Kjos grådighet!


Kan bli undergangen for Norwegian, dersom han ikke åpner øynene..
NAS står ovenfor en rekke utfordringer, og noen av dem er uhåndterbart som selvstendig aktør.

Kursmål 150kr
Redigert 09.01.2019 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
nima
09.01.2019 kl 11:06 5219

I mine øyne så har NAS aldri vært bedre rustet for fremtiden enn nå. De har nå hegdet drivstoff for 2019 og samtidig har de satt i gang kostnadsbesparelser på rundt 2 milliarder, da burde de klare å få resultat i selskapet. Forøvrig så tror jeg Kjos har mer åpne øyne enn du har.
hango
09.01.2019 kl 11:13 5197

Markedet er tydligvis ikke like enig..
God moment på børs, og NAS faller i frykt for at EK er radert bort..
Hvordan skal Kjos klare å snu dette uten en ny emisjon?
Redigert 09.01.2019 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
hango
09.01.2019 kl 12:14 5076

Eller, han kan akseptere budet fra IAG.
Var det kr.200 budet lå på?
Redigert 09.01.2019 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
nima
09.01.2019 kl 12:26 5140

Kjos selger ikke NAS under 400 pr aksje
hango
09.01.2019 kl 12:33 5102

IAG kom vel inn på eiersiden på rundt 150kr, om det huskes riktig?
Et bud på 20-35% premie er vel også det "normale"..
Budet fra IAG må ha vært elendig!
Derfor Kjos valgte og ikke slå til..
Foreløpig finnes det ikke flere budgivere, og IAG kan kaste kortene..
Da blir det vel aksjer på 50-100kr?
RSinvest
09.01.2019 kl 12:39 5079

Kan ikke huske å ha lest at de har oppgitt snittkurs, men 150,- er det vertfall ikke. Godt gjort isåfall
TomW
09.01.2019 kl 12:48 5048

Beste jeg vet er å se folk som tror de besitter fasit og vet hva som foregår bak lukkede dører hos ledelsen/styre fordi aksjekursen er slik og slik.

Om det finnes flere budgivere vet du absolutt ingenting om og til informasjon så har IAG ikke kastet noen kort. Budet lå på 300+, ikke 200 som du hodeløst spekulerer i. Dette ble avvist ENSTEMMIG av styret+ eksterne som var hentet inn for å ta stilling til budet, fordi det underpriset verdiene.

Hvordan skal de klarer dette uten emisjon? Jo det er flere muligheter her,
1) JV for deler av flåten,
2) Rent fly salg,
3) Avtale med obligasjonseierne for fritak fra 1,5 mrd grensen i en liten periode, altså q1. Mot et gebyr
4) Ek problematikken skyldes hovedsaklig, fall i nofi og urealisert tap på 30% hedging. Begge disse har styrket seg etter 31.12 og derav situasjonen også.
5) Enighet med IAG

Du må nok prøve litt hardere om du skal svartmale for mye. Ganske tydelig at dette har du lite greie på!


rafaello
09.01.2019 kl 12:49 5029

hango du har rett. Nas skal til 50kr. NAS er dritt bedrift med dårlig ledelse.
hango
09.01.2019 kl 13:59 4927

Jeg tok utgangspunktet fra den forrige emisjonen.
Det var da IAG ble et tema.
Snart kan IAG senke budet, dersom det ikke kommer et motbud.
Og tar det for langt tid, og Kjos fremdeles er grådig, vil IAG forsvinne raskt ut av døra og det sammen med flere andre..
Redigert 09.01.2019 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
TomW
09.01.2019 kl 14:35 4852

Meg bekjent så var nok ikke IAG med på emisjonen og var nok pent nødt til å handle på det åpne markedet, derav 170 +.

IAG må gjerne senke budet sitt så mye de bare vil, det kommer bare til å bli avvist igjen. Nas har aldri bedt om eller oppsøke et salg. I verst tenkelige scenario så kan Nas kjøre en emisjon bare for å komme gjennom q1. Det er vel ganske opplagt at de heller gjør det, enn å selge til de fantasisummene du tenker på?

At Kjos og co er grådige fordi de ikke godtar et latterlig bud er vel å dra det litt langt. Vil heller si at det er en selvfølge
Redigert 09.01.2019 kl 14:37 Du må logge inn for å svare

Sas skriver i sin pressemelding:
SAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 28 partners erbjuda över 1 300 resmål världen i 191 länder. För mer information, besök www.sas.se

NAS har nesten en million flere passasjerer enn SAS i desember og den mest drivstoffvennlige flåten. På hvilket område er SAS ledende?
nima
09.01.2019 kl 21:02 4515

Ledende med gamle skrangle kasser av fly med høyt drivstoff forbruk.
Mr Fox
09.01.2019 kl 23:54 4474

Sjekk opp hvor Skandinavia er, så skjønner du kanskje hvor SAS er ledende.
Mr Fox
09.01.2019 kl 23:57 4462

Tja SAS har komme mye lenger enn Norwegian i å bytte ut 737NG/A320classic med MAX/NEO men det er jo lov å prøve å lure seg selv.
SAS var også tidligere ute enn Norwegian med å kvitte seg med generasjonen før det igjen.
TomW
10.01.2019 kl 01:01 4390

1) Sas opererer ikke Boeing max, men vil få en del neo fly frem mot 2023
2) Nas har en gjennomsnittsalder på 3,8 år på sin flåte, Sas sin har rundt 10 år

Er det noen som lurer så er det nok reven i dette tilfellet
Redigert 10.01.2019 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
1013
10.01.2019 kl 01:05 4379

de går konkurs hvem vil købe billet og risikere ikke at komme afsted,
TomW
10.01.2019 kl 01:11 4368

Millioner av mennesker ser det ut til
TomW
10.01.2019 kl 09:13 4170

Av hva jeg kan lese ut fra "sas fact book" så har Sas 12 Airbus 320neo og 12 Airbus 320 classic. Altså totalt 24 Airbus 320, men bare halvparten av av den nye typen

Fleet oversiktene deres på nettsiden er mulig vis oppgradert senere, den sier 15 Airbus 320 neo

Uansett så vil 18>12(15)



Redigert 10.01.2019 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
hango
10.01.2019 kl 12:45 4021

Billigere og bedre fly er absolutt ikke nok, når det også er estimert med større tap i 2019.
Jeg kutter kursmålet mitt for aksjen i 2019 til 80kr.
Risk/reward 1:1

Redigert 10.01.2019 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
10.01.2019 kl 15:03 3923

Du har tydeligvis ikke peiling:

SAS' A320neo:
LN-RGM, LN-RGL, LN-RGN, LN-RGO, SE-DOX, SE-DOY, SE-DOZ, SE-ROA, SE-ROB, SE-ROC, SE-ROD, SE-ROE, EI-SIA, EI-SIB, EI-SIC, EI-SID, EI-SIE, EI-SIF,
EI-SIG, SE-,ROP, SE-RON, SE-ROM, EI-SIH, EI-SII
Dersom du kan telle så kommer forhåpentligvis (for din skyld) frem til 24

SAS' A320ceo er derimot: OY-KAW, OY-KAY, OY-KAL, OY-KAM, OY-KAN, OY-KAO, OY-KAP, OY-KAR, OY-KAT, OY-KAU, OY-KAS dvs 11 (SE-RJF ble hugget i fjor)

TomW
10.01.2019 kl 15:28 3883

Nei har dessverre ikke mer peiling om SAS sin flåte enn at jeg tar utgangspunkt i hva SAS selv skriver om sin flåte. Så da tar jeg selvkritikk på at jeg ikke etterprøver hva SAS selv informerer om på sin nettside.

https://www.sasgroup.net/en/airbus-a319-a320-a320neo-a321/
TomW
10.01.2019 kl 15:37 3846

Det stemmer. Ser forøvrig at 20 av 24 fly er leaset, så at de har tatt inn så mange fly på kort tid er kanskje ikke så veldig rart
k2b
10.01.2019 kl 16:00 3809

Flaggemelding i Norwegian Air Shuttle ASA
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS har i dag 10.01.2019 solgt 48 873 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA.
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 2,262,872 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA, som utgjør en eierandel på 4,98 % av utstedte aksjer i selskapet

hvor skal dette gå videre?

NAS: FLAGGEMELDING I NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA

15:49
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS har i dag 10.01.2019 solgt 48 873
aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA.
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 2,262,872 aksjer i
Norwegian Air Shuttle ASA, som utgjør en eierandel på 4,98 % av utstedte aksjer
i selskapet


Source Url: https://newsweb.oslobors.no/message/467342


DnB asset mgt aka en av piratene har begynt nedsalget. alle burde vel skjønne tegningen...emil kommer på besøk :-(
hango
10.01.2019 kl 16:23 3753

Noen begynner vist med å miste tolmodigheten til Kjos.
Budet fra IAG blir antaglivis på maks 200kr, og Kjos ser seg nødt til å gjennomføre en evt ny emisjon, slik at den potensielle fremtidige gevinsten blir større.
Under 100 iløpet av året, er sikkert.
Grådigheten til Kjos vil påføre aksjonærene et betydelig tap i år.
Dette kunne lett ha blitt unngått, dersom Kjos la bort grådigheten sin.
En mulig scenarie er å kjøre en større emisjon på 100kr og få IAG med å delta, for så å akseptere budet på kr.200 etterhvert.
Redigert 10.01.2019 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
TomW
10.01.2019 kl 16:49 3690

"En mulig scenarie er å kjøre en større emisjon på 100kr og få IAG med å delta, for så å akseptere budet på kr.200 etterhvert."

Ja dette virker som det eneste fornuftige scenarioet hango. Bra tenkt :)
hango
10.01.2019 kl 16:57 3671

Vel..
Neste emisjon kan neppe bli høyere enn den emisjonen som har vært, slik som ståa er nå.
Og om jeg husker riktig var den forrige emisjonen på rundt 150kr.
kjelli84
10.01.2019 kl 19:07 3469

Med 3 millioner passasjerer i måneden , så mener jeg de bør begynne å konsolidere litt. Større fyllingsgrad på etablerte ruter. Kanskje kostnadsøkningen + 50 kr ekstra per billett er mulig å ta inn. I så fall 150 mill per måned netto

Problemet er å få synliggjort verdiene på flyflåten. Ved å børsnotere Norwegian air asset på Oslo børs blir dette synliggjort. Dette blir da et frittstående leasingselskap. Dagens aksjonerer kan få 1/3 i aksjer Nas beholder 1/3 og 1/3 i utvanning gjennom emisjon. Det er mange løsninger på dette.

Jeg tror skuta forsetter å levere fremover og gleder meg til Q1.

Denne går enten konk, eller tilbake til kurs første gang jeg handlet denne på børs 86 kr.

går ikke konk men blir tvangsavviklet for å betale kreditorene da rollover blir stadig vanskeligere med stigenende renter

ellers blir kjøpt opp for en billig penge

uansett er dagens prising hensides og vil flere være med på en ny emisjon?? rent pengesluk uten like...
TomW
10.01.2019 kl 20:21 3312

Hver gang kursen faller noe tilbake så dukker de samme dommedags predikantene opp med sine dystre spådommer. Det skrikes om emisjon og konkurs om hverandre, gjerne begge deler. Kursen skal minst til 20 kr sier en, nei til 0 kr sier den andre.
Så kommer dagen når de dårlige nyhetene som fikk aksjen til å falle i første omgang, kontres med positive nyheter. Da fordufter predikantene, de kryper tilbake under stenene de kom fra. Så ligger de der å venter i håp om at sjansen skal by seg igjen. For skulle sjansen by seg igjen så da står de klare igjen med sine dystre spådommer.

Motivet til denne type mennesker er noe ukjent og jeg tror aldri jeg vil forstå disse heller. For å forstå disse menneskene så kreves det nok et gitt "tankesett", eller rettere sagt fravær av tanker. Heldigvis så er det ikke så ofte man støter på disse menneskene i det daglige, for disse trives best på anonyme forum. Her får de nok en slags ferie fra sitt ellers triste liv, vil jeg anta.