VW og Skodas DSG og DKG girkasser og feil.

mishka
12.01.2019 kl 14:41 3570

For de som er interessert i emnet bør kjøpe Autobild nr. 2 som kommer i handelen i Norge om en ukes tid. Det er så mye feil på disse kassene når de blir noen år gamle at bilbladene begynner å skrive om dette. Og de tok en tur til et firma utenfor Hannover som lever av å sette i stand disse girkassene når all garanti har gått ut. Eieren Majid Barsegar har så mye å gjøre at sønnen for lengst også jobber med dette. De reparerer mer enn 250 slike girkasser i året og det er bare en bitteliten del av totalen.

https://www.barsegar-kfz.de

Teamet fra Autobild blir møtt av vitsen om at en dobbelclutch-kasse betyr dobbelt så mange feil. Alle tror det er en dårlig vits og ler. For verkstedeieren er det en realitet og han lo ikke. Autobild intervjuet også VW som bare glatt sier at alle deres girkasser skal vare bilens levetid ut.
Denne Barsegar som har hendene fulle sier at det slett ikke er realiteten. Det begynner som oftest akkurat når garantien er ute etter 3-5 år er hans erfaring. Første stadium er at det napper noe veldig på girskiftene og ved igangsetting og ender med at hele dritten ryker. Ofte er det selve hjertet i girkassa den såkalte Mecatronicen som tar kvelden. Fyren har så lang erfaring at han også får laget sine egne reservedeler som er bedre enn VW sine egne. Der de bruker plast får han de laget av messing.

Han har også lite hyggelig å si om merkeverkstedenes service. Når de skifter olje på en girkasse spyler de ikke igjennom girkassa og 60% av den gamle olja ligger igjen med bittesmå metallspon som fortsetter å lage problemer.
Mange merkeverksteder har også problemer med å programmere Mecatronicen etter et skifte.

Autobild har også intervjuet et knippe sinte kunder:
Clutch-platene røyk i garanti-tiden på en VW. Ikke garanti sier VW. Det er en slitedel. Slitedel til 2100 Euro freser kunden!
Hos en annen røyk Mecatronicen. 2300 Euro kom den morroa på hos et merkeverksted.
Denne fyren i Hannover reparerer ofte i stedet for bare å skifte deler.
Gjengangeren er at merkeverkstedene både mangler deler og kompetanse.

Når ting koster 23 lapper på et verksted i Tyskland hva koster det da hos f.eks. Møller???
Redigert 13.01.2019 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
ArtDude
13.01.2019 kl 12:41 3478

Jeg kommer nok til å kjøpe det blandet, ja. Har Narvesen det ?
mishka
13.01.2019 kl 13:30 3444

Ja, de litt større Narvesen- kioskene pleier å ha Autobild, men det varierer med om folk pleier å kjøpe det der. Det er sef. på de store utsalgene som Oslo S og Narvesen Continental, men selv Narvesen på Stovnersenteret pleier å ha de 3 store tyske. AMS, Autobild og Auto strassenverkehr. Det kom i salg her i Berlin 10/1 så da pleier det å være i salg sånn rundt den 15-18/1 i Norge tipper jeg.
Redigert 13.01.2019 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
ArtDude
13.01.2019 kl 14:16 3420

Supert.

Har en sak gående med VW, så litt krutt og støtte fra de som har greie på det hjelper. Takk!

Kjeltringer er ansatt hos Møller konsernet, der har de gjemt mye som ikke verks folka har tilgang til. Få noen i Norge til å skrive om dette er umulig.
Søk på nett med tysk eller engels tekst så skjønner men faenskapen. Prøv å få tak i Bulletin 2039427/5 som finnes i databasen til Møller, men for å få tak i denne måtte jeg snakke med folk høyt i Skoda / Møllersystemet og så hva som lå skjult for de uten tilgang til denne programvaren

Denne kjenner dere ikke til !

https://imgur.com/a/EoMBR

Denne ?

https://www.motor-talk.de/forum/kupplungsschaden-bei-97-000-km-materialfehler-t5124158.html


According to the Skoda techincal bulletin Skoda should be eating the entire cost of the repair, but you probably needed to leave it with them. Contact Skoda and refer to TPI bulletin 2039427/5 and remind them that it's a known fault.
Redigert 13.01.2019 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
mishka
13.01.2019 kl 16:42 3336

Den siste her gjelder jo en manuell kasse.

Jepp, men trot du at Møller kornsernet og andre skjuler bare manuelle gearkasseproblemer....................
mishka
13.01.2019 kl 18:29 3273

Det er faktisk ikke første gangen VW er i skuddlinjen til tyske bilblader. Girkassene er en gjenganger, men oppdateringene etter "dieselgate" har også ført til mye rart. Dyre sensorer som ryker ofte er en gjenganger det har vært skrevet mye om. Disse bilene begynner nå å dra på åra og forflytter seg mer og mer til østeuropa som bruktbiler, så problemet dør nok hen i Tyskland.
mishka
14.01.2019 kl 10:53 3110

Det fremgår av artikkelen at VAG gruppen har 2 typer girkasser. De som brukes i de minste bilene med inntil 250NM dreiemoment er tørrplateclutcher. I de større bilene brukes en lignende girkasse men med våtplateclutcher. De sistnevnte har mindre feil og girer mykere enn de med tørrplateclutch. Mange flere fabrikker bruker lignende girkasser og nesten ingen er problemfrie, men VW har mest problemer. I følge denne Barsegar skyldes noe konstruksjonsfeil, noe vedlikeholdsfeil, og noe brukerfeil. Han anbefaler også bileierne å vente 10-15 sek. med å begynne å kjøre så girkassa får ordentlig smøring og litt varmgang før start. De har i samme artikkel en sammenligning av BMW X3 med vanlig ZF automat og Audi Q5 med DSG med våtplateclutch. Det er nesten dødt løp ang. hvilken bil som girer best. Selv BMW,en er ikke helt perfekt, spesielt ikke ved nedgiring foran lyskryss.