- Bomstasjonene forsvinner og erstattes av en avgift pr.kilometr

AP 07.01.2019 kl 22:18 4416

Hei.......
Vi skal ha pengene dine.
Hvor har du gjemt de ????

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, gir grønt lys for satellittbasert veiprising. Han mener personvernproblemene kan løses og mener Norge bør ta en lederrolle internasjonalt i utviklingen av personvernvennlig teknologi i samferdselssektoren.

Om få år vil antall kjørte kilometer avgjøre hvor mye du skal betale i veiavgifter til statskassen.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/G17aLB/Bomstasjonene-forsvinner-og-erstattes-av-en-avgift-pr-kilometer-du-kjorer
Karkarst
10.01.2019 kl 15:58 1820

Tja, enn om vi la på drivstoffprisene en smule, de som kjører mye betaler mye etc.
Slipper å montere utstyr i bilene, og vi ungår den ultimate overvåkning.
Hva med el og h2 bilene? Slipper de?

Karkarst ja det må finnes bøttevis ned gode alternativer til full overvåkning så mye tyder på at selve overvåkningen er poenget. Det er jo bare lov å kjøre bil på vei uansett, all vei, også gamle, er bygget for fellesskapets midler.
Det kommer nok til å bli brukt svært store ressurser til dette. Overvåking av vanlige folk som gjør så godt de kan. Det kommer garantert til å bli strenge straffer for juks.
Vanekriminelle kan selvsagt gjøre som de vil. Har du en bunke saker på deg uansett og dessuten kjører uten lappen vil overtredelse av dette bety lite.
Jeg har ment en stund at her i landet har vi ingen andre problemer enn alt det tullet politikerne finner på for å gjøre livet tyngre for folk flest. Alt er farlig, bare sport skal gjøres for moro skyld og det skal ikke gå an å tjene penger på noe.

Ja borgerne i landet er i praksis satt i fengsel og blir overvåket 24/7 med dette foreslåtte nye systemet, hvem tror at våre myndigheter ikke benytter muligheten til også å få oss til å betale til vi omtrent blir som slaver, vi blir ranet allerede i dag, så politikerne kan bruke pengene på mye annet som gir dem fordeler, eller kaster dem vekk i alle andre land enn Norge, og gir vanlige borgere bare ulemper, avgifter og nye pålegg og lover som innskrenker vår frihet.
Vi har allerede kuttet til benet på mange områder, Erna vil ha flere barn også satt til verden i et land som er i ferd med å fallere, der det knapt finnes steder å føde snart, eller adekvat fødselomsorg, eller man føder i taxi eller langs veiene. Og permisjonreglene endres i tide og utide, så man ikke kan planlegge, og det handler ikke om barnet og familien men instrumentalisme i likestillingens tegn, og barnet som burde være det viktigste kommer i siste rekke. Hvem tror at alle pengene vi blir ranet for, og kommer til å bli ranet for, vil bli brukt til det beste for det norske folk. På tide at polikerne kommer seg lynkjapt ut av boblene sine, ellers så kan bompengeopprøret bli som en solskinnsdag i forhold til fremtidens opprør, mange er allerede frustrerte og sinte, og man kan ikke fortsette slik, vekk med bommene og det nye systemet er et overgrep mot frie borgere. Om politikerne brukte pengen vettugt, ville det være nok penger til alt, hva med å stenge grensene for alle nye innbyggere, som kommer til å koste landet enda fler milliarder, i stedet for å stadig importere enda mer fattigdom og elendighet, alle som kommer over grensen må kunne brødfø seg selv, og bidra, ingen kvoteflyktninger da det ikke bidrar til annet enn å øke problemer vi sliter allerede med i dag, og politikerne gir aldri opp nye melkekyr som den nye ordningen, og påfører oss enda en varig trussel, om mindre frihet og uhemmede utgifter som vil gå rett i taket, uten at man evner å forstå at mange sliter allerede i dag. Vil også føre til økte utgifter og hvermansen har ikke pengetre i hagen, slik som politikerne som kan nærmest fritt hente ut penger til sine egne lønninger og frynsegoder fra statskassen, og forstår ikke hva det er å leve på en vanlig lønn, mange har ikke mer en et par hundre tusen i året, og bompenger gjør store innhogg, og kommunale avgifter og eiendomskatter ute av kontroll tyner folk til siste dråpe, nei til mer slaveri for staten, hva er hensikten med å leve her, om man ikke har råd til et greit liv, men bare jobber for staten, som i stadig større grad gir oss regningen for sitt eget vanstyre, uten å tenke over hva det påfører vanlig folk av utgifter, ikke rart mange ikke tar seg råd til flere barn heller..........de har ikke mer penger etter at stat og kommune bl.a har tynt ut det meste, ikke alle har millionlønn som politikerne...................De på stortinget har en utrolig provoserende oppførsel, og ignorerer folket, ikke rart de trenger livvakter, om de styrte til det beste for folket, ville det vel ikke være nødvendig ville jeg tro.
Redigert 10.01.2019 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
mishka
11.01.2019 kl 22:04 1565

Dette kommer i hele EU før man vet ordet av det. Sakset følgende fra bladet Autobild i dag: Tyskland skal innføre et vignettsystem for utlendinger på Autobahn. Tyskere slipper eller rettere sagt, dette vignettsystemet skal erstatte årsavgiften. Det blir samme pris som før. Ca. en norsk tusing for liten bil og 3 tusen for de med størst motor. Årsavgiften er i dag basert på utslipp. Alle utlendinger må betale ved å kjøpe en vignett slik det er i f.eks. Tsjekkia, Romania, Ungarn osv. MEN: Nå har EU bestemt at all slik innkreving skal være strekningsbasert innen 2026. De skal i Tyskland bruke et privat firma til å administrere vignettene. Disse har fått en kontrakt på 12 år og vil kunne rette et gigantisk erstatningskrav mot staten om de må legge inn årene i 2026. Slik kom det for dagen hva EU nå har bestemt.

Det er en vesentlig forskjell fra Norge. I Tyskland kommer dette ISTEDENFOR årsavgift. I Norge skal staten ha BEGGE DELER.
Hvordan strekningsbasert betaling i EU skal fungere står det intet om, men det er nok nærliggende å tro at det tenkes GPS.

Havnet tilfeldig vis i samtale med en politiker i dag, og han var helt euforisk på dette. Bilkjøring skal bort, og det skal i sentrum ikke være enkelt å parkere. Og han var lokalpolitiker et sted som ikke er by engang, og det værste nesten var st det var en fra høyre. Faktabasert info om at privatbilkjøring står for svært liten andel av utslippene i Norge var helt uinteressant. Det er bil som skal bort uansett om det betyr noe eller ikke.
Vi som liker bil og som av og til tar en tur bare for fornøyelsens skyld, som f eks Summerrally 2019 som jeg skrev om i egen tråd vi kommer nok til å slite om få år.
Men nå som det er avdekket at menn over 65 er værstingene i trafikken så blir det vel straks vedtatt at vi ikke får kjøre etter det uansett.

Dette kommer helt sikkert og er like godt å akseptere først som sist. Virker mest rettferdig også ved at man belastes etter kjørelengde, ikke kun pr. gang ved bomstasjonenes litt tilfeldige plassering. Men enig i at man må få løst problemene med "storebror ser deg" overvåking.
mishka
11.01.2019 kl 22:29 1546

Jeg tror pendelen snart svinger. Ingen i f.eks. Tyskland vil finne seg i noe i nærheten av det sprøytet norske politikere holder på med. Og det bør ikke og gjør ikke nordmenn snart heller. Vi skal ikke utelukke at denne ja til bilen bevegelsen til Aabø utvikler seg til noe stort.

http://jatilbilenioslo.no
Redigert 11.01.2019 kl 22:31 Du må logge inn for å svare

Mishka

Du vet at ditt elskede Tyskland har innført dieselforbud i Hamburg og flere andre tyske byer? Gjelder alle diselbiler bortsett fra de som oppfyller Euro 6 kravene.

Det er ikke så fritt som du liker å tro i Tyskland.

https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/4de7vg/Domstol-Frankfurt-ma-innfore-dieselforbud



Redigert 11.01.2019 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
11.01.2019 kl 23:57 1505

De kommer til å skylde på klima, og da sier alle ja og amen.

Blir sikkert anket. Uansett interessant at det altså er en domstol i Frankfurt som krever at det skal innføres et forbud, og ikke politikere.

Og at dette altså baserer seg på et EU-vedtak og ikke tysk regelverk/lover.

Og hva med EU’s «miljøkrav»?


Har f.eks ikke hørt et kvekk om at noen britiske byer skal innføre noe forbud, men så er nok britiske domstoler mer opptatt av å dømme forbrytere enn å drive å følge opp EU-vedtak.

Tipper uansett luftkvaliteten i Frankfurt er helt ok, og den blir jo stadig bedre fordi det blir flere og flere biler med euro 6 motor, altså en naturlig utvikling.

Faktum er at luften i europeiske byer aldri har vært bedre, vel, ikke siden før den industrielle revolusjonen, og forventet levealder har jo gått opp i hele denne perioden så dette er som vanlig basert på hysteri.
mishka
12.01.2019 kl 08:23 1029

Euro 6 er foreløpig innført i 2 gatestumper midt i Hamburg. Det kommer i alle de andre umweltzonene i hele Tyskland mot slutten av 2019. Umweltzonene er som oftest innerste delene av en by som her i Berlin innenfor byautobahn. Og det er flott. Man må ha rimelig gammel dieselbil nå for at den ikke er euro 6. Minst 4-5 år. Tyskerne sørger for ren luft i motsetning til norske politikere som bare skal ha avgifter.
Redigert 12.01.2019 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2019 kl 08:39 1019

Jeg tror at miljøkravene som er innført i en rekke tyske byer er kommet for å bli og har selv fått grønt klistremerke i frontruten. Mitt inntrykk av Tyskland etter å ha vært der mye er at bilindustrien er svært viktig for tyskerne, samtidig er tyskere et miljøbevisst folkeslag. Så jeg tror tyskerne er interessert i miljøvennlige biler, men de vil ikke plage bilistene slik de tantene i den norske regjeringen gjør.
nordnes
12.01.2019 kl 08:54 1013

Noe som tyskerne slår ned på er biler som lager mye støy. Tysk politi har decibelmåler som måler motorstøy. Sjåfører med store motorer der eksosanlegget er endret slik at bilen bråker mer en den skal, opplever at dette utbedres før de får kjøre videre, hvor bilen «taues» på verksted.

Tyskland tar sikte på å fase ut alle diesel og bensinbiler innen 2030.

https://www.tu.no/artikler/tyskland-vil-fase-ut-bensin-og-dieselbiler-innen-2030/348672

Enig med de som mener at den vanlige tysker har en større miljøtiltak enn en gjennomsnittlig nordmenn. De er veldig opptatt av kildesortering bl.a.

Ola Dunk elsker å føle seg forutrettet og det som værre er og hate polikere som ønsker å gjøre noe med utfordringene innen klima og miljø, Kanskje enda værre etter min mening er dette hatet til uberørt natur. Det klassiske naturvernet har meget dårlige vilkår i Norge.
Feige politikere og manglende kunnskaper, men forstår at det ikke er så morsomt å bli trakkasert og få drapstrusler på nettet. Jeg har følesen av at den jevne tysker har mye større aksept for at tiltak innføres.

Kanskje det norske folk bør gå litt inn i deg selv, men det er vel mer kos med å føle seg forutrettet. Det er bare å lese dette forumet.

For ordens skyld så har jeg vært en god del i Tyskland.
Redigert 12.01.2019 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
mishka
12.01.2019 kl 10:14 986

Hehe, kildesortering??? Det er frivillig i hele Berlin. Selv i vår bydel Friedenau som er relativt resurssterkt, litt ala Frogner, ble det å innføre dette nedstemt på forrige årsmøte i sameiet. Og det fungerer faktisk helt greit å kjøre all søpla i samme dunk. Langt verre står det til i multikulturelle bydeler ala Neuköln. Et ord man med en gang må lære i Tyskland er "Sperrmüll". Når en eller annen fra et shitholecountry får seg ny sofa så dropper de bare den gamle på fortauet. Så kommer ordnungsamt og fjerner den. Vanlige tyskere er totalt pissed av å måtte betale skatt fordi de dysfunksjonelle idiotene ikke klarer å levere sofaen selv på nærmeste gjenbruksstasjon. Vi har slike stasjoner over hele byen akkurat som i Norge, men fordi en gjennomsnittlig somalier har IQ som grenser til lettere psykisk utviklingshemming blir det for vanskelig.

https://brainstats.com/average-iq-by-country.html
Redigert 12.01.2019 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
mishka
12.01.2019 kl 10:16 985

Ja, fase ut alle bensin- og dieselbiler innen 2030 er riktig og inn kommer ladbare hybrider med diesel og bensin. Når tyskere snakker om elbiler generelt så innbefatter det også hybrider. Hva en eller annen minister har som mål er noe helt annet enn hva som kommer til å skje i virkeligheten. Merkel er allerede på knea pga sin feilslåtte satsing på vindmøller. Folk flest spyr bare de hører ordet energiwende.
Redigert 12.01.2019 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Basse
12.01.2019 kl 11:27 966

selvladende dieselbiler
selvladende bensinbiler
plug-in og selvladende bensin og dieselbiler
bensinbiler uten el-hjelp
dieselbiler uten el-hjelp

hva har disse felles?

jo de er ALLE SAMMEN diesel og bensinbiler

morsomt lek med statistikk å forsøke å vri på definisjonen ved å kalle bensin og dieselbiler for "elektrifiserte" eller "hybrider" når produsenten har bygd inn ulik effektiviseringssystemer hvor man gjenvinner energien i drivstoffet og re-utnytter det. og dermed påstå at salget av EV dominerer nybilsalget. Det er absolutt fake news. I Norge er 60-80% av alle nye biler som selges en bensin eller dieselbil, og det i en periode hvor innføring av en ny målestandard WLTP gjør tilbudet av bensin og dieselbiler veldig begrenset inntill bilene er godkjent etter ny standard.

jeez, biler med forbrenningsmotor har hatt el-hjelp siden 1912!! Da iontroduserte Cadillac den første el-hjelpemotoren som har som oppgave å sveive motoren i gang

senere var den noen som lagde en girkasse som skiftet gir automatisk, WOW, du slapp både å sveie og å skifte gir manuelt

Hybrid my ass

Min neste dieselbil heter veldig sannsynligvis E 300 de og den skal aldri lades eksternt så lenge jeg har den, men tar gjerne effektiviseringsgevinsten den har innebygd i ER-system og el-hjelpemotor

Ladeavhengig EV gir ingen kjøreglede for meg og kan derfor aldri bli aktuelt. Har ingenting med batteriet eller rekkeviddeangst å gjøre, det er bil jeg vil ha og kjøre bil jeg vil oppleve for pengene jeg bruker, og da funker ikke el-motorens ensartede kjipe kraftlevering alene.

Men hvis jeg kan få dieselbilen min med 306 hester og 700nm fra samme mengde diesel som ellers gir 194hk og 400nm, ja så sier jeg takk til det. Kjekt når man skal svippe forbi batterisleder som ligger i 70 med rekkeviddeangsten lysende i det kritthvit ansiktet til sjåføren i sleden.
Redigert 12.01.2019 kl 11:36 Du må logge inn for å svare

Klimaendringene er her og nå så det er nå vi må gjøre noe for å stoppe dem. Klarer vi å få bort privatbilisme vil klimaet kunne rettes opp og ubalansene i det kanskje stoppe opp. Vi har ikke råd til å la være. Nei, få bort med alle privatbilene. Flytt mennesker med tvang til blokker og sentrale strøk. Ingen bør bo slik at de må bruke de ufyselige fossile bilene og argumentene om at de må ha dem.

Alternativt kunne man få vekk ting som faktisk slipper ut mye som f eks vedfyring men det er klart at når bilhatet er det viktige og man egentlig driter i klima så er det best å få vekk bilene.
mishka
12.01.2019 kl 17:53 885

Ja Magasaki er nok en gammel ML,er som har forstått at kommunismen er stein dau og nå har funnet en ny religion: Klimareligionen. Det er nok å se ordet PRIVATBILISME så går tankene hen til salige Enver Hoxhas Albania. Bare ordet "kollektivt" gir meg frysninger på ryggen. Min kone omtrent ødela hendene i tvangsarbeid i skoleferier med å høste humle på et jordbrukskollektiv i "satans imperium" Sovjetunionen. T-banen har jeg knapt kjørt med på 40 år og selv min datter klager og syter over hvor mye illeluktende marginale idioter man må sitte og se inn i trynet på der. Det er prisen for å reise kollektivt. Folk som i en tid hvor elbiler selger 30% begynner å snakke om å forby privatbilisme burde søke psykiatrisk hjelp.

mishka er like nedsnødd som deler av Tyskland akkurat nå. Han vil ikke se klimaendringene fordi han da vil måtte innrømme å være nedsnødd selv om det er noen meter rundt ham. Flere andre ser det, men hos han sitter det langt inne selv midt i snøhaugen. Han tror han kan ta MB'en og bare gasse på fordi MB konsernet sier de nye MB'ene slipper ut ren fjell-luft. De samme konsernene som jukset med utslipp og laget dieselskandaler rundt om. mishka er autofil og klarer ikke å se annet enn blank lakk, fart og grom lyd. Han er snøblind for døde trær, astmatiske barn og sterkt reduserte lvsvilkår der biler kjører. I det store globale puslespillet er det klima og atmosfæren har nå fått nok og laget en enda sterkere drivhuseffekt som koker havene, smelter polene og svir landjorda om sommeren. Stupide typer mot mishka kan aldri godt hva forskere sier før det er for sent. Det blir som røykere som fikk advarsel fra legen og døde av kols, ganggren og hjerteinfarkt pga. fortsatt inntak av røyk.
mishka
12.01.2019 kl 20:49 837

Hehe, det er stadig fler av oss som ikke kjøper klimabløffen. I følge Al Gore for 25 år siden skulle allerede
Bryggen i Bergen og Aker Brygge ligge under vann nå i 2019 ?.
Jeg er gammel nok til å huske skogdøden langs tyske autobahner. Det stoppet med innføringen av katalysatorer og blyfri bensin på begynnelsen av 90 tallet. Lufta i storbyer har aldri vært renere enn nå. Det å diskutere dette med en klimafanatiker som Magasaki er bortkastet tid. Avstanden er for stor som politikere pleier å si det pent. Men morsomt at vi har fått en ny "Bekte" inn på forumet. Eller er dette Bekte som har blitt skrevet ut og fått seg nytt nick?
Redigert 12.01.2019 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Tyr
12.01.2019 kl 21:00 828

Biler har vel aldri vært mer miljøvennlig enn nå. La produsentene ordne dette, bilene blir bedre år for år. Det er helt håpløst at politikere skal vedta noe som de egentlig ikke har peiling på, eller forutsetninger for å vite. Politikere er ideologer og mangler ofte realitetssans.
Redigert 12.01.2019 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
mishka
12.01.2019 kl 21:04 825

Folk som snakker om å tvangsflytte mennesker har bare lært tanken ett sted og det er i kommunistdiktaturer ala gamle Sovjet.

Hallo, biene er snart borte og humlene er det også mye færre av nå. Det er nok ikke så farlig for dere som suser avgårde langs motorveien i 110km/t i den fæle fossile dinosauren som har tatt livet av dem. Så en dag går dere kanskje tomme for drivstoff og må inn til siden og ut av den forferdelige fossile rustningen dere gasser rundt i. Da ser dere kanskje det ikke er så bra med blomster og trær heller. Vet dere hva? Det er faktisk de vi lever av. Einstein sa når biene forsvinner har mennesket ikke lenge igjen. Han har rett. Forby privatbilisme nå! Første politiske partiet som våger og gjøre det får min stemme;-)

En ting jeg synes er utrolig rart er at miljøfanatikere alle bare er opptatt av bilene. Hvorfor er ingen av dem opptatt av de store utslippene? Det må jo være en grunn til det?
mishka
12.01.2019 kl 21:21 800

Grunnen er at biler gir folk frihet og det hater alle kommunister. De hater at folk skal kunne ta egne valg og gjøre noe individuelt. Selv elbiler blir et problem for slike. Bare hør hva som sies over: All privatbilisme skal bort. Da regner jeg med at det gjelder elbiler ladet av vindmøller, solceller og vannkraft også.

Jeg tipper de fleste var mye friere og lykkeligere før de fikk lappen og bil. Nå går det vel mest i verditap, avdrag, avgifter, reparasjoner, kostnader + moms på alt i tillegg til en lang liste som påbud og regler man må følge om det skal gasses og ikke skal betales noe ekstra der også. Så vi kan trygt si friheten er i hodet på den som har det.

Hvor mye lykkeligere ville ikke menneskene bli uten bil og reale alternativer som er felles? Bo slik at biler blir unødvendig? Bo høyere og tettere, kun i byer. Denne frihetens pris er høyst overvurdert i mange menneskers liv.
mishka
12.01.2019 kl 21:46 785

Ja, å sitte på T-banens linje 5 og se inn i trynet på en hijabkjerring, og ikke minst lukte, at hun nettopp har spist det vi stovnergutter kaller "edderkopper stekt i 4711 parfyme" er en fest gitt. Og dophuet ved siden av diskuterer høylytt på mobilen at han ikke fikk mere penger av NAV. Man bør medbringe sitteunderlag for den ufyselige ungeflokken til fødeteltet på setet foran har sef. stått på setet med møkkete sko. Det er ikke slik at alle som reiser kollektivt er dophuer og marginale typer, men alle dophuer og marginale typer reiser kollektivt. For en LYKKE alt dette er!! Magasaki får leve slik om han er redd regninger og avdrag på bilen, men kommunister skal alltid prakke sitt levesett på oss andre og det er utrolig irriterende.

Nei, takke seg til å sette seg inn i sin egen bil og slippe alt dette?.
Redigert 12.01.2019 kl 21:49 Du må logge inn for å svare

Noen tar linje 1 fra Gråkammen. Streite folk i klær fra Ferner J. Ganske fiskebolle-hvite. Noen nyanser av chanel og paco rabanne. Stille og rolig ned til 'stortinget og byråkratijobben min der jeg jobber med avgifter og drømmer om forbud. Mulig ett-barns politikk. Verste forurenser er antall mennesker. alt annet ville være langt fra sannheten.
mishka
12.01.2019 kl 21:57 778

Og mesteparten av året bor jeg nettopp slik Magasaki vil. Midt i Berlin og 20 minutters spasertur fra Kudam. Og kan ikke tenke meg et liv uten bil. Så skal man handle på Kaufland eller Bauhaus så mener Magasaki at jeg skal slepe på 4-5 bæreposer på en buss hjem? Selv midt i en verdensmetropol har man ikke alt man trenger rundt hjørnet. Og typene som reiser kollektivt er minst like ufyselige som i Norge. I Berlin kan man ende opp med å måtte sitte ved siden av en møkkete friker fra Kreutzberg. Det vi normale berlinere bare kaller "den 4.verden". En blitzer ser ut som en snobb fra Bygdøy sammenlignet med tyske frikere.?
Redigert 12.01.2019 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
12.01.2019 kl 22:35 765

Norge gir jo bort penger til andre land, slik som Spania som fikk milliarder fra Norge, men Spania brukte pengene til nye veier, så der kan en kjøre milevis på nye veier uten å betale bompenger.
Det verste er at vi har penger som vi kunne brukt til bedre veier over hele landet, uten sammenligning for øvrig bygde Hitler ut veinettet i Tyskland, og veinettet ligger der den dag i dag. Det samme kunne vi gjort i Norge.
Bygd ut veinettet i det ganske lange landet vårt, det hadde blitt et fint monument over olja vår!
Så hadde vi sluppet overvåkning og betaling for å kjøre på veiene.

mishka mangler oppfinnsomhet og praktisk tankegang. En ryggsekk løser dine utfordringer. 80-120 liter sekk rommer 4-5 poser. Man lærer seg å leve uten bil. Jeg har lappen, men vil ikke ha melkeku og miljø-ødelegger.