Storebrand - positivt -nye skatteregler!

MarRu
STB 16.01.2019 kl 08:15 1519

I en mail fra selskapet sent 15 januar kom følgende info:
STOREBRAND ASA: Overgangseffekter fra nye skatteregler gir økt konsernresultat og solvens

Nye skatteregler for forsikrings- og pensjonsforetak ble vedtatt av Stortinget i desember 2018. For livsforsikringsselskaper skal kundemidlene gå skattemessig i null hvert år. Selskapets resultat blir derimot løpende beskattet iht. ordinære skatteregler. Det innebærer at skatterisiko og –volatilitet reduseres betydelig for konsernet.

Som følge av forskjell mellom virkelig verdi og skattemessig verdi har Storebrand tidligere regnskapsført en utsatt skatt tilknyttet eiendom eiet av kundemidlene. Denne utsatte skatten fraregnes ved innføringen av nye skatteregler som skiller tydeligere mellom kundenes og eiers midler. Endringen innføres i regnskapsåret 2018 og fører til en regnskapsmessig skatteinntekt på om lag 1,6 milliarder kroner for konsernet i fjerde kvartal. Endringen er isolert sett ventet å øke den beregnede solvensmarginen med om lag 6 prosentpoeng. Endringen får ingen effekt for Storebrands kunder.

Inntektsføringen er en teknisk konsekvens av endrede skatteregler. Styret vil i henhold til konsernets utbyttepolicy foreslå et utbytte basert på resultat etter skatt, men justert for inntektsføringen av skatt beskrevet over.

Jeg kan ikke se at dette kan være noe annet enn positivt for aksjonærene, blir spennende å se om vi nå endelig kan begynne å klatre oppover mot alle kursmålene som meglerhusene har. De varierer vel fr 95 til 115.- fra de forskjellige.
Jeg bet meg mest fast i denne: Endringen innføres i regnskapsåret 2018 og fører til en regnskapsmessig skatteinntekt på om lag 1,6 milliarder kroner for konsernet i fjerde kvartal. Endringen er isolert sett ventet å øke den beregnede solvensmarginen med om lag 6 prosentpoeng. Endringen får ingen effekt for Storebrands kunder.

Lykke til!


julepølse
16.01.2019 kl 10:29 1426

Hvem har kursmål over DNB sitt på 95?
MarRu
17.01.2019 kl 08:35 1234

Finner det ikke i farten, men var det kanskje Sissener?, ser i hvert fall at han er sitert på at han ikke selger for under 100.-