Oslo børs med OHS formasjon opp til 900?

Frodon
OSEBX 10.01.2019 kl 16:13 11282

Må bare ned å teste støtten på 820 først, så bryte opp igjennom 840 på høyt volum, så blir en OHS (Omvendt Hode Skulder) formasjon utløst opp til 900.

Dagens kurs 841,74
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2019 kl 17:20 3701

Jeg har litt flere short posisjoner som jeg selvfølgelig gjerne vil at skal gå rett vei. Men er absolutt åpen for at min analyse er riv ruskende feil.
Slettet bruker
03.03.2019 kl 17:26 3689

Helt enig med deg. Gir de den innrømmelsen raskt og uten bryderi, da reduserer jeg min short med en gang uten tvil.

Enn så lenge er vel det helt konkrete som er ute av nyheter at man skal kjøpe 10 millioner metriske tonn med soyabønner av USA. Utover det er det mer generelt om hvor godt det går. Begge sider av bordet vet jo hvordan det går om de ikke får en avtale. Men om det er nok til at Kina faktisk går med på en avtale som er god nok til at Trump kan kalle det en seier og at de europeiske markedene tror at avtalen er så god at de dårlige tegnene på verdensøkonomien er reddet for denne gangen vet jeg ikke.
Slettet bruker
03.03.2019 kl 17:34 3672

Om det booster økonomien vet jeg ikke, men det kan fort booste børsene. Det er mye teknisk som peker opp, så man får håpe det suser videre etter en litt bearish uke.
Slettet bruker
03.03.2019 kl 17:41 3662

Helt enig. Teknisk er det enn så lenge bra bull på olje og osebx. Også kan nyhetene komme i veien for dette.

Hadde jeg sittet på andre siden av en forhandling og fått en sånn forespørsel, og så at dette var vi enige om uansett, så hadde jeg fint kunne sendt en SMS tilbake med en gang om at ja, det kjører vi på. Men her er det så mange andre hensyn å ta at det kan skape nyheter som drar både opp og ned.
Slettet bruker
03.03.2019 kl 18:46 3606

Tenker du om dette fra gårsdagens avis BT?

https://ibb.co/QYVbb1L
Slettet bruker
03.03.2019 kl 19:13 3580

Vel. På kort sikt tror jeg Trump kjører sine vanlige forhandlinger ved å nærmest kaste kortene for å få motparten til å gå enda lenger i å få en avtale. Noe jeg tror vi så opptakten til nå. På sikt blir det nok en avtale med Kina og Nord-Korea. Men disrupsjon får han ikke til uten å forhandle på sin måte.

Så jeg tror det er høy volatilitet og nedgang i de nærmeste ukene. Reddes det en svært god avtale er det oppgang over hele fjølen med en gang. Men hvis avtalen gjør at Kina kjøper mindre av EU området og mer av USA og Trump deretter begynner sitt korstog mot Europa er jeg ikke sikker på oppgang i det mellomlange perspektivet. I det lengre perspektivet tror jeg ikke man unngår en krise (aner ikke hvordan eller hva) men at det godt kan være 2020 eller 2021 før det skjer noe.

Hadde nok helst ønsket meg ett skikkelig krakk for å begynt på nytt. Synes det er vanskelig å gifte meg med en sektor eller aksje på long nå om dagen. Laks har jo vært knallbra. Men nå har jo Kina fått orden på sin første merde også. Oljen følger verdensøkonomien.

Også er den største bekymringen at det er for mange indekser som ikke viser ett entydig bilde.

Baltic dry veldig ned men marginalt opp nå
Rentekurvene nærmer seg
Gullprisen opp men marginalt ned siste uken
Oljeprisen kraftig opp men marginalt ned siste uka
Børsene veldig opp
Obligasjonsmarkedet eller aksjemarkedet må ta feil

For egen del er jeg ikke redd for å miste en bølge opp. Det er tsunamien ned jeg ikke vil være med på. Og all fornuft peker mot nedgang synes jeg mens man ønsker så gjerne oppgang.

Men jeg tar nok feil igjen så er du long er det nok bare å slappe av.
Redigert 03.03.2019 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Villmarka
03.03.2019 kl 19:25 3556

Dette var en usedvanlig klok framstilling, Boktransporten. Jeg syntes også at aksjemarkedet er i utakt med verdensøkonomien. Til nå har aksjemarkedet oversett alle negative drypp som kommer annehver dag, men det vil ikke vare evig. Hvis ikke det fundamentale snur, ser jeg for meg at en bjellesau vil si at nå er usikkerheten for høy og begynner å vekte seg ned. Da kommer fort tsunamien. Så vi får krysse fingrene at den forventede veksten for annet halvår faktisk kommer. Uasett kommer jeg for min del til å følge rådet "sell in May and go away"
Slettet bruker
03.03.2019 kl 19:47 3535

Takk for det. Enn så lenge gjenstår det viktige i å tjene penger på ens egne synspunkt, så det blir veldig spennende fremover.

For meg virker alt kjørt i været av finansielle årsaker og ikke fundamentale årsaker.

Fed sin snuoperasjon under noe press har kjørt likviditet og renter dithen at alle finansielle instrumenter har gått i været. Til slutt må noen vike.

Råvarer, aksjer, obligasjoner og gull har gått i været. Mens rentene og baltic dry har gått bra ned. Det kan kanskje bety at likviditet og renter har sørget for oppgangen og ikke det fundamentale. Og det holder så lenge det holder.

Har også vurdert å holde meg ute av markedet ett år eller to for å se an. Men det ville blitt for kjedelig.
Frodon
03.03.2019 kl 19:51 3528

Tja, mulig veksten i Kina bremser opp, men kineserne slutter ikke å bruke varer og tjenester ;) Når jeg er ute å reiser nå, er det kinesere overalt. Bare 5-7 år tilbake var det nesten ingen kinesere å se. Norges økonomi går bra. Oslo børs har begynt å stige mer etter fundamentene på de største børs selskapene i Norge vs tidligere. Oslo børs steg mens de toneangivende børsene i Asia falt i løpet av 2018. På slutten av året var det mer samstemt igjen. Hvis det er noe som bekymrer meg er det likviditetskrisen som er på vei når EU stopper støttekjøp og renten kanskje skal heves rundt sommeren 2019. En handelsavtale mellom USA og Kina blir snart signert, Trump må ha den på plass i lang tid før neste president valg. Brexit vil påvirke oss mest hvis England går inn i EØS avtalen og Norge ikke får «bestemme» så mye der mer.

Det er overvekt av innsidekjøp og lite innsidesalg på Oslo børs. Hvorfor det?

Rentene kommer til å være lave leeeenge til, kanskje rentene kommer opp på et normalt nivå mellom 2023 og 2026. Så lenge folk har lave renter, har de penger til å bruke og så lenge folk bruker penger, vil selskaper tjene penger.

Det vi burde være redde for, er hackere. Slår de til stort og hardt, kan en krise større enn tidligere slå inn og da er det best å være short i børsen FØR det skjer. Lykke til med å time noe slikt ??
Redigert 03.03.2019 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2019 kl 20:15 3489

Gode momenter så absolutt. Skal ikke se bort i fra at dette ender bra.

Utfordringen slik jeg ser det er at om Kina skal kjøpe mer av USA så skal Kina enten produsere mindre selv eller handle mindre av andre enn USA. De kan selvfølgelig handle ting av USA billigere enn de produsere men det vil jo påvirke de i negativ retning.

Hvordan tenker du at ett nytt handelssystem mellom USA og Kina vil påvirke Europa etterpå ?

Får USA en god avtale skal jo de produsere mer og selge mer. Det vil igjen skape arbeidsplasser og øke inflasjonen hvis økonomisk teori fortsatt stemmer. Da skal rentene der opp. Da vil dollaren stige og Norge får mere for oljen, og kanskje noe mindre for laks i Euro. Det igjen vil medføre at renten i Norge skal opp. Det kan påvirke markedet negativt og boligmarkedet spesielt.

Likviditetskrise og hackere bør man så absolutt følge med på.

Sentralbankene vil jo desperat ha ett handlingsrom til kriser, men dagens økonomi tåler ikke at sentralbankene bygger opp en slik buffer (kan ikke sette opp renten for å kunne sette den ned igjen) og (kan ikke dra inn likviditet for igjen å pøse den ut ved krise. Altså mer av det samme til noen uforutsett får det hele til å rakne.

Når det gjelder innsidekjøp så er det ett godt poeng. Djevelen advokat vil jo si at de er flinke til å vurdere selskapet de jobber i, men hvorvidt de er flinke til å vurdere makroøkonomiske elementer er det ikke så nærliggende å kunne konkludere med. Men de er selvfølgelig de rette til å si at selskapet de jobber med er billig i deres syn.
Frodon
03.03.2019 kl 21:06 3641

Kina bygger infrastruktur i Afrika og vil produsere mer og mer der og kjøpe mindre av USA. Kina er og vil i lang fremtid være den største og mektigste økonomien i verden. USA er så skakkjørt og det var de lenge før Obama tok over. Hvordan ville det sett ut med USA på luksusfella? ?? Jeg tror europa vil handle mer og mer fra kina og mindre av USA. Kineserne bygger nye togbaner for å transportere mer varer i retning av europa. USA har teknologi selskap nå, hva om kineserne tar over det også...? Tencent kommer til å bli helt enormt, klarer Amazon å henge med?

USA får IKKE en bra avtale med kineserne, hvorfor skulle de få det? Trump må bare avslutte den krigen nå pga valget. Hvis han blir valgt for 4 nye år, vil Trump starte opp handelskrigen igjen. Husk at det er ikke Trump som bestemmer i USA, det er Senatet og Kongressen. Trump er for det meste en frontfigur som får beskjed om hva som må gjøres. Og de er på riktig tankegang FOR sitt eget land, dvs de må produsere mer varer og tjenester og ikke importere alt inn, og sende pengene ut av eget land ;)

Har noen sett på gjelden til USA? Den har økt med 10% på få år!!! Hva skjer om verden setter opp rentene? Hva skjer med USA da??? Klarer de å betale avdrag og rentene hvis rentene går for mye opp?

Det er mulig innsiderne ikke er gode på markeds psykologi og makro økonomi. Men hvis et selskap skaper verdier, vil de bli priset inn på et eller annet tidspunkt, selv om det kan ta noen år
Redigert 03.03.2019 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2019 kl 21:14 3633

Den siste vurderingen kan jeg godt følge ! Kanskje markedet hadde satt pris på en dårlig avtale, fordi da påvirkes ikke verdenshandelen noe spesielt. Samt at det ikke vil medføre for stor oppgang i USA på produksjonsmidler og lønninger. Godt poeng ?.
Frodon
03.03.2019 kl 21:25 3620

Jeg tror europa vil vinne på denne handelskrigen og USA vil tape enda mer på den.

Men er det verdt å ta noen lodd i noen fond som investerer i Afrika? Blir det vinneren de neste 10 årene?

https://www.businessinsider.co.za/here-are-150-million-rand-projects-in-africa-funded-by-china-2018-9
Slettet bruker
03.03.2019 kl 21:56 3583

Obx, gjf og mowi
Frodon
03.03.2019 kl 22:01 3577

Er du kun på den norske børsen? Ser Buffet selger seg ned/ut av tek i USA ;)

Hvorfor short i GJF?
Slettet bruker
04.03.2019 kl 01:50 3520

Kun på den norske børsen. Gjf fordi den er bra dyr etter en knall oppgang. Har kjøpt put opsjon så går den for mye er det ett tak på den uansett.
Frodon
06.03.2019 kl 21:07 3387

Der ble den delen bekreftet:

«USAs president Donald Trump jobber hardt for å få til en handelsavtale med Kina så fort som mulig.

Det håper han skal bidra til et børsrally når han jakter ny seier i presidentvalget i 2020, sier tre kilder med kjennskap til saken til CNBC»

https://aksjelive.e24.no/article/J1VbK6
Empire
06.03.2019 kl 21:47 3355

Dette er vel kanskje det største problemet til Trump. Han lever på lånt tid, jmf valg, mens Xi sannsynligvis kan forhandle med flere amerikanske presidenter i årene som kommer.

Nå viser det seg at handelsunderskuddet har økt for US og de som lider mest er selve "Trump klanen" som blant annet bønder og industri arbeidere. Det flere nå er redde for er at Trump inngår en avtale der Kina kjøper mer varer, dvs mer cash, mot at de større strukturelle utfordringene forblir som i dag.

Historisk så har ikke forhandlinger med Kina ført til så mye og Kinamannen er ekspert i å hale ut tiden. I mellomtiden bygger de en ny stormakt. Et veldig godt eksempel er disse kunstige øyene som Kina har bygget i stillhet. Kina og nord-korea virker også å ha funnet takten og alle som hadde håpet på en løsning mellom nord-korea og US, forstår ikke stormaktspillet som nå foregår. Først må de store bli enige, så kan kanskje Trump få en atomavtale med lillebror for å ikke miste fjes. Baksidens medalje er kanskje at amerikanske tropper flyttes ut av sør-korea, med de lengre strategiske konsekvenser det kan ha.

Jeg tror "mannen som hadde tjent mer penger hvis han lot arven stå i banken" ikke helt har forstått hva han har startet og soyabønner er et godt eksempel på det.

Da blir det kanskje en ny runde med skattelettelse for å få børsen opp og "vinne valget"?
Slettet bruker
06.03.2019 kl 23:08 3312

Ved sakens kjerne her. Kineserne kan legge strategier for titalls eller hundrevis av år fremover. Og sakte men sikkert gjennomføre. Uten hensyn til valg og politisk retning som kan skifte hvert fjerde år. Trump er bare en eksotisk skrue av en lang rekke presidenter de har forholdt seg til. Og Trump er ute av spillet snart. Kineserne ligger nok bedre an i "the infinite game" for tiden enn amerikanerne liker å tro.
Frodon
07.03.2019 kl 07:42 3252

Mange gode poeng som vanlig fra deg ;) Det er selvfølgelig synd at slike kamper blir vanskelige pga lånt tid fra presidenten, men det er Senatet og Kongressen som bestemmer i USA og de har ikke dårlig tid ;) Problemet med dem er at det er for mange griske og egoistiske folk der, som tenker mer på sitt eget beste enn hva som er best for det amerikanske folket
macland
07.03.2019 kl 10:27 3191

Jeg har tatt høyde for at den andre nedturen så vidt er startet. Går den inn ref 5 års chart us indexer så kan det bli blodig,så skal ikke tenke kjøp av noe før event brudd opp. En skuffelse mht Kina-avtale vil lett kunne gi et kick til snøballen.
Heven
07.03.2019 kl 11:25 3160

Er det ikke en stor OHS under utvikling på USA børsene? Den burde vel passe godt for Trump og valg? Da kan han ta æren for det også.
macland
07.03.2019 kl 16:02 3060

Ja,i 5 årschartet er den tydelig.Det var den jeg mente.Ikke sikkert den går inn,men stygg er den..

Sorry tenkte på den stygge hs`en,så sletta. Begge kan utvikles,men er mest redd de 3 toppene.

Redigert 07.03.2019 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2019 kl 15:19 2964

Området over 855 er enorm støtte på OSE. Det skal mye til å brekke det.

Vurderer kjøp av Bull x2 da det er så nære nå.
macland
08.03.2019 kl 15:45 2948

Magasaki. Kan du forklare den "enorme" støtten på 855? Den ser jeg bare ikke..
Slettet bruker
08.03.2019 kl 15:54 2937

Jo, OSE hadde dobbel motstand der og brukte mye av dette til nå året der. Som ikke det var nok var det støtte også i fjor.

MACD imidlertid på daglig chart er ikke så pen. Vi får se. Det er noe ugreit teknisk her for opp igjen med en gang.
Frodon
08.03.2019 kl 16:41 2906

Jeg har startet ny tråd, da jeg mener potensialet i denne oppgangen dessverre er tatt ut for denne gang.

Her er den nye analysen:
https://forum.hegnar.no/thread/23445/view/396704/0