AFRICAN DIAMOND måske børsnoteres

Slettet bruker
14.01.2019 kl 07:45 1228

Er der aktionærer der ikke har modtaget denne mail , tjek www.africandiamond.se, skal måske børsnoteres:

Oppdatering Adiam januar 2019, samt tilbud om konvertibelt lån (se vedlegg)

Jeg ønsker med dette alle aksjonærene i African Diamond AB (Adiam) et riktig godt nytt år. Et godt år ser det også endelig ut til å kunne bli for våre investeringer i Adiam.

I årsskiftet 2017/2018 kom vi godt igang på vårt Harts River-lisensområde i Sør Afrika. Men, ikke helt uventet, viste det seg at vår egen utstyrspakke var for liten til å kunne behandle store nok volumer diamantholdig grus til å komme i lønnsom produksjon. Dette på tross av relativt mange funn av mindre diamanter fra 0,2 og opp til ca 3 carat.

Fordi det avtegnet seg at det ville ha tatt for lang tid mellom funn av de større og vesentlig mer verdifulle +5 og +10 carat diamantene, flyttet vi produksjonsanlegget til en lisens i Warrenton, litt lenger sør. Vi antok at denne var bedre egnet for vår relativt begrensete kapasitet, men heller ikke der kom vi helt i mål på tross av funn av flere mindre, samt to stk 6 carat diamanter allerede like etter oppstart.

På min reise til lisensområdene i oktober/november 2018 tok vi derfor kontakt med et lokalt selskap som eier en nesten tre ganger større utstyrspakke enn vår. Vi visste allerede da at disse (grunnet overinvesteringer i geologiske undersøkelser på en ny lisens, kombinert med med langvarig, dårlig vær da de skulle starte opp, på en tid av året hvor det vanligvis er skyfri himmel) ikke lenger hadde kapital nok til en effektiv oppstart.

Innehaveren, Bennie (“Ben”) Hoepfner (som har mange års erfaring fra diamantutvinning) er en god venn av vår lokale sjef, Pierre Bekker. I felles interesse inngikk vi derfor en Joint Venture-avtale. De får en 30%-eierandel i et nystartet JV-selskap, mens Adiams 100% eide, sørafrikanske datterselskap, Asimi Mining, får de resterende 70%. I tillegg får de tilsvarende 5% av aksjene i Adiam. Alt utstyret de disponerer (se oversikt lenger ned), samt lisensene de har rettighetene til, og lisenser hvor de har kommet langt i søknadsprosessen, legges inn i dette selskapet, mens alle lisensene vi har rettigheter til beholdes av oss i våre egne datterselskap.

Vår maskinpark bestod av en 27 tonn Hitachi gravemaskin, en mindre front-end loader (hjullaster), en 14 fots vaskepanne med transportbånd, en 85 Kw generator, to ulike typer sorteringsmaskiner, en stor stålcontainer til opphold og sikker sortering, diverse pumper, rørledninger og annet som naturlig hører til et slikt produksjonsanlegg.

JV’et får nå en 46 tonns Volvo gravemaskin (EC 4608lc), en Volvo lastebil med 6 hjuls drift, en større Volvo hjullaster enn vår, en 14 fots vaskepanne med transportbånd og en 16 fots vaskepanne med scrubber (for å fjerne leire ved behov), en 5.000 liter mobil vanntank, en 65 Kw generator, samt tilsvarende annet utstyr som nevnt over, og ikke minst en kostbar "Finlay Mobile Rock screen". Denne muliggjør en mye bedre og kostnadsbesparende sortering av grus og stein i ønskede størrelser.

På JV-lisensen har vi allerede boret en vannbrønn med stor nok kapasitet til å drifte dette vesentlig større anlegget, samt montert opp deler av produksjonsanlegget. I morgen, mandag 14. januar, starter vi vasking og sortering av allerede forhåndslagret grus.

Men allerede om en drøy uke vil vi ha behov for mer kapital til å flytte resten av utstyret til denne lisensen, samt til diesel, lønninger og eventuelt uforutsette utgifter i perioden fram til vi forhåpentligvis ganske raskt er cash positive, altså har større inntekter enn utgifter.

Jeg ber derfor igjen om bidrag fra våre aksjonærer, også denne gangen i form av konvertible lån på 2 SEK/aksje, men kun i en begrenset periode til ut januar i år (se vedlegg). Merk også at vi fra og med 2019 kun bruker vår svenske konto.

Før denne kapitalinnhentingen er det drøye 19 millioner aksjer i Adiam (da inkludert konvertering av lån gitt i 2018, min egen lønn og 5% nye aksjer til JV-partneren), noe som verdsetter selskapet til ca 37 millioner norske kroner. De som husker historikken fra da selskapet var børsnotert vet at dette er å regne som en meget konservativ (lav) verdivurdering, og at det dermed ved en ny børsnotering er rom for en betydelig oppside.

Selv lånte jeg inn drøye 750.000 NOK til Adiam i 2018, og har også et betydelig beløp lønn og styrehonorarer til gode som jeg kommer til å konvertere til aksjer på de samme betingelsene som aksjonærene nå har fått tilbud om.

Til slutt ønsker jeg å beklage at det ble alt for lenge å vente på denne oppdateringen. I fremtiden lover jeg å oppdatere jevnlig og ikke minst hver gang det skjer noe ekstraordinært, noe jeg har begrunnet tro på at ikke vil være så lenge til. Ved en kortvarig test-mining sommeren 2018 av 800 tonn grus på denne lisensen ble det nemlig funnet totalt 12 carat diamanter, noe som er ca 1,5 carat per 100 tonn. Det tilsvarer ca 3 ganger så mye som vi vil trenge for å bli cash positive.



Vennlig hilsen

Erlend Dunér Henriksen
CEO African Diamond AB - Adiam
erlend@henriksen.as
+47 92018950
Redigert 20.01.2021 kl 17:06 Du må logge inn for å svare