Kveldsmat vurderez

Slettet bruker
13.01.2019 kl 21:45 500

Slettet bruker
13.01.2019 kl 22:24 495

Her: En godt moden Stilton på surdeigbrød m/friske bringebær og en liten knert for Ole Gunnar.
Slettet bruker
14.01.2019 kl 11:20 482

Steltøn er lotion du.
Slettet bruker
14.01.2019 kl 11:25 478

Pørtvin er gøtt tell stilton du.
Slettet bruker
14.01.2019 kl 11:40 476

Åpnet akkurat en Brie de Meaux fra min private gård sør for Paris. Til dette litt frisk frukt og et glass Bordeaux av middels kvalitet (for at ganen skal glede seg ekstra til kvelden, når årgangs-Bordeauxen kommer på bordet).
Raffinert nok en vanlig mandags lunsj, men jeg kombinerer nå dette med en Brillat-Savarin med saftige pærebiter og litt fikenmarmelade til.
De kondisjonerte vil selvsagt vite at Brillat-Savarin er en fransk fet kremet ost laget av kumelk og fløte. Den er oppkalt etter den franske statsmannen og forfatteren Jean Anthelme Brillat-Savarin som skal ha sagt: Un dessert sans fromage est une belle à qui il manque un œil. – «En dessert uten ost er en skjønnhet som mangler et øye.»

Senere idag skal jeg by venner på snikalefse. En rett bare kjent for de ypperste matkjennere fra Nordvest-landet.
Til kaffen blir det i tillegg selvsagt servert Kvæfjordkake (den autoriserte nasjonalkaken med marengs, vaniljekrem og mandler) og calvados av ypperste slag.
Livet er for kort til å spise blodløs pasta og slakk pils
Redigert 14.01.2019 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2019 kl 11:43 471

Å je liker gøtt øster du, men je er itte så glad i døm kremete og bløte, med unntak av Brie.

Blømøggøst er favøretten se.
Slettet bruker
14.01.2019 kl 11:52 469

Å Casu Marzu er køngen av øster gett

https://i.imgur.com/J88G4T2.jpg

Slettet bruker
14.01.2019 kl 11:57 467

Ja, slafsing av eksklusive oste-åmer er storkæll
Je piffer gjerne denne osten opp med litt grillet maur dandert sammen med åme-osten på delikate, lettbakte hasjkaker
Slettet bruker
14.01.2019 kl 13:14 455

"Til kaffen blir det i tillegg selvsagt servert Kvæfjordkake (den autoriserte nasjonalkaken med marengs, vaniljekrem og mandler) og calvados av ypperste slag.
Livet er for kort til å spise blodløs pasta og slakk pils
", alt ser himmelsk ut,
idag har jeg invitert gjester til kl 16 for å få spist opp restene av pinnekjøttet, men det blir ikke så sostifisert som Korsar selskap, men heller litt kjedelig.
Slettet bruker
14.01.2019 kl 13:23 454

Å har du smakt flenseost, Telys?
Slettet bruker
14.01.2019 kl 14:36 449

Uenig i slafsingen. Smatting og slafsing er ikke lov. Je har/hadde ekstrem misofoni se.

"For enkelte utløser slike lyder mer enn bare lett irritasjon. De kan rett og slett føle sterkt ubehag eller bli rasende. Dette kalles misofoni.

– Jeg kan bare beskrive det som en følelse av å ha lyst til å slå folk i trynet når jeg hører lyden av at de spiser."

https://forskning.no/hjernen-misofoni/2017/02/blir-du-sint-av-smatting-kremting-og-tunge-pust

Slik har je det av og til se. Det er ganske sykt, man får drapstanker hvis folk tygger tyggegummi og smatter på flyet (der man ikke har mulighet til å komme seg vekk). Men eksponeringsterapi har gjort meg tilnærmet normal heldigvis slik at je slipper å myrde følk. Men en gang slo jeg en tjukk fyr i trynet fordi han slafset i seg en grandiosa ekstremt fort og aggressivt.