Jan Ludde Andreassen - Den gærne professoren var gjest på HO.

Hammers
HAMMER 12.01.2019 kl 01:57 3949

Den HERLIGE, men akk så korrekte "gærningen" som mener det motsatte av alle andre var i dag gjest på HO.

Lenge siden SIST jeg så ham, og han har HELT KLART ikke vært hos frisøren siden!
Ja, måtte le litt for meg selv da han ristet på manken!
Uansett hva han har PÅ hodet; det som kommer UT av det bør man absolutt legge merke til.
En lystig samtale mellom Professoren, Hegnar og Haugen - på alle måter!

https://www.hegnar.no/TV/video/11df0ddd-00080348-753d4b26-2rQv-copy

Hilsen Hammers
Redigert 12.01.2019 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
12.01.2019 kl 02:00 3942

Hva fikk du selv ut av å høre på dette ? Tenker da faglig sett.
Hartepool
12.01.2019 kl 08:38 3841

Jeg tenker at slike makroøkonomer har en funksjon, levere velfunderte og godt underbygde framskrivninger av økonomien , slik at deres kunder kan dra nytte av dette i sin planlegging....en planlegging som er uhyre viktig for enkeltmennesker, bedrifter og samfunn !
Jeg konstaterer at denne makroøkonomen fra Eika har en mulig second agenda....markedsføre seg selv som en kontrarian economist.
Alltid et standpunkt som avviker...er dette faglig fundert, eller det for å få oppmerksomhet?
Er det dette kundene betaler for ?
Eika- sammenslutningen består av en rekke sparebanker.
Det er uhyre viktig for disse å ha de beste råd på boligprisutviklingen , der en nemlig hovedvekten av kundene.
For 2018:hadde denne Andreassen den klareste oppfatning om det sterkeste boligprisfall av alle «sentrale» makroøkonomer .
Han bommet desidert mest....
Er det spåmenn man ønsker i Eika, er slike spådommer som er svakt faglig fundert , noe den totale bommen viser, ønskelig for oss Eika-Kunder ?
Jeg som solgte to boliger i 2018 er svært misfornøyd med fyren og alle hans viderverdige spådommer.
Redigert 12.01.2019 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 11:04 3729

Når fikk Ludvik fra Flåklypa rett sist?
Frodon
12.01.2019 kl 12:01 3659

Når var sist gang en "ekspert" på boligmarkedet traff på noe som helst?
Slettet bruker
12.01.2019 kl 13:15 3580

Han er jo kronisk pessimist. Siden jeg har abonnert på FA siden 2010 har han alltid vert bearish på det meste. Det meste har gått opp.

Han minner meg om den bearish karen i flåklypa som også har mye manke, og sier «det er fali det»
omans
12.01.2019 kl 13:20 3565

Pussig at det for det meste er "klovner" som får sjefsjobber finansinstitusjoner, Herman og Ludvik er to eksempler, samtidig fortsetter klovneriet i media.
Ludvik var jo gjest i Urix også denne uken der han snakket om slowdown/oppbremsning, og at når økonomer som han og andre spådde oppbremsning i verdens økonomi så gikk det som regel verre enn de så for seg først.

Hun korrespondenten (Tove Bjørgås) som var der sjønte jo faktisk mer en Luddis, iom hun poengterte at Trump nå var i sitt tredje år, og at det var viktig for ham å oppnå fortsatt vekst eller noe... Ludvik er mer en sentiment-synser, og prøver å finne forklaringer i nuet, og at når noe kan gå galt så vil det som regel gjøre det...

FInnes det altså ikke bedre folk å profilere for mediene nå til dags?
Redigert 12.01.2019 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.01.2019 kl 13:23 3558

Hehe, enig i det ;) Jeg synes han er en artig skrue som er flink til å vise at det finnes et større verdens bilde som er greit å ha tenkt på. I mine øyne bommer analytikere og eksperter oftere enn de treffer og de har det som yrke. De beste analytikerne treffer på 6 av 10 tips, hva med de dårligste analytikerne? Hadde du beholdt jobben hvis du kjørte 6 av 10 skip på land? ;);)
Redigert 12.01.2019 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 13:25 3549

makroøkonomi er det kun folk i dress og blankpolerte sko som bruker. Eller rettere sagt, folk som aldri har klart å skape noe på egenhånd.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 13:27 3551

Hehe, tror jeg hadde fått landjobb på havari nr 2 ?

Når man ser tilbake til hva analytikerne og ekspertene sa fra smellen 10.okt til nyttår, så gremmes man. Jeg tok en titt i digitalversjonene på finansavisen, og jeg vet godt nå hvem man skal lytte til, og enda viktigere hvem som snur kappa etter vinden og snakket basert på hvilken retning ting går på børsen.

Uten å nevne navn spådde en kjent rakett mann ose i 1000,- poeng i høst. 2 mnd etterpå er han bearish som faen, og snakker om suchers rally. Tipper pipen snart får en annen låt, og at han ser OSE i 1100 poeng før det snur.
Jæims Bånn
12.01.2019 kl 16:18 3453

Er jo smått utrolig at de får såpass oppmerksomhet med så lav treffprosent. Det er INGEN som vet hvor ting går. Bare se på hva ekspertene har sagt om oljeprisen i løpet av 2018..
Tror faktisk de som jobber i oljebransjen og investerer mye i eiendom har mye bedre følelse enn de nevnte herrer.
Ordtaket "følg pengene" treffer langt bedre..

Argumentene deres er verdt å lytte til,men kursmål og prisutvikling setter jeg minst like godt selv.

De som gikk all in i september på aksjer med bakgrunn i Hermanrud og fantasier om stabil oljepris rundt 90$ kan bare klage på seg selv.
Jeg blir veldig overrasket om olja beveger seg mer enn 20$ opp og ned fra 65 som trigger eller bremser shaleoljeproduksjon og verdensfreden.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 17:16 3392

Når det gjelder Jan Ludde Andreassen så har han i forhold til mange av de andre ekspertene stor underholdningsverdi.
Lurer på hvor han står politisk? Det er sprekt å forslå NOK 500 000.- på pensjonsparekontoen til alle fødende.
Egentlig er det jo mannediskriminerende, hvorfor skal ikke vi menn få en del av pengene? Det er jo tross alt vi som sår frøet.!!
Slettet bruker
12.01.2019 kl 17:54 3367

Bare basert på hans manke, og utseende, vil jeg si at vi snakker om området rundt RØDT !
OZZY
12.01.2019 kl 18:06 3342

noe av grunnen til at etniske norske damer og men får mange barn er jo utgifter der og da når ungene er små. å få penger når du går av med pensjon helst når du er 75 år gjelper lite. forslag til løsning:
1 barn == barnetrygd som nå
2 barn == 2 ganger barnetrygden
3 barn == 6 ganger barnetrygden
4 barn == 2 ganger barnetrygden
5 barn == 2 ganger barnetrygden
6 barn == barnetrygd som nå for 1 barn

slik får etniske norske foreldre til å få flere barn.

ps: er denne Andeassen figuren virkelig professor ? JA da er jeg Kong Olav
Redigert 12.01.2019 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 18:24 3309

Skulle jeg vurdere å kjøpe bolig som krever lån , ville jeg søkt råd i banken.
Min bank er en Eika- bank.
Dersom de benytter Andreassens råd ville det blitt at renten skulle ned.... det betyr billigere lån og jeg ville kanskje lånt litt mer en behovet....fasit renten steg, dårlig råd fra Eika.
Boligprisen skal ned, jeg ville da vente med boligkjøp....fasit , bolig steg litt .....dårlig råd dersom jeg avsto fra å kjøpe.
Det er dette en bankrådgiver skal ha full skjerpings på !
Ikke som Andreassen , en rekke tullete uttalelser om absolutt alle temaer for å få et oppslag, barnefødsler, innvandring ...you name it.....Andreassen har en mening om det.
Og viktigst av alt for kundene , rente og boligpriser , der skal man absolutt ikke komme med de mest outrerte spådommene , det er direkte uansvarlig.
Tilsist : ingen av Eika-bankene driver med aksjer , hvorfor skal deres ansikt utad (?) ha meninger om aksjemarkedet ?
Var jeg Eikadiretør ville jeg bet fyren holde seg til å mene noe som var viktig for kundenes lommebok, det er det han visstnok er betalt rundelig for !
Redigert 12.01.2019 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
omans
12.01.2019 kl 18:31 3305

Poenget er at han ikke jobber i underholdningsbransjen.
Av og til henter de inn også Jens Ulltveit Moe, han har jo bare kjørt seg fast i tapsprosjekter i over ett 10-år.
Men han gjorde det kanskje bra i ungdommen...

Poenget til sist er at de såkalte riks økonomene som samtidig må være underholdende ikke har mer peil enn en normal oppegående borger.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 18:46 3275

Har han 10 mill i lønn ?
Isåfall en astronaut.
Slettet bruker
12.01.2019 kl 18:48 3271

Ulltveiten er jo et kapittel for seg selv.
Tap i Noreco 1,3 milliarder
Tap i Brasil 1,5 milliarder
Tap på REC (?)
Tap på resten(?)
Er fyren fremdeles « milliardær» ?
....men det er hans egne penger og hans egne klovnerier .
Jan Ludvig Andreassen er betalt av noen...ikke for å vise trynet sitt i tide og utide, men for å analysere og være kundestøtte når viktige beslutninger skal tas !
Redigert 12.01.2019 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.01.2019 kl 21:42 3148

- Jan Ludde har lenge (flere år) hatt rett ang renta - og sammenhengende mot resten av Europa.
- Når lånegiverne sier du nå bør binde renta (til høyere) sier Professoren - "Slapp av". Den KAN IKKE stige.....pga...!
- Faglig svært dyktig! Den dyktigste?
- At han ikke tjener nok til å ta seg råd til frisørtime er en sak for ledelsen i Eika. Det er DE som bestemmer hans lønn......tror jeg!

Hilsen Hammers.......som liker disse fornuftige, avslappende og laid back bloggene hans.......http://jansblogg.eika.no/
Redigert 12.01.2019 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
12.01.2019 kl 23:46 3079

Hvor mange andre enn ham spådde at boligprisene skulle kraftig opp under den lille dippen i 2013? Husker krakkforien på HO-forumet iallefall
Norwege
12.01.2019 kl 23:59 3057

Ikke no feil på sveisen til Ludde. Befriende at ikke alle har «investorsveis».
ketle homeowner
13.01.2019 kl 00:08 3037

Enig. Sveisen er mer enn grei nok. Synes ellers han er vel generell, og at det ofte er lite konkret det han kommer med.
Hammers
13.01.2019 kl 00:48 2990

Enig.....?
Og veldig fint at ikke alle har "jappespråk"......som denne Kristian Tunaal i DNM......som presenterte ukesporteføljene.
Forferdelig å høre på - så Muteknappen ble alltid benyttet da han satte i gang med å elske å høre sin egen jappestemme.
Han som NÅ har overtatt er behagelig å lytte til.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
13.01.2019 kl 01:42 2953

Skjønner ikke at de gidder å uttale seg

Trykker sentralbankene penger og manipulerer ned rentene stiger alt som båtene i havnen. Når de stopper går det ned

Problemet nå er at det er for mye gjeld over alt og demografi som vil gi pensjonssystemene store utfordringer

Utover det er det ikke så mye å prate om
omans
10.02.2019 kl 00:38 2419

Da er det på han igjen:
https://e24.no/makro-og-politikk/renter/sjefoekonom-europa-har-blitt-det-nye-japan/24555688

Har vel ennå til gode å høre han uttale seg optimistisk til noe.

Hammers
10.02.2019 kl 01:02 2402

Vanskelig å uttale seg optimistisk dersom det ikke er noe optimistisk å komme med!
Ludde har spart en rekke husholdninger for 1000-vis av kroner med sitt syn!

Banker har ANBEFALT dyr binding og tjent godt på det.
Vi som leser Ludde's kloke ord bare LER av sentralbanksjefen når han varsler kommende renteøkning -
eller banker som anbefaler binding for egen vinnings skyld!

Hilsen Hammers.......som foretrekker "lurvete" professorer framfor striglede "JAPPER" (ref din link).
omans
10.02.2019 kl 08:26 2280

En trenger ikke være sjeføkonom for å fortelle folk at de skal putte penger i madrassen.
Da kan du flytte til fjells og bo i huler, som hulemannen og samtidig la det stå en arv på "høyrentekonto".

Men så er det nok slik at de fleste som har litt snev av interesse for økonomi, også er anlagt med et ønske å se muligheter og muligheter for profitt.
Da må en se mulighetene som er der, ikke bare begrensningene.

Å unngå tap er fint, men mulighetene for bedre velstand er alltid til stede om man ser opportunistisk på verden og benytter seg av enhver sjanse for profit-run.

There is always a bull market somewhere.
Slettet bruker
10.02.2019 kl 09:21 2220

La oss nå ikke under vurdere hule boerne. Det kan være mange oppe gående hule boere som ikke vi vet om.
Slettet bruker
10.02.2019 kl 09:28 2201

Det må da være 100 ganger bedre å høre på han enn eks Harald Magnus Andreassen og han sine spådommer vedrørende boligpriser , renter og aksjer
I likhet med deg så liker jeg han og det med sveisen ha ha ha
Redigert 10.02.2019 kl 09:30 Du må logge inn for å svare