Q4 Kjøpe, hold eller selge. Min analyse. Komplett Bank

SilverTailFox
KOMP 16.01.2019 kl 13:13 599

Spennede og utfordrende. At kursen faller PGR CEO plutselig sier opp er el helt normalt. At de gir ut resultat 1 mnd før tiden er vel for og dempe dobbel effekt av 2 mulige negative nyheter. Spenningen her er vel til hvor mye de klarte og tjene.
Slik jeg ser på det burde dette være prisett inn. Hvis en ser på Tall fra Q3 er jo de Income 270 og Q4 296. De sier ikke noe om Marketing cost som er en stor bit av utgivtene.
Men de holder litt åpent med setningen: Actions taken to address the peak in losses on loans following Q3 have resulted in positive developments in losses on loans and profit after tax compared with

Det betyr de tjener mer penger enn forrige kvartal og EPS var 1,37 / 1,25 + Q4
Estimere her de tjener 26 mill mer og reduserer tap med 14 mil (ca 17%) det er ca 40 mill Hvis kostnader er +10 % (samme som salg 8 mill samme de er sikker litt mindre siden mindre salg) det bil gi EPS for Q4 estimert 0,65 - 0,70 og 2018 EPS på 1,95 – 2Kr Pe i dag på ca 6,4 - 6,5.

Så er det store spørsmålet, hva er rett PE hva blir resultat for 2019 hvis EPS per Quarter er samme som Q4 er det 2,6kr – 2,8kr altså PE for 2019 på 4,6 (Uten stigning) skulle de klarer 400k per Kvartal og 1.6 mrd mer lån (Samme som Q4 for 2019) blir det ca EPS på + 20% (8MRD x 20%) og EPS 3,1-3,3 for 2019/2020.

Da snakker vi PE på 4 og skulle riktig PE være 6,5 ville det trigge en kurs på 22-24Kr om 1 -1.5 års tid. Baser på dette er jeg fortsatt posetiv og liker selskaper som tjener penger men torr at endringene fra og ha en eventyrlig vekst til en mindre vekstakt skremmer folk og presser prisene ned. Blir ikke salg på meg men venter i spenning på Q4 fult resultat og kanskje en ny guiding. Jeg tror denne er ett godt kjøp.

Har tro på CEO, har sett presentasjoenne og han virker som han forståre og jeg liker at de rekrutere i egne rekker.

Gi gjerne tilbakemeldinger om jeg er helt på tur...