Hvordan skatte/trekke ifra vedlikehold av bolig ved utleie.

Igge
10.01.2019 kl 18:24 3291

Hei,
Lurer på om noen har no tips angående dette.

Om man leier ut blir det ofte at man har lave utgifter mange år på rad og betaler nesten full skatt. Så ett år må man f.eks skifte kledning eller tak for flere hundre tusen kroner. Slikt vedlikehold kan spise opp flere år av inntekter som man allerede har skattet for.

Om man har 100k i årsinntekt som man skatter på og kostneden for et slikt tiltak blir f.eks 300k så mister man med en gang 200k man kunnet trekke ifra skatten. Finns det noen god måte at komme rundt dette på? Kan man "dra over" kostneder fra ett år til ett annet? Eller må man helt enkelt spre ut vedlikehold jevnt over tid?

Takk for svar!
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.01.2019 kl 07:55 3093

Nei, det er jeg ikke sikker på ;) Innlegget mitt var ment for å bruke eksempler på generelle utgifter som mange ikke tenker på når det kommer til avskrivning på skatten ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Ludwigo
10.01.2019 kl 21:27 3200

Sikker på at HL-medlemskap er fradragsberettiget? Det er noen år siden jeg sist leide ut, men jeg er temmelig sikker på at jeg måtte krysse av på en erklæring om at fradragene ikke omfattet medlemskap i huseierforeninger når jeg leverte inn skatteoppgaven.

Ellers kan altså underskudd fremføres til senere år, som Frodon skriver.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
10.01.2019 kl 21:13 3220

Hvis dette er privateid bolig så har du jo etter all sannsynlighet øvrig inntekt i tillegg, f eks lønn. Kostnaden trekkes fra samlet bruttobeløp.
I tillegg til tipsene over så er kjøring til utleieobjektet, til byggsjappa osv også fradragsberettiget.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.01.2019 kl 20:28 3260

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente, men du får fratrekk på hele vedlikeholdet. Hvis du ikke betaler nok skatt det året du tar vedlikeholdet, får du trukket av kostnadene på skatten året etterpå. Regner med at du vet du kan trekke fra alle kostnadene ved utleie på skatten? Eks internettabo hvis du trenger det for å sende mail til leieboer, pc hvis du trenger det for å føre regnskapet og HL medlemskap hvis du trenger det for å følge med på hva som må vedlikeholdes på utleieboligen...osv i tillegg til de vanlige utgiftene som strøm, boliglån, kommunale utgifter osv.

Et vedlikehold på kr 300.000 burde øke boligverdien. Du kan også avtale med leieboer om lavere husleie mot vedlikeholdsarbeid på boligen. Mulighetene er mange ;)

Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare