Refleksjoner etter Photocures Q3-presentasjon

nextmove
PHO 09.11.2017 kl 01:00 1985

Sorlendingen starta denne tråden.

Tilbake til: Farma og medisin

Innlegg av: Sorlendingen (08.11.17 22:38 ), lest 349 ganger
Ticker: PHO
Refleksjoner rundt Q3 presentasjonen
Må innrømme at jeg nok en gang ble skuffet over å høre på presentasjonen til Pho. Det har dessverre etter hvert blitt en vane. En av de få gangene de siste årene jeg har blitt positivt overrasket var i forbindelse med Q3 presentasjonen i 2016 hvor det stod i presentasjonen at de holdt på med due diligence både for Cevira og Visonac (tror faktisk ikke de sa noe om dette før de ble spurt under Q&A – i ettertid har jeg skjønt hvorfor). Dette, sammen med uttalelser om at Cevira hadde blockbuster potensiale og at selskapet var sikker på verdien av produktene gjorde at jeg forventet at de ville komme en eller to avtaler, noe det som kjent ikke gjorde.

Guidelines for behandling av blærekreft har blitt oppdatert i USA. Cysview fikk den beste guidingen som normalt gis. Dette sammen med mange publikasjoner som har bekreftet fordelene ved bruk av Cysview i forhold til standard behandling burde nå begynne å gi stort utslag i bruk av Cysview i USA, men så langt synes jeg ikke dette er tilfellet (selv om Pho rapporterer om en grei økning i unit salg i forhold til 2016).

Ser at mange på HO forventer en stor økning i salg på grunn av refusjon fra 1 januar 2018. Selv er jeg ikke så overbevist om dette. Grunnen er at 45% av befolkningen i USA allerede har forsikring som dekker ekstrautgiftene ved bruk av Cysview. Dette, sammen med nye guidelines og god dokumentasjon på fordelene ved bruk av Cysview burde etter mitt skjønn ha gjort at salget burde vært større i dag enn det det er. Noe av dette kan trolig forklares med at salgsstyrken i USA ikke har vært stor nok, men ikke alt. Når det gjelder manglende salgsapparat, må styret i Pho ta en stor del av skylden for dette. De har etter det jeg forstår ikke ønsket å satse tilstrekkelig verken i USA eller Norden, på tross av sterke anbefalinger fra ledelsen i selskapet om dette.

I dagens presentasjon har Pcib en foreløpig guiding om effekten av refusjonsordingen fra 2018. De guider en økning i omsetning i USA fra 15 millioner dollar i 2020 til 20-25 millioner dollar. Jeg tolker denne lille økningen som at de også er svært usikre på hvordan refusjonsordingen vil slå ut på salget.

Hva så med bruk av Cysview i oppfølgingsmarkedet. Dette markedet er som kjent 2-3 ganger større en operasjonsmarkedet. I Europa har Hexvix vært lovelig å bruke i dette markedet i flere år allerede. Ikke en gang så langt har Pcib sagt noe om hvordan salget går i dette segmentet. Trolig er grunnen at de fortsatt ikke selger mye i dette segmentet, noe som er svært merkelig når en vet at Hexvix har 70% av TURBT markedet i Danmark og at danske urologer derfor skulle har stor kunnskap om hvordan bruke produktet samt fordelene ved å bruke Hexvix. Det er derfor etter mitt skjønn ikke gitt at dette segmentet blir en stor suksess i USA på kort sikt.


Innlegg av: nextmove (08.11.17 22:49 ), lest 186 ganger
Ticker: PHO
Endret: 08.11.17 22:50
RE^1: Refleksjoner rundt Q3 presentasjonen
God kveld, Sorlendingen

Først av alt; det hjertet er fullt av osv. - du skriver et par steder PCIB , men mener åpenbart Photocure.

Jeg er redd du har noen viktige poeng. I hvert fall har vi som har langsiktige planer om å øke beholdninga i PHO rimelig god tid på oss.

Innlegg av: clanz (08.11.17 22:59 ), lest 157 ganger
Ticker: PHO
RE^1: Refleksjoner rundt Q3 presentasjonen
Jeg syns det er en kortslutning å hevde at fordi guidelines ikke økte salget vesentlig ... så gjør heller ikke refusjonen det.

Refusjon har åpenbart redusert salget og utbredelsen av scope i usa. I 2018 får vi BÅDE refusjon OG økt salgsstyrke. I tillegg til guidelines som er der fra før.

Utbredelsen av nye produkter har gjerne et tipping point.... når det passeres så skal "alle" ha det... og med refusjon er det ingen unnskyldning lenger. Når mannen i gata får støtte for Hexwix hva da man han som har betalt dyrt for privat forsikring..?

Det er åpenbart at salget i USA vil øke vesentlig framover. Og jeg likte CFO sin avslutningskommentar om at de nå vil maksimere salget i usa framfor å fokusere på å gå i pluss med cashflowen i 2018. Dette er en offensiv satsing som vi ikke har sett før! Og det i kombinasjon med refusjon.

Innlegg av: Sorlendingen (08.11.17 23:04 ), lest 136 ganger
Ticker: PHO
RE^1: Refleksjoner rundt Q3 presentasjonen
Skjønner at jeg "avslørte" meg selv angående favorittaksje for øyeblikket

Innlegg av: Jadaok (08.11.17 23:08 ), lest 121 ganger
Ticker: PHO
RE^1: Refleksjoner rundt Q3 presentasjonen
Enig med clanz her. Tipping point er godt sagt. Plutselig skal "alle ha det", ja. Hestdal legger som nevnt virkelig hodet på et fat med å guide - han kommer til å nå denne beskjedne guidingen. No doubt! I norden omsettes det for 36 mill i året. Det er 12 ganger så mange mennesker i USA. De har nå fått refusjon. Vet dette blir meget banalt, men 12 x 36 = 432 millioner. Hestedal guider under halvparten. Han er forsiktig - og med god grunn (blockbuster Cevira)

Innlegg av: Jadaok (08.11.17 23:22 ), lest 83 ganger
Ticker: PHO
RE^1: Refleksjoner rundt Q3 presentasjonen
Forresten bra det som Hestedal sa om patent og generika - at de følger med på det, og at de ser ingen tegn på at noen ønsker å lage generika av cysview. Dette fordi dette ikke er en typisk generika medisin, men mer en behandlingsform. Altså ikke en pille man bare dytter i seg, som er typisk generika. Tror mer og mer på stabilt cashflow fra 2019 og fremover, og dertil stigende utbytte. Er vi heldig så kommer det et ekstraordinært snart, når Cevira blir solgt for, la oss si minimum 20 us mill dollars.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
focuss
09.11.2017 kl 20:19 1822

Jeg tror fase 3 studiet presentert i vår blir en game changer og Company Maker i USA og også i Europa etterhvert. 21 prosent sjangs for å overse kreft hvis man ikke bruker Cysview, p mindre enn o,ooo1. Man kommer ikke utenom.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare