det for meg bare et økonomisk tap uten at hus og heim ryker. For noen ser det ut til å være viktigst å rakke ned på et selskap mest mulig. Why.....? Om jeg skulle tape min investering så vil jeg verken skylde på Løkke eller noen andre her på forumet. Jeg er konfirmert for lengst og har selv tatt mine valg mht. investeringer og kjenner risikoen....
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
oppvigår
07.01.2019 kl 19:35 6239

Fornuftige ord som alle burde få med seg !!
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2019 kl 19:40 6200

Hei.

Har da aldri sagt jeg ikke har troen, men verdien på aksjen er hinsides og må kraftig ned for å kunne forsvares.
Hadde man omsatt for 4-5 mrd i året og tapt 80-200 mill pga vekst så hadde det vært en ting.
Men man priser ett mini selskap målt i omsetning helt latterlig her.
Uansett i aksjemarkedet kan tro og luft løfte fjell, men det er utrolig dumt å ha kjøpt når fjellet er løftet til himmelen på luft.

Ikke for å hause, men har nå flyttet alt over i Archer,
Selskap med aksjeverdi i dag på 750 mill.
Omsetning 2019 -2021 ca 30 mrd.
Fortjeneste etter gjeldsrenter ca 2 mrd i de 3 årene.

Med slike tall burde del vært verdsatt til ca 0,5 kr selv om de er ett vekstselskap.
Ser dere kanskje feilprisingen i ett eller begge selskaper?
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
07.01.2019 kl 19:55 6123

Grei den, men det dere formidler er like mye synsing og gjetning som at jeg jeg har tro på at NEL lykkes... Om 3 år kan vi konkludere... (Møtes på HO kl. 19:54 - 07. januar 2022 - deal?)
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.01.2019 kl 20:58 5972

Jeg synes det er flere som blander sammen "snørr og barter" her inne.
Vi snakker om NEL. Hva selskapet har i omsetning - og hva de SÅ LANGT har oppnådd av TAP!
Og joda......alle tallene er hentet fra deres egne sider - så de stemmer nok!
IKKE noen lystig lesing - spør dere meg!

Jeg har skrevet om en rekke selskaper opp gjennom årene, men ingen slår vel mine "Karius & Baktus" i form av NSG og REC.
Også der kom det kraftige stigninger, folk var over seg av begeistring mens JEG m.fl "satt igjen" på perrongen som "store fjols" ?.
Som vi nå alle vet; NSG ble konket for et års tid siden - og REC står nå KUN i drøyt 60 ØRE - nå UTEN "Menighet"!
Og fjolsene; det var de som satte seg på hurtigtoget, men som nå ligger i Hegnars arkiver på gammelt forum.

Selvsagt kan NEL gjøre det bra, men SÅ LANGT er ikke selskapet annet enn et nytt NSG......eller et nytt REC.
REC var forresten også "grønt" - og det var ikke måte på hvordan VERDEN skulle erobres med DERES produkter!
Fellesnevner mellom disse tre; Fortjeneste klarer man ikke å få til - tapene bare ballet på seg!

Likevel; ulike "Menighetsforstandere" prøver å piske opp stemningen med SINE drømmer, lokkende "fyndord"..... og TOMME lovnader! Selvsagt kommer det etter hvert nye ordre i NEL (skulle bare mangle - de lever av nye ordre) - men ordre er LANGT FRA penger på bunnlinjen.

Hilsen Hammers.......dere vet; han "Fjolset" på perrongen!
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
dotcom
11.01.2019 kl 20:54 5587

Hammers, jeg har med stor interesse fulgt en god del av TA innleggene dine, men hvorfor har du valgt å legge vekt på fundamentale forhold i akkurat NEL?
Slik jeg ser det er NEL et veddemål på at hydrogen vil ta av de nærmeste årene og da vil gjerne omsetningsøkningen kunne gi gode marginer.
Selskapet kan selvfølgelig ende opp som REC men å sammenligne med NSG virker rimelig søkt.
Fra september til nå er NEL min beste investering. Hva sier linjalen din om NEL?
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.01.2019 kl 21:46 5492

Du gjør lurt i å følge med på mine TA-innlegg!

Så langt har NEL's omsetningsøkning KUN gitt større underskudd.
TA antyder at potensialet er tatt ut på 5,40.

Kursen har nå steget fra 2,6 til dagens på under ett år.
Hva har FAKTISK skjedd i selskapet i perioden???

Man har fått noen ordre (skulle bare mangle) - og TAPENE har økt i takt med omsetningen.
Selskapet har ikke levert et eneste positivt kvartal - og de totale tapene har nå kommet opp i 2-300 mill NOK (mener jeg å huske).
Siste kvartal var tapsmessig VERST - og jeg er veldig spent på Q4.
Selskapet har i seg selv ikke levert noe tilbake til aksjonærene - selv om kursen har gått som den har. Slikt kalles gjerne bobletendenser.

Hilsen Hammers.

Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
11.01.2019 kl 21:57 5456

Akkurat her - synes jeg det virker som om du har mest rett.

Det er lett å ha en generell tro på at miljøvennlig energi er fremtiden. Men. Det er ikke alt som glitrer som er gull.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
dotcom
11.01.2019 kl 23:47 5319

NEL kjøpt i september/oktober har vist seg å være en veldig gunstig plassering. Så jeg spør igjen, hva sier linjalen din?
Jeg registrerer at du nevner potensiale på 5,40 men ellers argumenterer du igjen utfra det fundamentale. Jeg har ikke TA analysert papiret men jeg tipper at måten det har oppført seg på i en periode hvor nesten alt annet har falt, ville gi noen positive TA argumenter.
Har du gitt opp linjalen bare for å hetse NEL?
Greit at du ønsker å være en modererende kraft når enkelte hauser uhemmet, men gå ikke i fellen hvor du baiser uhemmet for å kompensere. :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Framtia
12.01.2019 kl 00:01 5293

Endelig noen jeg kan si meg enig med?Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.01.2019 kl 00:39 5246

Jeg gidder ikke å komme med noen "dyp" teknisk analyse av dette tulleselskapet som aldri har tjent en eneste krone.
Chartet sier: Ved brudd på 5,20 ligger potensialet ved ca 4,25/4,30.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 02:18 5199

Det er med den største glede jeg konstanterer at Hammers og de andre negative beiserne samles på en tråd , lade bare holde på med den konstant negative møkkaspredninge.
Vi som elsker denne enorme vekstaksjen ler hele veien til honningkrukka.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Villmarka
12.01.2019 kl 02:55 5187

Mitt første forsøk her på Forum'et. Har fulgt diskusjonen om NEL. Hydrogen har ingen fremtid som dristoff. For å produsere hydrogen forbruker man ca 30% av enegien med å omdanne vann eller naturgass til hydrogen. Da er det vesentlig mer effektivt å "brenne" strøm eller naturgass direkte. Hvorfor tror dere de store olje/energiselskapene satser på alt annet enn hydrogen? De bygger vindkraftparker og solenergiparker. Det burde være mer logisk for energiselskapene å produsere hydrogen - da har de en kunde for strømmen/naturgassen sin, men de gjør det ikke - ganske enkelt fordi hydrogen aldri vil ha en fremtid. Heller ikke de store gasselskapene - som alle er multinasjonale selskaper større enn de største norske selskapene (unntatt Equinor) - satser på Hydrogen. Svaret er nok enkelt - Nikola fant ingen andre som ville være med på eventyret - av veldig forståelige grunner.
Dessuten er jeg helt enig iurderingen av NEL - de forbruker penger. Hvordan de skal komme seg i pluss er en gåte.Ikke har de særegen teknologi heller - de er en aktivitet som Norsk Hydro ikke ville ha og baserer seg på teknologi som er flere tiår gammel. Min konklusjon er klar - dette blir et blaff som vil forbruke en hel masse penger før de blir tvunget til å gi opp
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
JosefK
12.01.2019 kl 07:37 5093


Uff og uff. Det hørtes ikke bra ut.

Men kan du da forklare meg hva Island, California og en global rammeavtale har til felles?

Shell er riktig svar. Ja, energiselskapet Shell.

Gass selskapene Nel samarbeider med er bl a air liquide og Praxair.

Resten av tøvet ditt tror jeg ikke du en gang selv skjønner bæret av.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 12:37 4870

Det ser ut som om fergeselskapene har lagt sin elsk på systemet ettersom det kommer flere slike ferger nå.
https://www.tu.no/artikler/norges-forste-hydrogenferge-skal-settes-i-drift-fra-2021/379423
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
NilsAB
12.01.2019 kl 13:47 4791

Fergeselskapene hadde nok brent tungolje om de bare fikk lov til det! Anbudene dikterer nullutslipp, og lading av batterier under landligge er ikke effektivt nok, dermed må det velges gasselektriske fremdriftsmotorer. Det er dyrt, krever store ressurser på inovasjonssiden, tungvint, tidkrevende, hyppig bunkring med mer liggetid og lengre arbeidsdager for mannskap, sikkerhetsmessig er det dyrt og krever mange gassdetektorer i tillegg til røyk og flamme, dyrt utstyr til mannskap osv. Samfunnsmessig koster nok dette mye. Jeg jobber på LNG ferge og har en viss innsikt uten å ville påberope meg noe expertise.
Fremføring av gass eller flytende hydr kommer til å skje med tankbil, lite med eksisterende leverandører enda. Kostbart, veldig kostbart rett og slett...
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
MrPutter
12.01.2019 kl 13:55 4775

Derfor burde man heller velge NEL sin FC løsning med H2 i gassform levert på kaia av NEL sin pumpestasjon. Blir betydelig billigere og så grønt som det går an.

MrPutter
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 14:48 4729

Her har dere en passasjerbåt som er i fart allerede:

https://www.youtube.com/watch?v=N1o9GtloHPA
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
NilsAB
12.01.2019 kl 15:12 4698

Med nok fuel to last up to two days.... Der ser du kapasiteten inne i en stille bukt på en dag med flatt hav... Det er mer som en vits egentlig...
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Framtia
12.01.2019 kl 15:30 4672

Støtter ditt innspill! Merkelig å gå for en løsning der vi i dag ikke har produksjon av flytende h2...? Fergeleier ville blitt en naturlig lokasjon for H2 fylling på FCEV'er og etterhvert tunge kjøretøyer, dersom komprimert H2 hadde blitt valgt...Nå er det vel ikke banket at flytende H2 blir en foretrukket løsning ennå...HYON jobber mest sannsynlig med komprimert H2, da trekløveret snekrer sammen løsninger basert på hverandres produkter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
spaggio
12.01.2019 kl 15:42 4647

Framtia kan du utdype dette ? Alle nye ferger fra «Torghatten» går på flytende LNG !
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Villmarka
12.01.2019 kl 16:16 4587

Som sagt er det ikke energieffektivt å gå fra srøm og/eller naturgass til hydrogen. Det er vesentlig mer effektivt å bruke strøm og naturgass direkte. Det har de store gutta innsett. Sakser inn fra hjemmesidene til Fjord 1.
"Gjennom samarbeid i næringa, med motorleverandørar og forskingsmiljø, søkjer Fjord1 å finne tiltak som kan redusere nivået av uheldige utslepp. Frå 2016 har Fjord1 nytta 100 % fornybart biodrivstoff som energikjelde på to av ferjene som er i normal rutedrift. Bruken av fornybar energi gir store reduksjonar i utslepp av CO2 samanlikna med fossilt brensel. Fjord1 kjem framleis til å vere dominerande på drift av naturgassdrevne ferjer, som reduserer NOxutsleppa med omlag 90 %, og CO2-utsleppa med 25–30 % samanlikna med konvensjonelle dieselferjer.Med nye miljøkontraktar og elektrifisering av flåten vil Fjord1 halde fram som eit leiande selskap innanfor det grøne skiftet med ein vesentleg reduksjon i CO2-utslepp. Fram mot 2020 vil selskapet ha 30 elektriske fartøy i drift, noko som vil redusere CO2-utsleppa
med 80–95 % samanlikna med konvensjonell drift avdieselferjer."
De store gasselskapene satser ikke på hydrogen, ei heller de store oljeselskapene eller bilprodusentene. Volkswagen vil bruke 400 milliarder på el-biler fram til 2023 og utvide modellparken fra dagens 5 til over 50. Så ingen av de store satser på hydrogen. De fleste har riktignok samarbeidsprosjekter med NEL og andre, men tror dere at de store gutta ville gi fra seg store deler av fortjenesten hvis de trodde den ble stor? Hva får NEL (og aksjonærene) til å tro at de er smartere enn en samlet bilindustri, oljeindustri og gassindustri?
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 16:38 4554

De fleste i bilindustrien er nok usikre på hva er mest lurt å satse på pr,dags,dato - men det som også er sikkert er at de kjente kvalitets merkene som vi kjenner i dag på bilene - ikke er dem som overlever i fremtiden hvis de satser feil....Hydrogen er fremtid - således med batteri ...Norge er kun et lite anerledes land med alt for mye penger...kan ikke tenke meg at bilindustrien kun tenker Norge når de produserer biler...For Norge er noe eget. De som feiler her vil gå dukken-så får fremtiden si hvem.!
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
OZZY
12.01.2019 kl 16:40 4548

nå har vel aldri bilindustrien vært særlig smart har de vel. ref. alle arrestasjonene av korupte ledere i forbindelse med co2 utslipp.
smarte i oljeindustrien ja. den smartheten får vi nytte av når vi ska over på EL/Hydrogen og 100%EL
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 16:49 4529

Det eneste som mangler med hydrogen kommer for fullt er utbygging av stasjoner....nytter ikke å lete etter en hydrogen-stasjon. Når stasjonene kommer så kommer volumet i gang...alt nytt går litt trått i begynnelsen av en ny æra...Innen 20 år så er oljenindustrien i svært store problemer.....mulig det går raskere også....
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 17:08 4491

Noen spørsmål:
Kan det i de store underskuddene være engangskostnader som egentlig skulle være fordelt over flere år fremover?
Vil dekningsbidraget forbedre seg betydelig med større volum, eller vil større omsetning bare sørge for større underskudd?
Det er jo tross alt slik at produktet må konkurrere i pris. De kan ikke bare sette opp prisene for å dekke inn kostnadene
Om det bare er volum som mangler så er det jo håp.


Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
JosefK
12.01.2019 kl 17:17 4462


Biofuel har vært en katastrofe;

https://www.biofuelwatch.org.uk/wp-content/uploads/Cellulosic-biofuels-report-2.pdf

Eneste jeg kan tenke meg kan fungere er syntetisk drivstoff men selv syntetisk drivstoff kommer til å trenge gigantiske mengder hydrogen. Og det er kun spede pilotforsøk på dette feltet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
meocon
12.01.2019 kl 23:15 4288

Hvis det er betydelig underskudd ...
vil det bli masse salg fra alle aktører, inkludert medlemmer i styret og Løkke selv.
De er investorer, de og..
De er på ingen måte små poster de sitter med.

Det er kjerne i TA. Marked, NEL vil reagere momentant. Opp eller ned. Trenger vi bruke tid til noe spekulerte regnskap, kortsiktig ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare