Hardanger Bestikk blir Gouangzhou spisepinner?

Slettet bruker
KINA 11.01.2019 kl 23:53 695

https://www.nrk.no/hordaland/i-60-ar-har-de-laget-bestikk-i-hardanger.-na-flyttes-produksjonen-utenlands.-1.14377555
I 60 år har de laget bestikk i Hardanger. Nå flyttes produksjonen utenlands.
Ansatte ved Hardanger Bestikk ble fredag informert om at produksjonen flyttes til utlandet.

– Det er ikke bestemt hvor produksjonen skal flyttes til, sier Leikvoll.
– Vi har sett visse tall som viser at de 50 norske ansatte vi har hadde gitt oss en fabrikk i Kina med cirka 3.500 ansatte, så det er det vi konkurrer mot. Men vi har ikke lyst til det. Vi har lyst til å føre tradisjonen videre, sa han i Norge Nå i oktober.
Redigert 11.01.2019 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 00:02 693

Norske arbeidere har saget over greinen de sitter på i mange år med lønnskravene sine. Fabrikkeiere har advart mot dette i like mange år, men LO og pampene i AP har klart sagt at dette er løgn, hvem fikk rett????
Slettet bruker
12.01.2019 kl 00:05 691

Men hvordan skal du få betalt bompenger, spritavgift islamsk råd og flyseteavgift uten altfor høy lønn?
Fjordgubben
12.01.2019 kl 00:06 690

Tragisk, det er muligens ikke noen vei utenom.

Uansett, påstanden om at 50 ansatte i Norge koster like mye som en fabrikk med 3500 ansatte i Kina er helt feil. Jeg har oppholdt meg i Kina i flere omganger, og en ting må man ha klinkende klart når det gjelder Kina er at de lyver og jukser akkurat slik det passer dem. Svindel er noe som sitter i ryggraden, og er ikke forbundet med skam slik som i Europa.

Så tror nok det tallet 3500 er «en smule», overdrevet. Dersom Hardanger Bestikk skal begynne å produsere i Kina vil de etterhvert oppdage at kostnadene ikke blir så lave som det virker som de tror.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 00:20 685

Trump som President for Vestlandet hadde aldri godtatt spisepinner fra kina.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 00:22 684

Hva i alle dager er det du skriver? Du har oppholdt deg i Kina, men hva har du gjort der? På ferietur?

Kina er større enn du kan fatte, og med en så ulik befolkningsgruppe som det er i Kina, så kan du sammenligne det med norske og afrikanske arbeidere i samme skålen. At man lures i Xinjiang der man har en muslimsk befolkning som mer eller mindre kan stamme fra et annet lureland, Tyrkia det forstår jeg, men å skrive hva du skriver er en blank løgn hva gjelder mange kinesere. At man finner noen lommetyver blant fattige barn i Kina er helt ok, med ingen vold er dette å foretrekke.

Hvordan kan jeg si det, jeg kjenner Kina like godt som du kjenner Norge. Jeg har ikke oppholdt meg der, jeg har bodd der, jobbet der i flere provinser, og blitt kjent med noen av de mest fantastiske mennesker som finnes i denne verden. Kina består ikke bare av storbyer men mest av bondeland og de mest gjestfrie bøndene og fjellfolk i verden.
Fjordgubben
12.01.2019 kl 01:19 680

Sant det, men kineserne er kjent for å svindle dersom man kan svindle. Har oppholdt med i Shenzhen og Shanghai, som du sier er Kina stort og differensiert, en det er et faktum at det er lett å bli lurt i Kina, de som forsøkt å gjøre business der vet om dette. Han jeg jobbet for drev med utvikling av produksjonsmaskiner for produksjon av bl.a ris og måtte etter ti år i Kina gi opp, kineserne rappet hans patenter og det var null og nix han kunne gjøre med dette fordi kinesiske myndigheter driter i utlendinger.

Selv ble jeg bl.a møkk lei den evinnelige prutingen, sikkert topp for folk som liker å kaste bort tiden. Klart Kina har sine kvaliteter, men jeg fikk nok, og kommer nok aldri til å reise tilbake.
Redigert 12.01.2019 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 01:23 677

kineserne ja, de kineserne

https://www.theguardian.com/world/2019/jan/11/if-you-enter-a-camp-you-never-come-out-inside-chinas-war-on-islam
The Luopu County No 1 Vocational Skills Training Centre is hard to miss. It emerges suddenly, a huge campus towering over hectares of farmland.

Outside the compound, surrounded by tall white concrete walls lined with barbed wire and surveillance cameras, a police car patrols while several guards carrying long batons stand watch. The centre, which straddles a highway, is bigger than most of the surrounding villages – about 170,000sq metres. A banner on one building says: “Safeguard ethnic unity.”

Half a dozen people stand on the roadside, staring at the buildings. No one is willing to say exactly what this prison-like facility is or why they are waiting on its perimeter.
...
They are reluctant to talk because the building is not a formal prison or university, but an internment camp where Muslim minorities, mainly Uighurs, are sent against their will and without trial for months or even years.

Researchers and residents say southern Xinjiang, where the Luopu County No 1 Vocational Skills Training Centre is located, has borne the brunt of the government’s crackdown on Muslims because of its density of Uighurs and distance from major cities.
Redigert 12.01.2019 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 01:52 671

Her i Norge har vi gjennom historien vært kjent for å svindle selv. Nevner heste-salg, markeder osv. nye innvandrerbutikker. Gammel utgått mat, ulovlig importert, fryst igjen og solgt som kvalitets-mat på spisesteder i Oslo og de andre store byene. Nesten alle steder vi reiser på ferie, blir nordmenn svindlet fordi vi er enfoldige og dumme. "fordi kinesiske myndigheter driter i utlendinger" dette gjør norske myndigheter også, med de er verre enn kinesiske, for her dreper de, voldtar og ødelegger mennesker, men i Kina ville slike blitt skutt.

Hva gjelder patenttyveri, det finnes over hele verden, Japan bygget seg opp på denne måten. Hadde vestlige firma tatt vare på sine hemmeligheter og ikke oppført seg som bondegutter når de er på nett, ville mye vært stoppet. Shenzhen har jeg vært i mange ganger, til og med når det var storflom og mennesker druknet. Jeg satt fast som spikret i 14 timer i buss med vann langt opp på bussen. Har faktisk bodd i Guangdong og fartet over alt der. Bare man kom seg ut fra Guangzhou, og ut på bygda, da fikk man opplevelser man aldri glemmer. Svømme i krystallklart vann oppe i fjellene, møte smil over alt, og spesielt fra gamle mennesker som elsket at utlendinger satte pris på landet deres. 中国是一个很好的国家

Slettet bruker
12.01.2019 kl 08:53 648

Death by a thousand cuts er jo opprinnelig en eldgammel kinesisk tradisjon, hvor man torturerte offeret til døde ved å påføre det tusen små kutt. Kina sluttet med praksisen i 1905.

I dag utfører det norske regimet tilsvarende tortur mot det private næringslivet. Death by a thousand forskrifter and avgifter.

https://www.nrk.no/okonomi/fredriksen_-blir-syk-av-norge-1.7261408
balder72
12.01.2019 kl 08:59 645

Det er konsekvensen av politikken som føres i Norge. Staten med sine avgifter har ført Norge til verdens høykostland nummer 1 . Norge uten olje vil kollapse i fremtiden. Høy innvandring og nedlagt industri vil om 100 år føre til at den norske velferden kollapser.
Redigert 12.01.2019 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 09:10 640

Systemet straffer arbeid og sparing, og belønner latskap og sløsing.

Alle burde skjønne at dette går til h...... det er bare et tidsspørsmål. Selv med oljepengene.

PS: Fredriksen var smart som flyktet i 2010. Det har bare blitt verre, og dagens regjering er den verste jeg har opplevd hittil. Det er jaggu litt av en «Hoire» regjering det gett.
Redigert 12.01.2019 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
kokkohill
12.01.2019 kl 09:30 631

De er kansje litt sent ute med flytting til utlandet. Det er flere bedrifter som er på vei hjem til Norge for det vart ikke billig der ute.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 10:42 622

Regnskapstallene til Hardanger bestikk. Noe gikk galt i 2017 som er siste tilgjengelige regnskapsår.

https://www.regnskapstall.no/regnskapstall-for-hardanger-bestikk-100164966S4?view=full