Stadig flere vil bytte batteri med FC

MrPutter
NEL 12.01.2019 kl 13:45 6368

Stadig flere ønsker ikke lenger å bruke batterier til det grønne skiftet men som heller ser til H2 og Fuelcell. Dette fordi teknologi og råstoff til batteridrift per i dag har økende begrensninger

https://www.donaukurier.de/lokales/ingolstadt/Vorfahrt-fuer-die-Brennstoffzelle;art599,4044809?fbclid=IwAR1XGj9M9TuUxCB7GAG4IAdlSLd9QEEjFBvp6-wAZ_RJ8bOa-PozxN7tedI

MrPutter
Redigert 19.01.2021 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Crom
12.01.2019 kl 17:26 6179

Takk for interessant artikkel.

NEL bør stå godt plassert for det som ser ut til å komme. Imidlertid må NEL holde et høyt press på å forbedre sine produkter etterhvert som forskingen avdekker inovasjonsmuligheter som kan gi enda mer ressurseffektive elektrolysører. Det kan dukke opp mange konkurrenter, ettersom dette ser ut til å bli et enormt marked, og NEL må jobbe for å holde på førsteplassen i markedskonkurransen.
meocon
13.01.2019 kl 11:14 5856

Det er underlig at de ikke skjer tidligere.

FC er zero-emission, konservativ (som før), komfort, avslappende (minst angst), samvittighetsfull, god samfunnssikkerhet og ikke minst økonomisk lønnsomt for hele samfunn.

Det er mulig at utgift for FC er noe større enn for batteries per idag.
Likevel betaler folk gjerne litt mer for et behagelig liv, for felles samufnnssikkerhet! Stortsett gjør vi det, ikke sant !.
Dino
13.01.2019 kl 11:32 5790

Håper og tror at prisen kommer ned og blir konkurransedyktig med diesel og bensin. Når det skjer burde utviklingen av FC markedet rase av gårde. Skal bli interessant å se hva som skjer med oljemarkedet da. De landene som ikke har egen oljeproduksjon eller eksport vil tjene masse på det og oljeeksporterende land tape ditto. Russland vil komme i kjempeproblemer da deres hovedinntektskilde reduseres betraktelig. Det er interessant og spekulere i hva som skjer politisk og samfunnsmessig om Hydrogen samfunnet utvikler seg slik vi aksjonærer håper.
Slettet bruker
13.01.2019 kl 13:04 5568

Takk for fin artikkel. Hydrogensamfunnet kommer dette året for fullt. Svært mange sektorer foretrekker H2. Nel jobber målrettet for å beholde sin lederposisjon. Selskapet leverer verdens største elektrolysere til Nikola. Dette er under oppføring og skal stå klart til påskeshowet hos Nikola. Slik jeg tolker dette oppsettet for Nikola som vil de to demostasjonene innholde 16 cluster. Dette innebærer 8 cluster pr stasjon som da produserer et rekordstort volum på 8 tonn fornybar H2 pr døgn pr H2 pumpe. Hver stasjon har Norne Securites estimert til å ha en fakturaverdi på kr 45 mill. + noen mill i service avtalen. Nel har sammen med Nikola utviklet et eget design med særpreg. Kun til Nikola. Dette blir den største kunden til Nel som kan generere milliarder i omsetning de neste 5 år.
Redigert 13.01.2019 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
nordnes
13.01.2019 kl 13:13 5540

Hvordan er muligheten for å bytte ut svære batteripakker med fuel cell i busser (som er i bruk). Hvis en buss er elektrisk (batteri) trenger ikke ombyggingen å bli så stor ? Er det noen som vet om det skjer ? og hvordan muligheten er for å bygge om ?
Redigert 13.01.2019 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
really
14.01.2019 kl 10:57 5221

Skal denne produksjonen være bærekraftig vil bare solcellene kreve et areal på 12 dekar eller ca 3 acres for hver stasjon. Det betyr i praksis at fyllestasjonene ikke kan ligge i de store byene. Greit nok for trucker, men for personbiler vil ikke det være særlig effektivt.
really
14.01.2019 kl 10:59 5199

Det varierer sikkert mellom forskjellige bussmodeller. Uansett bør en ikke tenke statisk her, overgangen til H2 vil uansett ta så lang tid at dette betyr lite.
really
14.01.2019 kl 11:37 5055

Det kommer sikkert kreative og gode løsninger mange steder, men skal en få en massiv overgang til H2 er slike løsninger knapt en parentes. Verden har et totalt oljeforbruk på 100 mill barrels om dagen og det produseres enorme mengder strøm med kull og gass og litt fra vannkraft, vindmøller, solenergi og atomkraftverk. Pluss energihus er ikke verdt å nevne som noe annet enn en kuriositet nå, selv om de kan være mulige lengre frem.

Det som betyr langt mer er all energien som forsvinner uten å bli brukt. Vindmøller og solceller som produserer mer enn nettet kan ta imot kan brukes til å lage hydrogen. Det samme kan varmt vann som slippes ut fra diverse anlegg. En kan tenke seg å samle gass fra søppelplasser og omdanne til H2. Eksemplene er mange.

Felles for dem er at de er spredt og mange av dem er ikke store. Utfordringen er hvordan utnytte dem på en økonomisk forsvarlig måte. Det krever analysekapasitet, helhetlig tenkning og lokal kreativitet, slik artikkelen peker på.

Nå jeg bruker solcellepaneler i eksemplet er det fordi det er den åpenbare løsningen om ikke andre løsninger finnes. og skulle en finne andre løsninger på 10 av Nikolas fyllestasjoner er det flott. Men hver av dem vil kreve analyse, engineering og gjennoimføring og da snakker vi ikke lenger om utrulling. Da blir hver stasjon et større prosjekt med tilhørende tidsbruk og økte investeringskostnader. Det kan igjen forsinke utrullingen og bli en risiko for Nikola og dermed NEL.
Slettet bruker
14.01.2019 kl 11:54 4988

Really
Du synes å mangle evner til å komentere Nel med ditt vell av usannheter !
Du på står at vann og vinn er en liten del av kraftproduksjonen , det er en ussel løgn!
Skjønner at du vil ha nel billigere , men å komme med usanngheter er et typisk tegn på en uhelbredelib beiser .
Du har allerede tapt med dine usannheter og et vell av ord uten mening.
really
14.01.2019 kl 12:19 4934

Usannheter?

I en undersøkelse i 2018 var 81% verdens energibehov dekket av fossil energi og 14% av fornybare kilder, se https://energiogklima.no/klimavakten/fossilavhengigheten/

Der fornybare ressurser har størst betydning er i el produksjonen der sol, vind og vann utgjør til sammen 25%, kull er 37% og gass 23%.

Så dine bombastiske, lett infantile utsagn faller vel på sin egen urimelighet?
Redigert 14.01.2019 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Luna
14.01.2019 kl 12:43 4880

Når det gjelder bilmodeller hører vi mye om lastebiler og virkelig tunge trucks, i tillegg til personbiler som Nexo. Det jeg savner er mellomsegmentet. Hva skal man kjøpe hvis man ønsker en miljøvennlig bil som også har lang rekkevidde og kan trekke tilhenger og frakte noen høyballer i baggasjerommet? Når kommer de miljøvennlige bilene som kan overta for Land Rover eller andre biler med skikkelig trekkraft og god plass baki?
Eller en hvilken som helst bil som går på El eller Hydrogen som iallefall kommer med hengerfeste. Jeg ble skuffet over at Nexo ikke kom med hengerfeste.
Slettet bruker
14.01.2019 kl 13:24 4764

Har det nådd inn hos deg at fosil energi reduseres kraftig og fases ut , mens fornybar energi er omtrent urørt !
Hydrogen i H2O står for over 80 % av all energi på jorden der vann , vind , ,bølge og solkraft er holdt utenom.
De fire største energibærerne Hydrogen , sol ,
Vind og bølgekraft utgjør opp mot 100% avall mulig utnyttbar energi på jorden og er nærmest u uttømmelig .
Forlat barnestadiget Really få bort bindet foran øynene og restart hønsehjernen og innse at du er på villspor.
Det er nå den fornybare energien er iferd med å realiseres , og det er tvingende nødvendig.
Derfor ser vi en hurtig markant ommlegging av utnyttbar energi på jorden tvinges til å realiseres , ellers vil planeten dø ut.
Det er aldrig for sent å snu.
Lykke til Really og velkommen inn i fornybar samfunnet , glem din gamle plattform , se realiteten og bli en vinner.
nordnes
14.01.2019 kl 13:59 4676

En kan spørre hvordan fremtiden blir når det gjelder solenergi ? Jeg tror den går fremover der solcellepaneler blir flere og bedre slik at vi kan utnytte mer av solenergien, uten at jeg har kunnskaper om solenergi. Men i pensum på videregående skole (NDLA) står det sitat;
«Solenergien som hvert år treffer norsk landjord, er faktisk nesten 1,3 ganger større enn energiforbruket i hele verden på ett år!Sånn sett er det ikke noen energikrise, verken her i landet eller andre steder på kloden. Problemet er at vi ikke er i stand til å utnytte mer enn noen små brøkdeler av solenergien. Solenergi kan derfor ikke forsyne et norsk bolighus med all nødvendig energi, men den kan være et viktig tilskudd.»

https://ndla.no/nb/node/8257?fag=7
JosefK
14.01.2019 kl 19:24 4454


Jeg vet ikke helt hva du mener med mellomsegmentet (det er mange mellom nikola og nexo).

Men Chevrolet lager en pick up som for tiden testes av det amerikanske forsvaret. Burde passe både til høyballer og slep. Med tid og stund kommer den sikkert i sivil versjon også.

Men jeg ville bli deprimert om det ikke dukket opp fler ting. Som en skikkelig kassebil a la hiAce. Til nå har jeg kun sett en ombygd kangoo. Litt puslete etter min smak.
really
15.01.2019 kl 09:45 3912

Du slår inn åpne dører, bjellegutt, men fortell meg gjerne noe jeg ikke vet fra før. I tillegg til en infantil tilnærming til diskusjonen kan du åpenbart ikke lese heller. Jeg ga deg litt statistikk på hva som var status i 2018, men sa ikke noe om fremtiden. Jeg opplever at du har investert det du kan i NEL og angriper blindt når jeg peker på en del utfordringer NEL og kanskje spesielt Nikola står ovenfor når de skal realisere sine gigantiske planer. Jeg sier ikke at de ikke er løsbare, men at de kan ta lengre tid og koste mer enn det de fleste er klar over.

Personlig har veg aksjer i NEL og har over 100% avkastning på NEL på under et år, så det lønner seg å følge med på dette selskapet som har store muligheter. Men vi er ikke tjent med å hausse et selskap blindt. Da kan de negative overraskelsene bli store og på sikt vil ikke selskapet ha mulighet for å lykkes. Og lykke er som kjent resultat minus forventning..
abroker
15.01.2019 kl 11:27 3799

En framifrå hausar som Puttern tar aldri med de fantastiske fremgangene som
ligger i nye batterier med flere ganger av dagens verdier? D R Over 200.000 El-biler i Noreg nå og trenden er økende.
Da er det nok riktig ¨å spørre > hvorfor så få H2 biler da? De er jo fine å se på?
abroker
15.01.2019 kl 11:35 3782

Når det gjelder energien og H2 som ligger låst i vann (H2O) molekylet?
Da bør man i samme stund spørre hvorfor Norsk Hydro som hadde en av verdens største H2 fabrikker på Vemork - sprengte
denne i lufta og dumpet den i juvet ved siden av?
Norsk Hydro kunne umulig være så dumme at de ikke så verdiene som ligger i vannet (hydrolyse) - de hadde jo en diger kraftstasjon vegg/vegg
også?
Redigert 15.01.2019 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
nordnes
15.01.2019 kl 11:49 3735

Her er en link om hydrogenfabrikken på Vemork, for de som er interessert i historie.

https://www.telemark.no/Vaare-tjenester/Kulturminner/Maanedens-kulturminne/Vannstoffen-Hydrogenfabrikken-paa-Vemork
really
15.01.2019 kl 13:47 3632

Det er vel ikke så merkelig at det er batteribiler som ligger først i løypen? Batterier er helt overlegne på energiøkonomi, er teknisk enkle og har akseptabel rekkevidde for mange. Så får en heller leve med at det brukes sjeldne mineraler, at de er svært tunge, tar lang tid å fylle opp og ikke har en rekkevidde som alle kan leve med. For personbiler er kanskje den ideelle bilen en batteribil med en FC som rekkeviddeforlenger.

Men ulempene med batterier og fordelen med FC øker jo tyngre kjøretøyet er og jo lengre det kjøres hver dag. Det er derfor H2 revolusjonen starter med lastebiler. Den er nødvendig for å etablere infrastrukturen for H2, som vil muliggjøre FC personbiler også. Men FC personbiler vil aldri konkurrere ut batteribiler, de blir et supplement. Årsaken er at de blir relativt dyre i drift om de bare har FC. Har de en batterikapasitet på 10 - 15 mil derimot, kan det bli tøft for dagens batteribiler.

Det leder opp til neste spørsmål, når kommer tørrstoffbatterier som løser dagens batteriers hovedproblemer:
- dyre og sjeldne mineraler
- Vekt
- Rekkevidde
- Ladetid
- Temperaturfølsomhet

En kan kanskje ta med sikkerhet også, jakten på redusert bruk av kobolt øker den innebygde risikoen for ustabilitet i batteriene.

Men løses disse problemene blir tøft for FC personbiler og kanskje større kjøretøy også.
MrPutter
15.01.2019 kl 15:45 3547

I følge TØI må batteriet finnes opp på nytt om man skal få forbedret dagens ytelse med det som trenges for å erstatte fosilt drivstoff totalt. Og det ligger opp i mot ti år fram i tid. Den tiden har ikke jorda så derfor tror jeg på at en sterkere H2/FC løsning først.

MrPutter
OZZY
15.01.2019 kl 16:33 3442

Sånn da vet vi at fossilt er UT

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen-kort-forklart/2018/KMTE51001218/avspiller
Redigert 15.01.2019 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
MrPutter
15.01.2019 kl 23:07 3192

@abroker

Jeg ønsker å bringe artikler til forumet for å belyse H2 markedet. Om du mener at jeg hauser så får det stå for din egen regning.

Det som er et faktum når det gjelder batteribilen så er den så populær i Norge nesten ene og alene fordi Ola og Kari får denne til kostpris av finansdepartementet. Når disse avgiftene blir gjeninnført så vil salget stupe. TU har estimert dette til 80% nedgang i salget stod det å lese her om dagen. Og i og med at byrådet i Oslo har bestemt seg for å bruke kommunale kroner på å bygge ut ladestasjoner for elbil og samtidig ikke gjør det samme for andre nullutslippsbiler som Hyundai og Toyota så blir det heller ikke solgt så mange biler i det segmentet. Der har du forklaringen til at Norge er det landet i verden med størst tetthet i batteribilmarkedet. Men om det forblir slik vil bare fremtiden vise. Jeg mener at det er plass til både el og H2 bil i Norge. Og grunnen til det er at når tungtransporten kommer i gang med sine H2 stasjoner så vil dette også gi fyllemuligheter for Mercedes FC og andre som kun slipper ut vann. Og da vil H2 personbilene også finne sine vannhull. Og selv er jeg ikke i tvil H2 bilen er mer miljøvennlig og straks det er nok fyllestasjoner på plass så vil en slik bil bli min foretrukne privatbil. Så kan du stå og beundre min vakre H2 bil. ;-)

MrPutter
Slettet bruker
16.01.2019 kl 08:57 2782

Det ser ut til meg at nye nyheter om NELs fremskritt i USA kommer i disse dager ...
Furuen
17.01.2019 kl 12:11 2552

Problemer for elbilene i kulden:

https://www.tv2.no/broom/10350415/