Hedging av fuel
Hvorfor oppgir ikke SAS tap eller gevinst på hedging av fuel på samme måte som NAS, og hvorfor er det ingen som etterlyser opplysningene ?
Redigert 20.01.2021 kl 04:15
Du må logge inn for å svare
Epona
30.10.2019 kl 21:41
1511
Interessant hvordan det går når man bare sitter stille i båten ... https://check-in.dk/norwegian-gambler-med-braendstofpriserne/
k2b
10.01.2019 kl 16:01
2178
Flaggemelding i Norwegian Air Shuttle ASA
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS har i dag 10.01.2019 solgt 48 873 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA.
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 2,262,872 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA, som utgjør en eierandel på 4,98 % av utstedte aksjer i selskapet
hvilken vei videre kan vi forvente på kursen etter salget?
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS har i dag 10.01.2019 solgt 48 873 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA.
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 2,262,872 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA, som utgjør en eierandel på 4,98 % av utstedte aksjer i selskapet
hvilken vei videre kan vi forvente på kursen etter salget?
undrende
10.01.2019 kl 12:09
2326
Det hedges for å sikre en fuel kostnad som forsvarer satt billett pris. For NAS sin del om lag 30 %
Resterende fuel på rundt 70% må jo også selskapet ha hatt en viss formening om hvor ville havne i fjor høst, ift billett prisene.
Nå ble jo de kostnadene betydelig mindre med den oljeprisen vi har hatt i leiet 50 - 70 $ kontra skrekkscenarioet tidlig i Oktober med 85 < $
Hvor synligjøres dette i Q4 tallene...…..
Resterende fuel på rundt 70% må jo også selskapet ha hatt en viss formening om hvor ville havne i fjor høst, ift billett prisene.
Nå ble jo de kostnadene betydelig mindre med den oljeprisen vi har hatt i leiet 50 - 70 $ kontra skrekkscenarioet tidlig i Oktober med 85 < $
Hvor synligjøres dette i Q4 tallene...…..
TomW
10.01.2019 kl 11:11
2377
Godt poeng Medinaceli.
I tillegg kommer en positiv gevinst fra RR, ukjent størrelse,men dog
Nofi trenden ser ut til å ha snudd og om denne bedres vil også dette bedre EK situasjonen.
Flere flysalg er også å forvente om ikke en JV skulle komme. I så fall vil det endre bildet totalt og Nas vil plutselig ha flust av cash.
Spare incentivene vil vi også se gjennom 2019, samt bedret inntjening.Alt i alt så tror jeg Nas greier seg fint over den siste kneika og vil vil se en nytt Nas fremover
I tillegg kommer en positiv gevinst fra RR, ukjent størrelse,men dog
Nofi trenden ser ut til å ha snudd og om denne bedres vil også dette bedre EK situasjonen.
Flere flysalg er også å forvente om ikke en JV skulle komme. I så fall vil det endre bildet totalt og Nas vil plutselig ha flust av cash.
Spare incentivene vil vi også se gjennom 2019, samt bedret inntjening.Alt i alt så tror jeg Nas greier seg fint over den siste kneika og vil vil se en nytt Nas fremover
All støyen omkring nas og hedg underkommunisert grovt de faktiske forhold.
Nas var ikke i brudd iq4. Mange analytikere er skråsikre på at da kommer bruddet iq1.
Med dagens oljepris vil det ikke skje grunner hedgegevinst på ca 1 milliard.
Så komme høysesong o g ny stor ek bygges, og med betydelig lavere vekst vil antakelig neste lavsesong bli betydelig bedre og alt snakket om covenantsbrudd etterhvert forsvinne.
Nas var ikke i brudd iq4. Mange analytikere er skråsikre på at da kommer bruddet iq1.
Med dagens oljepris vil det ikke skje grunner hedgegevinst på ca 1 milliard.
Så komme høysesong o g ny stor ek bygges, og med betydelig lavere vekst vil antakelig neste lavsesong bli betydelig bedre og alt snakket om covenantsbrudd etterhvert forsvinne.
Hartepool
10.01.2019 kl 10:32
2433
De fleste andre flyselskaper bruker hedge accounting i stedet for mark to market og kun fører det realiserte tapet, og derfor har de større tapsføringene som nas nå har tatt, foran seg.
Dersom oljen holder seg på dagns nivå vil Nas mått føre en gevinst på ca en milliard på hedgen ved neste trafikkoppdatering.
En dollar endring gir ca 100 mill i endring på hedg.
Dersom oljen holder seg på dagns nivå vil Nas mått føre en gevinst på ca en milliard på hedgen ved neste trafikkoppdatering.
En dollar endring gir ca 100 mill i endring på hedg.
TomW
10.01.2019 kl 01:14
2566
Samtlige flyselskap gjør nettopp dette. Det handler om å vite nøyaktig hva kostnadene vil være før man selger flybillettene. Enkelt å greit.
Hva er vitsen med å hedge ? Risikoen er vel mye mindre hvis man lar være å hedge ? Selv de beste oljeanalytikere klarer ikke å spå oljeprisen, så skal de sitte hos Nas og Sas og tippe ? Galskap.
Redigert 10.01.2019 kl 01:11
Du må logge inn for å svare
TomW
09.01.2019 kl 13:04
2729
Det er de færreste som oppgir dette utover Nas. For sas sin del vil vi først se dette i kvartalsrapporten. Men med en 90% hedg på høyere priser enn Nas sin 30% vil dette "tapet" være vesentlig større.