Rec - Kun en trading aksje

spanjolen
REC 11.01.2019 kl 18:29 36090

Blir vel bannlyst nå som kommer med denne tråden.


Jeg har fulgt Rec nå siden 2012. Til å begynne med var der fordi jeg mente Rec hadde en lysene fremtid med både Sil og paneler som grunnpilarer. I tillegg var de ledende på produksjonssiden. Dette har de klart å forvitre ettersom årene har gått. Jeg gikk inn long med en anselig sum som jeg trodde skulle yngle og gi meg en god årlig avkastning. Dette ble ikke tilfellet. Men beholdt innskutt kapital mye på grunn av en person som skrev mye positivt om Rec. Etter som årene gikk skjønte jeg at noe måtte gjøres ellers ville hele imvesteringen forvitre bort. Kursen falt hele tiden. I tilegg var det ingen utsikter for aksjeutbytte (Noe som faktisk er vanlig for bedrifter som går med overskudd og har en sunn økonomi). Bestemte meg da for å selge halve investeringen som jeg sa på forumet. Fikk da pepper fra kongen påmforumet at det var slike som meg som fikk kursen til å falle. Uansett. Skiftet strategi til kun å trade i Rec. Dette har medført st tapet er dekket og at den resterende halvparten av innsatsen som kan kalles long nå er dekket inn på trading. Denne innsatsen vil jeg selge ut på bølgetopper.
Jar ingen forhåpninger på å tjene penger på denne innsatsen. Snittet på denne beholdningen er vel rundt 1.8kr...

Dette innlegget er ment for dem som er nye i Rec. Ikke se dere blinde på det som blir sagt inne på forumet. Det er ingen av de store investor gruppene som ser på Rec som en investering. De skyr Rec som pesten. Det har blitt investert milliarder med kroner som har forsvunnet som dugg for solen desverre. SP om Rec skal overleve så må de innen neste Q vise til inntekter.. det er ikke forsvarlig eller lov til å drive forretning på kreditors regning.

Noen meninger!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Sashaa
11.01.2019 kl 18:56 15610

Hei Spaniolen
Jeg personlig dritter i hva selnevnte eksperter, både positive og negarive innlegg, spesiell hyperaktiv gutten på sharevil...... som idag sa han kjøper alt som kommer, bare tull. Jeg kjøpte og solgte bare 750 k idag og har en beholdning på millioner.Jeg tenker som deg, trading gir gevinst. Husk nå kan skje ting øyeblikklig. Jeg har bevisst valgt å være inne enn ute.
spanjolen
11.01.2019 kl 19:05 15572

Sashaa,
Enig med deg. Men ville bare få sagt at å være long i Rec er risikosport. Slik jeg ser det oppsiden om alt slår til opp mot 1.5. Men man må bruke rullerende stopp loss om man er inne på ukesbasis. Ellers så er Rec lett å trade i om man bare ser på Forskjellige MA og sjekker volum og srekker noen enkle linjer på bølge topper og bunner...

Sats på +/- 3% svingninger intradag og man kan da få helt OK avanse:-). Spesielt spennende nå frem til avklaring av toll tullet men etter det så er det nok desverre ned for Rec...
Redigert 11.01.2019 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
gopilots
11.01.2019 kl 19:12 15543

Imponerende hvor mange som (efter eget udsagn) tjener veldig store summer på at trade Rec, fakta er at volumet slet ikke er til at lave så mange handler og tjene penge på 3 til 5% stigning og fald. Det er rent held hvis man rammer bund og top, så hvis man fjerne 2% så er spændet maximalt 2% og det med en volume på 10 til 20 millioner aktier.

Go figure.

(Men det lyder naturligvis flot) ;)
Sashaa
11.01.2019 kl 19:13 15533

Enig i hva du mener. Jeg tror det kommer en overraskende rekyl mtp geopolitiske forhold. Utelukker ikke at jeg kan bli long, men ikke før ting er på plass og det vil ta noen tid.
spanjolen
11.01.2019 kl 19:15 15523

Jøsseland!!!
Vi snakker om vanlige folk som trader:-)

Tjener ikke milioner men målet er å få en avkastning større enn det man får i fond..

For min egen del så har jeg vel en avkastning på 12-15% i året...long i Rec er -30 til 60% I året før inflasjon:-)
spanjolen
11.01.2019 kl 19:22 15479

Okay, si at tollen forsvinner... Rec får full tillgang til Kina..hva hjelper det om de skal konkurrere med statsbedrifter med tilskudd for å opprettholde arbeidsplasser!!! Sil prisen er jo på ett nivå som ingen så komme for ett År siden!!! Ingen kan produsere til denne prisen og tjene penger...Rec må opp på 13-15 og ja... er det ikke mono som er tingen nå!!! Der er vel ikke Rec for øyeblikket
Redigert 11.01.2019 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Sashaa
11.01.2019 kl 19:22 15468

Gopilots
Jeg tradet 750k aksjer bare idag og har ikke nevnt stor gevinst, men tjente noen tusenlapper. Det var kun en strategisk trading. Sitter og venter på shortere hvis muligheten dukker opp før det blir sent. Her går jeg ikke helt ut før jeg tjener 7 sifre tall.
spanjolen
11.01.2019 kl 19:25 15456

Er ikke meningen å være så negativ men føler at det kun er positive meninger som gjelder. En ting er sikkert, så lenge Short siden har mer en 3% så er markedet negative til aksjen...
Sashaa
11.01.2019 kl 19:33 15415

Det er lov å handle basert på egen vurdering, men å shorte Rec i nærmeste dager har ikke shorterne råd til.
Slettet bruker
11.01.2019 kl 19:43 15387

Spanjolen hvorfor gidder å lage tråden på dette som er gjennom diskutert 1000 ganger.
Vi vet Rec for øyeblikket sliter noe, men dette har de også gjort før å klart seg fint.
Det ser du vel også på kursen??? Vi som sitter på aksjen mener at det er stor oppside fra denne kursen.
Flott at du tjener masse på traiding å at du legger det ut her for å få oppmerksomhet.
Men legge ut at Rec aldri kan tjene penger osv blir bare for dumt.

Så legger jeg til som du ikke nevner i det hele tatt butte, batteri/tomter forhåndsbetalinger ang dette osv osv.

Redigert 11.01.2019 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Wonderboy
11.01.2019 kl 19:48 15365

Noen meninger!!!! spør du om Spanjolen - da svarer jeg deg bare "Godt skrevet Spanjolen!!!!!" Har selv holdt på med kjøp og salg i REC helt "siden nitten pil og bue"
Og takker for et godt innlegg.
Wonderboy
11.01.2019 kl 19:53 15371

Sashaa, enig i din vurdering.

Jeg tar ikke en Xxxbear i REC nå lengre, for å si det på den måten - den tiden er over i det korte bildet - slik jeg ser det. Men hvem vet hvor haren hopper. Det er fortsatt mye "saft" i REC som skal presset ut før det går riktig så galt for REC, hvis det da skjer.

God helg
Redigert 11.01.2019 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
spanjolen
11.01.2019 kl 20:19 15323

Wonderboy,

Vi må ikke være negative for da blir vi blokkert!!!

Falco, innlegget er mer for nye på forumet..
og ja Rec har klart seg bra siden oppstarten...lagt ned alt i Norge og Singapore.. Butte er det eneste de tjener penger på... batterier!!!! Alle skal vel inn på det markedet når det en gang skjer.. men ja Rec har allverdens av tid penger ut 2019 så ikke noe hast med å få ting på stell.

Redigert 11.01.2019 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 08:13 15432

Ok, skjønner at du mener du vil hjelpe de nye på forumet, men ser ikke helt vitsen.
Ser det mere som et innlegg om at du ønsker flere skal handle som du selv gjør.
Wonderboy
12.01.2019 kl 10:08 15363

kr 1,8,-!!! Spanjolen - du har gjort veldig mye galt når jeg leser du sitter med så høyt snitt. Du må trade i REC først da får du ned snittet - men hjeg ser du prøver da så det skal ha for. Lykke til fremover.

-------Spanjolen skrev dette -----------
"Har ingen forhåpninger på å tjene penger på denne innsatsen. Snittet på denne beholdningen er vel rundt 1.8kr... "
Wonderboy
12.01.2019 kl 10:10 15354

Spanjolen - nå tuller du vel - det er ingen som tror at admin blokkerer innlegg her inne. Hegnar media er profesjonelle og følger spillereglene.
spanjolen
12.01.2019 kl 11:09 15307

Wonderboy,

Den innsatsen er gammel og tap er dekket inn på trading:-)

Ellers var blokkering en spøk ja... bare for å understreke at man blir uglesett om man har andre meninger enn saueflokken:-)

God helg

Redigert 12.01.2019 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
spanjolen
12.01.2019 kl 11:14 15288

Falco,
Håper for all del ikke at alle handler som meg:-) Helst i motfase takk!

Redigert 12.01.2019 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
MorganKane
12.01.2019 kl 12:37 15206

Dette er helt greit, Spanjolen. Bra å ta gevinst enkelte ganger, spesielt hvis aksjen har gått et stykke uten nyheter. Men dette er feil tid å trade på. Verdien på Rec vil øke frem til fredag. Eneste er hvis det skjer noe negativt i forhold til USA-Kina samtalene. Det tror jeg ikke siden vi akkurat har hatt samtaler og det vil ta litt tid før samtalene videreføres. Tekniske signaler er generelt sett viktig, men når det nærmer seg resultater eller andre nyheter man vet kommer på spesifikke datoer må man forholde seg til det fundamentale. Spesielt for aksjer som ikke tjener penger ennå og dermed er relativt lette å manipulere. Fundamentalt er det helt fantastisk hvis tariffen blir borte den 20 januar. Du har ingen anelse om hvor mye det betyr å ha markedstilgang. Game changer er ikke engang forbokstaven for en bedrift i REC sin situasjon. At polyprisene er såpass lave nå er selvfølgelig et skår i gleden, men jeg tror polysilprisen vil styrke se på relativt kort sikt. Dette pga mer forutsigbarhet etter 20 januar, samt fortsatt sterk vekst i solar. Uansett, med de siste effektiviseringstiltak hos Rec i boks så vil nok full produksjon gi produksjonskostnader ned mot 8 dollar per kg, dermed vil de tjene penger bare de får tilgang til det kinesiske markedet. Selv med dagens priser. I tillegg kommer butte som allerede er en pengemaskin.

Så hvis du har trua på at tariffen opphører den 20 januar, så kjøp. Kjøp det du har råd til å tape. Hvis du ikke har trua, så hold deg unna. Jeg mener at med en pris på godt under krona så er gevinst/risiko svært attraktiv.
Redigert 12.01.2019 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
spanjolen
12.01.2019 kl 13:37 15147

MK,
Vil gjerne at alle kjøper med begge hendene.
Jeg trader for å få en grei avkastning ikke for å få lottogevinst..
er long i noen olje relaterte selskaper som jeg har kjennskap til gjennom arbeid. Noen av disse gir også utbytte.

Om alt skulle gå riktig vei for Rec er det aldri for sent å gå inn igjen long, for har selskapet livets rett og sunn inntjening vil den lange trenden gi den avkastningen man trenger på årsbasis.. så lenge papirene på kistebunnen gir negativ avkastning år etter år er det feil strategi spør du meg!!!

Risk/reward for meg er fortsatt for stor for en ny long plassering.. men for trading er den faktisk bra:/)

Friskmeldt kan man si Rec er når MA200 passerer 1.2 og kurs etablert over 1.5!!

Men du har rett ang. Forhandlingene. Slår dette ut med at tollen forsvinner går nok Rec som en kule i det korte bildet..

Redigert 12.01.2019 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
MorganKane
12.01.2019 kl 15:35 15063

Spanjolen,

Å investere i bedrifter som ikke tjener penger er selvfølgelig i utgangspunktet 'høyrisiko-sport' og det er naturlig at det er stor variasjon i aksjekursen avhengig av troen på fremtiden. En slik aksje kan også dermed 'manipuleres' mer og i det korte bildet er det lite man kan gjøre hvis så skjer. Da er det selvfølgelig greit å være kortsiktig selv.

Nå er imidlertid saken den at i løpet av en uke vil det bli tatt en avgjørelse om tariffen på polysil skal fortsette eller ikke. Det er en så viktig hendelse som kan bety vinn eller forsvinn for ML ((hvis man ser bort ifra de spennende, men dog mer usikre, alternative livsveiene nnenfor batteriutvikling etc) Alle signaler jeg ser, spesielt de siste dagene, tilsier at tariffen vil heves. For eksempel, det ble for ca en måned siden avtalt at ingen nye tariffer skal innføres de neste 90 dagene (og siden dagens tariff er tidsbegrenset og går ut 19 januar så må en ny tariff innføres hvis den skal 'forlenges'). Videre var siste møtet for noen dager siden mellom stormaktene svært positivt, noe som skulle tilsi at det ikke er noen akkutt fare for knute på tråden den neste uka. Og til slutt og kanskje viktigst er polysilmarkedets reaksjon de siste ukene etterhvert som vi nærmer oss deadline; til tross for at både panelprisene har gått opp i det siste og alle nyere prognoser for antall GW innstallert i 2019 (og q4 2018 for den del) slår alle eldre prognoser så det durer, så har polysilprisene i Kina gått ned. Det forteller meg at markedet regner med at amerikanske polysil produsenter vil få tilgang til markedet hvert øyeblikk og dermed øke tilbudet. Et økt tilbud er nå allerede priset inn.

Sjansene for at det er dette som kommer til å skje er, i mine øyne, svært stor. Og vil ha svært stor betydning for recs muligheter for å tjene penger i fremtiden. Kort fortalt; Dette gjenspeiles ikke i det hele tatt i dagens aksjekurs. Jeg mener derfor at risk/reward er svært attraktiv (så lenge vi er under krona og ingen negative nyheter kommer før den 19. januar)...
Redigert 12.01.2019 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
spanjolen
12.01.2019 kl 16:14 15003

MK,
Hadde det vært så stor sannsynlighet for at alle parametre skal gå Rec sin vei så hadde ikke kursen ligget under krona.

Men ja håper du har rett og markedet feil.

Da vil vi få årets short skvis fra den 19:-)

Om kursen stiger 10-15% frem til den 19. Da har markedet fått kunnskap om resultatet..
Det gir oss da en pekepinn.

Lykke til alle Rec’ere til uken
Redigert 12.01.2019 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 17:28 14910

Rec tjener penger, de. No problems.....
Wonderboy
13.01.2019 kl 09:19 14626

Spanjolen: det går nok bra med Rec - både med tradere - shortere - og de håpefulle som sitter i lang tid fast i aksjen.
spanjolen
13.01.2019 kl 16:25 14448

Bra!!
nemi's
13.01.2019 kl 17:13 14389

For noen tullekommentarer, og for en dustegjeng!

Her sitter dere med kuken i klemme, og girer hverandre opp med at bare hold ut ei uke til, så er all smerte glemt. Som om dere skjønner et kvekk av polysil industrien dere har investert i, eller at REC-kursen påvirkes et spøtt av dere skriver eller gjør.

Som samvittighetsfull, og dessuten voksen REC-aksjonær har jeg gjort det til en oppgave her på HO å opplyse dere håpløse dagdrømmere om situasjonen i industrien og dette selskapet som betaler 11.5% rente til obligasjonseierne for å kunne drive butikken videre fra dag til dag. Så det gjør jeg også i dag:

Denne uka kom det to nyheter. Den ene var at JUM sa han ikke tør spå om solar blir del av en avtale, men at han ser Trump og kineserne har insentiver for å få til en handelsavtale i 2019. Så spør dere selv hvorfor ikke JUM eller noen andre i all verdens fagpresse en gang nevner, og enda mindre drøfter MOFCOM og endrede antidumpingstariffer. Hæ?

Den andre nyheten vedrører polysil-prisene, nå på 9$kg i ROW. Og husk at REC produserer til ROW for 15$/kg.

"First, the new production lines' capacities have steadily ramped up, but old production lines' capacities have not completely phased out. Thus, product prices are expected to fall in the future. Second, overseas manufacturers lowered their product prices, in order to consume inventories. Overseas polysilicon price remained the same, ranging from 8.20 to 9.50 USD/KG."

https://www.energytrend.com/pricequotes/20190110-13059.html
Redigert 13.01.2019 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
mofi1
13.01.2019 kl 17:33 14380

Takk,, nemi’s for saksopplysningene :-)

Man hva tror du blir utfallet av straffetollsaken, betyr det at alt fortsetter som før etter 19. januar, siden vi intet hører? Eller er det bare slik, som i mange forhandlinger, at intet er klart før alt er klart?

Jeg lurer også på om du tror selskapet er på vei mot konkurs pga av de dårlige prisene, høye gjeldsrenter o.a.?
Redigert 13.01.2019 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
nemi's
13.01.2019 kl 18:30 14254

Mofi, du spør interessert og skal få et redelig svar ut fra også det jeg har å bidra med i farta.

FBR-salget i Q3-17 var 3396MT. i Q3-18 var det 658MT. Wafer-industrien i ROW utgjør ved årsskiftet 3% (ref. Energytrend 24/12). Det foreligger ingen analyser som tilsier økt wafer kapasitet for verken green- eller brownfield i ROW i 2019.

På ett år:
-ASP-indexprice er redusert med 2/5
-FBR-salget er redusert med 4/5
-ROW-wafer markedet er redusert med 5/6
-REC-kursen er redusert med (kun) 1/2

Semi-produksjon og -salg for Butte er guidet til 10-12MUSD i ebitda/Q i 2019.
ML er guidet til -10MUSD/Q fremover.

Totalt for company group, guidet -3-5MUSD/Q, guiding vel inne i Q4.

Prisene for solar polysil har falt > 10% Q3 -> Q4. Det er all grunn til å tro at ebitda blir i dårligste ende av intervallet, for Q4.

REC er selskapet med høyest synlig short-andel på OSE. Også denne uka. Som nær alle uker i alle år.

Brøkene ovenfor tilsier et betydelig fallpotensiale i REC-kursen. Og som ville vært forventet. Hvis ikke det allerede er priset inn forventninger om at REC får selge uten antidumpingstariffer til Kina, rimelig snart. For drøft rundt utfall 19/1 - les hovedtråden denne uka: https://forum.hegnar.no/thread/19137/view/0/1

Alle regner med at REC får markedstilgang til Kina som del av avtale med Kina. Uvisst til 19/1, men uansett som del av Trade Deal 1.0.

Trade deal 1.0 vil omfatte solar, eller fremtidig forventning om dette i 2019. Fordi energi og solar ikke er omstridt, men omfattende og komplekst. Vil ta tid. Noen altomfattende avtale 1.mars blir det ikke. Begge parter vil gi noe/mye, for å roe markedene, og forhandle videre i 2019 om IP og juridiske rettigheter for US selskaper i Kina.

Når det gjelder solar-virksomheten til REC, så vet markedet at REC får store utfordringer med å ta markedsandeler og drive lønnsomt (med lav ASP) i Kina. Og markedet vet også at en emisjon kan kreves for at ML skal kunne drives fremtidsrettet (mono) og til 50% utilization. En emisjon er høyst aktuell i 2019, med markedstilgang i Kina vel å merke! Og uavhengig av ev. skattekrav i år. Temaet "FBR fra ML til Kina" har vært drøftet en del her på HO siste måned, så du får ev. lese videre.

Neida, REC går slettes ikke konkurs! Uten markedstilgang for solar i Kina, blir det en annen historie for ML. Men la oss nå først se.

-----

Dere som ser REC og solar-polysil annerledes - flott om dere står frem og gir deres vurdering av hva REC-kursen på 0.65 egentlig reflekterer. Og hvorfor den ikke gir et reellt inntrykk av risiko og allerede priset forventning om snarlig markedstilgang for solar i Kina. Please!
Redigert 13.01.2019 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
mofi1
13.01.2019 kl 20:58 14105

Takk for et grundig svar!
spanjolen
13.01.2019 kl 22:03 14005

Gammelt nytt Nemi.

Kursen til Rec har gått nesten 16% siden slutten av desember. Ene og alene på håp om at tollen snart forsvinner. I mellomtiden faller Sil prisen og Rec taper penger på ML hver dag.

Du glemte vel også å nevne at Rec må betale ned på JV (Straffe rente og avdrag sidenes ikke klarte å oppfylle 49%)



Så har prøvd å si at å gå all inn i Rec nå er risikosport...




Redigert 13.01.2019 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Screc2018
13.01.2019 kl 22:07 13971

Butte er vurdert till 400 miljoner dollar , ca 4,5 miljarder nok.
Rec besitter en rad patent som Kinnaman må kjøpe. Ellers blir deres anlegg ikke tilpasset markedet.
Vidare tilsier tt interesse er stort før rek sitt produkt hos betterie tillverkare, hvor just Rec sitt produkt ?
Antagligen før de tilbyr renest silisium. Som tidligere nevnt lager bedriften silo alreden ett anodpakke som går att applicera på befintliga batterier. Vi trenger altså ikke vente lenge på dette markedet. Ordre bøkene til silo er fulle :)
Men eg er enig att tiden tikker , veldig snart må det inn penger i selskapet
Slettet bruker
13.01.2019 kl 22:43 13918

Fantastisk at dem holder 25% oppe hvis det går helt på raua som du antyder spanjolen.
Hva tilsa en kurs på 50 øre spanjolen? Tror selv du skjønte at den ikke ville være der lenge, 16% opp har ingenting med Kina å gjøre. Dette har med at flere har begynnt å kjøpe igjen etter at de solgte før nyttår Pga skattemessige forhold.

Anbefaler også som Randers at Nemi burde gå på sharewille og konfrontere med Anton der inne. Nemi har blitt parkert mange ganger av Anton før, nesten så det ble flaut en stund.Men det tør han vel ikke, isteden for slenger han med leppa her.
Redigert 13.01.2019 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2019 kl 22:55 13879

Screc, ingen kan påstå at du er en stor matematiker etter utregningen din. Ingen kan heller påstå at du er flink med fakta. Tror riktig pris for Butte er lik 1,2 milliard dollar. Prisen er altså 10 milliarder NOK.
spanjolen
13.01.2019 kl 22:56 13885

Falco,
Begynner å bli sent men jeg håper jo Rec skal bli friskmeldt men tiden begynner å løpe fra dem.

En kurs på 50 øre er vel omtrent det nivået en emi kurs idag ville ha ligget på desverre.
Slettet bruker
13.01.2019 kl 23:08 13855

Ingen sier vel at det er gull og grønne skoger akkurat nå spanjolen. Men Rec har klart seg fint gjennom en vinternatt før selv om dommedags profetene har skreket her på hegnar forum.

Gi meg gjerne Emi på 50 øre selv om jeg ikke har trua på det, da selger jeg alt annet i porteføljen og fyller opp yttterligere.
Sov godt?
Slettet bruker
13.01.2019 kl 23:22 13807

Husker tilbake på Rec Group markedet priset hele selskapet for 1,2 mrd kroner. Så skilte man ut REC Solar og selskapet ble solgt til Bluestar for 640 MUSD.
Markedet ble tatt skikkelig på senga bokstavelig talt.


Markedet har ikke lært særlig mye siden det sist gang priset REC Group lavt
Redigert 13.01.2019 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Screc2018
14.01.2019 kl 01:29 13695

Flinke i matematikk ? De kostet kanskje 10 miljarder att bygga, men 4,5 miljarder er hva markedet byr idag. De har ikke mye med matematikk att gjøre. Det er fakta. 4,5 miljarder betyder likevel 1.8 nok / aksje.
Sa2ri
14.01.2019 kl 07:23 13555

@Screc2018:

Det "indikative budet" på Butte (som ble lagt til grunn i forbindelse med etableringen av BOND2023) var 330 MUSD, ikke 400 MUSD som du hevder.
Screc2018
14.01.2019 kl 08:47 13399

Ok, legg till jet flyet, så er vi ett godt stykke over, og så Moses lake som altså er vurdert til null. Ikke de merkelig da ?