REC - Dagens Kommentar 12.01.18

AntonBerg
REC 12.01.2018 kl 01:49 27978

Hemlock har skrevet brev til Trump. Der ber de Trump hjelpe til med Kina-tariffen på polysilicon.

http://www.mlive.com/news/saginaw/index.ssf/2018/01/hemlock_semiconductor_workers.html
http://www.wnem.com/story/37243106/hsc-ask-president-trump-for-help-with-chinese-trade-dispute

Vi kan legge til at Hemlock sliter å henge med i konkurransen, mister sine langtidskontrakter og ikke har noen tiltak å benytte seg av unntatt å krympe og stå igjen med semi-industrien. Dette merker de ansatte hos Hemlock som er bekymret for sine arbeidsplasser. Hemlock droppet som kjent sin nye fakbrikk i Tennessee og har gradvis redusert arbeidsstokken sin.

For businessmannen Trump er selvfølgelig det å ødelegge et forhold for så å skaffe seg forhandlingskort en måte å reforhandle forhold på. Det blir ofte trukket frem at Section 201 er et slikt forhandlingskort for å fjerne Kinas tariff på amerikansk polysilikon. Jeg har lenge sagt at tariffen koster for Kina også og at de er best tjent med å fjerne den. Det er enda mer aktuelt med Trump som president da en slik tariff kun provoserer Trump til å finne mottiltak. Kina burde fjernet den før Trump kom inn som president.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Odi.1
12.01.2018 kl 23:53 10699

GUESS WHO :)) ??

" There are often unintended consequences to trade wars, and there is a large, shuttered polysilicon factory in the U.S. state of Tennessee that serves as evidence of this. In 2013 China imposed steep import duties on U.S. polysilicon in retaliation for the imposition of tariffs on Chinese PV cells in 2012, which effectively shut off U.S. polysilicon makers from the world’s largest market for their product.
Among the hardest hit of polysilicon makers was Hemlock Semiconductor. The company was in the process of completing a $1.2 billion plant in Tennessee, which it halted at enormous cost in late 2014 due to a lack of market for the company’s product.
But Hemlock was far from the only company affected. Hemlock estimates that it and the other two remaining U.S. polysilicon makers have lost 1/3 of their workforce since 2014.
Today Hemlock sent a letter to U.S. President Donald Trump, which it says was signed by hundreds of its workers, to include polysilicon in the Section 201 remedy which he is set to issue within the next two weeks.
“A remedy in the solar panel Section 201 trade case that does not include the polysilicon industry will be a loss for U.S. manufacturing,” states the letter. “With your upcoming decision, you have a unique opportunity to promote a complete trade win.”
But while Hemlock implores Trump to find a “comprehensive solution” to the trade dispute that includes restoring access to China’s polysilicon market, it is not clear exactly how this will work.
Chinese trade authorities have shown a strong willingness to impose retaliatory trade barriers to Western products, and if anything the kind of strong trade action that Trump seems to prefer could cause further retaliation, not an opening of markets.
And while it continues to import polysilicon from Germany’s Wacker Chemie as well as from South Korean sources, China has in the interim built up its own polysilicon production. "
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Odi.1
13.01.2018 kl 00:05 10679

" as well as from South Korean Sources " , dem har fått Toll på sil inn til Kina også.

REC Knuser til mot konkurrentene de neste årene med Kg Priser rundt 10-11$ !

Last Opp REC sier nå jeg, før toget går for alvor!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2018 kl 00:06 10687

Du kan klippe og lime så mye du vil Odi.1. Det betyr ikke fnugg for den gjennomsnittlige REC-investoren.

Den gjennomsnittlige REC-investoren er og blir kortsiktig. Hallo! Det er og blir som jeg har sagt:

Ørkenvandringen vil fortsette. Folk vil ta kortsiktige gevinster, kjapt inn og kjapt ut, og alt dette vil foregå mens kursen blir presset stadig lenger nedover...

DET er det JEG sier som er fakta, alt annet er støy.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Odi.1
13.01.2018 kl 00:15 10797

Tja, det er allerede valset inn over 100 millioner akser i Short, og panikken ser en fortsetter, lite og forsiktig ned salg, så slukes det opp på større volumer.
Og det har etter min vurdering meget stor betydning at REC nå er godt plantet INNE i det enorme Solenergimarkedet KINA , colmannen.
Og det med en verdensledende teknologi det skal samarbeides om internasjonalt.
Se på Youser-Rec sine utsagn om dette på Youser sine sider.

Kan godt klippe det inn til deg? :) ( om du ønsker )


edit: " Den gjennomsnittlige REC-investoren " , de sitter trygt og godt med 50-51 % i topp 20. Og øker på :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Odi.1
13.01.2018 kl 00:19 10793

tror du ikke 26.1 kan bli vel så spennende?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2018 kl 00:28 10803

Odi.1: Misforstå meg rett: Jeg er fullstendig klar over det bakenforliggende potensialet og mulighetene.

Men: Akkurat nå, per dags dato, er ALT du kommer med utopier og ønsketenkning.

JA selvfølgelig, ALLE skulle ønske det ordnet seg med en JV-andel på 49% i Kina , UTEN en emisjon eller annet som svir for aksjonærene og kursen.
OG alle skulle ønske seg at Moses Lake hadde økt sin kapasitet, og at markedet ikke hade forutsett dette.

Men: realitetene er at summa summarum, så ender en opp med usikkerhet! Og usikkerhet er lik nedgang.

Men hallo, dette er et diskusjonsforum. Jeg har ytret mitt syn, du ditt.
Så får vi se hva som faktisk skjer!

Tiden vil vise fasiten:).
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Odi.1
13.01.2018 kl 00:58 10778

Jau då, alt er da relativt:)
Noen er kort og noen lang, og dette er jo-jo aksjen nr 1.
Jeg er med på begge deler nå etter ASK kontoen er på plass:)
Stiller meg noen spørsmål selv da:

1. Vil REC få finansiert 49 % AV Tian -REC ? JA

2. VIL REC ML fortsette å tjene penger de neste Q/ år ? JA

3. Er det en fordel for REC at andre usa/ korea baserte Sil produsenter nå må stenge? JA

4. Vil det komme nye JV avtaler i år ,eller de neste 3 årene? JA

5. Starter Moses Lake opp 100% 1H 18 NEI

6. Starter Moses Lake opp 100% 2 H 18 JA

7. Får Rec ordnet skattekravet 2018 NEI * ( blir en sak på dette )

8. Faller Garantibeløpet bort i løpet av 2018 ? JA

9. Betaler REC Bond Mai-18 ? JA

10. Betaler REC Bond Sept 18 ? NEI

11. Refinansierer og delbetaler REC Bond 9/18 ? JA

12 . Blir det Emisjon ? NEI

13. Kommer det inn en større BETYDLIG eier inn i REC i 2018 ? JA

14. Vil Tollen mellom Kina og Usa bli fjernet i 2018 ? ( 57% ) NEI
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Ulrik1
13.01.2018 kl 01:02 10763

Det koker ned til en ting, tjene penger. Kjøpte Iox på 2.70 sist fredag kjøpte REC rett under 1.50. Tjente penger på Iox, tjente ingenting på REC. Ikke panikk og ikke rakettforskning. Håper folk tjener på REC men valgte selv å gå ut i dag
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Odi.1
13.01.2018 kl 01:07 11175

Du kunne kjøpt mye REC til 83 øre også, dette svinger mye, og en må være tålmodig på alle nivåer.
Men vi går en meget spennende tid i møte for REC dette 1H. Det er i vertfall det sikre vi har.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Mysterymanx
13.01.2018 kl 01:08 11203

Innlegget er slettet
Veldig bra sagt!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Ulrik1
13.01.2018 kl 01:10 11190

Jepp, svinger godt, fikk ikke med meg oppgangen fra REC på så lave nivåer men er umulig å få med seg alt :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
sindree
13.01.2018 kl 03:06 10984

Coldman,

Du tar feil. Riktig at usikkerhet betyr nedgang, men i dette tilfellet er usikkerheten i ferd med å reduseres. Alt, absolutt alt, går i riktig retning. En emisjon for å betale obligasjoner er nå lik null. Med polyprisene som er nå har de en ebitda på 20-30 mill dollar i året. Mer enn det doble med full rulle i MS. Med de prisene og etterspørsel/tilbud som er nå, kommer nok full rulle i MS i løpet av H1. Det er veeeeldig enkel logikk. Det sier seg selv at det er null problem å rullere obligasjonene da. Ergo ingen emisjon. Når det gjelder jv så vet alle hva det koster. Og det er ett fett hvordan dette finansieres. Her er jeg (for engangsskyld) enig med AB. Emisjon er den beste form for finansiering av jv. Dette er derfor i utgangspunktet ikke negativt for kursen. Spesielt ikke hvis det blir reperasjonsemisjon etter eventuelt en rette en...

Når det gjelder trump så er det fortsatt usikkerhet her, men den er også i ferd med å reduseres. Spesielt usikkerheten rundt hva en eventuel tariff på solar betyr for rec. Slik jeg ser det betyr en tariff på solar nesten ingenting for rec. For at det skal få betydning må mottiltak skje. Og det er eventuelt svært langt frem i tid. Og svært uaikkert hva som da vil berøres (slett ikke sikkert at poly vil berøres i det hele tatt). Det er også godt mulig at et innenriksmarked i usa vokser frem før det skjer. I best case scenario er derfor en tariff positiv. I nesten alle stater i usa er det svært engasjement for fornybar. Ved en eventuell tariff vil det komme innenlandsproduksjon av solar. Denne er dyrere, men tilgjengelig poly i usa er relativt liten. Betydningen av billig poly er også av mindre betydning i usa (andre kostnader veier tyngre). Trust me; dette går veien uansett!

Fløg med på polysil prisene fremover. Hvis de holder seg høye blir dette gull!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2018 kl 08:19 11088

Herregud, positivt svar på alla frågor alltså? Då kan möjligen aktien prisas till 1,50'.
Men rec har en historia av att överraska negativt. Tyvärr.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
13.01.2018 kl 09:12 10862

Noen har tatt til orde for at Suniva 201-saken ikke har noe særlig betydning for REC. Litt rart da at både REC og Hemlock ser seg tjent med å sende brev til Trump hvor de blant annet appellerer til hans ego, for på den måten forsøke å påvirke hans avgjørelse i denne saken.

Personlig tror jeg kursen vil lagge frem til det kommer en avgjørelse i denne saken.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2018 kl 09:38 10841

To sider om rec i dagens FA....tja var kanskje like greit at jeg tok gevinst i går
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
questi
13.01.2018 kl 10:22 10919

Jeg tror den er bestilt :P Veldig beleilig :D
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Maxmakker
13.01.2018 kl 10:39 10732

Artikkelen er jo bare en henvisning til brevet REC sendte og oppsummering av saken. Kjedelig lesestoff sånn sett. Kanskje resultatet av 201 høringen i går er mer spennende?:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
questi
13.01.2018 kl 10:45 10872

Jeg tror de mener at det er hipp som happ om Trump sier JA eller NEI til Suniva 201.
Det har kun betydning for REC hvis Trump gjør følgende:

1. Antyder JA først,
2. Ordne en samtale med Kineserne angående handelsavtaler.
3. Deretter går med på NEI, dersom kineserne fjerner/ikke_forlenger tariff.

Suniva 201 kan altså manipuleres til å bli et pressmiddel, men da må man spille kortene riktig. Å si NEI på feil tidspunkt, eller å si JA uten å omgjøre det til NEI senere har det resultat at status quo beholdes - med tariff. Altså at ting forblir som de er i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Odi.1
13.01.2018 kl 12:07 10601

Gi pokker i dette Usa tulle, og toll tullet, Vi kjøper nå selvsagt Aksjer i REC for vi er nå med i over 80 % Av verdensmarkedet gjennom Tian-Rec og samarbeid med Youser om internasjonal satsing, Moses-Butte you name it, vil kun bli en kuriositet på lang sikt...
Det nest største markedet vil bli INDIA , de vil også trenge REC teknologien for å få prisene på alt som skal bygges ,lavest som mulig.

Det ene skrotet etter den andre vil pakke sammen pga for dyre produksjonslinjer og gammelt dyrt skrot som blir for dyrt å oppgradere, dette er allerede i startgropene for noen produsenter.
Jo flere konkurrenter som pakker i sammen, dess mer vil det bli til oss REC investorer :)

JV på JV ,here weeiii come...
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Odi.1
13.01.2018 kl 12:12 10741

hehe, solgte du NÅ når TT står med Start Pistolen ladet , rett til værs?? :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Preben_
13.01.2018 kl 12:13 9773

Blåøyd er et ord som er godt beskrivende på Odi, når man ser tippekupongen hans.
Sikkert godt beskrivende på menigheten også!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
13.01.2018 kl 12:59 9573

De som har solgt seg ut heier på shorten og håper på lavere inngang.

Det er klassisk at småaksjonærer blir ivrige og selger seg ut for tidlig når oppgangen for alvor kommer. De proffe tar over og får billige aksjer når risikoen er minimal og potensiell avkastning enorm.

Fakta er at topp 20 øker.
Fakta er at short dekker inn.

Man kan lete fram søkte argumenter, om hvorfor dette skal gå galt, men topp 20 og short deler ikke dette synet.

Så da får vi lese Prebens siste krampetrekninger med et smil, og kose oss med fake News og desperasjon.

Jeg har ikke én aksje til salgs!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
13.01.2018 kl 14:50 9612

"De proffe tar over og får billige aksjer når risikoen er minimal og potensiell avkastning enorm."

En av de som har tjent mest på REC de siste par årene er Mølsæter som er ansvarlig for First Generator (tidl. SWN Genrator). De hadde en del aksjer i REC like før jul (ca. 25 mill aksjer), men er nå helt ute av listen (topp-20). Så vidt jeg vet må nok dette fondet regnes som en proff, og da er det vel bare å legge samen 2+2, eller?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
13.01.2018 kl 15:00 9620

Les en gang til;

Topp 20 øker
Short minker

Uenig?

Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
sindree
13.01.2018 kl 15:13 9420

Sa2ri,

Jeg tror det Hemlock og rec er opptatt av er tariff på polysil. Dette henger sammen med tariff på solar, men ikke direkte. Selvfølgelig er tariff på polysil negativt, men tariff på solar har liten betydning. Det ene viktige unntaket er at det reduserer sannsynligheten for at man får noen løsning på tariffen på polysil. Der har du et godt poeng, men jeg tror rec uansett klarer seg godt i dagens marked, dvs med de polyprisene som er nå. Og hvis jv går i orden, noe jeg har stor tro på.

Dessuten, det er godt mulig trump benytter suniva til å få vekk tariff på polysil. Det er vel det hemloch og rec håper på. Men har liten tro på det. Trump er desverre kjøpt og betalt av fossilt. Hvis jeg tar feil er imidlertid det en kjempebonus.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Odi.1
13.01.2018 kl 16:05 9331

hehe , SHORT sitter full lastet med Short aksjer til ,90 øre og opp til 1,2, hva skal de finne på da??, og det blir verre og verre å klare å dumpe aksjene ned i panikk, de blir slukt opp av "en" eller annen som har regnet på REC seriøst .
Short opererer som han Keiserens Nye Klær ,typen :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
13.01.2018 kl 19:09 9328

Det er selvfølgelig mulig å forklare alle mulige hendelser slik at de passer egen standing. Men, det er også lov å forsøke å ha et objektivt syn på dette.

At shortandelen minker er ikke ensbetydende med at de som har shortposisjoner er mer positive til REC. Dette handler også om den konvertible obligasjonen og "pliktig" inndekning i forhold til denne når kursen stiger. At topp 20 øker betyr (kanskje/med all sannsynlighet) også at noen av disse får tilbakelevert aksjer som har vært til utlån. Igjen, man kan tolke dette ulikt avhengig av hvilket syn som passer egen posisjon.

Min kommentar over var relatert til "de proffe", hvilket jeg mener Mølsæter er. Han har vist at han har god teft hva gjelder trading av REC, og det faktum at fondet han er ansvarlig for nå er ute av topp 20 tolker jeg dithen at man nå skal være litt varsom. Andre får mene hva de vil om dette.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
13.01.2018 kl 19:19 9284

@sindree:

Jeg er nok ikke helt enig med deg i at en tariff på solar ikke har noen betydning for REC. Mye av det jeg har lest om denne saken underbygger dette, slik jeg ser det. At Suniva Section 201 er en "nøkkel" til å få slutt på dagens tariffer har jeg (dessverre) liten tro på.

Trump har med alle sine kommentarer, og handlinger, vist at han støtter fossilt og da kull spesielt. Velgerne han appellerer til er nettopp arbeidere i eksempelvis kullindustrien. Dersom de får økt konkurranse taper han stemmer, og det ønsker han nok ikke. Ja, det kan bli en vurdering av antallet jobber i kull vs. fornybar, men han har jo også vist i form av de begrensninger han har lagt på den offisielle kommunikasjonen fra hans egen regjering at han ikke anser klima som et problem. Det eksisterer ikke et klimaproblem. At det nylig også kom tall som viser at Kina øker handelen til USA (handelsunderskuddet øker), er nok ikke en fordel i så henseende.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
13.01.2018 kl 21:22 9035

SWN Genertor har historisk sett vært en trader i REC som har bidratt til mye volatilitet. Når aksjen har stup store avstander har SWN vært instrumentell for å organisere krakk med å dumpe store mengder aksjer. Uten SWN og Barcley hadde vi neppe falt fra 2,20 til 1,80 så raskt. Her tok SWN og SEB oss ned til 2,20 mens Barclay tok oss til 1,80.

Det ble mulig fordi traderne gjorde det mulig! Det var så tydelig at jeg så det på forhånd og kommenterte at det ville skje. Det handler om viljen og strategien til tradere, hva de vil tjene penger på. Det handler om den sterkestes makt. Senere fikk vi 1,50 og 1,00 som mål hvor andre tradere var mer synlige.

SWN Generator var "proff" i å tjene penger på seg selv ved å utnytte markedet minste motstands vei.

Det er jo slik at når en aksje begynner å falle som en kniv så slenger alle seg på ukritisk for å bli med på turen. Hadde folk vært mer kritiske hadde vi ikke fått så store fall i utgangspunktet. Motsatt er det når aksjen er utbombet og folk begynner å bevege seg inn igjen. Og når alt blir teknisk positivt igjen kommer traderne og er superbull til samme aksje de var superbear til for kort tid tilbake.

For tradere er fakta og sannhet et definisjonsspørsmål uten fasitsvar.

Vi kan anstrenge oss for å være objektive, men det er svært få som klarer det i praksis. Skal man f.eks. analysere Suniva-saken og dens betydning for REC, så kan man ikke gjøre det dramatisk og subjektivt slik det har blitt gjort på OSE. En objektiv vurdering handler om å regne på det og se hvilken sammenhenger som trigges. Når man gjør det så ser man at en tariff på celler og moduler i USA får mindre betydning enn mange legger til grunn fordi markedet tilpasser seg og frafallet absorberes i andre markeder. Totalveksten er forsatt høy, så en tariff er bare en mindre bremsekloss. Tariffen fører ikke til noe vesentlig fall i veksten. Effekten av tariffen vil være kortvarig og den rammer primært installatører som får dyrere prosjekter å bygge. REC selger verken mer eller mindre polysilikon til Taiwan med mindre man ser store fall i demand som rammer kundene slik at de kutter produksjon. Det har vi ikke sett. Produksjonen øker.

Og som vi ser av brevene til Hemlock og REC, så er det Suniva-saken som et forhandlingskort mot Kina-tariffen som er vår verdi her. Da må det jo komme en saftig tariff fra Trump som rammer kineserne så hardt at de er villig til å ofre polysilikon-tariffen sin for å få tilgangen tilbake. Mest mulig krig mellom USA og Kina er da best resultat om man vil ha raskere fjerning av Kina-tariff igjennom en større hestehandel. Og det er jo også det Trump pleier å gjøre - lage hestehandler, reforhandle avtaler etc.

Bedriftsøkonomisk tankegang overfor REC er det mest objektive. Hvor mye selger REC, hvor mye kan REC selge, til hvilken pris kan REC selge, til hvilken pris bør REC selge osv.

De tallene vi har for REC gjelder for Butte og Moses Lake hvor vi i 2017 produserer EBITDA-overskudd etter omstillingen som genererte EBITDA-underskudd i 2016. Vi selger nå omlag 4000 MT per kvartal av 5300 MT mulige. Inventories reduseres kvartal for kvartal fordi vi selger mer enn vi produserer. ASP stiger gradvis. Så må vi vurdere om vi skal holde produksjonen på dagens nivå litt til og satse på økt ASP eller om vi skal øke produksjonen til 100 % for å øke markedsandeler til litt lavere ASP og økning i inventories all den tid vi ikke selger 5300 MT i kvartalet. Dette kan så subdeles ned i FBR og Siemens-produksjonen. Kan vi selge full FBR-produksjon med gode nok marginer.

Tall er objektivitet.
Problemet med OSE er at 99 % av dere ikke aner hva som foregår i REC og hva tallene er til enhver tid. Dere er kun spekulanter som følger strømmen dit høna sparker og bjellesauene løper. Det er subjektivitet. Trading er subjektivitet. TA-grafen er trading på subjektivitet basert på humøret til traderne 200 dager tidligere med selvforsterkende effekt. Skal dere være objektive må dere alle bli fundamentalister! Skal dere bli perfekte så har dere 100 % fundamental kunnskap og 100 % teknisk kunnskap om aksjen, og bruker the good and the dark force på balansert og riktig måte.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
spanjolen
14.01.2018 kl 23:12 8569

Mye fornuftig i det du sier AB, men for å kunne være med på å styre markedskreftene trenger man mye kapital. Det har ikke vi små så da er det enkleste å følge saueflokken. Dersom man har tro på Rec og leser seg opp på selskapet og markedet de opererer på så kan man gjøre strategiske valg og handle deretter.. i mellomtiden så følger man de tekniske signalene for å tjene en slant. Forrige ule fulgte jeg ikke signalene for troen var sterkere en de tekniske signalene. Fasit var at jeg tapte4 - 5% uken sett:-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
tonnor01
14.01.2018 kl 23:45 8375

Spanjolen: "var sterkere en de tekniske signalene." Hva slags tekniske signal? :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
spanjolen
15.01.2018 kl 00:14 8443

He He, signalet kom på onsdag, trenger ikke si mere. Men nå snakker jeg på ukesbasis. Kommer vi ikke over 1,6 denne uken så selger jeg halve posisjonen:-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.01.2018 kl 00:42 8429

Det fine er at Solen vil nærmest vare evig, mens Trump kan forsvinne over natten og man skal ikke se bort i fra at Trump ikke står perioden ut.
Han skulle gjøre så mye, MEN er vel den som gjort minst ser vi bort i fra antall reiser og pengeforbruk.

Man må ikke glemme at Trump er over 70 - mao, han er av den gamle skolen hvor gutteklubben grei er en gjeng med fossiler så ikke det spor rart at disse tenker fossilt - men igjen, ingenting varer evig verken den aldrende Trump eller gutteklubben fossilt - MEN solen vil...;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.01.2018 kl 01:41 8461

Det er stor sannsynlighet for at vi passerer 1,6 denne gang - forrige gang (og det for bare kort tid siden) snudde den på 1,575 (intradag) og sluttkurs 1,550.

Nå er det ikke mer enn knappe 4 uker eller 20 børsdager til tallfremleggelsen den 09.02 så er det nok flere enn oss som ønsker å være posisjonert til da med det resultat at 1,6 vil passeres - man bør også huske på at i denne perioden (jan - mars) så er det mange hundre millioner friske kroner som ble trukket ut av markedet i slutten av 2017 og som skal tilbake og posisjonere seg for 2018 - noen av disse skal inn i REC og da gjelder det å være inne FØR skyvet kommer...;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
mailman66
15.01.2018 kl 08:58 8269

Jeg tok poenget fra NorskBulls på torsdag og gikk ut på 1,52.
Det har blitt mer enn 10-ganger'n for de som har fulgt NorskBulls siste 24 mnd, og 2,5-ganger'n siste 12 mnd!
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.01.2018 kl 10:38 8047

Norsk Bulls blir som lotto da de treffer i dann og vann.

Ikke tar de høyde for noen av de fundamentale triggerne som står på trappene og da blir det å gamble på ører inntil triggerne går av - mulig man treffer på noe men det blir sjelden noe ut av det over tid.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.01.2018 kl 11:31 7868

Komisk og se hvordan liksomsalgspostene trekker oppover og/eller forsvinner så snart noen tar et jafs...;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
mailman66
15.01.2018 kl 11:37 7948

Vel, da treffer NorskBulls jammen ofte med Lotto-kupongen!
Med unntak av ett falskt kjøpssignal i september har de truffet blink sammenhengende siden midten av august nå, og slik blir det penger av, særlig siden vi var inne og fikk med hele den siste bratte stigningen.
Jeg tror ikke du kan si det samme, risotto?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
15.01.2018 kl 13:01 7754

Vi ser at taktikken er enkel. La aksjekursen falle på null aktivitet, så ta et jafs på større volum når kursen treffer en bunn. Kursen stiger tilbake til null aktivitet hvorpå den faller igjen, og så repeterer man med et nytt jafs.

Her er det selgerne som gjør feilen. De lar seg lure gang etter gang fordi de ikke har "tid" til å vente med å selge. Hvorfor selge 600k aksjer til 1,47 på low til dagens høyste jafs??? Det er jo en veldig dårlig deal for selger. Nå er det kjøperen av disse aksjene vi må forholdes til fremover. Om vedkommende har avkastnignskrav på 25 % så er disse aksjene til salgs på 1,84. Alternativ må kjøperen selge med tap for at traderen skal få kjøpe seg billig inn igjen. REC-aksjen har nå ligget 0,10 under topp på 1,57 i denne runden. Dermed konsoliderer den. Om det var kursfall som var ønskelig hadde det allerede falt mye da ingen ønsker å stoppe et kursfall. Det er bare ingen som ønsker å selge sine aksjer og da risikoen på å måtte jobbe seg inn igjen og eventuelt bli stående utenfor om toget går opp.

Heldigvis er børsen slik at 50 % gjør en god deal og 50 % gjør en dårlig deal.
Husk det neste gang du er med i en transaksjon... er det du eller motparten som stikker avgårde med en god deal. Klarer du å gjennomføre taktikken din om det er å selge og tilbakekjøpe?
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
questi
15.01.2018 kl 13:11 7736

Volumene tørker inn igjen :) kanskje vi kommer opp i 9 mill i dag for hele dagen.
Volumtørke har kjennetegnet nesten hver bunn i det siste året :)

Sist gang det var volumtørke på 3 mill omsetning dagen var da aksjen var nede i 0.9.. da ville INGEN kjøpe :D
Kursen måtte opp fra 0.9 til 1.5 for å inndekke 150 mill total short(!)...
Nå må kursen fra 1.5 til 2.1 for å inndekke gjenværende 150 mill total short :)

REC vil ha 0 i short SENEST i september 2018 :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare