Nikola - Status

Slettet bruker
NEL 10.01.2019 kl 12:41 8253

Er det bare jeg som ikke henger med eller er det veldig stille rundt Nikola for tiden?
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
really
14.01.2019 kl 16:46 3000

Dette kommer tidsnok frem under Q4 presentasjonen. Rent faktisk kan ikke 2019 bli fett, det har de ikke kapasitet til og overhead er for høy. Mulighetene begynner for alvor å vise seg i 2020 om de lykkes. Akkurat nå spiller en kontrakt fra eller til liten rolle bortsett fra at det reduserer risikoen med å ha bare en stor kunde. Kapasitet til å levere noe større har de ikke i 19.De har noen små kunder, men det er småtteri sammenlignet med Nikola.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
OZZY
14.01.2019 kl 12:19 3226

Ang. Rotolyzeren Må de selvsagt bruke lang tid på å teste den slik at den funker tilfredsstillende.
Slik jeg ser det vil denne passe utmerket på mindre stasjoner som et supplement til bensin osv. I og med at den ikke er så stor og med mindre kapasitet enn de store anleggende.

Så da blir de «nye» små bensinstasjonene inneholdende på kort sikt: bensin. Diesel. Hydrogen(Rotolyzeren) og hurtiglading.
På lang sikt blir de små «bensinstasjonene inneholdende Hydrogen (Rotolyzeren) og Hurtiglading.


ja også selvfølgelig pottetgull pølse med brød cola solskinnsboller osv :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2019 kl 12:07 3272

Fakta om fabrikkene ruler alltid, rally. Dette går bedre enn mange forventer. Q3 innholdt xx mill i et avsluttet forlik og Løkke har tidligere lovet oss kostnadskutt. Vi kommet til å få en overraskende omsetningsvekst og kostnadskutt i Q4 tall som legges frem 28.feb. Ikke glem at Løkke lovet oss oppdateringer på de 3 siste fete kontrakter nå i Q1. Da smeller H2 bus Europe, Alstom H2 tog, og den meget spennnde P2G kontrakten med Yara opp aksjekursen til Nel. Så denne oppturen i Q1 kan bli fet. Nel sin revolusjon av en patent Rotolyzeren(R) kan komme nå i Q1. Bare på RL(R) kan Nel smelle opp +25% samme børsdag. Flere kontrakter fra Nikola tikker sikkert også inn i Q1. Så dette kan bli moro.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
really
14.01.2019 kl 10:44 3366

Og disse klarer å levere produkter med en omsetning på kanskje 130 MNOK i kvartalet mens kostnadene ligger rundt 50 MNOK høyere nå. Merk at disse tallene er usikre, men vi ser mer når Q4 legges frem.

Det er en grunn til at den nye fabrikken på Notodden bygges, det er for at de skal kunne skalere opp til et nivå som gjør at de tjener penger. Fabrikken i Danmark går på lavbluss fordi de trenger produktene fra Notodden for å produsere i den takten fabrikken er designet for.

Det er greit å være positiv til et lovende selskap som kan bli en viktig del av fremtiden, men det du holder på med, tiggeren, er haussing uten særlig fundament.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2019 kl 08:59 3578

På den nye fabrikken til Nel i Herning kan de nå bygge og levere en ny elektrolyse/H2 stasjon hver 48.time. Dette er i verdensklasse. Vi skal se at omsetningen til Nel skyter i været. Etterspørselen worldwide for Nel sine industriprodukter er ekstremt voksende.
dette åre ProtonOnsite, Nel eiede store fabrikken i USA produserer også for fullt. Det samme gjør dagens fabrikk på Notodden. Så dette går kun oppover med 3 fabrikker. Så har Nel en monteringsavdeling i California. + salgskontor i Sør Korea og et salgskontor i Kina.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
JosefK
14.01.2019 kl 08:40 3722


Må ikke glemme den eksisterende fabrikken. Den ble utbedret så sent som i fjor.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
really
14.01.2019 kl 07:12 3854

Vel, du bommer med over et år. Ikke rart du er så positiv når du tror en slik fabrikk kan bygges på 3 måneder...

Det Løkke har lovet er at fabrikken skal være ferdig i Q4 19 eller Q1 20. Slik betyr vanligvis 31.mars 2020.

Deretter må den kjøres forsiktig i gang og kapasiteten gradvis bygges opp. I praksis betyr det at full produksjon fra H2 2020. I beste fall.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Framtia
14.01.2019 kl 00:47 4080

Jeg blir litt forvirret, eller rettere sagt er det mange som fremstår noe forvirret mht. realitetsforståelse rundt enkle forretningsbegreper...Er det å investere i nye fabrikker, utvide kapasitet, effektivisere, drive forskning, ansette kompetanse, etc. synonymt med å "tape" penger?...Jeg trodde i mitt enkle sinn at dette var å bygge verdier...
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
JosefK
13.01.2019 kl 22:29 4371

Å "argumentere" kursen har lite for seg. Markedet forteller med all tydelighet at det er underskudd av Nel aksjer. Det kan man like eller mislike, markedet er det lite å gjøre med. Du får selge Nel om du mener "argumentene" er overbevisende.

Nel kunne tjent penger ved å latt være å utvide Herning og å la være å kjøpe Proton Onsite. Med det hadde de begrenset outputen til 12 stasjoner i året og sørget for et par ting:

1. Nikola ville de ikke hatt sjanse til å kapre
2. De ville bli i samme kategori som McPhy og ITM power (konkurrenter)
3. Aldri kommet noe særlig lenger
4. Risikert å bli frakjørt av PEM


I stedet har Nel satset hardt og landet verdens største kontrakt på elektrolyse. Hvem skulle trodd det da jeg kjøpte mine første aksjer til 65 øre?
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2019 kl 22:20 4415

Rom ble ikke bygget på en dag... ??. Notodden produser H2 pumper og teknologi i dag og den nye fabrikken står ferdig i Q4-18 eller Q1-19 som Løkke har bekreftet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
really
13.01.2019 kl 22:17 4430

Blander du ikke kortene nå, Silkesvarten? NEL produserer ikke hydrogen. De er verdensledende i å produsere utstyr for å produsere hydrogen på en miljøvennlig måte og til priser som gir et greit dekningsbidrag. Økt salg gir bedre resultat.

Det du skriver om er risikoen for at markedet ikke er der. Nikola avtalen tyder på noe annet. Også den store oppmerksomheten miljøvennlig hydrogen har rundt i verden. For personbiler er batterier best fordi de er mest energieffektive. Men dagens batterier har en rekke ulemper. De er avhengige av skjeldne mineraler, er tunge og langsomme å lade og har for kort rekkevidde. Der disse faktorene er viktige har hydrogen en fordel. Og ulempen med energieffektivitet er avhengig av el prisen og hvordan hydrogen lages. Den har fordelen av ikke å måtte brukes når den lages. Det er ikke mange andre gode måter å lagre elektrisitet på i større mengder. I Norge er det enkelt. Vi lagrer det i vannbassenger som tappes når det trengs. Men det er en forsvinnende liten del av verdens el forsyning som kan styres slik.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2019 kl 22:11 4459

Beiserne har det siste halve året fokusert på at Nel ikke tjener penger !
Løkke har selv sagt at pluss i regnskapet kommer i 2019 !
Selv stoler jeg på Løkke og andre på forumet som også gjør det samme pga eskalerende innteresse for hydrogen som bærende i fornybarindustrien i fremtiden.
Nel er et typisk vekstselskap og samarbeider med de mest vellykkede store verdensledende selskap innenfor bransjen blant annet Hexagon som er norsk og verdensledende innen gass genereelt og spesielt hydrogen der de har et stort forsprang på konkutentene!
Selv har jeg godt over 40% pluss siste halvåret og det fortsetter!
Det nytter ikke å beise Nel , kom dere inn før den stikker opp i de høyere luftlag uten forurensing.
Løkke til , de gode meldingene står i kø fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
really
13.01.2019 kl 22:05 4494


I dag kl 21:45
56
Silkesvarten skrev
Det eneste som kan berge selskapet er økende volum, men ikke engang det er sikkert vil bedre situasj..
Du stiller ikke spesielt kompliserte spørsmål, Silkesvarten. Veldig forenklet kan du dele NEL i to.

Den ene delen er gamle NEL som har et salgsapparat oget produksjonsanlegg på Notodden for gamle og nye kunder. Dennedelen har hatt en viss økning av virksomheten og med et greit dekningsbidrag tjener de isolert sett penger.

Nye NEL derimot, brenner penger. Det omfatter oppbygging av de indirekte ressursene som jobber med å forberede den økte aktiviteten som kommer og fabrikken i Danmark som pt. jobber med LRIP (low rate initial production) frem til Nikola produksjonen starter for fullt. Denne delen er under oppbygging, men har nesten ikke inntekter og vil ikke ha det før et stykke ut i 2020. De kan fort svi av 350 mill på denne delen før inntektene kommer. (50 mill i kvartalet) men størrelsen er svært usikker. Om de klarer å begrense beløpet avhenger av hvor stor produksjon de kan klare før fabrikken på Notodden er i produksjon. Dette understreker også kostnaden på risiko ved eventuelle forsinkelser der.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
really
13.01.2019 kl 22:02 4507

Så du mener fabrikken på Notodden er i rute? Det eneste som er i rute der er at bygget de skal bruke er kjøpt, ut over det har det ikke skjedd stort annet enn at de har forhandlet med leverandører. Og skal jeg tro på det jeg hører var ikke planene for fabrikken så klare da de startet forhandlingene at de visste helt hva de skulle bygge. Det kan de selvfølgelig ha ryddet opp i senere.

Tror du bør endre til at du håper fabrikken er i rute. Så lenge viikke vet mer så er det det mest positive en kan si om den saken.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
really
13.01.2019 kl 21:51 4556

Du har helt rett i at Den typen generell risiko selvfølgelig ligger der, slik den alltid gjør. Jeg snakket om det selskapsspesifikke.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2019 kl 21:33 4628

Er det eneste argumentet at kursen er lav så er det all grunn til å bli bekymret.
Kan du ikke argumentere hvorfor du mener den er lav?
Jeg mener selskapet verdsette for høyt som følge av at det ikke tjenes penger og at det nærmer seg en emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
13.01.2019 kl 21:07 4734

Ikke uenig i at Hydrogen I dag er for dyrt. Det er heller ikke tilgjengelig for hvermansen. Sånn er det med alt nytt. Flat TV kostet en formue når de kom inntil disse ble billigere pga. etterspørsel og nye produksjonsmetoder som gjorde at prisen falt dramatisk og ble tilgjengelig selv for de som evt. hadde tapt en krone eller to på børsen. I dag vet vi alle at det nesten ikke kost noe for et normalt flat TV… Får heller ikke kjøpt noe annet…
Jeg mener at Hydrogen bare det siste året har fått et løft mht. fremtidsmuligheter. Det forskes og settes i gang nye prosjekter. Det bygges nå båter, tog, droner, biler… som går på Hydrogen.
Personlig mener jeg Hydrogen er den beste måten å lagre energi om man benytter fornybar energi som ellers ville gått til spille (Sol, vind eller bølge) til produksjon og lagring av energi.
Eksempelvis på Svalbard kan det være mulig å produsere og lagre Hydrogen med solkraft for å benytte dette til vinteren når det ikke er sol… (https://safety4sea.com/svalbards-electric-power-%E2%80%A8could-come-from-hydrogen/).
Alt nytt koster som regel mer enn det smaker, men hvis ingen våger eller prøver vil utviklingen garantert stå stille. I så måte er det i dag mer vilje å produsere og bruke Hydrogen på en miljøvennlig måte. NEL har en unik mulighet å lykkes. Regner med at de også har et budsjett for utvikling slik at det som ikke fungerer 100% i dag – gjør det i morgen. Venter spent på siste nytt av rotating alkaline water electrolyzer, the RotoLyzer. Dette kan jo være noe av det nye innenfor produksjon av Hydrogen selv om det har tatt litt tid for oss utålmodige…. Time will show.
Men det mest positive av alt er at når Hydrogen er produsert miljøvennlig blir det også miljøvennlig eksos fra bruken – vann ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2019 kl 15:46 5001

Silkesvarten. Et lite råd: Selg dine Nel aksjer imorgen. Fordi jeg skal kjøpe nye Nel aksjer for kr 500.000,- i morgen. Aksjekursen er nå lav. Bunnfiske har gitt meg fete gevinster og det vil fortsette. Nel vokser fremover. ? Mange her inne tjener penger på Nel og vinner. Noen taper. Sånn er aksjelivet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2019 kl 14:04 5161

Det er ett mysterium at dere ikke tar innover dere at selskapet taper penger i alle ledd.
Med den teknologien som eksisterer i dag er Hydrogen alt for dyr til å konkurrere med andre grønne alternativ.
Oppgangen som har vært er drevet uten realisme (boble)
Der verste er at det i særlig grad trolig ikke engang hjelper med større volum, men at det bare genererer større underskudd.
Om prisene på produktet settes opp så minsker volumet, og det er kanskje like bra for da minsker trolig underskudd også som følge av fallende volum
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2019 kl 13:08 5257

Josef K. Korrekt. Bare de to demostasjonene gir Nel kr 90-100 mill i + omsetning. Noe i Q4 håper jeg og noe i Q1. Dette er kun de to første til Nikola.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Nanoq
12.01.2019 kl 17:46 5727

really: "Det kommer garantert ikke dårlige nyheter av betydning i år." Nesten enig, MEN...

Hvis det kommer dårlige nyheter i 2019 når det gjelder NEL og aksjekursen, så skyldes det neppe Nikola, Løkke & Co eller hydrogen-markedet.

De eneste dårlige nyhetene som jeg kan få øye på kommer enten herfra:

Trump, som er en helt uberegnelig og tikkende bombe under både finansmarkedet og den globale velstand og stabilitet.

eller herfra:

https://www.zerohedge.com/s3/files/inline-images/GPC110193.png?itok=EfAkbJlz


Time will tell....om det blir en lystseiltur i god vind og rolig sjø eller i stormvær med høye bølger. Begge deler er mulig.


Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
JosefK
12.01.2019 kl 17:23 5791


Feil. Det kommer 100 mill ut av nikola enten nå i Q4 eller Q1, eventuelt begge kvartal.

Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
really
12.01.2019 kl 15:14 5991

Det kommer garantert ikke dårlige nyheter av betydning i år.
Utfordringene nå ligger under overflaten og blir liggende der lenge. De ligger i å sikre egnede lokasjoner i US, bygge fabrikk på Notodden og få i gang monteringsfabrikk for bilene i US. Ingen resultater av dette vil være særlig synlig før tidligst 2020. Frem til da ser vi bare en regissert nyhetsstrøm fra Nikola og NEL og hvorfor skulle de gjøre den negativ.

Hva som skjer når realitetene kommer for en dag fra 2020 er en annen sak.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
omans
12.01.2019 kl 09:01 6405

I stay cool :-)

Gründerne har satset et 9-sifret beløp selv på på dette og jeg velger å la ting ta den tid som er nødvendig.
Dere kjenner selskapet bedre enn meg i prosessen, jeg tok en antakelse ift etterspørsel pr idag. Nel er vel godt posisjonert til å være en aktør som kan ligge i førersetet i dette segmentet, når markedet er forventet å eskalere.

https://journalbitcoin.com/global-hydrogen-electrolyzer-market-2019-2026-areva-h2genginer-inc-nel-hydrogen/

Nel er nevnt på topp av listen over aktører.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
JosefK
12.01.2019 kl 03:02 6600

Må du ikke glemme at den gamle fabrikk bygningen på Notodden nettopp ble oppgradert til å dytte ut flere A485 elektrolysører. Husker ikke helt i farten, men mener den skal kunne ta unna 40 i året i dag. Markedet er Nikola for en stor del i Nels verden og de kan ikke vente til 2020. Da er de for sent ute.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 00:49 6690

Godt å høre at Nel sin nye kr 150 millioners fabrikk på Notodden er i rute. I løpet av Q1 vil vil sannsynlig kunne oppleve mange kursdrivende nyheter fra Løkke & Co. Jeg syntes Nel har holdt aksjekursen oppe meget bra de siste 6 mnd. En hyggelig oppgang. OBX inntoget hjalp godt på kursen i år. Nyheter i Q1 fra Nikola, Alstom H2 tog, Yara P2G,, Fredericia, H2 Bus Europa, og ikke glem Hyon( FC/H2 marine kontrakter) kan alle smelle godt oppover. Alstom H2 tog tror jeg kan bli like stor som Nikola fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
omans
11.01.2019 kl 21:59 6947

Blir bra fremover:
Markedet kommer fra 2020 og utover.
"Kontrakten med Nikola kan bli verdt flere milliarder kroner fra 2020, når stasjonsinfrastukturutbyggingen starter".

Vedr den nye fabrikken som kommer ferdig på Notodden:

Oppstart 2019/2020
Løkke sier til avisa Telen at Becromalbygget er godt egnet med åpen gulvflate og nær eksisterende produksjonsanlegg.
Arbeidene med å installere det nye produksjonsanlegget vil starte i andre halvår i år og fortsette utover i 2019.
– Vi starter opp produksjonen i slutten av 2019 eller i begynnelsen av 2020, sier Løkke til Telen.
--

Regnskapene er ikke så interessante pr nå, det er det som skal skje fremover som er interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 15:50 7664

Nel jobber nog på med att få utstyret sitt att klara av förnybar el. Som de ikke fikk till med h2vv på 2 år.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 15:27 7802

Nikola kunngjør intet før alt er klart. Det kan være klart anytime for gjennombruddet. Dagens aksjekurs har ikke priset inn Nikola. Årsaken er enkel: Nel har avtalt med Nikola at de ikke skulle kunngjøre verdien på kontrakten ved signering. Årsaken kan være sammensatt. Da Nikola får en viss rabatt på prisene, fordi produksjonsprisen til Nel vil gå betydelig nedover etterhvert. Mitt bet at Nel klatrer + 25% samme dagen som Nikola Norge eller Nikola Europa blir tildelt Nel. For ordens skyld så vil jeg understreke at Norne Sequrities har estimert de 448 elektrolysere - den første del av kontrakten fra Nikola til Nel til en saftig verdi på ca kr 10 milliarder kroner. Dette en kun de første 28 giga stasjonene. Så dette blir mye større enn det de fleste tror. Bare å laste opp. Sitt i posisjon ved børsåpning er mitt råd. Dette kan bli en rakettferd uten sidestykke. Løkke serverer ofte flere kontrakter etter hverandre. Så når løftet kommer - kan det komme mere som løfter videre opp. Det kan skje anytime, da de 2 giga demo pumpene er under oppføring i USA. Jeg vil anta at så fort Mr.Trevor Milton har testet de giga demo pumpene og ser at en H2 Nel stasjon leverer 1 tonn H2 hver dag. Ja da smeller det inn flere gigantordrer, vil jeg anta. Dagens kurs kr 5,22 er bunnfiske . Det ser dere om 2 mnd.....eller 3 mnd, da kan kursen være doblet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
meocon
10.01.2019 kl 13:06 8117

Min påstand: Hvis NEL kommer under 3.70, er årsak garantert en dårlig nyhet fra Nikola.

Når NEL går så bra som den gjør per idag, kommer det likevel ikke alt fra nyheter om Nikola.
Den dagen Nikola kommer med god nyhet, så går det opp rundt 10%, kanskje mer. Du trenger ikke følge med nyheten før du skjønner den er fra Nikola.
Det morsomte er når du (eller meg) vet om en god nyhet fra Nikola, da er vi blant de siste som vet om nyheten. Markedet har reagert allerede lenge før !



Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
10.01.2019 kl 13:03 8153

Det er du som ikke henger med. Er endel på twitter.

Nå ligger det 540 tusen aksjer på øverste kjøp i NEL. Noe på G?
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare