APCL - Media oppdaterer i Gambia ICSID saken

FkL
APCL 09.01.2019 kl 17:52 44763

African Petroleum's Gambia case passes first hurdle

UK junior African Petroleum may have won some respite in arbitration proceedings before the World Bank’s International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID) over revoked title to deep-water blocks A1 & A4 off Gambia.

The Oslo-listed explorer lodged three separate cases against Gambia in 2016 to prevent re-allocation of its licences, which were revoked after the government alleged non-performance of exploration commitments.

The move by African Petroleum prompted Minister of Justice Abubacarr Marie Tambadou to play for time, allowing a window of opportunity to firm up alternative suitors.

Tambadou protested concern over the fundamental legitimacy of the case and last April filed preliminary objections pursuant to Rule 41(5), which allows for the dismissal of unmeritorious claims.

Legger ikke ut hele artikkelen da dette stider mot retningslinjene her på HO.

https://www.upstreamonline.com/hardcopy/1671090/african-petroleums-gambia-case-passes-first-hurdle
Redigert 21.01.2021 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
barts
10.01.2019 kl 21:05 5552

Bakåtlutad skrev Any details perhaps? :)
SigOtt - du er nok nødt til at være mere konkret eller helt undlade at skrive ...
Hvem/titel har du talt med, og hvad vil der konkret ske og indenfor hvilken tidshorisont?
... ellers kunne jeg jo have skreve det samme som dig, uden at have talt med nogen i APCL.
Vælger at tro på du har talt med APCL, men kan ikke tilllægge det nogen vægt uden mere konkret info.

Er selv long i APCL
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
FkL
10.01.2019 kl 21:27 5469

Stemmer i her. Det er positivt om det stemmer, men uten flere detaljer og eventuelt dokumentasjon så er det vanskelig å vektlegge dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
thief
10.01.2019 kl 22:36 5263

jaja,da er det fredag i morgen,regner med en sterk ukeslutt:) Hadde tippet kursen raskt ville komme opp til 1.5-2kr etter avgjørelsen til ICSID! Men har gått litt "tregt", he..he! Dagens Mcap er jo latterlig, i forhold til hva Apcl kan sitte på av verdier, ved forlik! Men er jo alltids folk som selger, så tror mange av dem kom seg ut i dag!Kanskje vi avslutter uken opp mot 1.3 hvertfall! Har nå snart gått 2 uker siden ICSID sin avgjørelse, og da kan man kanskje regne med at Gambia allerede har tatt kontakt,hvis de vil forhandle:) Tid er penger her!!! Så man får følge med i media, ofte noe lekker ut. Og skulle noe lekke ut om at Gambia er interessert i samtaler, da fyres det skikkelig:) Så får vi se om noe kommer ut de neste dagene!
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
solid1
10.01.2019 kl 22:48 5218


Antar vi får noen trivelige uker fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
OVaage
10.01.2019 kl 22:57 5176

En kan jo lure på hvorfor Kinas utenriksminister reiser til et lite land som Gambia som egentlig bare har noen lisenser i havet å by på.
Er det for å få Barrow til å forhandle for kinesernes del og det fort.
Og Senegal vil vel ikke Total vente så altfor lenge ,de vil sikkert ha en løsning så de kan planlegge borestart.
Denne vinter/våren blir god.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
thief
10.01.2019 kl 23:16 5120

Jepp, må absolutt ikke glemme Senegal i disse Gambiadager:) De har om ikke enda mer press på seg til å løse ting, pga total sin drilling på rop nå i 2019 og deres erstatningsklausul på lisensen!! Og hjalp vel ikke at Apcl bestod første testen mot Gambia! Disse sakene har jo en del likheter! Så Senegal gambler neppe på en langvarig sak, som da vil skade total(drilling) og kanskje oxo hele lisensen:) Så her kan det virkelig bli moro fremover! Og det som er så spennende er at melding kan komme som lyn fra klar himmel!Så da får man bestemme seg om man vil være inne, eller gamble litt på trading:) Jeg velger det sikre,og sitte til avklaring!
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
rischioso
11.01.2019 kl 00:29 5001

Ja, du sa det - 200m og ikke noe av verdi igjen - når det går opp for menigheten at de 4 siste lisensene også ryker som de 6 forrige mot en ubetydelig kompensasjon så vil selskapet være noen krampetrekninger fra avvikling og kursen går rett til bunns som i NSG - man skal ikke se bort i fra at det er en del slike NSG karer som sitter i denne om dagen og det er gutter som er vant med å stupe ut døra - fordelen er jo at det ikke blir trangt i døra for etternølere men bakdelen er at aksjene da er nærmest verdiløse når de først kommer seg ut...:)

Mitt bet er at kursen igjen vil sige nedover og snart er den igjen godt under krona for det vil ta tid før en endelig avklaring kommer så og gevinstsikre under slike suckers rallyer er nok ikke det dummeste man kan gjøre - men så er det grådigheten stemme da som sier at selger jeg nå så går jeg glipp av den videre oppgangen så ender det som oftest med at kursen går motsatt vei av det man håper på så hele den urealiserte gevinsten forsvinner og mer til slik at man ender opp med å ta et tap i stedet....
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
OVaage
11.01.2019 kl 00:32 4984

Ja jeg sitter rolig også og nå er jeg i pluss etter inngang på 1,13 for en "evighet" siden.
Hadde gjort seg at huset mitt vart solgt før voyager tar av :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
OVaage
11.01.2019 kl 00:35 4979

Hvor mange aksjer har du rischioso?
Få se om du kan være ærlig med menigheten bare en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
11.01.2019 kl 00:56 4941

Rich- du messet om 35 øre,det vil neppe skje. Du kunne snudd da vi andre påpekte fakta. Du kan selfølgelig få rett at aksjen går ned,slik er jo børs oppganger og nedganger. Tok halvparten av beholdingen av gevinst i dag da apcl er overkjøpt kortsiktig. men det betyr ikke at jeg har trua på at den senere vil gå nordover. Men bare tull å drive sånn du gjør. Få deg et liv med og uten børs
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2019 kl 01:19 4896

Nyere forskning viser at RSI en momentumindikator, dvs. at høy RSI oftere er et kjøpssignal enn et salgssignal. De siste dagers økende volum i opptrend er også et kjøpssignal.
Jeg vurderte også å ta litt gevinst i dag, men muligheten for å tjene litt ekstra er ikke verdt risikoen. Det blir spennede å se bevegelsene den siste handelsdagen før helga. Man kan jo gå glipp av en saftig børsmelding...

https://blogg.nordnet.no/forskning-kjop-momentumaksjer/

https://www.dn.no/marked/bors/funcom-funcom/aksjer/kjop-aksjer-med-positivt-momentum/2-1-38208
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
thief
11.01.2019 kl 07:27 4647

Enig der:)Vurderer sjansen så stor for forlik, så ta litt gevinst nå er ikke verdt det!Da kan man gå glipp av flere kroner,hadde vært jævla bittert:) Her er det ikke mye som skal til før raketten fyres skikkelig! Trenger ikke en børsmelding engang. Skulle det lekke ut i media(som man ofte ser) at Gambia vil snakke, letter vi med en gang. Og slike lekkasjer er det jo mulighet for nå,hvor det snart har gått 2uker siden avgjørelsen til ICSID! Gambia har garantert hatt møte innad, for å peke ut den videre veien, så at noe kommer ut er ikke uvanlig. Kan fort skje i løpet av helga oxo. Så her selges ikke noen aksjer enda:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
FkL
11.01.2019 kl 08:30 4456

Samme bet som da du før jul bettet kursen ned til 0,35 og ikke minst da du oppga at ICISD avgjørelsen hadde gått i favør Gambia? Takket være meget god informasjon både på HO og XI så har alle som ønsker det god oversikt over hvordan sakene ligger til i selskapet og ikke minst hvor vi har deg. Ingen tvil om at APCL er risiko og at ingen med sikkerhet vet utfallet (og absolutt ikke du), men med denne delseieren under beltet så ser det lysere ut. Dersom, og jeg bruker faktisk ordet dersom (prøv gjerne ordet selv i en setning), vi vinner, så vet vi at dette er en doblingskandidat. Derfor er vi her. Hvorfor er du her?

Jeg sparer meg fra å komme med hårete kursmål jeg ikke kan gå god for, det er din avdeling....
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
oivindl
11.01.2019 kl 08:45 4380

Nå har du bommet med 300% på utviklingen den siste tiden. Så da tenker du at det er greit å komme med nye spådommer og si, hei gutta boys, hør på meg, dette kan jeg!
:-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2019 kl 09:39 4181

Et lite rykter, noen nyhetsoppslag eller annet spennende kan sende APCL rett over kr 1.50 og mot kr 2, tør en stå utenfor over helgen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Warom
11.01.2019 kl 11:31 3946

Noe skrives det jo rundt om kring, her noe som kan være av stor interesse med tanke på Senegal. Vi husker jo den "forhastete" lisensrunden på SOSP og SOS(den er ikke vår) som gikk ut 30.11 med bare en måned frist for interessenter. Jeg tror et eventuelt forlik i Senegal vil skje først på ny code (formelt), i såfall kan det nærme seg:

Adopted by the Council of Ministers last Wednesday, the bill on the Petroleum Code, will soon be submitted to Senegalese MPs, reveals the daily L'As. The plenary session is scheduled for January 24, before that date, the Minister of Petroleum, Mansour Elimane Kane will defend the text on January 18 in front of the technical commissions.

This decision was taken at the Conference of Presidents which met on Thursday. President Macky Sall had promised to amend the Petroleum Code to promote "local content", ie all activities related to the development and use of local human resources, in connection with hydrocarbons.

https://www.pressafrik.com/Senegal-Le-projet-de-loi-portant-Code-petrolier-bientot-soumis-aux-deputes_a194777.html
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
solid1
11.01.2019 kl 14:58 3670


Er overasket over at denne ikke har steget mer nå mot helgen.

Mulig vi får en liten innspurt?
(liker igrunn overraskelser, men har så inderlig lyst å forutse dem)
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Liverbirds
11.01.2019 kl 15:16 3612

Hva med å ha litt tålmodighet...
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
ecb
11.01.2019 kl 15:46 3537

Synes vel aksjen oppfører seg eksemplarisk. Et lite pull-back/pause er helt som forventet da noen skal realisere gevinster. For de som ønsker å kjøpe er dager som dette gode anledninger
Om man har litt tålmodighet vil man mest sannsynlig se at aksjen kommer opp på et nivå som reflekterer hva den potensielt er verdt gitt den risiko det er for ulike utfall for selskapet.
Om man estimerer et risked-value av alle Gambia/Senegal lisensene til ca 10,-(for å ta et tall) så kan man jo nå begynne å regne på ulike utfall. La oss si at ved et forlik i begge landene så ender vi opp med 50% av det vi hadde(har i dag). Det gir en fair value etter forlik på ca 5,-.
Avhengig av hva man mener er sannsynligheten for et forlik kan man enkelt komme frem til hva aksjen fundamentalt bør være verdt.
Ved 60% sannsynlighet for forlik skal mao aksjen prises rundt 3,- i dag på bare dette utfallet.
Så kan man evt tillegge verdi av de andre utfall (40%) som jo er full seier eller fult tap etter gjennomført voldgift. Om vi sier 50/50 seier/tap blir jo det ca 2,- i tillegg.

Om man mener det er over 50% sjanse for et forlik bør man ihvertfall kjøpe aksjen her og beholde de en stund. Dagens implisitte prising indikerer liten sannsynlighet for forlik/et svært dårlig forlik.

Alle kan jo legge inn sine egne % for hva de mener er sannsynligheten for de ulike utfall....:)

Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Moneyspeaks
11.01.2019 kl 15:51 6537

Ingen bekreftede mld, kun rykter og tolkninger. Dog bra volum, jevn og god stigning, mange sikrer og mange kjøper seg inn. Her er det bare å sitte rolig, tror vi blir belønnet svært godt utover våren....
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Bsingh
11.01.2019 kl 16:09 6481

Skulle gjerne plukka opp litt på 0,5 tallet, men det gikk litt for fort opp igjen. Lastet opp mer i dag på 1,1 som skal ligge i fred og ro med resten av beholdninga en stund fremover. Til neste uke kan jeg ikke se for meg at vi skal opp i samme tempo (Selvom dette hadde vært utrolig digg) med mindre det ikke kommer noe bra nytt, men håpet er at dagens opplastning skal gjøre store utslag når jeg selger meg ut ved en senere anledning.

Noen som har noen formeninger om neste uke?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Juuzen
11.01.2019 kl 22:28 6176

Samtidig har de som kjøpte før jul begynt å ta gevinst. 100%+ Takk for denne gang, APCL skal nok tilbake der den var før vi evt får høre noe melding. Antagelig kommer det oppdatering om at de er i gang, men som ICSID selv sier, så kan slike tvister ta i snitt 2 år. Tror også Gambia er seig nok til å stå løpet ut denne gang, det samme gjelder Senegal.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2019 kl 23:59 6041

Det gikk et betydelig volum på rundt 1 krone = god støtte. For hver dag som går er det å stå utenfor mer og mer risk for å gå glipp av kjempeoppturen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Juuzen
12.01.2019 kl 00:35 6003

Kjempeoppturen er forbi den 105% siden nyttår ca? - Det må en løsning til nå. Jeg har fulgt denne såpass lenge at jeg regner nesten med det ikke skjer noe med det første. Det er min logiske mening, mitt håp er snarlig forlik selvsagt. Blir vel kjedelig å sitte med bundne penger i hele 2019 også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Bakåtlutad
12.01.2019 kl 00:59 5974

Vi vet sedan tidigare hur mycket en artikel eller bara en liten tillstymmelse till ny info kan göra. Det kan bli tufft att springa ikapp när det sker, i syfte att försöka få några ören billigare, vare sig man lyckades på tag på några till 0,5 .eller 1,5 så kommer bägge vara mycket fina investeringar när förlikningen kommer. Det är ju heller inte otroligt att den senaste tidens ökade intresse och uppmärksamhet har snöbollseffekt och vi ser en ökad rapportering fram till ev. förlikning. Du säger att "ICSID säger att sådana tvister tar två år i snitt", vad menar du med det? har dem kommenterat APCLs fall? eller menar du att du har läst statistik och att det är två år som är snitt i behandlingstid i ICSID? För det är väl lite skillnad, det som ligger närmast för jämförande borde ju vara det fallet som APCL hade i ICSID 2014-2015 med Gambia om exakt samma licenser, då tog det ca 10 månader att bli eniga. (https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/14/6)
Denna gång har vi varit i ICID sedan oktober 2017 så det har gått en bra stund och jag tror självklart vi ser en lösning snart. Inte minst efter förra fredagens uppdatering i Caset.

Vi har väntat länge nu och det känns om vi inte gjort mycket annat det senaste året, men det kommer ju ett avslut, när exakt går inte att svara på men utifrån vad vi vet idag lägger jag mitt bet på att det är bakom hörnet med alla faktorer som spelar in här. Självklart ska man ha respekt för att detta är komplexa och mycket detaljerade avtal och förhandlingar som involvera flera intressenter och inte minst en hel del juridik som ska definieras och utformas.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Juuzen
12.01.2019 kl 01:07 5965

Jeg sendte mail i fjor og spurte ICSID. Svaret deres var at alle tvister i snitt tok to år. Derfor mistet jeg mye tro og hadde gjemt hele APCL i skuffen før i mellomjulen. Bare flaks gjorde at jeg kunne doble etter nyttår da Gambia fikk avvist sin forespørsel. Likevel er det ingenting som tilsier at det skal løse seg raskere nå enn før, annet enn at noen sier at Gambia ikke har råd til å sitte på sitt hele veien. Så jeg tok et saftig jafs, men sitter på en fin liten bunt ennå. Uten risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
OVaage
12.01.2019 kl 03:32 5896

Tviler på at Total vil sitte å vente i 2 år på å få bore på ROP.
Gambia er et lutfattig land med en gjeld på 130% av BNP,hvordan skal de finansiere en lang sak.
Dette blir nok til forlik ,så får vi tro at det ikke tar for lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Juuzen
12.01.2019 kl 04:19 5882

Total har vel en del andre oppdrag å gjøre innen den tid, de stresser ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
OVaage
12.01.2019 kl 05:47 5827

Ja siden du sier det så regner jeg med at partneren til Total også har god tid og kan vente.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Warom
12.01.2019 kl 07:15 5780

Juuzen;
Det er nok ganske så riktig at selve sakene i seg selv tar tid i den lengde du her tar høyde for. Uten 41(5) der Gambia forsøkte å få saken i seg selv avvist, så ville ville vi nok sett tidsrammer i den lengden. Dette er jo i tillegg meldt fra ledelsen med 2020.

Det som imidlertid(slik jeg ser det) er det springende punktet er hvorvidt stort sett hele(eller mesteparten) av Gambias "forsvar" er bygget opp rundt 41(5) der de hevder at vi ikke hadde noen lisenser etter 01.09.16. Det siste noe de hevdet i media via bla Reuters. Etter at de forsøkte seg på en "without legal merit" (altså 41(5)) så ble det tyst når det gjaldt mer eller mindre ubetenksomme uttalelser i media fra myndighetspersoner.

Vi vet nå at 41(5) er helt eller delvis avvist og vi vet også at ICSID IKKE kan publisere selve den kjennelsen så lenge minst en av partene er uenige om det. I dette tilfellet så tror jeg det er Gambia som nekter publisering. Der ville vi helt klart fått med oss hva som ble avvist i "klagen", noe som jeg tror er nettopp 01.09.16. Partene vet jo selvsagt dette, og med det "i mente" så kan det være plausibelt å kunne spekulere i at om det er slik som jeg antar, så er det gode grunner for Gambia å sette seg til forhandlingsbordet.

Gjør de det, så er det stor grunn til å anta at dette ikke kommer til å ta "enda ett år" og vi kan dermed se en fortsatt "positiv/nøytral" utvikling i kursen enda en stund i påvente av akkurat dette. Dette er jo det noen kjøper på og andre selger på, der er det hvert sitt valg ;)
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
FkL
12.01.2019 kl 08:00 5726

Det er ikke godt å si hvor lang tid sakene kan ta, selskapet har meldt 2020 dersom sakene skal gå hele veien i rettsapparatet. Det er «worst case», men mye tyder heldigvis på at det bør være rom for forlik.

Ser vi først på Senegal så vet vi at Total og partner skal borre i 2019. Samtidig vet vi at de har en egen erstatningsavtale dersom noe skulle oppstå. Jeg tror absolutt at Total ikke ønsker å forsere dette, men også at de ikke borrer på en omtvistet lisens. Dette tror jeg setter press på Senegal til å finne en løsning. Skulle det gå hele veien så er det katastrofe for Senegal hvis de taper. Tilsvarende katastrofe for oss hvis vi taper. Selv om jeg tror at vi har stålkontroll på det juridiske, så tror jeg på forlik. Vi vet at det har vært samtaler og løsninsskisser tidligere, men at de ikke har kunnet bli enige så langt.

I Gambia er det flere forhold å ta hensyn til. Gambia har økonomiske problemer og enhver kostnad svir for dem akkurat nå. De forsøkte å få saken avvist og dette gikk ikke. Det er massiv kritikk i hjemlandet for unødvendig pengebruk når landet allerede er i krise. Personlig så tror jeg at dette er flere faktorer som gjør at de ikke ønsker en langvarig sak, men det er kun min teori og ingen sitter med fasit. Jeg tror at ICSIDs avvisning i realiteten tok bort en større del av Gambias side i saken.

Vi er tilbake til at våre forhold ikke er behandlet etter avtale og det tror jeg vil straffes hardt dersom sakene går hele veien. Altså i favør oss.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Warom
12.01.2019 kl 08:48 5685

Vi er jo ikke akkurat veldig uenige :)
Jeg hadde ett innlegg(av flere) på XI i går som "XI gutta" overså(enten bevisst eller ubevisst;)). Kan jo forsøke det gjentatt her og se om "HO gutta" er mer våkne enn der....

"Det har vært mye "Gambiasnakk" i det siste, men litt over til Senegal. Jeg tror et eventuelt forlik i Senegal vil skje først på ny code (formelt), i såfall kan det nærme seg:

Adopted by the Council of Ministers last Wednesday, the bill on the Petroleum Code, will soon be submitted to Senegalese MPs, reveals the daily L'As. The plenary session is scheduled for January 24, before that date, the Minister of Petroleum, Mansour Elimane Kane will defend the text on January 18 in front of the technical commissions.

This decision was taken at the Conference of Presidents which met on Thursday. President Macky Sall had promised to amend the Petroleum Code to promote "local content", ie all activities related to the development and use of local human resources, in connection with hydrocarbons."

https://www.pressafrik.com/Senegal-Le-projet-de-loi-portant-Code-petrolier-bientot-soumis-aux-deputes_a194777.html

Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
klaesp
12.01.2019 kl 10:38 5538

Er ganske sikker på at vi får en avklaring rundt Sosp/Rop lisensene innen februar måned, fordi myndighetene må følge ICSID prosessen og innbetaling til ICSID, og at Total forlanger forgang..
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Fakevenues
12.01.2019 kl 11:06 5488

Med tanke på utvikling i Gambia, så må vi absolutt ikke glemme det faktum at FAR drillet en tørr brønn som på forhånd var estimert til 800 mill fat olje med CoS på 55%. Dette har definitivt satt Gambiernes evt. Overtak til Zip hva økonomi angår.
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
thief
12.01.2019 kl 11:07 5483

Da endte vi opp 50% denne uken da. Ville trodd den skulle gå en del høyere,for vi begynte jo fra et latterlig nivå! Bare en av lisensene i Senegal eller Gambia er verdt FLERE ganger dagens mcap! Men noen syntes vel den har gått mange prosenter, og derfor tar gevinst,men greit å se hva man egentlig selger for:) Ble jo en del gevinstsikring mot helgen, så får vi satse på at det nå er rullert ferdig og vi neste uke kommer opp i intervallet 1.5-2! Skulle ikke være noen grunn til å ikke fortsette oppturen:)

Mange gode spådommer fra de som har solgt litt nå,he..he:"Tror også Gambia er seig nok til å stå løpet ut denne gang", "snittet er 2 år for sakene,derfor kommer det ikke løsning nå"

For det første, her er det ikke snakk om hvem som er seige eller ikke,men hva sjansene til seier og økonomien tilsier:) Som Warom er inne på, Gambia sin prøvelse av 41(5) var nok hovedforsvaret deres. De har hele tiden hevdet at kontraktene var UGYLDIGE, og derfor ikke trengte foreta seg noe med hensyn til apcl! Det er nok på bakgrunn av det de har prøvd å få saken avvist! Og som vi vet har denne prosessen vedrørende 41(5) tatt ganske lang tid. Gambia(og apcl svart) har kommet med 2 skriftlige tillegg, det meste man kan ha. Og det virker som dette var VELDIG viktig for dem å gå seirende ut av.Det gjorde de altså ikke:) Hva nå da,hvis kontraktene er gyldige??? Da har det ikke noe å si om man er seig eller ikke,da er det hva som fornuften tilsier som teller:) Apcl bekreftet at saken gikk videre og som FORVENTET. Og hva forventet apcl, jo at kontraktene er gyldige og aktive inntil RIKTG terminering(står i rapportene)er gjennomført! Så når kontraktene er gyldige, da er vel det neste i saken om Gambia har terminert disse riktig?????:) ville jeg tro!Og tror man de har en god sak der?he..he. De har DEFINITIVT ikke gjort det riktig, det er 100% sikkert.Så jeg tror dette tapet med 41(5) var VELDIG avgjørende. Hvis det er gyldigheten av kontrakten de har prøvd ut(med stor sannsynlighet), så sitter de veldig dårlig i det nå! Og når vi oxo tar hensyn til økonomien(som man absolutt må i Gambias tilfelle), så kan jeg ikke tenke meg annet at de nå vil gå for forlik. Hvorfor skulle man sløse enda mer penger(penger man ikke Har) på denne saken, når sjansen for seier er KRAFTIG redusert, bli enda mer upopulær, og at man kanskje oxo vil tape og sitte igjen med enda større regninger,og i tillegg sette disse lisensene på vent. Helt klart at forlik er det eneste riktige her. Gambia unngår et eventuelt FULLSTENDIG tap, som aldri er pent for en president i disse landene, ingen flere regninger, kommer i gang på lisensene og kanskje oxo for en andel av dem(nå har apcl 100%)! Så tenker nok de er villige til å snakke nå:) TAP på rule 41(5), er jeg ganske sikker på at var en bekreftelse for Gambia,at saken deres ikke er veldig god! Som sagt mange ganger før:"Both in Law and Fact"!!:) JP har nok riktig her, kontraktene er GYLDIGE!

Ser vi så til Senegal, der det er en del likheter til sakene:) Så har de garantert fulgt med på denne prosessen med Gambia. Og resultatet var ikke akkurat det de håpet på:) Der har de jo allerede skutt seg selv i foten,ved å selge rop til total uten terminering! Så de har oxo total sine interesser å tenke på:) Og hvorfor har total(i ettertid) fått inkludert en erstatningsklausul i kontrakten med Senegal??:) De har vel sett at Senegal kanskje har surret det til for seg selv litt mye! Og med apcl sin "seier" mot Gambia i første runde, tenker de seg nok litt ekstra om i Senegal nå! De var jo villige til å forhandle med apcl for en stund siden(de satt 3mnd obligatorisk,og 2mnd på overtid),selv om de ikke kom frem til en løsning. Så tydelig at de vil komme frem til noe, uten å måtte ødelegge for total! Og ved å gå hele veien i en voldgift nå, tar senegal en kjempesjanse, hvor hele forholdet til total kan bli ødelagt og i tillegg sitte igjen med et erstatningskrav fra total og apcl:) Så seieren til apcl på rule41(5), tror jeg har stor betyding,i forhold til villigheten til Gambia og Senegal til å komme fram til et forlik. Begge disse landene(S/B) har jo interesse av å komme i gang på lisensene fortest mulig, og ikke sette dette på vent i flere!Og når sjansene for seier minsker, tror jeg de nå går for forlik:)Og selv om total "har mye annet å finne på", så tror jeg nok de vil komme i gang på rop oxo, få denne saken ut av verden.Og da har Senegal dårlig tid nå!

Nei,her tror jeg vi i apcl går en MEGET pen vinter/vår/2019 i møte:) Sitter bomstille,for her er jeg overbevist om at forlik kommer,og at det er det beste for alle parter. Og det gikk nok opp for Gambia nå:)Senegal fikk nok oxo et hint! Så 1kr for apcl-aksjene,NEI-takk:) De vil være verdt mange kroner mer,ved forlik! Så lykke til folkens!
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Aldara
12.01.2019 kl 12:03 5389

Hei.
Har fulgt aksjen i flere år men er litt uklar nå teknisk...
Har vi støtte nå på ca krona..?
Hvor er neste motstand..? 1,3 eller 1,5 eller 2...?
RgtBjørn må gjerne svare siden han ofte treffer teknisk...
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
thief
12.01.2019 kl 12:04 5390

Og når det kommer til offentliggjøring av avgjørelsen 41(5), så er det jo åpenbart at det er Gambia som ikke vil dette:) Her kan man gå under fanen "materials" hos icsid på saken til apcl,og der vil det normalt komme. Og da ville vi kunne lest alt om prosessen,hva Gambia ville prøve ut osv! Hadde det gått dårlig for apcl, så kunne jo ikke de valgt å ikke offentliggjøre det, pga børs/aksjonærer. Det er ingenting å diskutere engang:) Så er INGEN tvil om at dette er gambias valg! Og hvorfor vil de ikke at dette skal ut?? hmm.Som mye annet i disse afrikanske landene,gjelder det å fremstå best mulig for presidenten/myndighetene! Så dette sier meg/overbeviser meg enda litt mer om at et forlik kommer. Da kan de dekke dette til,og at eventuelt forlik ikke er så ille likevel ovenfor allmenheten! Dette blir uhyre spennende fremover:)!
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Aldara
12.01.2019 kl 12:07 5381

Og når forlik med Gambia kommer...
Hva tror du da om kursen tyven..?
Og hvor mye er forlik med Senegal verdt kursmessig..?
Dette blir bare synsinger men likevel....
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
thief
12.01.2019 kl 12:36 5326

he..he,markedets reaksjon er ikke alltid lett å spå. Men jeg ville tro vi fort ville havnet på rundt 4kr med forlik i Gambia eller Senegal,begge steder=jackpott:) Må vi huske på at hvis vi beholder lisenser, vil ikke partner bli et like stort problem som forrige gang. Det har jo oxo en ganske stor verdi i seg selv! Så å selge for 1kr nå er helt uinteressant, med avgjørelsen på 41(5) i favør apcl og sjansene for forlik betraktelig forbedret:)! Skal man få den STORE gevinsten,må man sjanse litt.Og med risikoen i apcl helt klart redusert, tar jeg den lett
Redigert 20.01.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare