Kværnerbyen - selge, leie ut og bo

fattigstakkar
12.01.2019 kl 13:31 4713

Overtar snart en to-roms leilighet i Kværnerbyen, som jeg må bestemme meg hva jeg skal gjøre med. Ganske lave priser på det som selges nå, så de som kjøpte prosjektert bolig der i 2017 og 2018 kjøpte katta i sekken. Selv kjøpte jeg våren 2016 så det blir nok en liten gevinst uansett, om jeg selger. Tilsvarende prosjekterte leiligheter som fortsatt er til salgs hos OBOS prises 700.000 høyere enn det jeg forventer å få, så skjønner ikke annet enn at de må sette ned prisene for å bli kvitt dem.

Vurderer om jeg skal beholde den og bruke den som pendleleilighet når jeg sannsynligvis flytter ut av Oslo om et par år, men da er jeg avhengig av å kunne leie den ut fram til det. Er det noen som har erfaring med om det gis tillatelse til utleie når man senere skal bo der selv?

Og er det noen som bor i området som kan si noe om bomiljøet der? Har det begynt å bli en levende bydel eller er det fortsatt mest en byggeplass?
Redigert 20.01.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
zedyz
12.01.2019 kl 13:43 4695

Hei! Jeg leide en leilighet der i 8 etg (10 etg fra -2 som var bakkenivå) i tidsrommet august 2016 til august 2017, så kan kanskje si noe om bomiljøet. Leilighetene i seg selv er freshe og nye, men vi hadde mye problemer med meget dårlig ventilasjon, samt fliser på badet som sprakk. Det er i tillegg mye rart som skjer der, som f.eks stor grad av innbrudd i boder, søppel/store objekter som bare blir satt i gang/søppelrom i håp om at noen andre tar ansvar, innbrudd i postkasser, og generelt mye hærverk på diverse fasiliteter i uteområdene. OBOS solgte inn Kværnerbyen som et sted der det skulle bli et pulserende byliv, med mange butikker etc - dette skjedde aldri. Det eneste av butikker som er der, er en KIWI, en blomsterhandel og en liten kafe (Kan være det har kommet noe mer siden sist jeg bodde der). Alt annet er bare showrooms etc for random bedrifter (baderom, profilering etc). Vi hadde så klart mye byggebråk rundt oss, med sprenging etc fra morgen til kveld. Jeg gikk senest tur gjennom området sist uke, og det så ut som at det var en del bygging fortsatt. Sett bort i fra alt det negative, så er jo området for så vidt rolig og sentralt, men det ligger liksom nedi ei dump. Hadde ikke flyttet dit igjen hvis jeg fikk valget. I alle fall ikke slik tilstanden er der nå :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 17:17 4633

Ønsker deg lykke til fs. Noen enkle betraktninger....

Generelt tror jeg at 2019 blir et år med en prisstigning i Oslo på 3-5%. Mens mitt tips for 2020 er 10%. Så ut fra dette ville jeg beholdt leiligheten til våren 2020 .... og solgt da.

Kværnerbyen generelt synes jeg er et av de aller svakeste boligprosjektene i Oslo de siste 10 årene - dette er et område hvor det etter mitt skjønn rett og slet ikke burde blitt bygget boliger. Som gammel Gamlebyen gutt sto jeg ofte og ventet på bussen i nabolaget - på Dyvekes bro - utallige ganger på 1970 og 80-tallet. Surere vind får du ikke i Oslo området (smil). Kværnerbyen ligger i en dump - under en trafikkmaskin. Helt enig med tidligere innlegg om det. Jeg ville benyttet meg av det jeg tror blir et godt marked i 2020 og kvittet meg med boligen da. Alt får bedre priser i et presset marked - og det får særlig boliger med sentrale, men dårlige beliggenheter glede av. Når vi igjen får et selektivt marked etterhvert utover på 2020 tallet tror jeg Kværnerbyen vil slite. (Men bare synsing - jeg har heller ikke ikke noe svar....)
Redigert 20.01.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.01.2019 kl 20:01 4576

Kator,
Ikke veldig uenig når det gjelde vurderingen av Kværnerbyen. Var et spontankjøp kun basert på at jeg mente nyboligprisene var kunstig lave i mai 2016. Traff bra på timingen, men kunne nok med fordel valgt et annet prosjekt. Langt mer fornøyd med kjøpet på Rodeløkka rett i forkant hvor jeg nå bor. Er ikke så veldig bull på prisutviklingen de neste par årene, så heller mot å selge ved ferdigstillelse hvis ikke markedet er helt dødt da.
Redigert 20.01.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
mrpotato
12.01.2019 kl 20:53 4529

Kværnerbyen har en stor og fin Kiwi, treningssenter, apotek, søndagsåpen "kiosk"/grønnsakshandel, cafe, blomsterhandel etc. Et stort kontorbygg kommer snart også http://www.freserveien1.no/ og de jobber med å få inn legekontor https://www.finn.no/realestate/businessrent/ad.html?finnkode=58939744.

De prøvde seg nå nylig på høgskole rett ved inngangen til Kværnerbyen, det gikk ikke helt som planlagt med leietakeren som var interessert, men de jobber fortsatt med å omregulere og bygge om bygget til undervisning etc, så kan komme noe der i fremtiden.

Barnehager i umiddelbar nærhet for de som liker sånt. Personlig gjør jeg ikke det, men det er sikkert positivt.

Nærhet til Bjørvika, den nye Middelalderparken, Oslo S, sentrum generelt. Svartedalsparken etc. Bomiljø beskrives av mange som bor der som veldig godt. Selvfølgelig er det noe innbrudd osv der som alle andre steder.

Snart er det ikke mer bygging på Kværnerbyen, det eneste som muligens kommer er Enebakkveien 69 men dette er ikke å regne som Kværnerbyen. Isåfall blir mest sannsynlig Alnaelven åpnet litt opp igjen inn mot Kværnerbyen også noe som blir veldig fint. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=200705311

Det at Kværnerbyen er nedi en "dump" er helt riktig, men det gjør ikke så mye.
32 bussen på nedsiden, og 70, 34, 74 fra oversiden + noen nattbusser. Så gode kollektivtilbud men det kunne (og blir sikkert) bedre.

De fleste som trives på Kværnerbyen blir boende der. Men det er ikke for alle. Alt i alt har jeg tro på Kværnerbyen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
paneldata
12.01.2019 kl 21:05 4512

Kator, hvilke mekanismer tenker du gir + 10% i 2020?
Redigert 20.01.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2019 kl 21:33 4479

Vestkant.
Redigert 20.01.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare