Idex og eventuelt pengebehov

Sente
IDEX 10.01.2019 kl 22:54 22020

For å forsøke å holde diskusjonen om dette evnet litt mer seriøs, lager jeg en ny tråd om dette som er åpen for alle. Jeg stoler på at folk som ønsker å komme med noe fornuftig (eller ufornuftig) holder en høflig tone, om ingenting annet.

Anywho, Idex hadde et underskudd på 60 millioner i Q3 og en kontant beholdning på 130 millioner ved utgangen av Q3. Selv om inntekten steg fra 0,3 til 1 mill i Q3 så kan en ikke regne med inntektene har steget veldig mye mer i Q4, mtp ingenting av salg har blitt børsmeld. Den eneste bestillingen vi kjenner til er Fransabank og den kan ikke være stor før home enrollment er på plass.
Svir de av pengene like fort i Q4 og Q1, vil de ha penger ut Q1.

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å tilrettelegge for kapital henting (lån eller emisjon), men dette arbeidet bør vel starte i løpet av Februar?

Mastercard meldte i sommer: "2Q /2019 : Dual interface (i.e., contactless) cards to be launched"
Så jeg tror ikke vi får noe særlig inntekter fra Vesten med det første. Jeg regner med de fleste banker venter på home enrollment og dual interface før de vil satse på kort med sensor.
Da gjenstår inntekter fra Østen, nærmere bestemt Unio Pay. Per nå har Idex og Feitian en trial gående i Asia, med en anonym bank som bruker et anonymt betalings nettverk(MC/VISA/Unionpay?) Men det ville være urealistisk å tro dette vil bringe inntekter i nær fremtid.

Jeg regner med det vil komme en emisjon rundt Q4 rapporten 27. Februar.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
14.01.2019 kl 13:56 2921

Har verdenslederen blitt bank i tillegg? Ny vertikal? .

Sente
14.01.2019 kl 14:03 2909

Jeg tror du prøver å si noe negativt her, men jeg har faktisk ikke peiling hva du snakker om.
Kan du ikke for en gang skyld forklare hva du mener, istedenfor å synse og spør?
Redigert 14.01.2019 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
14.01.2019 kl 14:19 2891

Nå er det vel du som synser.

Jeg bare fulgte opp Intercoolers moderate og velbegrunnede prognose.

Leser du bare annenhver linje, sente?
Redigert 14.01.2019 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
ylvin
14.01.2019 kl 14:19 2889

Jeg skjønner ikke at dere gidder å diskutere på denne tråden her. La Møyfrid og Havutsikt ha denne tråden for seg selv, og la dem kakele I vei.
Sente
14.01.2019 kl 15:39 2785

Jeg er enig i prognosen hans, biometriske kort har potensialet å bli flere milliarder om noen år.
Du hadde tydeligvis et innspill om pris og kost angående dette estimatet, men det var kanskje ikke noe du ønsker å snakke om?

Jeg leser ca. annenhvert innlegg, siden jeg hopper automatisk over TheViking mesteparten av tiden.
Møyfrid
14.01.2019 kl 15:43 2776

Kun data jeg fant fra øvrige skribenter, så ikke heng deg opp i det.

Sett vikingen på block, som meg, så slipper du å scrolle.
Slettet bruker
14.01.2019 kl 15:48 2766

Møyfrid: Helt utrolig, du klarer ikke en gang å være hyggelig med folk som er hyggelig mot deg.. ?? Bra jobbet, du klarer det utrolige ?
Redigert 14.01.2019 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2019 kl 15:53 2752

Møyfrid sitat: "Kun data jeg fant fra øvrige skribenter, så ikke heng deg opp i det."
- Så igjen, du mener ikke det du skriver. Men målet med din kommentar er å gjøre narr av en eller flere andre skribenter fordi de har andre meninger enn deg. ? Der ja, du klarer jo bare å bekrefte påstandene mot deg, gang på gang... og gang på gang... ?
Slettet bruker
14.01.2019 kl 20:36 2648

Møyfrid, nå er det du som furter, i går var det du som blokkerte, i dag blir du blokkert selv. Tror det er en lek dere i mellom, men ta det privat, så slipper leserne å være med på det.
Smeg
14.01.2019 kl 20:42 2643

Diskusjonen er like stabil som aksjekursen!?
Møyfrid
14.01.2019 kl 22:15 2592

Ikke noe probelm, Telys. Jeg ser det som en ære å bli blokkert.

Utover det har smeg dagens beste innlegg!
Slettet bruker
14.01.2019 kl 22:45 2565

Møyfrid sitat: "ære å bli blokkert."
- merkelig hva du ser på som en ære. Gjelder det det samme i det virkelige liv også? en ære å bli oversett? så å bli blokkert er positivt? Du er jammen meg en merkelig person.
Havutsikt
14.01.2019 kl 22:58 2555

SELSKAPSBESKRIVELSE
IDEX ASA arbeider med fingeravtrykkteknologi. Selskapets visjon er å sikre brukerne en trygg, sikker og brukervennlig anvendelse av personlig ID. Selskapet har en portefölje som inkluderer mer enn 25 "patentfamilier", og deler lisenser med blant annet Apple. Selskapet er i en prosess hvor produktene skal kommersialiseres.

I den forbindelse anmoder jeg allerede nå alle om å merke av denne «dødens dato» i almanakken:

27.02.2019 - Regnskap

IFA
15.01.2019 kl 11:43 2436

Da er innrykket mitt blitt bekreftet: Havutsikt med assistenter og reserver utgjør en ytterliggående sekt med et religiøst forhold til Idex og dets undergang.
De bruker det meste av sin tid som svovelpredikanter for sitt evangelium - nå med datofestet undergang for Idex.
Her registrerer vi det siste eksemplet på et utall sekter som har samlet seg på fjelltopper og lignende opp gjennom årene for å være samlet i profetens navn på nøyaktig dato og klokkeslett. Noen annen samling enn på Hegnar Forum er ikke annonsert i dettet tilfellet. Noe annet burde være overflødig.
De har hittil ikke henvist til noen profeti når det gjelder hele børsens eksistens eller undergang - i norske eller utenlandske hender.
Verdens undergang er merkelig nok ikke nevnt i dette tilfellet. Slike datoprofetier handler normalt om undergang for hele verden - noe som hadde vært svært dramatisk hvis ikke alle disse sektene uten unntak har bommet på sin profets dato.
Hver eneste gang har forkynnelsen om verdens undergang, helt eller delvis, vært sterkt overdrevet - noe vi også må ha lov til å forvente om idex' undergang som profeten nå annonserer. Det er vanskelig å drive profetier kun basert på havutsikt. Normalt har menneskeheten tillagt profetiske evner mer guddommelige egenskaper. Men det er nok likevel mange som er blitt grepet av panikk nå. De bør nå rømme børsen og google profetens posisjon med havgapet - hvor de kan finne trøst.


Redigert 15.01.2019 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
15.01.2019 kl 12:20 2400

Makan til pisspreik.

Det er stor forskjell på «dødens dato» og det du kaller en datofestet undergang for IDEX. Det sistnevnte utsagnet får stå for din regning.
IFA
15.01.2019 kl 12:53 2374

Ja, det er en enorm forskjell på dødens dato og undergang for Idex.
Det er derfor uttrykket "dødens dato" blir brukt så ofte i børssammenheng.
En finner det sannsynligvis i alle små leksikon om ord og begreper benyttet på børsen.
Bare pisspreik fra ende til annen hele suppa.
Slettet bruker
15.01.2019 kl 13:13 2350

havutsikt: Det er jo helt umulig å ha en normal samtale med deg. Det at IFA ikke treffer 100% på det du mener, betyr ikke at det er pisspreik. Du fokuserer jo på de 10% som ikke er helt korrekt. Du er helt gærn, vet du hvordan samtaler fungerer i det virkelige liv? - Har du venner du snakker med, vet du hvordan en samtale fungerer?
Slettet bruker
24.01.2019 kl 17:31 2025

 
Gi_Fan:  "Next har også lavere risiko (selv om den er høy nok) fordi de har inntekter fra flere vertikaler."

Hvilke vertikaler er det?
Nær 100% av inntektene kommer fra laptops/noteboks. Sensorene de leverer til smartkort faller i kategorien vareprøver.
Møyfrid
24.01.2019 kl 17:39 2019

Korrigere meg om jeg sier feil, men i følge dagens presentasjon, var det 50 cent pr sensor NEXT spådde for betalingskort i 2021? 5USD for hele kortet?

Jeg må ta feil, da dette på ingen måte sammenfaller med denne menighetens "moderate" anslag på 10-15 USD pr sensor :-)

Sente
24.01.2019 kl 19:21 3387

Når i presentasjonen ble dette sagt? Gjaldt det sensor for betaling, sensor for laptop eller sensor for id?
10 USD i 2021 er nok for høyt, prisen vil gå nedover når volumet øker. Men korriger meg om jeg tar feil, når du spurte om break even så tenkte jeg du mente i dag, ikke i 2021.
Ellers kan en i dag kjøpe kort med FPC eller Elen sensor i dag for 20USD. (usikker hvilken sensor som er i, de har lik spec og svart ramme)
Møyfrid
24.01.2019 kl 20:47 3351

Sorry, jeg var litt rask.

Det var under Q&A. Friskt etter korttidsminne var det 5 USD for hele kortet. Altså et bankkort.
Slettet bruker
24.01.2019 kl 21:24 3316

Det var vel snakk om 50 cent for nåværende betalingskort, og USD 5 med sensor?
50 cent for dagens betalingskort tror jeg er altfor lite, har lest noen dollar.

Redigert 24.01.2019 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
24.01.2019 kl 22:25 3267

Ja, eller så hadde bankene satt en max på 5USD for kortene i forhold til hva de var villige til å betale. Ble bare rot dette, men jeg orker ikke spole gjennom seansen igjen. En av delene er rett:-)
Møyfrid
24.01.2019 kl 22:45 3249

Apropos heading i tråden er altså tilbakemeldingene at NEXT måtte gi nesten 50% i rabatt for å sikre drift i 6 kvartaler. Dette med en markedspris ved stengetid i dag på skarve 290 mill.

Om man ønsker å sammenligne verdenslederen med the global leader får være opp til hver enkelt, men om jeg var aksjonær ville jeg sendt avgårde en mail til Stan og bedt et fokusskifte fra blogg-skriving til kontraktsinngåelse. Sistnevnte gjerne av medium+ til større enheter.

Bare et lite tips i beste mening. Lykke til!
oto1
24.01.2019 kl 23:00 3247

Har meg en tur innom denne tråden for å se om Idex endelig snart går konk som jeg spådde for 5-6 år siden.

Ikke mye som har endret seg i argumentasjonen siden den gang, men til min store overraskelse ser jeg at noen våger å sammenligne Idex med DNO??

Man kan da for tusan ikke være så kunnskapsløs at man sammenligner Idex, et selskap som selger omtrent det samme i året som en middels kebabsjappe selger for om dagen, et selskap som brenner penger som fulle sjømenn på ørtende året, med DNO?

DNO omsetter for ca 1/2 mrd NOK per mnd nå, og det kommer til å øke til ca 1 mrd, og går med overskudd i milliardklassen.

Så om dere skal sammenligne så kan dere sammenligne omsettingen med ungene som står på gatehjørnet og selger saft.
Eller de ungene som var her i fjor sommer og ville klaske fluer for en euro per stk.
Det er passende sammenligningsgrunnlag.

Takk for oppmerksomheten.
Møyfrid
24.01.2019 kl 23:11 3242

Sinna mann.

Han kom, tømte seg og gikk, sa brura.

DNO, ja det har vært en stabil reise :-)
Møyfrid
25.01.2019 kl 09:31 3500

Lite dykk ned i dag for verdenslederen. Hva skjer? Noen som begynner å frykte de er "Next"?
Slettet bruker
25.01.2019 kl 09:34 3494

dritten IDEX er neste ut som skal ha emisjon LOL
Havutsikt
25.01.2019 kl 10:24 3464

IDEX kan fort komme til å bli en blåkopi av det som nå skjer i NEXT. Sistnevnte har vel også betydelig høyere inntekter og lavere børsverdi enn verdenslederen. 27. februar kan komme til å bli en trist dag i selskapets historie. Kom ikke å si at dere ikke ble advart. Blir fallet over 10 % i dag?
Slettet bruker
25.01.2019 kl 11:43 3422

En NEXT-bulk i verdenslederen i dag?
Klarer verdenslederen neste emi over krona, eller blir det tangering av 80 øre emien for over 10 år siden?
Verdenslederen vil nok prøve å hente penger for minst 8 kvartaler, dvs ca 1/2 milliard = 3 x NEXT. Det kan bli tøft uten en saftig rabatt.
Møyfrid
25.01.2019 kl 14:18 3366

Det er det nok, Reserven.

Mulig dette er starten på den store nedturen til verdenslederen, frem til emisjonen skal settes.

Jeg er ikke fullt så negativ som deg, så jeg gjetter emisjonskursen til 1,5, så sant det ikke lekker negative nyheter innen den tid.

Så får vi se hvem som får rett! Lykke til!
Redigert 25.01.2019 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 14:29 3347

Next har fått knallhard konkurranse fra Idex etter at de lanserte sin nye sensor. Det er bare å lese børsmeldinger!
Ikke overrasket over at Next trenger kapital, de har mye å ta igjen på Idex.
Snart er det vel klart for nye meldinger fra Idex! En stund siden sist!
Møyfrid
25.01.2019 kl 14:58 3320

Hvilke meldinger skal man lese? Det jo ingen som melder noe som helst! Er det bloggen til Stan du sikter til? Ta igjen hva? En omsetning på 0,5 mill i kvartalet? Er du seriøs?

Uansett er ikke denne imaginære konkurransen du lanserer i nærheten av hva verdenslederen har fra FING, eller vil møte når kineserne kommer på banen, med feks Goodix.

Ps! Den eneste reelle konkurransen som foregår mellom disse selskapene er jakten på mer penger slik at de hinsides lønningene kan fortsette å betales. 14 mill året til Ritu, hvor mye til Stan?
Redigert 25.01.2019 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 15:20 3295

Denne her:
Artikkel av: Odd Steinar Parr
11. desember 2017 - 15.06
Idex lanserte mandag (17.12.2017) en ny, stor og fleksibel fingeravtrykssensor til smartkort.
Dette er negativt for konkurrenten Next Biometrics, mener Pareto Securities ifølge TDN Finans.

- Den nye sensoren utvider produkttilbudet i Idex, og tar ned risikoen knyttet til kommersiell fremgang inkludert i våre estimater. For Next Biometrics er dette negativt, ettersom den nye Idex-sensoren nå møter kravene til størrelse på 169 kvadratmillimeter definert av ISO, skriver meglerhuset.

Pareto har ifølge nyhetsbyrået en kjøpsanbefaling på Idex, med kursmål 11 kroner.

Idex stiger 0,6 prosent til 4,83 kroner på Oslo Børs mandag ettermiddag, mens Next Biometrics er opp én prosent til 49,60 kroner.

Meglerhuset ser dermed en oppside i Idex på hele 127 prosent fra dagens nivåer.

.. og denne her:
18.12.2018
Fingerprint identification and authentication solutions firm Idex has confirmed its external naming convention for its fingerprint technologies – sensors and modules – SmartFinger.
IDEX Biometrics is one of only two suppliers to offer off-chip capacitive fingerprint sensors and solutions, and the only supplier using this technology with the preferred ridge matching biometric algorithm. IDEX’s off-chip capacitive sensors separate the fingerprint sensing elements from the chip that acquires the image and processes the biometric data. This ingenious design ensures excellent security, significantly higher image fidelity, superb noise immunity and market-leading usability under real-world conditions. All while ensuring the cost is kept at a mass-market friendly level.
Customers choosing IDEX’s sensors are ensured high degrees of flexibility when it comes to sensor design, including the option to use different substrate materials tailored to specific applications. This enables IDEX’s technology to be used in multiple applications including, but not limited to, smart cards for payments, smart cards for government ID, smart cards for access control plus a wide range of applications in IoT, embedded systems and healthcare.
IDEX’s biometric solutions bring together a highly optimized image capture sensor with world-class biometric matching algorithms to result in superior security strength while maintaining outstanding usability. Onboard encryption blocks enable end-to-end transport-level security between the sensing system and host processor.
“We love the SmartFinger name as it clearly and instantly tells what we do,” said Stan Swearingen, CEO at IDEX Biometrics. “Our SmartFinger fingerprint technologies are highly secure, customizable and deliver a strong biometric performance whilst ensuring an outstanding user experience.”.
An additional benefit is that IDEX’s sensors can be built from a silicon-on-polymer process which enables them to be very bendable. IDEX’s silicon-on polymer sensors are capable of being bent, flexed and twisted without breaking, a capability that is essential for a fingerprint sensor to be used in biometrically enabled smart cards.
SmartFinger IDX3205 Fingerprint Sensor is already being used in partners dual-interface cards and SmartFinger IDX3400 Biometric Module is also being used in various partners contact only cards.
Sente
25.01.2019 kl 15:27 3289

"minst 8 kvartaler" og minst 500 mill NOK?
Jeg tror ikke Idex er så pessimistiske om framtiden. Spør de markedet etter noe slik får de et enormt NEI.
Med de prognosene de har kommet med mtp inntekter så bør de ikke spør om mer enn 250 Mill, og så får de heller redusere utgiftene om de ikke får inntekter i løpet av året.
Møyfrid
25.01.2019 kl 15:28 3287

Hva er dette for jabbing? En artikkel fra 2017 og en henvisning til at verdenslederen har gitt navn til sine verdensledende sensorer?

Hvorfor ikke poste denne?: https://www.tu.no/artikler/norske-sensorer-for-fingeravtrykk-er-klare-for-mobilen/228206

Men, helt seriøst så tror jeg du bare tuller. Jeg håper det.
Møyfrid
25.01.2019 kl 15:32 3287

For noen argumenter!

Next er heller ikke pessimister for fremtiden. Ingen er det, bortsett fra Hermannrud - men det er en annen historie.

Ta for eksempel Opticom. Dem var optimistiske dem! Optimismeskalaen var på 20 over max! Akskjonærene var så optimistiske at de nærmest dro kursen opp til BNP for Japan.
Redigert 25.01.2019 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Sente
25.01.2019 kl 15:40 3274

Tror ikke du bør kritisere argumenter, du har jo aldri kommet med noen selv.
Møyfrid
25.01.2019 kl 15:46 3272

Vi er der nå:-)

Nei, akkurat.