Slutt på gratis lading i Oslo. Her er prisene :))

Basse
11.01.2019 kl 10:44 1199

Pris for å lade EV i Oslo er klare. Prisene varierer i løpet av døgnet:

08.00 - 20.00: 10 kroner per time.
20.00 - 08.00: 5 kroner per time.

Det som derimot er JÆVLI med den nye ladeavgiften er at kommunen krever at du skaffer deg smarttelefon, telefonabonnement og en forbanna bedriten applikasjon for å få lov til å betale for å lade. Jeg kan nesten ikke tenke meg en sterkere grunn til å aldri anskaffe seg et slikt bedritent kjøretøy. (unnskyld banningen, men mobiltvangen som presses på gjør meg sint)

I løpet av året vil EV også måtte betale bompenger i Oslo.

Kan man kreve penger refundert fra EV-selgere som har markedsført salg av EV basert på statlig/kommunal subsidiering som nå fases ut?
Redigert 11.01.2019 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Hektar
11.01.2019 kl 11:04 1148

Du kan ikke kreve noe tilbake. Deres markedsføring var basert på forholdene der og da, endring i lovverk er ikke noe private bedrifter kan stilles til ansvar for.
11.01.2019 kl 13:08 1042

Ha! Det var det jeg visste! Basse kjører Think! Eller Buddy? :-D
mishka
11.01.2019 kl 16:00 967

Det å kjøpe elbil er galskap om man ikke har lademulighet hjemme. Det fraråder også elbilforeningen.

For den som ønsker å holde seg oppdatert på hvorfor det ikke går raskere fremover med rekkevidde osv. bør kjøpe AMS Nr. 2 2019. Det kommer nok i salg i disse dager i Norge. Der er det en 6 siders artikkel om hele problematikken og et bra intervju med en av kapasitetene på området Prof. Dr. Winter fra universitetet i Münster.

Som AMS skriver: Mens styrene i bedriftene presser på for å øke antallet biler river innkjøpsjefene seg i håret pga begrenset tilgang på råvarer. Spesielt kobolt er kritisk. Største leverandør Kongo produserte bare 84000 tonn i 2016 og bare det å ha samhandel med det landet er utfordrende. De står for 60% av verdenstilgangen på dette råstoffet. Og for den som venter på faststoffbatteri sier Dr. Winter: Om dette kommer i storskala produksjon er umulig å svare på i dag, men i 2025 har vi forsket såpass mye at vi i alle fall kan si om det er mulig. Og inntil det kan man glemme noe særlig økt rekkevidde pr. kg batteri. De bilene som i dag går 380 km.. Wltp vil klare ca. 500 km. om 4-5 år pga at man klarer å forbedre dagens teknologi litt ved å gå over til høyspent litium-ione-system og litium-metall batterier.

Og som energibærer er det en sjokkerende sammenstilling mellom vekt og energimengde MJ/Kg: Li-Polymer akku: 0,36 Bensin og diesel 43. Faststoff akku 4.
Redigert 11.01.2019 kl 16:11 Du må logge inn for å svare

Hva skal kommunen med disse stakkars 7,50 i timen ?
Og alt dette maset for å drive med dette ?
Gjør det gratis.
Folket skal bestemme.

Da er det mye bedre med gratis kollektivtransport, gratis sykehjem, pleiehjem osv en må da klare å betale for å fylle 'tanken' selv
mishka
11.01.2019 kl 18:07 821

De gjør det for at folk ikke skal bli stående i timesvis ettter at bilen er fulladet. Hehe, nå skal vi få det vi i Berlin kaller elektronauter. Det er folk som svimer gatelangs rundt midnatt for å hente bilen fra lading og gjøre det kunstykket å finne en ledig p plass etter at alle andre har parkert for natten. Det urbane livet kommer også til Oslo. Glad jeg i en by som Berlin har p.plass i bakgården ?
Redigert 11.01.2019 kl 18:08 Du må logge inn for å svare

Hvis man får lading som tar noen få minutter, så løser vel dette seg.
Det kan jo bli mye flere "tankesteder" enn i dag totalt sett. Dvs. for eksosbilene.
mishka
11.01.2019 kl 18:28 790

Hehe, få minutter. Jaaada. Omkring 2030 eller noe. Dream on. Ingen av de elbilene som hittil er solgt har kjølesystem og batterier for dette. Les AMS nr. 2 og bli litt oppdatert på hvor langt det er igjen.
Basse
11.01.2019 kl 19:53 748

nei naturligvis kjører jeg ikke EV, lever èn gang (så vidt vi vet), og det ene livet skal ikke sløses bort i kjipe kjøretøy
Tyr
12.01.2019 kl 22:36 569

Angående mobiltvangen som nevnes i åpningsinnlegget. Fikk en sms fra Storebrand om å gå inn å sjekke mine kontaktopplysninger. For å kunne svare på dette måtte man ha en smarttelefon. Jeg ringte Storebrand og spurte hvorfor jeg ikke kunne få en epost om dette. Han skulle ta det videre. Har ikke smarttelefon og ikke har jeg tenkt å skaffe meg det i nærmeste fremtid heller.