Kona til en av norges rikeste kidnappet

Slettet bruker
09.01.2019 kl 09:47 28326

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VRnge3/anne-elisabeth-68-borte-i-10-uker-politiet-frykter-kidnapping-etter-loesepengekrav?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

De skyldige her burde strengt tatt måtte bøte med livet. Denne type virksomhet kan man ikke akseptere og det mener jo alle. Enten det er kidnappere eller hvem det nå enn er. De som er uenige må gjerne være det, men da får de forklare hvorfor vi skal ta vare på slike drittsekker.
Redigert 09.01.2019 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Barrister
12.01.2019 kl 08:30 9373

Dette er for oss avislesere nytt, men forhåpentligvis ikke for politiet .. ? de karene har jo motiv for hevn og er vel avhørt for alibi, spanet på og telefonavlyttet og sjekket ut av saken for lengst, hvis ikke har politiet gjort en katastrofalt dårlig jobb om dette er noe VG har klart å finne ut før politiet, og i så fall bør de jo taues inn snarest. Er ikke 100% sikker på at denne Brøske i politiet er rett mann, han svarer i hvert fall mye tull. Hver gang han ikke svarer, er jo svaret hans indirekte et bekreftende svar. Fyren virker noe naiv
Redigert 12.01.2019 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 12:17 9319

Helt fra jeg så at Milli fant den stien inn til kår boligen har jeg skjønt at han var et geni
Slettet bruker
12.01.2019 kl 15:38 9283

Begge ektefellene er beskrevet som beskjedene. HVIS det er noe i dette, må gjerningsmennene ha hatt en nærhet til personene og forholdene.
Dette er ikke noe tilfeldige distanserte greier med skattelister e.lign. Dette er idé oppstått som følge av kunnskap fra nærhet til forholdene.
De vedlikeholdsarbeidene som har vært gjort, har skapt mulighet for nærhet. Og kan ha blitt brukt direkte eller indirekte. Artikkelen i DN
27 juli kan ha vært et påskuddselement.
Å snakke om å lete i innsjøen der virker absurd. Hun er bragt bort et sted. Kanskje minst 50 eller 100 km unna.
De kan ha kjent til rutiner i huset. At hun var på badet om morgenen. Og at de slo til etter at mannen var dratt på jobben. De kan ha voktet
jobben mens hun ble kidnappet. Gjerningsmennene kan ha visst om Hagen lenge. Og noen nordmenn må nesten ha vært innvolvert direkte
eller indirekte i dette. Uten nordmenn er det vanskelig å skjønne noe av dette her. "Østeuropeere" el.lign. leser ikke DN eller forstår seg på
private norske formuer. Man fremsetter ikke et krav på 10 mill euro uten å ha kunnskap om formuesstørrelser etc.
Redigert 12.01.2019 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 15:59 9272

Er sikkert noe i det. Men den coin kontoen er opprettet rett etter at artikkelen ble skrevet. Så det har nok ikke med arbeidet som ble gjort. Men noen må jo ha visst at sikkerheten rundt det paret var ikke eksisterende. Mitt tips er at iden har oppstått av noen som bor i nabolaget og har hatt mulighet til å observere hva som skjer rundt huset med kikkert fra egen bolig/leilighet. Da ser man jo at dører står ulåst f.eks.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 16:21 9267

Var jeg politiet ville jeg endevendt alle som var innvolvert direkte og perifert i forbindelse med vedlikeholdsarbeidene. De pågikk en tid i forveien,
og synes å ha sammenheng med tidspunktet for gjerningen 31 oktober. Og spørre Hagen hvor påskuddet til vedlikeholdsarbeidene stammet fra.
Hvem fant på å foreta vedlikeholdsarbeider ?
Man må skille mellom tidspunkt for idé til at her kan vi kanskje gjøre en utpressing, og tidspunktet for kunnskap fra nærhet til elementene.
Coin-kontoen kan jo være laget utifra flere formål. Ikke bare en Hagen-sak.

Dette med at hun ble tatt på badet fremstår som svært sentralt. Dette indikerer at gjerningspersonene antagelig har hatt kunnskap om
rutiner inne i huset. Og hvor ble flere ark funnet ? Tok det lang tid å finne de ? Ting tyder på at gjerningspersonene har hatt kunnskap
om innsiden av huset før operasjonen.
Folk i nabolaget kan ha skaffet seg nærhet til elementene via vedlikeholdsarbeidene som pågikk. Enig i at dette med leilighetene i
nærheten kan være et poeng. Det kan ha med saken å gjøre.

Redigert 12.01.2019 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
atnorhe
12.01.2019 kl 16:23 9261

Kanskje ikke lurt å trekke inn naboene. Det kan ikke være mange som har utsikt til Hagen sitt hjem og bad...

Slettet bruker
12.01.2019 kl 16:34 9255

Det er en del småblokker i nærheten der. Noen et sted der, KAN ha utnyttet pågående
vedlikeholdsarbeider til å komme nært innpå forholdene inne i huset på en eller annen måte.
Noen kan ha hørt om at vedlikeholdsarbeider ville komme til å bli foretatt. Og på den måten
kunne forberede seg på å komme i posisjon.
Teoretisk kan noen ha påvirket Hagen til å komme på ideen om å foreta vedlikeholdsarbeider.
Så de noen kunne skaffe seg muligheten til å komme nært innpå.
Redigert 12.01.2019 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 16:36 9248

Ser ut som mange titals leiligheter har innsikt.. sjekk på google maps, Sloraveien 4
Slettet bruker
12.01.2019 kl 16:40 9244

atnorhe,
Det er ikke snakk om å ha utsikt til noe bad. Det er snakk om å skaffe seg adgang til innsiden av huset,
i forveien for planleggingsformål.
Noen dør eller noe vindu var heller ikke brutt opp, på selve bortføringsdagen.
Kanskje forhåndskunnskap om ulåst dør har vært en del av påskuddet for operasjonen eller måten den
ble gjort på ?

Disse resonnementene, om de skal legges til grunn, tyder på at noen nordmenn må ha vært innvolvert
i dette.
Dette er ikke noe modus operandi som det er sannsynlig at tilfeldige "østeuropeere, briter eller andre"
har drevet med. Dvs. på egenhånd.
Men sånne folk kan være DEL AV operasjonen.
Sånne folk kan være satt til å skrive ark på gebrokkent norsk osv.
Redigert 12.01.2019 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
atnorhe
12.01.2019 kl 18:01 9221

Ja, enig i det, men det mest sannsynlige er at hun er blitt "kidnappet" på vei ut til et sted. Noen har neppe tatt henne med makt i dette området.
Det må ha gått helt rolig for seg uten å vekke oppsikt, som betyr at hun har gått i en felle av et slag. Satte seg frivillig inn i en bil eller lignende.
En ren kidnapping ville vekket oppsikt hvis den skjedde med makt i dette området, og noen ville ha fått det med seg. Hun er derfor overveiende mest sannsynlig ikke kidnappet i rette forstand, men lurt av noen hun kjente eller visste hvem var.

Uten å foregripe begivenhetene av noe slag, er det lite sannsynlig at kidnapperne vil holde på sitt objekt i så lang tid. Det er helt ulogisk, og valutaen de valgte virker mildt sagt underlig, med tanke på risken med å konvertere til hard cash.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 18:29 9208

atnorhe,
Har du ikke oppfattet faktaene i saken ?
Politiet sier at hun ble tatt på badet inne i huset. Og det var lagt igjen lapper og ark inne i huset. Gjerningspersonene har vært inne i
huset da de bortførte henne.
Så publikum burde få opplyst om noen i den hvite nabovillaen var hjemme da det skjedde. Og andre i andre boliger som har utsyn
til området og adkomst.
De har neppe brukt båt for å frakte henne vekk ? Gjetter på en mindre varebil/arbeidsbil. De har surret munn og armer. Men hvor er
myndehunden ? Ble den tatt med ?

https://www.aftenposten.no/norge/i/QlvjzA/Nabo--Jeg-gikk-forbi-huset-til-ekteparet-Hagen-samme-morgen-som-Anne-Elisabeth-forsvant
Det var en tabbe å vente 10 uker. 1 - 4 uker burde vært nok. Hun er vel sannsynligvis i live. Fordi uten henne er det intet håp om penger.
Utrolig uproffesjonell etterforskning av politiet. Snakker om å lete i vannet der. Hvorfor skulle hun være der ? De kan ha hatt vakt bak hekken.
Og vakt flere steder. Jeg tipper 3 - 6 gjerningspersoner. Det var jo liten risiko via Monero. Eneste kurssvingning. Men euro oppgitt.
atnorhe
12.01.2019 kl 19:03 9204

Politiet har fått 500 "tips" om mulige skjulesteder :) Da går det fort noen måneder til før hun ikke blir funnet.

Slettet bruker
12.01.2019 kl 19:18 9199

håper politi har trening i å luke ut juletre tips .enig med grantre, det er mange muligheter og vrient å ti stille. Jeg ber sotah om tips om tålmodighet.
Redigert 12.01.2019 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 19:28 9191

Det er rimelig sikkert at de to mennene som vises på videoen er involvert i saken. Både på grunn av den 'patruljerende ' måten de går på , og fordi de ikke har meldt seg. Syklisten kan vel ikke bidra med så mye siden han så den ene mannen bakfra, og sikkert hadde nok med å holde øye med veien
Slettet bruker
12.01.2019 kl 19:35 9190

Det er mye som ikke stemmer i denne saken. Konen er trolig død. Politiet må gå denne rikmannen uhyggelig nøye i sømmene og nøste opp noen tråder. Ofte befinner gjerningspersonen seg i en svært når relasjon til offeret. Jeg som har sett alle episodene av Colombo kan med en gang si jeg har en hovedmistenkt.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 19:38 9191

Har vært på google map, og sett vertikalfoto av terreng. Det er en liten skog bak huset. Gjerningspersonene kan ha både ankommet og avreist
fra denne kanten. De kan ha surret henne på en båre, og båret henne gjennom skogen. Hunden kan de ha bedøvet og båret med seg.
Hun KAN ha hatt lite klær på seg, da hun var på badet. Ved slutten av skogen kan en bil ha stått eller kommet og plukket opp bytte.

Jeg synes politiet har en ekstremt dårlig presentasjon av saken. Og har håndtert den ekstremt dårlig fra første minutt. At de ikke har
fått inn eksperter med en gang ? Eller sånt fins kanskje ikke i Norge ? Bare tull å vente i 10 uker.
At jeg her nå må tale om skogen bak. Helt utrolig. Ved slutten av skogen kan de ha pakket henne inn i noe annet, før løfting inn i varebil.

Noen har skaffet seg nærhet til ekteparet, og må overveiende sannsynlig på forhånd ha vært inne i huset. Og ha vært kjent med ulåst
dør rutinen. Det kan ha vært montert overvåking inne i huset, som ble tatt vekk da de dro. Så de visste nøyaktig når de skulle slå til.
Opplysninger rundt myndehunden burde vært bedre. Denne er vel vanligvis ganske stille ?
Slettet bruker
12.01.2019 kl 19:43 9188

Jeg mener du finns. Ellers er jeg enig i at det er en vrien sak å ikke ha teori om fordi alt er mulig og da spørs det hvilken film jeg husker.
grantre
I dag kl 19:38 3
fått inn eksperter med en gang ? Eller sånt fins kanskje ikke i Norge ?
Slettet bruker
12.01.2019 kl 19:50 9183

Det er mulig jeg har møtt dette ekteparet på en reise for veldig lenge siden. Jeg husker de aktuelle personer sa de var fra Lørenskog-Fjellhamar.
Sto de alpint før i tiden ? De omtales som beskjedne. Og dette virker å stemme med huset og andre ting. Tror dette er ok folk.
Saken er dårlig opplyst på høyrelevante punkter.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 19:54 9180

I politiapparatet mente jeg.
Påfallende at det er video av gaten utenfor kontoret. Og at det er opptak av "noe underlig" der.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 19:59 9092

Politiet har oppfordret deg å ringe inn tips til politiet. 1ooo takk for tips, på vegne av politiet (videreformidlet).
Redigert 12.01.2019 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 20:08 9088

Det er utilgivelig uproffesjonelt å komme med dette om hunden først nå.
Fra rb.no :

19:10
Ektemannen fant familiens valp innestengt på et rom

Da ektemannen til den antatt bortførte Anne-Elisabeth Falkevik Hagen (68) kom hjem fant han parets valp stengt inne på et rom i boligen.

Det skriver NRK lørdag kveld som også har pratet med tidligere hundefører og politihund-instruktør Kittil Haugen.

– Har gjerningsmannen håndtert hunden, kan DNA ha smittet over, sier hun til kanalen.

Slettet bruker
12.01.2019 kl 20:12 9082

Jeg ber sotah levere tips og råd, om vent og se.Ikke mye som kan gjøres, bare spekulasjoner men det finnes spor i slike saker og det tar bare tid.
Redigert 12.01.2019 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 20:14 9081

Jeg har ingen tips. Jeg betrakter dette bare utenifra.
Politiet og Spesialenheten har et katastrofalt dårlig mottaksapparat for tips. Deres renomme er katastrofalt dårlig.
Det jeg vet er at politiet jobber 30 ganger mer tungvint og tullete enn nødvendig. De VIL AT DET SKAL TA LANG TID,
og koste mest mulig. Resultatet blåser de i. Det er om å gjøre å fakturere mest mulig på saken. Kalle ut 20 helicoptere å sånn.
Norge er verdensrekordholder i molboistisk etterforskning.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 20:18 9079

Det vil de neppe. Ett problem er at de får inn 1000 vis av tips, samtidig som små men vesentlige detaljer observert ikke blir meldt fordi det var en detalj. Et puslespill, dine ideer er like vill som virkligheten slik sett så jeg kan ikke bestemme.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 20:19 9077

Denne dama er neppe i live, og er neppe dumpet i "Langvannet", mer sannsynlig østmarka, er de noen kalde jævler så kan de ha kjørt enda lenger i retning Sverige. I live er hun neppe, da det virker å være pakistanere som har bestilt dette.
Barrister
12.01.2019 kl 21:06 9272

Intet svar fra politiet er også et svar, VG har flere skarpe hjerner enn politiet på Romerike virker det som. Følgende sto i VG i går som avisen har klart å snuse opp og som politiet åpenbart enten ikke kjente til eller ikke har brukt noe tid på å undersøke nærmere:

"En vinternatt i 2005 søkte et kidnappingsoffer tilflukt i hjemmet til milliardæren Tom Hagen (68). Inngangsdøren var ulåst, og offeret vekket 68-åringen.

Ifølge dommen, løp offeret over isen på Langvannet og inn i milliardærekteparets ulåste hus. Der vekket han eieren, Tom Hagen.
«Fornærmede var livredd. Han sa til Hagen at han var blitt kidnappet, og at noen skulle ta livet av ham. Hagen ringte hjem til foreldrene til fornærmede.», står det i dommen.
Milliardæren tok også kontakt med politiet.
I dommen kommer det frem at de to brødrene og kameraten ble domfelt for frihetsberøvelse.
13,5 år etter denne hendelsen mener politiet at ekteparet på nytt er involvert i en bortføringssak.
VG har spurt etterforskningsleder Tommy Brøske om dommen inngår i etterforskningsmaterialet og eventuelt hvilke etterforskningskritt politiet har foretatt i forbindelse med opplysningene som fremgår der. "

Så kommer det oppsiktsvekkende svaret fra denne Brøske, som har hatt 10 uker på seg til å avhøre, overvåke, telefonavlytte og enten finne noe eller sjekke disse ut av saken, men det har han åpenbart ikke gjort for hans svar til VG i går var:

"– Vi kan ikke kommentere dette nå av hensyn til etterforskningen, sier Brøske til VG."

(det synes ikke å være den skarpeste kniven i skuffen som velger en karriere i politiet)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lamx8/loerenskog-forsvinningen-milliardaeren-vitnet-i-kidnappingsak-i-2005
Redigert 12.01.2019 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 21:17 9267

Vi har også den muligheten at hele greia er et set up.
Det er nok av motiv for noe sånt.
Det er liksom 3 muligheter her.
1. Ekte kidnapping og utpressing.
2. En helt annen variant, f.eks. noe alla JJ-saken.
3. Et set up.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 21:40 9256

Skal politiet og ektemannen ha nubbsjans til å få kvinnen tilbake, så må de
tilby løsepenger. Å stenge døren for løsepenger innbyr ihverfall ikke til noen
dialog med kidnapperne.
Synes denne avvisende taktikken er underlig.
Kidnapperne på sin side, burde jo ikke gjøre noe galt med kvinnen Da vil
de bare miste sin mulighet til noen løsepenger.

Man kan jo håpe på at de leverer henne frivillig tilbake uten løsepenger,
men der er kanskje sannsynligheten lav. Å komme i dialog er vel det
beste her for å komme videre.

Er det viktig for ektemannen å få konen tilbake, og raskt, kan han jo betale
f.eks. 10 millioner. Det vil ikke merkes for han. Ille ja, men det løser kanskje
saken. Og Norge slipper å stå på hodet for dette. Og hun kommer tilrette.
Man får tenke som så, at bedre forholdsregler neste gang. Man hadde latt
sikkerheten stå litt vel åpent og opp mot midler som forefantes.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 23:35 9237

Media har laget en story som selger . Mystiske personer og slikt. Mer spennende med kidnapping, store penger, forsvinning enn det andre som kan skje i ekteskap høye eller lave i samfunnet.
Redigert 12.01.2019 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2019 kl 00:10 9226

Du åpner for set up alternativet altså ?
https://www.nrk.no/norge/nye-opplysninger-fra-astedet_-fant-familiens-valp-innestengt-pa-et-rom-_-1.14378660
Nå er det en valp det er snakk om. Den avbildede hunden er en tidligere hund. En myndevalp avgir neppe særlig lyd.
DNA på den etter 10 uker ? Har du hørt ? Og hvorfor skulle noen løfte opp den ? De lukker døren bare et sted.
Mht. "lapp" etc. : Det har vært snakk om lapp, så flere papirark, og så et brev. Hvor mye tulles publikum med her ?
Slettet bruker
13.01.2019 kl 12:35 9161

"Sikkert bare en kidnapping", hvor udugelig går det an å bli.
https://www.youtube.com/watch?v=LJHFXenOPi4
Slettet bruker
13.01.2019 kl 12:45 9157

Ikke umulig.
Nå får de negativt fokus på både kryptovaluta og åpne skattelistene.
Tekkes både bank-kartell og rikinger generelt.
Slettet bruker
13.01.2019 kl 13:19 9149

Det er ikke mye man har hørt fra han Audun Flatebakken som skrev artikkelen i DN i sommer. Han var sommervikar og studerer på NHH. Må være litt pussig å skulle gå ut i næringslivet etter muligens å være inspirasjon til dette.

Det som slår meg når man skal skrive en slik "ektepar har 1 milliard i cash" artikkel er jo å sjekke om de har forutsetninger for å håndtere en slik oppmerksomhet. Når det så kommer frem at de sover med døren ulåst om nettene på østsiden av byen,så er det mye som tyder på at dette er et par som må beskyttes av media og ikke få unødvendig oppmerksomhet.

Lurer jo litt på hva som er rutinene i DN i slike tilfeller, jeg aner at det er null og niks og at de bare skriver det de vil.
Redigert 13.01.2019 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2019 kl 19:50 9054

Svært å seige de er, skulle nesten tro tv2s klan-krimreporter med adgang til alt TV2 har om saken har tipset noen, vi er naive i dette landet.
Slettet bruker
14.01.2019 kl 21:26 9036

Jeg tror det er små sjanser for at hun slipper fra dette. Hun kan da kanskje identifisere dem både visuelt og kriminalteknisk. Sorry. Men en vet ikke om hun fremdeles er i live engang. Håper det løser seg, men dette er tydeligvis kyniske forbrytere.
Redigert 14.01.2019 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2019 kl 21:49 11416

Hvorfor går ikke mannen selv ut med en oppfordring i media?
Slettet bruker
14.01.2019 kl 22:09 11412

Kidnapping på dagen med så mye boliger rundt???
Slettet bruker
14.01.2019 kl 22:21 11400

Det var vel lettere å kidnappe henne ute på tur med hunden enn inne i boligen?