Raimond Pettersen går av som CEO

MJ
KOMP 16.01.2019 kl 04:30 3422

Som vi alle vet, så har Raimond Petterson i skrivende stund gått at som CEO i Komplett Bank. Han har blitt erstattet av tidligere CFO i selskapet Jan Haglund med umiddelbar virkning. Jeg hadde mistanker om at dette ville skje før eller senere med tanke på at han ikke virket særlig "sulten" under Q3 presentasjonen i Oktober, mens Jan Haglund viste at han hadde stålkontroll. Jeg er meget fornøyd med denne avgjørelsen med tanke på at KOMP kommer til å trenge en sterk leder i årene som kommer, og jeg kan ikke se for meg en mer passende kandidat til dette enn Jan Haglund. Han har imponert med sine kunnskaper og resultatene han har hatt som CFO i selskapet. Jeg trodde samtidig ikke at vi skulle se Pettersen skulle gå av såpass tidlig, jeg så for han 2-3 år før han skulle overlate ansvaret til Haglund, men når man er utbrent, da er man utbrent. Skulle fortsatt ønsket en liten avviklingsperiode på 1-2 måneder, men tenker at det er greit at han er ute av sitt embete før Q4 presentasjonen, med tanke på at han åpenbart ikke orker mer.

Jeg stusset fremdeles på at de la fram resultatet såpass tidlig, med tanke på at faktumet at de har nådd guidingen i utlån fremstår som særlig drastisk etter i mine øyne. Dette er heller det jeg har forventet helle veien. Grunnen til at de la fram litt tall i dag er mest sannsynlig fordi de ikke ønsker å skremme aksjonærene med tanke på at som oftest når en CEO går av på dagen, så har noe alvorlig galt forekommet i selskapet. Ingenting drastisk har skjedd i Komplett Bank, så de legger frem disse tallene for å forsikre aksjonærene om at alt er vel. Mens noen kan se på dette som er resultatvarsel grunnet at de ikke har nådd guidingen, ser heller jeg på dette som et resultat av fremleggelse av tall. De la ikke frem tallene på bakgrunn av at de ikke nådde guidingen. Informasjonen om at de ikke nådde guidingen er enkelt nok et produkt av fremleggelsen av disse tallene.

Hvis dere har fulgt innleggene mine, så vet dere at min teori er at har roet ned på utlån for å senke losses on loans, og som er resultat, roe ned aksjonærer. Dette endte opp med å være riktig, med tanke på at de skriver at losses on loans har gått ned, selv med 10% høyere omsetning!

Mitt innlegg angående Q3, 21.10.2018
"I forrige kvartal begynte de med en mer aggressiv utlånsvirksomhet med å tilby høyere lån til eksisterende kunder. Dette resulterte mest sansynlig i en stor vekst innenfor utlån, men også betraktelig tap med tanke på at mange ikke betalte avdragene sine (De fleste tapene skjer de første 6 månedene på nye lån). Det er derfor de har måttet sette av disse store summene til losses on loans. I dette kvartalet har de ikke hatt like mye vekst, og jeg håper at dette er et resultat av en mer konservativ forretningsmodell for å begrense tap på utlån i neste kvartal, med andre ord, ikke rævkjøre aksjekursen i lik grad. Jeg tror at ledelsen satser på at aksjonærene vil roe litt ned når de viser at de kan begrense tapene. "

Det ser ut som om de får et veldig godt resultat per aksje for Q4 med tanke på lavere losses on loans og en en ekstremt høy omsetning. Jeg tror at et av viktigste målene til KOMP nå blir å bygge opp en stabil, diversifisert portefølje for å styrke sin posisjon i det Nordiske markedet før eventuelle reguleringer blir satt i spill av Finanstilsynet. Det desidert verste som kan skje for Komplett bank er hvis de blir satt i et dårlig lys grunnet uansvarlig utlånsvirksomhet. Dette kan enkelt brukes som et påskudd til å straffe banken, eller muligens hele sektoren. Selv om Jeg er meget fornøyd med det jeg har fått av informasjon så langt, så tror jeg fortsatt at markedet kommer til å reagere negativt. Hvor negativt gjenstår og se, men det er aldri særlig positivt når CEO går på dagen. Jeg spår at markedet reagerer ned 2-5% før det flater seg ut i de nærmeste ukene.

Dette er en meget viktig hendelse for KOMP som et selskap, og jeg ville satt stor pris på litt flere tanker om denne saken. Dette er særdeles spennende, og jeg gleder meg til den 13!

MJ
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
jacuzzi
16.01.2019 kl 07:57 3302

Tror KOMP skal opp basert på en høy eps for kvartalet og lavere tap.Økningen i tap var årsak til nedgangen ifjor, nå viser de kontroll på dette. At ceo går av, har resultert i kurs økning senest i xxl. De fjernet mye usikkerhet med å melde disse gode tallene, så regner med oppgang idag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
MJ
16.01.2019 kl 08:04 3285

Hmm, ja, får satse på det. Tror de åpner ned først, det er nok noen som sitter litt paniske i stua si pga guiding og CEO, men etter dette håper jeg at det stiger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Tm3P
16.01.2019 kl 08:33 3219

Med en P/E på under 10 så er ikke aksjen lenger priset som en vekstselskap, så det at veksten holdes litt tilbake er ikke noe jeg er bekymret for. Grunnen til det store fallet i forbrukslånsektoren er vel bekymringer rundt økte tap, nå som dette gikk andre veien i steden bør vel dette gi en stigning når tallene har sunket inn.

Men det at CEO forlater roret kan vel gi et fall nå i starten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 08:37 3203

Sektoren er i en litt slik "damned if you do, damned if you don't" situasjon nå. Hadde veksten vært høyere, med naturligvis noe større tap, så ville det vært galt. Er veksten tatt ned, samtidig som profitabilitet øker og tapene minsker, så er det også galt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
pepp
16.01.2019 kl 08:59 3137

Åpner på 12 blank kraftig ned
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 09:04 3126

Tror nok også at denne meldingen ikke bidrar positivt med tanke på kursutvikling frem mot 13 februar. Vi har sett det siste året hvor lite som skal til før kurser barberes skikkelig. Synd man i meldingen ikke var litt mer konkret med tanke på bunnlinjens utvikling.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
16.01.2019 kl 10:27 3018

Lavere tap, høyere omsetning, og sannsynligvis mindre markedsføring ettersom veksten roes ned?

Tipper bunnlinjen ser finere ut enn Q3 i det minste.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Helstad88
16.01.2019 kl 13:33 2888

De såkalte subprimelånene i USA anses som hovedårsak til finanskrisen for ti år siden, og en av årsakene til at disse lånene var av så dårlig kvalitet, var den såkalte «originate and distribute»-modellen, hvor kredittgiver like etter utbetaling selger lånet videre til finansielle investorer, gjerne etter å ha «pakket» lånene i kompliserte strukturer med fancy navn. Denne modellen feilet fullstendig, fordi kredittgiverne var mer opptatt av å maksimere utlånsvolum enn av å låne til kredittverdige kunder. Investorene fant etter hvert ut at de betalte altfor mye for lån av elendig kvalitet.

Forbrukslånsbankene i Norge driver med en variant av denne modellen: Bankene kvitter seg med problemene ved å selge lånene når de misligholdes.

For eksempel har Monobank og Komplett Bank inngått såkalte forward flow avtaler med Axactor, hvilket betyr at de selger lånene etter hvert som de misligholdes.

Prisene inkassoselskapene betaler for disse lånene, må anses å være særdeles gode, sett fra selgers synsvinkel. DN rapporterte i november at tidligere leder av Oljefondet, Knut N. Kjær, har gått inn på eiersiden i et selskap som blant annet skal formidle forbrukslån. Dette selskapet har inngått avtale med Lindorff Capital om å selge misligholdte lån til en fast pris mellom 72 og 90 prosent av pålydende verdi.

Med slike priser er det jo ikke rart at bankene låner ut penger i øst og vest.

Hvorfor betaler inkassoselskapene så høye priser?

Delvis fordi det er mange aktører som konkurrerer om å kjøpe porteføljer, og alle ønsker vekst. En annen faktor er at lønnsveksten i Norge har vært eksepsjonelt høy de siste 25 år, hvilket betyr at de historiske tapene på forbrukslån har vært veldig lave.

Jeg mistenker at inkassoselskapenes modeller for vurdering av misligholdte forbrukslån ikke vil fungere i lavkonjunktur.

Å vurdere kvaliteten på de kjøpte porteføljene er ingen lett oppgave for utenforstående. Mens banker gir omfattende informasjon om sine utlån, finner jeg lite relevante data i inkassoselskapene. For eksempel vet vi ikke hvor mye lånene er verdsatt til i forhold til utestående krav, og det finnes ingen informasjon som viser hvor lang tid kundene er på etterskudd med sine betalinger.

Ønsker ledelsen å manipulere regnskapene, oppdager neppe analytikere og investorer det før det er for sent.

Det som klart fremkommer fra selskapenes regnskaper er at mange har økt belåningen betydelig de senere år som følge av betydelige porteføljekjøp; for eksempel er rentebærende gjeld over ti ganger driftsresultatet (ebitda) i Axactor. At aksjekursene til Axactor, B2Holding og Intrum falt mellom 30 og 40 prosent i fjor forteller om økt nervøsitet blant investorene.

Så hvem er det som har lånt ut penger til disse selskapene?

I noen tilfeller, særlig ved porteføljekjøp fra søreuropeiske banker, har selger finansiert deler av kjøpesummen.

Obligasjonsmarkedet er en viktig kilde, og det anser i økende grad lån til inkassoselskaper som høy risiko. Axactor måtte for eksempel betale 700 punkter over Euribor for et treårs eurolån i fjor, og likevel handles obligasjonen nå under pari.

DNB og Nordea har åpenbart besluttet at forbrukslånsbankene skal støttes, slik at de fortsatt kan selge sine dårlige lån til gode priser. Ifølge Axactors regnskap har de to bankene bevilget en kredittfasilitet på 3,4 milliarder kroner. Axactor var for øvrig i brudd med lånebetingelsene en tid i 2017. De samme to bankene (og Swedbank) har også bidratt med en 4,5 milliarder kroners kredittfasilitet til B2Holding.

Dyrere og redusert tilgang til finansiering for inkassoselskapene vil trolig medføre lavere priser for selgere av dårlige lån, med økte utlånstap for bankene som resultat. Finanskostnadene spiser allerede en stor del av inkassoselskapenes driftsresultat, og skulle vi få nedgangstider, kan vi komme til å se at de får økonomiske problemer, slik som kundene deres.

___ Sigmund Håland, kapitalforvalter
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
SpecialOne
16.01.2019 kl 13:57 2851

Interessant innlegg.

Spørsmålet er jo da; hva er det teamet til John Fredriksen ikke ser/undervurderer av dette du nevner? Fredriksen har jo kjøpt seg jevnt og trutt oppover i Axactor, og er også voldsomt eksponert gjennom SPVs, og at de mener det ligger et forretningscase der er jo åpenbart.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 14:03 2845

Det fins en bra fløyteversjon av "Titanic-sangen" på YouTube...

Komplett Stank... Ingen investering slik stoa er nå. Det var morsomt med Bank Norwegian (BANK, nå NOFI) da den suste oppover, da den hadde store fordeler med å være først ute i et umodent marked, før alle dårlige nyheter kom.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Andtrisant
16.01.2019 kl 14:52 2788

Håland bommer fullstendig, igjen!

Det virker som han tror at flesteparten av lånekundene er typiske luksusfelle-deltagere, som er i dyp personlig krise, og som aldri har tenkt til å gjøre opp for seg. Folk flest bruker forbrukslån på en fornuftig måte, og har ingen problemer med å gjøre opp for seg.

I Norge har vi et svært rettferdig system for å drive inn gjeld, som gjør at man kan ikke løpe fra regningen uten å gå personlig konkurs. Og konsekvensene av dette er så store, at folk vil strekke seg utrolig langt for at dette ikke skal skje.

Derfor er det også Axactor og andre kan kjøpe misligholdte lån for rundt 85% av låneverdien, fordi statistikken og erfaringen sier at de aller fleste faktisk ønsker og kan gjøre opp for seg, selv om de er litt sent ute med å betale for seg.

Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 14:53 2785

Dette må være en vond aksje å sitte på nå ja... Lett dere eventuelt og selg alt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 15:12 2759

Markedet sier "Stikk av fra dritten så du ikke drukner i den!", men bare nekt, bare nekt... Vi ser hvilken vei det går.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Røsk
16.01.2019 kl 16:26 2703

40% vekst, lanserer nye produkter i nye markeder, ambisjoner om å ekspandere i eurosonen, øker LØNNSOMHETEN.. jaja. Om du sitter med veldig korte briller så er denne kanskje ikke verdt å sitte i. Har man noe lenger horisont og sterk psyke så er dette gull.
Tar bedre lønnsomhet med lavere vekst any day. Og dere; de vokser fortsatt.. ganske mye om dere sjekker litt etter (mindre enn før.. ja) for øvrig mye tullete kommentarer over. Sett dere inn i ting og ikke bare les overskrifter!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 16:45 2681

Ikke særlig volum, men nedgang er nedgang. Kjøpte litt i dag så får vi se hva fremtiden bringer. Resultatet for 2018 blir ganske greit og lav PE i alle fall basert på dette. Så får vi se hva 2019 bringer av glede eller ulykke. Min tidshorisont her er "til høsten" eller så.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 22:13 2525

På tide å gå i livbåtene...

https://www.youtube.com/watch?v=CtQ12m1hOSg
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Tbra
16.01.2019 kl 22:40 2487

Ja,nå er de kun dei langsiktige som har trua, de går nok ikke lenge før aksjen er på vei oppover .Må nok kjøpe mer før den blir for dyr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Varsom
16.01.2019 kl 22:58 2465

Rockall,

Hvor leger du orderen i denne?
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare