Hvordan investere 4,5 mill?

Mineralvann
14.01.2019 kl 10:53 9368

Hei. Jeg sitter med 5 mill jeg ønsker investert. Er 27 og har god tid, for tiden student i flere år fremover.

Eier egen bolig med utleiedel, sitter med 4,5mill i lån og formue på 16. Har gode lånebetingelser i overskuelig fremtid. Jeg er ute etter god avkastning, alt over 5% og gjerne mer.

Ting jeg har vurdert:
* Sekundærbolig, også med utleiedel
* sekundærbolig uten utleiedel
* Crowdfunding
* Indeksfond

Tar imot all hjelp jeg kan få.
Redigert 21.01.2021 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2019 kl 11:35 9312

Jada...

Og beste forvaltningstips får man her på Hegnar forum.


?‍♂️
Redigert 21.01.2021 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
Norwege
14.01.2019 kl 11:42 9290

4,5 mill i lån og 5 i cash.... Da hadde jeg betalt lån, studert ferdig, og levd et vanlig lykkelig liv med god inntekt og null bekymringer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
Lamatoren
15.01.2019 kl 00:02 9144

Hei Mineralvann.

For det første misunner jeg deg for å være i en så god økonomisk situasjon. Når det er sagt så har jeg også et klart råd. La pengene stå i disponible i banken, helst med en rente som dekker opp for mesteparten av inflasjonen.

Vent deretter til det neste store børsfallet. Det er kun et spørsmål om tid før markedene faller drastisk. De har allerede tapt mye verdi, men jeg tror det skal bli mye verre.

Når det blåser som verst bør du investere et større beløp i "blue chip" aksjer. Store, dominerende selskaper med stabile finanser. Tenk Google, Wells Fargo eller lignende. Kjøp når blodet renner i gatene og følg ABCDEF regelen: At Besitte Contanter Det Er Finessen.

Lykke til :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
Lamatoren
15.01.2019 kl 00:10 9126

En siste ting. Når det gjelder crowdfunding ville jeg vært veldig forsiktig til å begynne med. Hvorvidt det fungerer eller ikke vil i stor grad avhenge av kredittvurderingen til selskapet du investerer i. Store profesjonelle aktører som Bank Norwegian, DNB etc. har allerede skyhøyt mislighold på sine forbrukslån, og jeg har mine tvil hvorvidt folkefinansselskapene vil kunne gjøre en bedre jobb.

Vondt verre blir det av at de skal kreve lavere rentemarginer på lånene sine enn forbrukslån-selskapene. En rask sjekk viser at forbrukslån allerede tilbys med renter fra rundt 7%, som du også ser her: https://www.xn--forbruksln-95a.no/. Går man stort lavere enn dette vil det spise opp all lønnsomhet.

Skal det lønne seg å investere i folkefinansiering vil disse selskapene måtte ha stålkontroll på kredittvurderingene, med fokus på betalingshistorikk og øvrige indikatorer. Bransjen er jo for øyeblikket rene ville vesten, og det vil ta tid å sortere ut gullkornene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:26 Du må logge inn for å svare